Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Betaalbare 1 persoonstent - Forum Wereldfietser

Betaalbare 1 persoonstent

Binnenkort fiets ik er alleen op uit voor een week of 6, dus ik kijk uit naar een betaalbare 1 persoonstent (als alternatief voor onze nu onnodig ruime 2-persoonstent). Heeft iemand ervaring met de Nordisk Svalbard 1 SI? Deze kost E 299,00 en heeft ook een goedkoper broertje van E 199, ietsje zwaarder en net iets minder qua materialen. Andere tips zijn ook welkom natuurlijk.
Dit een optie?: https://www.decathlon.nl/p/lichtgewicht ... mc=8545744

1,3 kilo. Transportzak: 39 x 11 x 10 cm

Geen ervaring mee overigens.

Voor 6 weken wil je overigens misschien wel wat meer ruimte dan een echte 1-persoons. Een kleine 2-persoons is dan misschien een betere optie.
Die Decathlon tent is erg krap, maar Decathlon heeft ook andere modellen die net iets ruimer en zwaarder zijn. Verder is er bijvoorbeeld de Wildcountry Zephyros. Het hangt ook wel af van je bestemming. ik heb een soms goedkoop te vinden MSR Zoic 1 voor heet weer, en dat is een tent met een binnentent die helemaal van gaas is. Voor koud en nat weer heb ik een Helsport Ringstind 2, maar die is wat duurder. Tot slot hebben we een Decathlon quickhiker 2 van 89 euro als festivaltentje, maar ook goed inzetbaar bij gewoon solo gebruik als je bereid bent het wat hogere gewicht op de koop toe te nemen.
Wasbeer schreef:
do 04 jun, 2020 18:02
Andere tips zijn ook welkom natuurlijk.
Kijk hier eens:

viewtopic.php?t=32509
Mijn MSR Zoic 1 bevalt me heel goed! Vorig jaar begin vd zomer aangeschaft en hele zomer plezier van gehad. Met 1.7kg erg licht, uiteraard kan het lichter maar dan gaat de prijs meestal weer omhoog. Inderdaad veel gaas in binnentent, echter ventilatie openingen in de buitentent zijn beperkt. De voortent is net genoeg voor mijn 2 fietstassen hoewel ik die vaak gewoon buiten liet staan

Tja, wat is betaalbaar? 75 euro is voor de een veel en anderen leggen zo 100en euro's neer.

Gewicht, ventilatie, ruimte, prijs, allemaal factoren die je zult moeten afwegen

Even googlen op "best budget solo hiking tent" en je komt meer dan genoeg vergelijkingen/lijstjes/reviews tegen
ThomasG schreef:
do 04 jun, 2020 19:42
Misschien is dit iets?

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... -tent.html
Een echt doorschijntentje (verder wel fraai overigens) ;)
Wasbeer schreef:
do 04 jun, 2020 18:02
als alternatief voor onze nu onnodig ruime 2-persoonstent
'k Zou ook wel iets nemen wat echt een significant gewichts- en volumeverschil oplevert, anders is het ook een beetje zonde de investering.

Of je moet een volumineuze en zware tweepersoons tent hebben natuurlijk, dan gaat het wat eerder lonen.
Als de keuze gaat tussen Decathlon en MSR zou ik Decathlon kiezen. Eerst en vooral omdat ik heel tevreden ben van de service van Decathlon maar ten tweede omdat ik de Decathlon tenten over het algemeen goed geconstrueerd vind (wij hebben er 3 verschillende).

Op de MSR website kan je geen foto's zien van de achterkant van die Zoic 1, maar ik veronderstel dat die op dezelfde manier gemaakt is als mijn MSR Hubba NX Solo, en daar ben ik niet tevreden mee. De achterkant van de tent (dus de andere kant dan de deurkant) is een groot verticaal vlak dat onderaan met 1 haring min of meer in de grond bevestigd wordt. Bij de minste wind op die kant slaat het buitenzeil tegen de binnentent.

Op de site van Decathlon zie je dat ze voor hun Trek 900 1 persoonstent duidelijk een uitstulping voorzien is aan de achterkant, juist om het zeil goed te kunnen aanspannen want van binnenuit kan je er niet bij.

Lichtgewicht+tent+Trek+900+1+persoon+grijs+3+seizoenen-2.jpg
Decathlon Trek 900
10892_2019_msr_zoic_1_floorplan_1.jpg
MSR Zoic 1
Wasbeer schreef:
do 04 jun, 2020 18:02
Binnenkort fiets ik er alleen op uit voor een week of 6, dus ik kijk uit naar een betaalbare 1 persoonstent (als alternatief voor onze nu onnodig ruime 2-persoonstent). Heeft iemand ervaring met de Nordisk Svalbard 1 SI? Deze kost E 299,00 en heeft ook een goedkoper broertje van E 199, ietsje zwaarder en net iets minder qua materialen. Andere tips zijn ook welkom natuurlijk.
Zes weken op pad, dan neem je beter geen tent die te krap is. Die Svalbard lijkt me dan al op het randje.
Waar gaat de tocht naar toe? Ook dat speelt mee.
Een tent met veel gaas kan een ellende zijn wanneer je bijvoorbeeld in de bergen kampeert. De temperatuur kan er fors zakken, zelfs in de zomer, en een kille wind waait dan dwars door je tent. Zelf meegemaakt!
Omgekeerd is een tent met beperkte ventilatiemogelijkheden geen pretje in warm en vochtig weer.
Tenten die breed inzetbaar zijn bestaan, maar durven vaak wat meer te kosten.

