Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Foto's van wegblokkeringen grensovergang naar België 🇧🇪 (mei) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Foto's van wegblokkeringen grensovergang naar België 🇧🇪 (mei)

Bert van Sprang schreef:
di 26 mei, 2020 21:50
Ha, dit had ik even gemist! Tot voor kort waren zelfs de kleine weggetjes naar België potdicht. Als België niet gewild had dat de grens voor fietsers en voetgangers wat transparanter wordt, hadden ze dat wel zo gelaten.Ik vind het juist erg lomp om je buren op deze manier zonder enig overleg buiten te sluiten, wat heb je zo aan de EU. Het had toch ook op dezelfde manier als tussen Nederland en Duitsland gekund.
Vele wegversperringen zijn zo opengesteld dat tractoren erdoor kunnen. Er staat vaak een bord bij verboden in te rijden muv landbouwverkeer. Ik weet niet precies waarom landbouw wel erdoor mag. Maar het is duidelijk nog geen open grens en dus bedoeld toegang te verschaffen voor een bepaalde doelgroep. Dat wandelaars en fietsers dan ook erdoor kunnen is een bijkomstigheid.
math schreef:
di 26 mei, 2020 21:42
Bert van Sprang schreef:
di 26 mei, 2020 21:20
Zodra de grens niet meer fysiek is afgesloten, zou ik me over een eventuele boete niet zo druk maken. Ze kunnen je nooit verplichten meteen te betalen en als de boete op de mat valt, ga je gewoon in beroep. Het lijkt mij stug dat je dan uiteindelijk moet betalen.
Wat een lompe reactie! Je stelt je eigen normen boven die van een land waar jij te gast bent (en nu niet welkom).
Ik hoop dat je een vasthoudende rijkswachter tegenkomt die jou niet los laat voordat je ter plekke de boete afgerekend hebt.
Ach een boete hoeft toch niet? Een quarantaine van twee weken lijkt me wel redelijk. :D
(Zonder wifi)
Het gevaar zit hem niet in het overschrijden van de grens, maar in het te dicht in de buurt komen van voor jou vreemde mensen. het was fijn geweest als we in een verenigd Europa daar op gefocust hadden, in plaats van het primitief dichtgooien van de grenzen.
cdj schreef:
di 26 mei, 2020 21:56
Bert van Sprang schreef:
di 26 mei, 2020 21:50
Ha, dit had ik even gemist! Tot voor kort waren zelfs de kleine weggetjes naar België potdicht. Als België niet gewild had dat de grens voor fietsers en voetgangers wat transparanter wordt, hadden ze dat wel zo gelaten.Ik vind het juist erg lomp om je buren op deze manier zonder enig overleg buiten te sluiten, wat heb je zo aan de EU. Het had toch ook op dezelfde manier als tussen Nederland en Duitsland gekund.
Vele wegversperringen zijn zo opengesteld dat tractoren erdoor kunnen. Er staat vaak een bord bij verboden in te rijden muv landbouwverkeer. Ik weet niet precies waarom landbouw wel erdoor mag. Maar het is duidelijk nog geen open grens en dus bedoeld toegang te verschaffen voor een bepaalde doelgroep. Dat wandelaars en fietsers dan ook erdoor kunnen is een bijkomstigheid.
Nogal wat landbouwers hebben land aan weerszijden van de grens.
Of je daadwerkelijk een boete krijgt (meestal 250€ als particulier) hangt ook heel erg af van de manier waarop je je gedraagt.

Als je direct begint met je arrogant op te stellen, en de hele europese wetten en grondwetten begint te citeren en de man zowat beledigt omdat hij zijn job doet ( "je mama moet wel fier zijn op zo'n bonnetjesschrijver als jou"), tja... dan heb je het zelf gezocht.
Als je gewoon met je fiets met een paar boterhammen en een fles drank in je fietstas onderweg bent, en je excuseert je en belooft om gewoon terug naar huis te gaan, dan kom je waarschijnlijk weg met een kleine waarschuwing.

