Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Utrecht - Milaan in 9 dagen te doen? - Forum Wereldfietser

Utrecht - Milaan in 9 dagen te doen?

Hallo!

Ik heb het fantastische idee om naar Milaan te fietsen!
Ik heb een schitterende racefiets aangeschaft en ben gemotiveerd!

Onderweg denk ik ergens met een mini tentje te gaan staan of op zoek te gaan naar kleine hotelletjes / B&B's (via booking.com denk ik?)

Ik heb een beetje op het internet gekeken en de Benjaminse Route schijnt een veel gebruikte route te zijn. Deze denk ik dan ook te gaan doen.

Ik heb 8/9 dagen te tijd (weekend - midweek - weekend) en op zondag hoop ik terug te vliegen vanuit Milaan.

Ik ben niet getraind, althans, ik heb zo nu en dan een beetje gefietst en m'n langste afstand is nu 70 kilometer geweest.

Nu de vraag, is dit te doen? Of zal menig fietser mij voor gek verklaren?

Heeft men nog extra tips voor deze route? Bezienswaardigheden / Slaapplekken / wat is wijsheid qua afstand per dag? / spullen om mee te nemen (ik wil eigenlijk zo goed als niets meenemen) / etc...

Let me know! ik ben reuze benieuwd!

Ik ga er vanuit dat de vliegtuigen begin juli '20 weer vliegen vanuit Milaan!

Groet,

De Sensei
Klinkt als een gaaf plan, maar klinkt wel een beetje ambitieus als je langste dagafstand tot nu toe 70km is. Ik weet niet wat je vertrekpunt is, maar vanuit Utrecht via de kortste weg naar Milaan is ongeveer 1050 km. Dat komt neer op zo'n 116km per dag, wat toch wel ver boven je langste dagafstand ligt.

Aan de andere kant moet die afstand op een racefiets prima te doen zijn per dag (zeker als je niet elke berg onderweg meepikt), maar ik zou dan wel een beetje gaan trainen als ik jou was!
ThomasG schreef: Klinkt als een gaaf plan, maar klinkt wel een beetje ambitieus als je langste dagafstand tot nu toe 70km is. Ik weet niet wat je vertrekpunt is, maar vanuit Utrecht via de kortste weg naar Milaan is ongeveer 1050 km. Dat komt neer op zo'n 116km per dag, wat toch wel ver boven je langste dagafstand ligt.

Aan de andere kant moet die afstand op een racefiets prima te doen zijn per dag (zeker als je niet elke berg onderweg meepikt), maar ik zou dan wel een beetje gaan trainen als ik jou was!

In principe is het 132 KM per dag omdat ik nog niet weet hoe laat ik zondag terug kan vliegen (dus lees, heb ik 8 dagen totaal en dag 9 terug vliegen).

Ik ben 26 jaar en voetbal normaliter vaker per week, dus ik verwacht (zelf) dat het conditioneel goed zit. Alleen mentaal lijkt het mij wel zwaar te worden.
Daarnaast ben ik ook bang voor materiaal pech. Ik neem het minimale mee.

Maar het is dus te doen zoals ik jouw reactie zo lees, dat is positief!
Conditioneel zal het idd geen probleem zijn, maar ga eens een paar dagen 6-8u in het zadel zitten en je ontdekt vanzelf of je contactpunten met je fiets (kont, voeten, handen) er ook zo over denken...
Mooi idee! Hoop dat het leuk wordt!
Ik verklaar je niet voor gek maar een leuke trip gaat dit volgens mij niet worden. Zonder langdurige fietservaring is de kans op kwaaltjes (zitvlak, polsen, rug) erg groot en je hebt geen marge om tot rust te komen. Ik zou een bestemming dichterbij huis kiezen met meer tijd om te ontspannen en te genieten. Basel in Zwitserland beviel ons heel goed, als je tijd over hebt kan je verder in Zwitserland nog fijne tochten maken.

