Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen naar Parijs 27 juni - 11 juli 2020 - Forum Wereldfietser

Fietsen naar Parijs 27 juni - 11 juli 2020

Beste forumleden,

Over 3 weken gaan mijn vriendin en ik voor het eerst op fietsvakantie. Parijs lijkt ons de ideale bestemming. Vanaf Utrecht of Eindhoven en dan denk ik Via Maastricht naar Parijs. We hebben 2 weken de tijd dus dat moet prima te doen zijn.

Ik maak me alleen een beetje zorgen om de terug reis. In eerste instantie wilden we met de trein terug vanaf Parijs maar in NL mag de fiets al niet meer mee. In Frankrijk en België kan ik daar weinig over vinden. Zou jammer zijn als we er in Roosendaal bijv. uit worden "gezet" met de fietsen.
Mocht Frankrijk een probleem zijn is Berlijn een alternatief. Maar dan zitten we met het zelfde issue.

Wie heeft er nog creatieve ideeen om terug te komen?

Alvast veel dank

Kristi en Bart

ps. Vandaag mijn nieuwe fiets opgehaald in België en echt nul politie/douane gezien bij de grensovergang. Geen verschil met het pre-corona tijdperk
1 woord: Flixbus :wink:
Beetje trainen en je kan in die 2 weken ook nog terugfietsen ;)

En anders idd de flixbus :)
Fedor schreef:
za 06 jun, 2020 20:42
Beetje trainen en je kan in die 2 weken ook nog terugfietsen ;)
Starten in Maastricht, globaal via Reims naar Parijs en dan terug via Lille, Antwerpen en eindigen in Breda. Moet wel lukken in twee weken.
B@rt schreef:
za 06 jun, 2020 20:29
Vandaag mijn nieuwe fiets opgehaald in België
Wat is't geworden? :)
Jurr schreef:
za 06 jun, 2020 20:50
Starten in Maastricht, globaal via Reims naar Parijs en dan terug via Lille, Antwerpen en eindigen in Breda. Moet wel lukken in twee weken.
Eeh.. hoe kom je dan weer van Breda naar Maastricht (of elders in NL)? Fiets in trein en zo... ;)
+1 Gewoon ook terug fietsen!
Als je stevig de vaart erin hebt, lukt Parijs in 4 dagen.

Als je uitgaat van 6 dagen fietsen, 2 dagen Parijs, 6 dagen terug, heb je volgens mij een prima vakantie.
Thanks voor de snelle reacties.

We gaan eerst maar eens op flixbus kijken :) Wie weet vinden we daar al wel de oplossing.
Fijn ook te lezen dat jullie zo veel vertrouwen hebben in ons en dat wij in 15 dagen wel heen en weer kunnen haha.

Denk dat dit nog even te veel van het goed is maar je weet nooit....als alles mee zit.....

@Jurr. thanks voor het meedenken in een alternatieve route.
Het is een Idworx Opinion geworden (showroom model met heeeeel veel korting)
B@rt schreef:
za 06 jun, 2020 21:41
Het is een Idworx Opinion geworden
Oh dan moet het zéker lukken om weer met de fiets terug te komen ;)

In 15 dagen (en niet te veel grote omwegen) kan je redelijk relaxed een retour maken met een gemiddelde van flink minder dan 100km/dag.
Ik weet niet hoe nu in Frankrijk en Belgie is, maar in Duitsland zou ik de multimodale fiets/stoptrein strategie toepassen: terug deels fietsen, deels met de trein. Je kunt dan in ieder geval tot het laatste Duitse station voor Venlo of Arnhem komen, maar waarschijnlijk kun je ook nog in Venlo of Arnhem zelf uitstappen zonder problemen. Het restant fiets je dan weer naar huis. Zo heb ik ook wel eens stukken door Denemarken getreind, grens overgefietst en in Duitsland weer de trein genomen.
B@rt schreef:
za 06 jun, 2020 21:41