EDIT: en zoals iemand anders opmerkte, het hangt er ook vanaf hoeveel wind je tent moet kunnen verteren.
Toch kies ik liever voor een betere ventilatie door bv meer mesh, dan voor een dichtere tent met alle kans op condensatie-ellende.. Op tocht of temperatuur stem ik liever af met een goede slaapzak/systeem. We zijn hier namelijk aan het zoeken in het 'goedkopere segment', en wat dat betreft heeft mijn tochtige Eureka Spitfire Solo (niet meer leverbaar in NL volgens mij) mij nog niet in de steek gelaten.
Hugsni schreef:
do 04 jun, 2020 20:49
Toch kies ik liever voor een betere ventilatie door bv meer mesh, dan voor een dichtere tent met alle kans op condensatie-ellende.. Op tocht of temperatuur stem ik liever af met een goede slaapzak/systeem. We zijn hier namelijk aan het zoeken in het 'goedkopere segment', en wat dat betreft heeft mijn tochtige Eureka Spitfire Solo (niet meer leverbaar in NL volgens mij) mij nog niet in de steek gelaten.
Ik ken die tent niet. Maar ik heb twee Eureka! tenten gehad, en voor gebruik in voorjaar, zomer en najaar hadden die de ventilatie precies zoals ze moet zijn. En bovendien waren die tenten nog betaalbaar ook.
Fedor schreef:
do 04 jun, 2020 18:05
Dit een optie?: https://www.decathlon.nl/p/lichtgewicht ... mc=8545744

1,3 kilo. Transportzak: 39 x 11 x 10 cm

Geen ervaring mee overigens.

Voor 6 weken wil je overigens misschien wel wat meer ruimte dan een echte 1-persoons. Een kleine 2-persoons is dan misschien een betere optie.
Deze Decathlon tent heb ik en hij bevalt me goed. Verrassend veel ruimte, ook in de hoogte. Hij is zeker niet een tent uit de hondenhok categorie.
Ik moet wel zeggen dat ik 'm alleen voor weekenden heb gebruikt en niet voor langere ritten.
Nog een alternatief:

Afbeelding

Robens Starlight I
ca. 2 kg
Prijs: € 225,-

https://www.robens.de/nl-nl/shop/outdoo ... tarlight-1
bdr schreef:
do 04 jun, 2020 20:08
Lichtgewicht+tent+Trek+900+1+persoon+grijs+3+seizoenen-2.jpg10892_2019_msr_zoic_1_floorplan_1.jpg
Bijna altijd lekker vertekenend dat soort plaatjes. De onderste persoon ligt op een matje van 160 bij 45 cm ;)
Huib2 schreef:
do 04 jun, 2020 22:32
Nog een alternatief:

Afbeelding

Robens Starlight I
ca. 2 kg
Prijs: € 225,-

https://www.robens.de/nl-nl/shop/outdoo ... tarlight-1
Die lijkt wel verdacht veel op de Hilleberg Akto zeg. Maar dan 3x zo goedkoop.
Kijk eens bij Vango. Ik heb twee jaar geleden een "tweepersoons" Vango Banshee gekocht voor €150. In praktijk pas ik er in met net voldoende ruimte voor bagage naast me.
Het model Banshee is intussen niet meer in produktie, maar daar zijn een aantal andere modellen voor in de plaats gekomen.
mrboot schreef:
vr 05 jun, 2020 09:20
Die lijkt wel verdacht veel op de Hilleberg Akto zeg. Maar dan 3x zo goedkoop.
Ja, beter goed gejat dan slecht bedacht. De kwaliteit zal wel minder zijn dan de Hilleberg, maar waarschijnlijk niet drie keer minder. Hij is ook wat zwaarder dan de Hilleberg.
Ik heb ongeveer deze Decathlon tent. Maar ik denk dat ik een vorige generatie heb, sommige details lijken net iets anders, maar niet ingrijjpend anders zo te zien.
Officieel twee persoons, maar als je er een paar weken mee gaat trekken, is het erg fijn dat je ook spullen binnen kan zetten, of onder de zijflappen....ik vind het bij weektochten al fijn in elk geval persoonlijk.

https://www.decathlon.nl/p/lichtgewicht ... _/R-p-3721
Ik heb jarenlang gefietst met de Wild Country Zephyros 1 en was daar erg tevreden over.

Ik heb nu de Force Ten Helium, maar dat voorstuk voelt in de praktijk toch een stuk krapper, zeker met 4 fietstassen.