Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Foto's van wegblokkeringen grensovergang naar België 🇧🇪 (mei) - Forum Wereldfietser

Foto's van wegblokkeringen grensovergang naar België 🇧🇪 (mei)

Zo zien enkele van de grensovergangen naar België er inmiddels uit. Omgeving Tilburg. De hekken met versperringen zijn opzij, wandelaars, fietsers en tractoren kunnen erdoor. Auto’s nog niet. Tenzij je meer dan 30cm ruimte onder je auto hebt. En soms is dat ook nog niet genoeg en is de doorgang echt voor fietsers en wandelaars.

Er staat nog steeds overal een verbodsbord. Dus het zal officieel wel nog verboden zijn. Maar ik heb al diverse stukjes in belgenland gereden. Heb wel het idee dat sommige mensen je argwanend toekijken. Maar dat kan ook verbeelding zijn of dat deze voorbijgangers sowieso niet zo begroetend zijn.

Ik denk ik deel het even voor diegenen die een tochtje plannen.

Bivakzones (paalcampings) zijn nog wel gesloten (een week geleden althans).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Blijft een vreemd iets, die afgesloten grenzen tussen NL en BE.
Kranten hier in het zuiden stellen dat de controles aan de grens verminderd zijn maar dat 'vliegende' controles doorgaan. Je riskeert dus een heftige boete. Nu fiets ik graag, zeker de helft van mijn normale fietstochten, voor ontspanning in België, maar met zo'n dreigende boete lijkt het me niet ontspannend.
Woensdag krijgen we, en vooral families die elkaar al maanden niet hebben gezien, misschien beter nieuws:
https://www.1limburg.nl/belgie-overlegt ... xt=default

Edit 1: tikfout
Edit 2: hieronder staat dat ik het bericht totaal gewijzigd heb. Dat is sterk overdreven.
En gezien de blijkbaar zichtbare achterdocht bij bewoners (elke fietser die er uit ziet als iemand die meer rijdt dan een rondje om de kerk is verdacht) zou er ook wel snel gebeld kunnen worden...
Leon schreef:
di 26 mei, 2020 10:53
...
Edit 2: hieronder staat dat ik het bericht totaal gewijzigd heb. Dat is sterk overdreven.
Je hebt het bericht zelfs twee keer totaal gewijzigd. Tel dan toch ook eerst tot tien voordat je op Verstuur klikt :roll:
Afgelopen zaterdag was ik in de Voerstreek, een lokaal weggetje was daar nog wel afgesloten

Bizar inderdaad om deze grenzen afgesloten te zien. Eerste keer in mijn leven.

Bijlagen

mrboot schreef:
di 26 mei, 2020 11:49
Afgelopen zaterdag was ik in de Voerstreek, een lokaal weggetje was daar nog wel afgesloten

Bizar inderdaad om deze grenzen afgesloten te zien. Eerste keer in mijn leven.
91240f96-d177-4544-be3d-a1b45a2fc8ac.jpg
Zo te zien kan je hier gewoon langs. Of kom je dan in een 'zone des doods' (https://historianet.nl/oorlog/koude-oor ... ijnse-muur) waar sluipschutters je in de benen schieten?

Tip: Druk op "Plaats in tekst" als je een afbeelding plaatst.
Een 10-tal dagen geleden aan de Kalmthoutse heide. Iedereen werd gecontroleerd.
Ik had een knooppuntenroute uitgestippeld en was verrast dat een van de knooppunten op het verste punten van mijn rondje net aan de andere kant van de grens was.
Schermafbeelding 2020-05-26 om 12.24.54.png
willem.m schreef:
di 26 mei, 2020 12:03
Zo te zien kan je hier gewoon langs. Of kom je dan in een 'zone des doods' (https://historianet.nl/oorlog/koude-oor ... ijnse-muur) waar sluipschutters je in de benen schieten?
Van Rijksoverheid.nl:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ens-belgie
Is reizen van en naar België verboden?
Sinds woensdag 18 maart verbiedt België niet-essentiële reizen naar het buitenland, waaronder Nederland. De niet-essentiële reizen zijn verboden tot en met 8 juni 2020. Schending van dit verbod is strafbaar. De Belgische autoriteiten controleren actief op naleving ervan. Wie het verbod overtreedt, riskeert een boete tot € 4000 of maximaal 3 maanden gevangenisstraf.


... en het lijkt me wel grappig als iemand hier komt klagen dat hij/zij het niet wist. :D
Leon schreef:
di 26 mei, 2020 12:26

Is reizen van en naar België verboden?
Sinds woensdag 18 maart verbiedt België niet-essentiële reizen naar het buitenland, waaronder Nederland. De niet-essentiële reizen zijn verboden tot en met 8 juni 2020. Schending van dit verbod is strafbaar. De Belgische autoriteiten controleren actief op naleving ervan. Wie het verbod overtreedt, riskeert een boete tot € 4000 of maximaal 3 maanden gevangenisstraf.


