Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Medisch attest - Forum Wereldfietser

Medisch attest

Ik wil komende maand afzakken naar Italië via Oostenrijk. Ik heb gelezen dat de laatste momenteel om een medisch attest vraagt. Moet ik dat speciaal laten vervaardigen door mijn huisarts of is er wellicht een ander document dat als bewijs van goede gezondheid kan doorgaan?
In de NRC van eergisteren stond een mooie reportage: Hoe vrij ben je nog als toerist in Europa? Een roadtrip van Brussel tot Milaan. Over het medisch attest schrijft Tijn Sadée:

"Heb ik ’t? Ik nies veel. Hooikoorts? Komt het door de airco in de auto?

Pro Health-directeur Theodoor Scheepers ziet het angstzweet op mijn voorhoofd en legt op kalmerende toon de procedure uit. „Ik begin met een wattenstaafje in de keel, dat is vervelend.” Zijn jonge assistent maakt het wat spannender: „Het gaat voelen alsof je moet kokhalzen.”

Scheepers begint daarna met het aanbrengen van een staafje in mijn rechterneusgat.

Er volgen zeven lange uren van wachten op de uitslag. Ik dood de tijd aan een kanaal in de buurt. En ik probeer me voor te stellen hoe het zou zijn als ik nog een paar jengelende kinderen op de achterbank had zitten. Gelukkig val ik in slaap.

In de namiddag meld ik me weer bij Scheepers’ lab.

‘Negatief’!

Ik schrik van mijn eigen euforie – ik zou Scheepers willen omhelzen, maar dat mag niet. Op het Oostenrijkse ‘Anlage B’-formulier, dat ik van tevoren heb uitgeprint, vult hij de testgegevens in en zet zijn handtekening eronder. Hij geeft me ook nog de uitslag mee in het Engels. „Je weet maar nooit. Elk land heeft z’n eigen regels, in dit dossier is een verenigd Europa afwezig
.”

Het lijkt me nogal zinloos als je bij de Oostenrijkse grens aan komt zetten met een testuitslag die dan al een paar weken oud is, maar misschien maak je er een grensbewaker blij mee. Als je googelt op 'medisch attest download' vind je diverse voorbeelden van fraaie formulieren, met name op Belgische sites. Print er eentje uit, zet er een mooie stempel op en onderteken met Herr Doktor Kafka ;-).
Hier is een mooi voorbeeld van zo'n Anlage B formulier (even scrollen naar Verordnung 87, waar je het kunt downloaden). Succes ermee!
Huisartsen geven geen medische verklaringen af.
Shrek schreef:
vr 29 mei, 2020 10:16
Huisartsen geven geen medische verklaringen af.
Niet allemaal inderdaad, maar mijn huisarts gaf me wel meerdere keren een verklaring af om aan Franse en Italiaanse cyclo's deel te mogen nemen.
Dan zou zo'n verklaring hooguit 14 dagen geldig kunnen zijn, toch.
En voor die cylo's is een verklaring dat je gezond bent. Geen bewijs of je wel of geen corona hebt opgelopen.
Gaan die cyclo's nog wel door, de eerste zaterdag van juli Lamarmotte dat is behoorlijk dicht bij.
keesswart schreef:
vr 29 mei, 2020 09:40
"Heb ik ’t? Ik nies veel. Hooikoorts? Komt het door de airco in de auto?
Gewoon even het filter vervangen.
keesswart schreef:
vr 29 mei, 2020 10:11
Hier is een mooi voorbeeld van zo'n Anlage B formulier (even scrollen naar Verordnung 87, waar je het kunt downloaden). Succes ermee!
Ok, maar die heeft dus betrekking op de binnenkomst vanuit Italië. Ik reis vanuit Duitsland via Oostenrijk naar Italië. Ik begrijp verder dat huisartsen geen verklaring afgeven. Ik hoop wel dat het straks gaat lukken.
Het ziet er overigens naar uit dat dat attest straks niet meer nodig is.
WimB schreef:
vr 29 mei, 2020 11:58
Dan zou zo'n verklaring hooguit 14 dagen geldig kunnen zijn, toch.
En voor die cylo's is een verklaring dat je gezond bent. Geen bewijs of je wel of geen corona hebt opgelopen.
Gaan die cyclo's nog wel door, de eerste zaterdag van juli Lamarmotte dat is behoorlijk dicht bij.
Het ging erom of men een medische verklaring, welke dan ook, kreeg van een huisarts...
En of Marmotte doorgaat, kijk dan hier: https://www.cyclokalender.nl/home 8)