Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Daling aantal campings in Frankrijk - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Daling aantal campings in Frankrijk

Ook in Frankrijk zelf ontwikkelt zich nu het fietstoerisme in volle kracht. Eerst deden de Fransen het op fietsen die al jaren in de schuur stonden en oude materialen, maar nu is er een run op betere spullen. Decathlon maakt een storm door. Hun artikelen worden steeds beter en ze gaan ook steeds meer naar het centrum van de steden. Ook de kwaliteitsketen Au Vieux Campeur, van oorsprong vooral gericht op bergsport, ziet de verkoop van kampeerartikelen door fietsers duidelijk stijgen.
Langs populaire fietsroutes in Frankrijk komt steeds meer een stroom op gang van Franse fietsers met een kampeeruitrusting. Vaak complete gezinnen met trendy materialen. Het zijn bepaald geen armoedzaaiers. Ook onderzoeken in Frankrijk wijzen uit dat dat fietstoeristen meer besteden dan de doorsnee toeristen.
Op een plek van een caravan en een automobiel kunnen meerdere tentjes van fietsers staan.
Langs de Loire heeft nu bijna iedere camping het kwaliteitslabel "Acceuil Vélo" (fietsers welkom) . s'Avonds lopen de fietskampeerplekken vol. Aantrekkelijke plaatsen worden uitgekozen als rustdag. In samenwerking met de regio zet de Franse spoorwegmaatschappij SNCF naar en langs de Loire treinen in met extra fietsruimte.
In Frankrijk zijn nieuwe bewegwijzerde Noord-Zuid fietsroutes volop in ontwikkeling. Deze bieden nieuwe kansen.
1) Eurovélo 4, La Vélomartime. Vanaf Duinkerken langs de kust naar Roscoff (sluit daar aan op de Vélodyssée naar Spanje).
https://nl.francevelotourisme.com/fiets ... eurovelo-4
2) Eurovélo 3, La Scandiberique door het midden vanaf België naar Spanje http://www.scandiberique.fr/
3)La Voie Blue, door het oosten van de Luxemburgse/ Duitse grens naar Lyon en daar aansluit op de Viararhôna naar de Middellandse Zee https://www.francevelotourisme.com/itin ... one-a-velo
Campinghouders en burgemeesters van gemeenten met een camping municipal aan deze routes in ontwikkeling moeten deze ontwikkelingen in de gaten houden, want hier liggen kansen.
Blackbelt schreef:
zo 07 jun, 2020 22:09
Wat betaal je per nacht met een fiets en tentje op een camping?
Een handvol euro....
Als je zo’n mini camping wil open houden met een vrijwel continue bezetting van de receptie, dan krijg je de kosten alleen van dat personeelslid toch nooit betaald. Daar komt dan onderhoud van terrein, sanitair, water en electriciteit bij.

Als je dat maar een paar bezoekers hebt per nacht die telkens maar één nachtje blijven is die camping een bodemloze put.
Ook een boer met een vrij lapje grond heeft geen zin om voor een paar euro zich daar mee bezig te houden.
Bij veel gemeentecampings zijn de kosten voor de gemeente niet zo hoog. Het doel is vaak geen winst, maar een dienst om het toerisme te bevorderen. Het terrein is al vele jaren eigendom van de gemeente en verkoop levert vaak niets op. Als de gemeente de exploitatie zonder meer stop zit, dan kunnen er kosten zijn om verloedering te voorkomen.
De gebouwen zijn al lang afgeschreven. De gemeente heeft onderhoudspersoneel voor de plantsoenen, die de camping er even bijnemen. Vaak is de camping onderdeel van het sportcomplex dat toch ook onderhouden moet worden. In het receptiegebouwtje zit een goedkope scholier als vakantiekracht. Vaak zit er niemand in de receptie, maar komt er 's avonds iemand van de gemeente langs om het geld te innen. Ik heb diverse malen meegemaakt dat dit de burgemeester zelf was. Sociale controle is er, doordat de camping vaak dichtbij het dorp ligt.
Juist bezoekers voor slechts één nacht, zorgen dat het gras zich overdag weer kan ontwikkelen. Fietsen laten nauwelijks schadesporen achter in het gras, zoals auto's met een caravan., Waarbij met het nodige gewicht druk heen en weer wordt gemanoeuvreerd om de caravan op de juiste plaats te krijgen. Fietsers laten ook relatief weinig afval achter en zeker geen versleten campingstoelen en ander afgedankt meubilair.
Leon schreef:
zo 07 jun, 2020 23:05
Ik vind het alleen afschuwelijk dat ze overal van die steentjes neergooien omdat mensen kennelijk niet meer op gras willen zitten. Daardoor vind ik veel camper-campings steeds meer weg hebben van ordinaire parkeerplaatsen, die niets meer met het natuurrijke van de oude campings van doen hebben.
Ook op gewone campings zie je vaak flinke delen van de aarde verdwijnen onder een verharding van grauwe steentjes.
Dat heeft vast te maken met het hoge gewicht van campers. Gras gaat daarvan kapot. En op een zachte ondergrond kunnen campers na zware regenval soms vast komen te zitten. Er zijn ook chiquere oplossingen, zoals betonplaten met grote gaten erin, waar gras doorheen groeit.