Het is een Idworx Opinion geworden (showroom model met heeeeel veel korting)
Chique fiets!
Fedor schreef:
za 06 jun, 2020 21:30

Eeh.. hoe kom je dan weer van Breda naar Maastricht (of elders in NL)? Fiets in trein en zo... ;)
De tank van de buurman/-vrouw volgooien, een appeltaart bakken en achterin de stationwagon? ;)

Je zou ze ook nog kunnen demonteren en in een doosje kunnen doen op de heenreis in de trein, dan is het bagage. :)
We kunnen niet weten of heen én terug het beste idee is. Stel dat jullie nu tochten van 50km maken, is 10 dagen van 100km garantie voor vervelende problemen. Wordt je tripje Parijs niet leuker van.

Daarbij, het zijn rare tijden, weet je hoe je uit gaat komen met overnachtingen en dergelijke? Op een eerste fietsvakantie kan een extra onvoorziene 20km aan het einde van de dag óók garantie geven op vervelende problemen.

Het idee om in twee weken daar te geraken is mooi, en geeft je alle rust om soms even op adem te komen, een omweg te nemen, of een fietsdagje te laten voor wat het is. Ben je te snel in Parijs, ook niet erg.

Ken je iemand, familie, een vriend of vriendin of stel, met auto en fietsendrager die het leuk vind om jullie op te halen? je rijdt er in een ochtendje naar toe. Kan best gezellig zijn en je bent niet afhankelijk van OV.

Of overweeg anders een rondje waarbij je uit en thuis kunt geraken per fiets, dan maar wat 'mindere' highlights. Luxemburg-Lille-Gent, zoiets. Stuk voor stuk prachtig én gezellig.

Zorg dat je ervan genieten kunt :)
Ach, het is Parijs en geen Perpignan... Als je startplaats Maastricht en einde Breda pakt kan het binnen de 1000km.

'k Zou gewoon de Nederlandse kilometers zoveel mogelijk beperken, die kun je altijd vanuit huis nog fietsen. En dan ergens vlakbij de grens beginnen.

Als je op de terugweg nog tijd over hebt kun je altijd nog naar huis fietsen, en met nog meer tijd over geef je de route in Nederland nog een leuk lusje.
B@rt schreef:
za 06 jun, 2020 20:29
Zou jammer zijn als we er in Roosendaal bijv. uit worden "gezet" met de fietsen.
Als je daarop rekent op de terugweg, ook prima te doen toch?
Grandonneur schreef:
za 06 jun, 2020 22:18
We kunnen niet weten of heen én terug het beste idee is. Stel dat jullie nu tochten van 50km maken, is 10 dagen van 100km garantie voor vervelende problemen. Wordt je tripje Parijs niet leuker van.

Daarbij, het zijn rare tijden, weet je hoe je uit gaat komen met overnachtingen en dergelijke? Op een eerste fietsvakantie kan een extra onvoorziene 20km aan het einde van de dag óók garantie geven op vervelende problemen.

Het idee om in twee weken daar te geraken is mooi, en geeft je alle rust om soms even op adem te komen, een omweg te nemen, of een fietsdagje te laten voor wat het is. Ben je te snel in Parijs, ook niet erg.

Zorg dat je ervan genieten kunt :)
Goed punt. We willen ook vooral genieten van de tocht, de omgeving en de hele dag buiten zijn. en of we dan 60 of 100 km fietsen maakt ons niet zo veel uit. Qua training hebben we laatst 2x70 in 1 weekend gedaan. Dat ging opzich goed.
B@rt schreef:
za 06 jun, 2020 20:29
Zou jammer zijn als we er in Roosendaal bijv. uit worden "gezet" met de fietsen.
Als je daarop rekent op de terugweg, ook prima te doen toch?
[/quote]

Eens!
Thanks voor het meedenken allemaal en goede suggesties
Ik ga eerst een vriend vragen die ons op zaterdag de 27e richting de grens brengt. Voor een goede fles wijn is hij wel te porren denk ik....