... en het lijkt me wel grappig als iemand hier komt klagen dat hij/zij het niet wist. :D

De tekst in groen is van toepassing op Belgen die naar Nederland gaan zonder vergunning.
Voor Nederlanders die zonder vergunning in Belgie fietsen of wandelen lijkt me deze tekst van toepassing :

Politiecontroles en bestraffingen
Schending van het verbod op samenscholing, niet toegelaten verplaatsingen en reizen is strafbaar. Er wordt door de Belgische autoriteiten actief gecontroleerd op naleving van dit verbod.

Inbreuken op de corona-maatregelen worden bestraft met een gerechtelijke minnelijke schikking van 250 euro voor particulieren en 750 euro voor handelaars. Een tweede inbreuk kan aanleiding geven tot een rechtstreekse dagvaarding voor de correctionele rechtbank.

Het gebruiken van attesten en vignetten op basis van onjuiste informatie is valsheid in geschrifte. Ook dat is een strafbaar feit.
Haha, als dat zo is dat is het best grappig - of is het triest? - dat ik op een Nederlandse website lees dat Belgen een boete kunnen krijgen als ze naar Nederland zijn geweest en op een Belgische website kan lezen dat Nederlanders een boete kunnen krijgen als ze naar België gaan.
Maar we kunnen het er wel over eens zijn dat een boete op zijn minst je dag verpest. Dat is ook min of meer de bedoeling natuurlijk.
In Hamont zijn ze vast blij met de gerestaureerde dodendraad. ;)
draad.jpg
cdj schreef:
di 26 mei, 2020 09:39
Zo zien enkele van de grensovergangen naar België er inmiddels uit. Omgeving Tilburg. De hekken met versperringen zijn opzij, wandelaars, fietsers en tractoren kunnen erdoor. Auto’s nog niet. Tenzij je meer dan 30cm ruimte onder je auto hebt. En soms is dat ook nog niet genoeg en is de doorgang echt voor fietsers en wandelaars.

Er staat nog steeds overal een verbodsbord. Dus het zal officieel wel nog verboden zijn. Maar ik heb al diverse stukjes in belgenland gereden. Heb wel het idee dat sommige mensen je argwanend toekijken. Maar dat kan ook verbeelding zijn of dat deze voorbijgangers sowieso niet zo begroetend zijn.

Ik denk ik deel het even voor diegenen die een tochtje plannen.

Merci voor de waarschuwing / tip. In de 2e foto meen ik Groot Bedaf te herkennen :)
Ik had een tochtje uitgezet en gereden van Echt tot Woensdrecht. Bij het lezen van die 4000 euro boete maar netjes aan deze kant van het lijntje gebleven. België in rijden is niet zo lastig, maar je moet er ook weer uit.... Daar klets je je echt niet uit.
Zodra de grens niet meer fysiek is afgesloten, zou ik me over een eventuele boete niet zo druk maken. Ze kunnen je nooit verplichten meteen te betalen en als de boete op de mat valt, ga je gewoon in beroep. Het lijkt mij stug dat je dan uiteindelijk moet betalen.
Schermafbeelding 2020-05-26 om 20.00.29.png
Bert van Sprang schreef:
di 26 mei, 2020 21:20
Zodra de grens niet meer fysiek is afgesloten, zou ik me over een eventuele boete niet zo druk maken. Ze kunnen je nooit verplichten meteen te betalen en als de boete op de mat valt, ga je gewoon in beroep. Het lijkt mij stug dat je dan uiteindelijk moet betalen.
Wat een lompe reactie! Je stelt je eigen normen boven die van een land waar jij te gast bent (en nu niet welkom).
Ik hoop dat je een vasthoudende rijkswachter tegenkomt die jou niet los laat voordat je ter plekke de boete afgerekend hebt.
Ha, dit had ik even gemist! Tot voor kort waren zelfs de kleine weggetjes naar België potdicht. Als België niet gewild had dat de grens voor fietsers en voetgangers wat transparanter wordt, hadden ze dat wel zo gelaten.Ik vind het juist erg lomp om je buren op deze manier zonder enig overleg buiten te sluiten, wat heb je zo aan de EU. Het had toch ook op dezelfde manier als tussen Nederland en Duitsland gekund.
Fietsert7 schreef:
di 26 mei, 2020 16:10
Merci voor de waarschuwing / tip. In de 2e foto meen ik Groot Bedaf te herkennen :)
Klopt :) een van de kleinere weggetjes waar nog een levensgroot EU BELGIË bord staat. Heeft toch wel iets zo bewust de grens over gaan. :)