Enkele jaren terug hoopte ik nog dat campers bij zouden dragen tot het in stand houden van campings. Nu lijken ze juist het tentkamperen te verdringen. Ook heb ik de indruk dat wildkamperen met campers op veel plekken eerder gedoogd wordt dan wildkamperen met tenten.
Persoonlijk vind ik de populariteit van de camper onbegrijpelijk.
Voor ieder ritje moet je met je hele huishouden op pad, en dat met een stinkende dieselvrachtwagen.
Er bestaat al heel lang een superieure manier om op die manier te kamperen en te reizen; namelijk per caravan. Die zet je neer en verder ben je vrij om je te verplaatsen zonder de hele handel.
Er bestaan tegenwoordig (en al heel lang trouwens) hele leuke compacte caravans die dus ook getrokken kunnen worden door een compacte auto.

Volledig beside the point natuurlijk op de “wereldfietser” maar toch; campers, ik gruw ervan, zowel als liefhebber van wat natuurlijker kamperen en als automobilist. Trage stinkende kolossen zijn het. En lélijk...
Brr.
keesswart schreef:
ma 08 jun, 2020 11:19
Ook heb ik de indruk dat wildkamperen met campers op veel plekken eerder gedoogd wordt dan wildkamperen met tenten.
Is ook moeilijker te traceren of de camper "bewoond" is (bij een tent is dat altijd het geval), vooral als je hem in een woonwijk neerzet.

Verder zijn er veel gratis plekken die legaal zijn (voor het tentkamperen dus niet, maar dat zal wel met de "eigen" voorzieningen te maken hebben), maar dan tot een max van 4 of zo. Daar wordt weinig op gecontroleerd verder.
bert sitters schreef:
ma 08 jun, 2020 09:12
Blackbelt schreef:
zo 07 jun, 2020 22:09
Wat betaal je per nacht met een fiets en tentje op een camping?
Een handvol euro....
Als je zo’n mini camping wil open houden met een vrijwel continue bezetting van de receptie, dan krijg je de kosten alleen van dat personeelslid toch nooit betaald. Daar komt dan onderhoud van terrein, sanitair, water en electriciteit bij.

Als je dat maar een paar bezoekers hebt per nacht die telkens maar één nachtje blijven is die camping een bodemloze put.
Ook een boer met een vrij lapje grond heeft geen zin om voor een paar euro zich daar mee bezig te houden.
Bij veel gemeentecampings zijn de kosten voor de gemeente niet zo hoog. Het doel is vaak geen winst, maar een dienst om het toerisme te bevorderen. Het terrein is al vele jaren eigendom van de gemeente en verkoop levert vaak niets op. Als de gemeente de exploitatie zonder meer stop zit, dan kunnen er kosten zijn om verloedering te voorkomen.
De gebouwen zijn al lang afgeschreven. De gemeente heeft onderhoudspersoneel voor de plantsoenen, die de camping er even bijnemen. Vaak is de camping onderdeel van het sportcomplex dat toch ook onderhouden moet worden. In het receptiegebouwtje zit een goedkope scholier als vakantiekracht. Vaak zit er niemand in de receptie, maar komt er 's avonds iemand van de gemeente langs om het geld te innen. Ik heb diverse malen meegemaakt dat dit de burgemeester zelf was. Sociale controle is er, doordat de camping vaak dichtbij het dorp ligt.
Juist bezoekers voor slechts één nacht, zorgen dat het gras zich overdag weer kan ontwikkelen. Fietsen laten nauwelijks schadesporen achter in het gras, zoals auto's met een caravan., Waarbij met het nodige gewicht druk heen en weer wordt gemanoeuvreerd om de caravan op de juiste plaats te krijgen. Fietsers laten ook relatief weinig afval achter en zeker geen versleten campingstoelen en ander afgedankt meubilair.
Je gaat er nogal simpel over.
Gebouwen afgeschreven... kan zijn, maar toch moeten ze onderhouden worden.
In veel van die franse gemeentes zijn het boeren die de plantsoenen onderhouden, en per opdracht betaald worden. Een camping kost altijd extra.