En dan gaan we het wel zien. Eventueel vanuit Roosendaal weer terug naar Utrecht fietsen kan inderdaad ook.
Aankomende weken eerst nog wat kleinere ritten om te wennen aan de fiets. We hebben er zin in :)
B@rt schreef:
za 06 jun, 2020 23:28
Thanks voor het meedenken allemaal en goede suggesties
Ik ga eerst een vriend vragen die ons op zaterdag de 27e richting de grens brengt. Voor een goede fles wijn is hij wel te porren denk ik....

En dan gaan we het wel zien. Eventueel vanuit Roosendaal weer terug naar Utrecht fietsen kan inderdaad ook.
Aankomende weken eerst nog wat kleinere ritten om te wennen aan de fiets. We hebben er zin in :)
Roosendaal is al Nederland. De kans is dat je al voor de grens met je fiets de trein uit moet. Je kunt de boemel nemen vanuit Antwerpen naar Essen net voor de Nederlandse grens.
Een andere mogelijkheid is de Intercity van Brussel naar Amsterdam en uitstappen op station Noorderkempen. Net nog in België.
B@rt schreef:
za 06 jun, 2020 23:16
We willen ook vooral genieten van de tocht, de omgeving en de hele dag buiten zijn. en of we dan 60 of 100 km fietsen maakt ons niet zo veel uit. Qua training hebben we laatst 2x70 in 1 weekend gedaan. Dat ging opzich goed.
super. Het plan om samen en met verder weinig anders dan dat weg te rijden is heerlijk.
bert sitters schreef:
zo 07 jun, 2020 07:41
B@rt schreef:
za 06 jun, 2020 23:28
Thanks voor het meedenken allemaal en goede suggesties
Ik ga eerst een vriend vragen die ons op zaterdag de 27e richting de grens brengt. Voor een goede fles wijn is hij wel te porren denk ik....

En dan gaan we het wel zien. Eventueel vanuit Roosendaal weer terug naar Utrecht fietsen kan inderdaad ook.
Aankomende weken eerst nog wat kleinere ritten om te wennen aan de fiets. We hebben er zin in :)
Roosendaal is al Nederland. De kans is dat je al voor de grens met je fiets de trein uit moet. Je kunt de boemel nemen vanuit Antwerpen naar Essen net voor de Nederlandse grens.
Een andere mogelijkheid is de Intercity van Brussel naar Amsterdam en uitstappen op station Noorderkempen. Net nog in België.
Dat is nog onduidelijk, op dit moment is het zo dat er enkele vervoersondernemingen in Nederland deze regel handhaven maar zover de berichten gaan kennelijk een deel van Arriva niet. De lijn Antwerpen-Roosendaal wordt door de NMBS gereden. Qua fietsen zullen dus de NMBS regels gelden (hetzelfde voor de lijn Luik-Maastricht). Op de NMBS site kan ik in ieder geval nog online de Belgische fietskaartjes voor 2 testtrajekten kopen, Namen-Maastricht en Brussel-Roosendaal.
Jurr schreef:
za 06 jun, 2020 22:23
Ach, het is Parijs en geen Perpignan... Als je startplaats Maastricht en einde Breda pakt kan het binnen de 1000km.
Klopt, wij reden Maastricht - Parijs in vijf dagen, totaal 490 km (reisverslag), grotendeels volgens het routeboekje van Paul Benjaminse. Waarbij ik wel wil aantekenen dat de route aardig wat hoogtemeters telt (in tegenstelling tot wat het routeboekje beweert) en dat de mogelijkheden voor onderdak deels nogal beperkt zijn, en momenteel wellicht erg beperkt.
Hou ook in de gaten dat de corona regels voor Parijs vooralsnog strenger zijn dan voor de rest van het land.