[edit: gekruist met Shadow]
Inderdaad. Voetbal is totaal anders dan fietsen. In mijn fietswereld heel veel sportieve jongens ontmoet die wel een graag met mij mee wilden fietsen.
Vonden het allemaal behoorlijk tegen te vallen. Probeer is binnen 1 uur een rondje, om het mee-en tegenwind in evenwicht te brengen, van 30 km afstand te fietsen. Bij 60 km in 2 uur ben je op de goede weg.
Trainen trainen trainen.... je lijf moet "harden" voor een dergelijke tocht. Dus ik zou zeker heel veel km's maken en ook al wat meerdaagse tochten.

Ook geen straf natuurlijk... of is het echt een éénmalige bevlieging om zo'n tocht te willen doen?
Even een oude ervaring boven halen.
Toen ik 18 was fietste ik elke dag naar school, dat was ca 20km per dag, en ik deed dat op vol vermogen, zo hard ik kon.
Conditie zat vrij goed.
En op het einde van dat schooljaar besloot ik om naar mijn grootmoeder te rijden op een zaterdag, rit van 120km.
De dag erna kon ik met mijn ouders dan terug mee met de auto.

Ik ben daar vlot geraakt, en had een gemiddelde van 26 km/h. De laatse 30km gingen zelfs binnen het uur er door.

De dag er na was iets minder leuk. Als ik dan had moeten terug rijden, dan weet ik niet of ik de 20km/h zou gehaald hebben.

Als dit je eerste toch is, kijk dan toch maar naar wat dichterbij, of zorg voor meer tijdsmarge zodat je ook eens een half dagje kan fietsen à 50-60km. Anders kan je ook amper genieten van de tocht.
Lyon is ook een geweldige stad (miskend), en ligt zowat halverwege.
Voordeel is ook dat je waarschijnlijk met de trein terug kan.
Ik weet niet 100% zeker of ze nu rijden maar heb je al eens gekeken naar https://cycletours.nl/fietsbussen/ met wellicht een bestemming dichter bij huis?

130 per dag lijkt me echt veel voor 7+ dagen en het is toch ook leuk als je onderweg nog wat ziet i.p.v. alleen maar naar de KMs aan het kijken bent?
Leuk plan!

Naar mijn idee goed te doen als je de komende week voldoende traint en wat leert over het onderhoud van je fiets.

3 dagen achter elkaar à 100 km zou je voor je vertrekt makkelijk moeten kunnen rijden. Dus zoals Fedor ook zegt; trainen, trainen, trainen.

Komende weken is dan het motto; eat, ride, sleep, repeat…

Succes, BertV
80-90km per dag is goed te doen als je ook je tentje moet opzetten en je eten bij elkaar scharrelen.
Meer dan 100 km per dag is ambitieus, maar kan.
Je moet dan terrasjes, uitgebreid eten, ergens lekker van de natuur genieten gewoon beperken.
Is een keuze.

Is het doel de reis of de reis het doel.
Ik fiets de laatste jaren steeds langere dagstanden: van 70-80 km per dag 15 jaar geleden tot 100-110 km per dag nu, met tent en kookspullen mee en vaak 1000-2000 hoogtemeters per dag (op asfalt dan he). De fiets bleef gelijk (geen racefiets), de bepakking lichter en mijn fietsconditie beter. N.B. Voor lang op terrassen of op een grasveld voor je tent zitten kan je ook in NL blijven.💡

Kortom: het is haalbaar als je van te voren enkele dagen achter elkaar lange afstanden hebt uitgeprobeerd en dan geen zadelpijn krijgt.