Maar als je je tent aan het opzetten bent in het bos op 40km van de grens, dan denk ik wel dat je tegen een boete aan loopt.
Inderdaad, een boete voor wildkamperen. Maar ik ben in het bos nog nooit een politieagent tegengekomen.
Bert van Sprang schreef:
wo 27 mei, 2020 10:34
Inderdaad, een boet voor wildkamperen. Maar ik ben in het bos nog nooit een politieagent tegengekomen.
Dat doet me denken aan de keer dat ik op een mooie zomerdag fietste ergens ten zuiden van de Voerstreek, op de groene heuvels net ten zuiden van Val-Dieu. Geen mens op de weg. Ik moest even plassen, dus ik parkeer bij een bosje en loop heel decent nog 10 meter van het smalle affalt af en begin ....komt er een boswachter. Compleet met groen pakje en een veer op zijn hoofd. Een verhaal van heb-ik-jou-daar, in het Frans, wat anders? De strekking was duidelijk. Ik heb nog steeds geen idee of die man een echte was of het boswachtersequivalent van een potloodventer, want raar was het.
Leon schreef:
wo 27 mei, 2020 10:38
Bert van Sprang schreef:
wo 27 mei, 2020 10:34
Inderdaad, een boet voor wildkamperen. Maar ik ben in het bos nog nooit een politieagent tegengekomen.
Dat doet me denken aan de keer dat ik op een mooie zomerdag fietste ergens ten zuiden van de Voerstreek, op de groene heuvels net ten zuiden van Val-Dieu. Geen mens op de weg. Ik moest even plassen, dus ik parkeer bij een bosje en loop heel decent nog 10 meter van het smalle affalt af en begin ....komt er een boswachter. Compleet met groen pakje en een veer op zijn hoofd. Een verhaal van heb-ik-jou-daar, in het Frans, wat anders? De strekking was duidelijk. Ik heb nog steeds geen idee of die man een echte was of het boswachtersequivalent van een potloodventer, want raar was het.
Zal wel een echte (boswachter) geweest zijn, en ja meertaligheid staat niet in hun jobomschrijving, dus spreken ze frans.

Politie patrouilleert amper in de bossen, maar je kan wel 'verklikt' worden als iemand je ziet kamperen en vindt dat je daar niet thuis hoort. Wildkamperen mag officieel niet in België.
Leon schreef:
wo 27 mei, 2020 10:38
Dat doet me denken aan de keer dat ik op een mooie zomerdag fietste ergens ten zuiden van de Voerstreek, op de groene heuvels net ten zuiden van Val-Dieu. Geen mens op de weg. Ik moest even plassen, dus ik parkeer bij een bosje en loop heel decent nog 10 meter van het smalle affalt af en begin ....komt er een boswachter. Compleet met groen pakje en een veer op zijn hoofd. Een verhaal van heb-ik-jou-daar, in het Frans, wat anders? De strekking was duidelijk. Ik heb nog steeds geen idee of die man een echte was of het boswachtersequivalent van een potloodventer, want raar was het.
Volgende keer dus gewoon in het open land? ;)

Ik zou er een trauma van oplopen denk. Zou wel drie keer nadenken voordat ik het weer zou wagen ;)
(bovendien is mijn Frans waardeloos)
Om de titel van het topic maar eens letterlijk te nemen:
grens.jpg
De LF1 is hier (Retrrachement) degelijk afgesloten, tot verbazing en treurnis van vele fietsers die hier wat clusteren. Overeigens berijden bijna allen een e-bike, de overigen zijn "Men in lycra". Ik ben echt een uitzondering, al gaat iedereen er vanuit dat een Rohloffnaaf duidt op ondersteuning ("Waar zit uw batterij?").
arnob schreef:
wo 27 mei, 2020 12:26
al gaat iedereen er vanuit dat een Rohloffnaaf duidt op ondersteuning ("Waar zit uw batterij?").
Met een Pinion is het waarschijnlijk nog erger ;)

Zo opvallend is een Rohloff niet, lijkt ook op veel andere naafversnellingen.
Fedor schreef:
wo 27 mei, 2020 12:33
arnob schreef:
wo 27 mei, 2020 12:26
al gaat iedereen er vanuit dat een Rohloffnaaf duidt op ondersteuning ("Waar zit uw batterij?").
Met een Pinion is het waarschijnlijk nog erger ;)

Zo opvallend is een Rohloff niet, lijkt ook op veel andere naafversnellingen.
Ik rij nu 14 jaar met een Rohloff-naaf, maar heb echt nog nooit van iemand gehoord dat hij/zij dacht het op ondersteuning duidde. Maar misschien ben ik oost-indisch doof.
Reuselseweg Noord-Brabant