Los daarvan vraag ik me af of je vanuit Milaan de mooiste route zult rijden. Ik ben niet zo'n fan van door brede Zwitserse dalen en over Zwitserse paswegen rijden (maar dat schijnt hier vloeken in de kerk te zijn). Waarom niet in Geneve starten en dan via de Jura en Vogezen terug? Of vanuit Basel, en dan voor mooie routes gaan in plaats van in 'één strakke lijn' teruggaan?
Buiten de al gegeven adviezen mag je voor jezelf even nagaan of je fietsen in de regen leuk vind. Het weer kan namelijk een flinke domper zijn als het tegen zit. En verder of je al ervaring hebt met hoogtemeters, want fietsen in Nederland met fietspaden en relatief vlakke wegen is één, maar daarbuiten gaat het meer op en neer.
Hoe dan ook, voor een eerste reis, zonder "buffer" en echt plan (wat doe je als er xx mis gaat) of ervaring vind ik het nogal wat.
Het -kan- zeker, maar of het jou lukt valt te bezien. Wij plannen meestal redelijk, en dan nog valt er van alles tegen, campings die niet meer bestaan of niet open zijn. Stukken waar je toch wel behoefte hebt aan een winkel met xx en onvoorziene omleidingen waardoor je opeens 20+km meer mag afleggen.

In principe allemaal te overzien mits je er van te voren rekening mee houdt.

Tot slot: trainen, trainen en trainen, en succes. Hopelijk wordt je niet te veel tegen gewerkt door de corona omstandigheden
rockhopper schreef:
di 19 mei, 2020 18:01
Hopelijk wordt je niet te veel tegen gewerkt door de corona omstandigheden
Of juist wel. Geeft je wat meer tijd om te trainen ;)

Overigens zou ik achteraf wel willen horen of het gelukt is. Ambitieus plan, maar niet onmogelijk.
avic schreef:
di 19 mei, 2020 12:56
Komende weken is dan het motto; eat, ride, sleep, repeat…
Tijdens de reis ook, anders moet je wel heel hard gaan fietsen.

130km per dag is verder wel haalbaar (zeg fietsen tussen 0800 en 1800 of nog langer) maar of je lijf het aankan... bij dit soort dagelijkse afstanden is mijn kont na een aantal dagen wel erg gevoelig geworden.

Dus ook een goede fietsbroek (meerdere meenemen) en chamoiscreme gebruiken kan handig zijn.
Hoi All!

Heel erg bedankt voor de reacties!
Uit de meeste reacties haal ik dat het absoluut mogelijk is, maar zeer zwaar zal worden.

Ik wil mijzelf graag uitdagen, maar het moet uiteraard wel leuk blijven.

Ik verwacht 27 juni te vertrekken en 5 juli het vliegtuig terug te pakken. Tot dan heb ik nog om elke dag te trainen!

Er is geen plan B. Eén keer een slechte dag hebben en ik moet hopen dat er een vliegveld in de buurt is, omdat ik het anders denk ik niet meer te redden.

Maar ja, ergens lijkt het me leuk om dit op goed geluk te gaan doen en te kijken waar het schip strand.
Ik ga er van uit dat ik Milaan haal, maar dacht daarbij, wat denken de Professionals hierover?

Ik houd jullie op de hoogte!
Je kunt ook de 27e naar Milaan vliegen en dan naar huis fietsen.
Als je het dan niet haalt kun je misschien iemand zover krijgen dat hij/zij jou ophaalt.
Als je dan zonodig moet vliegen, waarom niet ernaartoe vliegen en terug fietsen. Als het dan toch niet lukt kun je onderweg altijd de trein pakken als die weer rijdt, en je fiets er in mee mag.
Ik zou zelf de uitdaging aangaan om binnen 20 dagen heen en terug te fietsen, dan hoef je ook niet in een corona-tube te zitten.
DaVinci schreef:
di 19 mei, 2020 21:50
Je kunt ook de 27e naar Milaan vliegen en dan naar huis fietsen.
Als je het dan niet haalt kun je misschien iemand zover krijgen dat hij/zij jou ophaalt.
Héél geen slecht idee, heb je het zwaarste gedeelte ook meteen in het begin.

En persoonlijk vind ik het wel lekkerder om naar huis te fietsen, als je na een lange tocht (vermoeid) aankomt hoef je verder niets meer te regelen en geen stress daarover te hebben.
Oeps, ik las je bericht eerder verkeerd (terwijl het er duidelijk staat): je gaat naar Milaan toe.

Ik zou dan zeggen: start op dag 1 in Heerlen en rij die dag dan via Aken en stukken van de Vennbahn naar Luxemburg. Dat scheelt al een behoorlijk stuk.