Bijlagen

willem.m schreef:
wo 27 mei, 2020 14:07
Fedor schreef:
wo 27 mei, 2020 12:33
arnob schreef:
wo 27 mei, 2020 12:26
al gaat iedereen er vanuit dat een Rohloffnaaf duidt op ondersteuning ("Waar zit uw batterij?").
Zo opvallend is een Rohloff niet, lijkt ook op veel andere naafversnellingen.
Ik rij nu 14 jaar met een Rohloff-naaf, maar heb echt nog nooit van iemand gehoord dat hij/zij dacht het op ondersteuning duidde. Maar misschien ben ik oost-indisch doof.
Ik ben het 1x tegengekomen op 15 jaar. Iemand die achter me reed en riep: "Dat gaat wel makkelijk snel he, zo'n elektrische fiets?" Wat antwoord je dan? Ik heb hem even bedankt voor het compliment en zei dat er niks elektrisch was.
Oops terug naar de geblokkeerde grensovergangen (die ik nu volledig mijd).
Foto Reuselse Weg: Onduidelijke situatie: De grens is niet gesloten en ik zie geen verbodsborden: gaan met die banaan, als dit bij wegwerkzaamheden zou staan zou ik mij er ook niet aan storen. (Dat heb ik wel eens bezuurd natuurlijk, toen 10 km verder en 200 m lager de brug ontbrak.)
Bert van Sprang schreef:
wo 27 mei, 2020 16:28
Foto Reuselse Weg: Onduidelijke situatie: De grens is niet gesloten en ik zie geen verbodsborden: gaan met die banaan, als dit bij wegwerkzaamheden zou staan zou ik mij er ook niet aan storen. (Dat heb ik wel eens bezuurd natuurlijk, toen 10 km verder en 200 m lager de brug ontbrak.)
Mwah de term "Grens gesloten" lijkt me toch redelijk duidelijk (als ze je aanhouden kan je je op weinig beroepen denk ik). Maar je mist een officieel tintje?
Bert van Sprang schreef:
wo 27 mei, 2020 16:28
Foto Reuselse Weg: Onduidelijke situatie: De grens is niet gesloten en ik zie geen verbodsborden: gaan met die banaan, als dit bij wegwerkzaamheden zou staan zou ik mij er ook niet aan storen. (Dat heb ik wel eens bezuurd natuurlijk, toen 10 km verder en 200 m lager de brug ontbrak.)
Vraagje: wil je hiermee echt mensen motiveren om willens en wetens de grens over te steken in een situatie waarin dit wettelijk niet mag?
Dat het wettelijk niet mag is een, maar twee is dat dit ook in België geen steekhoudend verbodsbord is.
Bert van Sprang schreef:
wo 27 mei, 2020 18:22
Dat het wettelijk niet mag is een, maar twee is dat dit ook in België geen steekhoudend verbodsbord is.
Dit is slechts de vooraankondiging. Een aantal meter verderop staat nog een waarschuwing, en ik had niet zo’n behoefte om door te fietsen om te kijken of ik voor de gek gehouden werd, of dat er daadwerkelijk een weg geblokkeerd was :wink:
Bert van Sprang schreef:
di 26 mei, 2020 22:02
Het gevaar zit hem niet in het overschrijden van de grens, maar in het te dicht in de buurt komen van voor jou vreemde mensen. het was fijn geweest als we in een verenigd Europa daar op gefocust hadden, in plaats van het primitief dichtgooien van de grenzen.
Daarin ben ik het met je eens. Zoals ook ik het oneens ben met een deel van de genomen maatregelen. Maar dat betekent nit dat ik me daar in de openbare ruimte niet aan houd (bij mezelf in huis / tuin ligt at wellicht anders, maar daar ga ik in een openbaar forum niks over zeggen.

Vandaag trouwens niet naar buiten, maar gewerkt en in de tuin aan de slag, een afgezaagde wijnton als waterpartij bij het voederhuisje voor de vogels geplaatst. Er komt nog een solar-fonteintje in, en kijken hoe ik het toegankelijk houd voor vogels, wellicht stenen stapelen aan 1 kant.
64D0C9D9-0FFB-47BC-A961-6412E6860B04.jpeg
C38F335E-F3C7-49D9-A696-6CD68171EDAB.jpeg