Verder is het zo dat nederlanders in Frankrijk (zeker met campers en caravans) niet de beste reputatie hebben omdat ze ivm Belgen en Duitsers veel minder lokaal uitgeven.
Een paar jaar geleden werden caravans gewogen die door België reden. Heel veel overladen voertuigen, omdat er 50kg aardappels en mineraalwater voor een week in zat.
Dit heeft blijkbaar een effect op de campings.
Joris Flemming schreef:
ma 08 jun, 2020 11:40
Persoonlijk vind ik de populariteit van de camper onbegrijpelijk.
In de Alpen zijn veel passen verboden voor caravans, maar campers mogen er wel overheen kruipen.

Verder is een camper van binnen ook groter dan een caravan?

Ikzelf zou een campertje misschien best leuk vinden, aan dan alle MTB-marathons in Dld. afstruinen of zo ;)
Maarre die aanschafprijs en onderhoudskosten hè, daarvoor kan je wel héél vaak op vakantie ;)
Dus ik zou het pas relevant vinden als ik niet meer hoef te werken en het ding dus veelvuldig kan gaan gebruiken ipv die drie keer per jaar voor veel nog werkende mensen.
Blackbelt schreef:
ma 08 jun, 2020 11:47
Je gaat er nogal simpel over.
Gebouwen afgeschreven... kan zijn, maar toch moeten ze onderhouden worden.
In veel van die franse gemeentes zijn het boeren die de plantsoenen onderhouden, en per opdracht betaald worden. Een camping kost altijd extra.
Toch ben ik het deze keer eens eens met Bert.
Ik denk dat men de dorpscampings in Frankrijk ziet als onderdeel van het plantsoen en niet als een gebied dat een stuk van het plantsoen afsnoept. Ze liggen vaak niet alleen bij of zelfs in het plantsoen, maar ook bij de sportvelden en 'le lac'. Zo'n camping heeft meer functies dan alleen onderdak bieden aan toeristen.
In Nederland zou men de (gederfde)kosten van een camping volledig gaan uitrekenen en ook bepalen dat men de campinggrond ook à raison van 650 euro per vierkante meter zou kunnen verkopen. Dan heeft een camping uiteraard geen enkele kans. Gelukkig denk men hier op veel plaatsen in Frankrijk nog anders over. Waarom en hoe dit komt daar weet ik zeker niet het fijne van, aar het resultaat bevalt me.
Sowieso trekken elk jaar hordes Nederlanders naar Frankrijk om zich heerlijk te voelen omdat het daar zo mooi is. Dat mooi bestaat volgens mij voor een groot deel uit het niet zo aangeharkt, betegeld en geoptimaliseerd zijn als Nederland; het niet perfecte en het niet zo efficiënte (b)lijkt soms fijner te zijn dan het perfecte en maximale. Eenmaal thuis gaat men tot mijn verbazing vaak weer helemaal op in het bereiken van zo veel mogelijk.
In Duitsland vroeger ook regelmatig op (goedkope) sportterreinen gestaan die in de zomermaanden als camping werden gebruikt. Eens nagezocht vanwege dit topic of het nog gebeurde maar de campingmogelijkheden op die (specifieke) terreinen zijn verdwenen. Nu dus vaak aangewezen op "echte" campings die vaak vrijwel volledig uit stacaravans/langkampeerders bestaan. Jammer.
Leon schreef:
zo 07 jun, 2020 22:33
En dan ben ik in de eerste week juli (!) menigmaal de eerste gast geweest. De laatste kan in de tweede week van september de poort achter zich dichttrekken. Twee maanden. En dan tien maanden niets.
In Zuid-Europa is dat niet ongebruikelijk, zeker op strandcampings. Tijdens de zomervakantie (in Frankrijk meestal van 14 juli tot eind augustus) is het er heel druk, daarbuiten zijn ze vaak niet open, ook niet als het boven de 25 graden is.

Dat een kort seizoen geen belemmering hoeft te zijn voor het runnen van campings, zie je op IJsland. Het seizoen duurt er hooguit 2 maanden (hoewel daar ook nog aardig wat campings zijn die het hele jaar open blijven) en toch wemelt het er van de campings.
Maar wel met minimale voorzieningen en een receptie is ver te zoeken. Is ook niet nodig, ergens een box waar je geld in kunt droppen is voldoende, verder iemand die 1x per dag schoonmaakt.
Zo wordt ook menige camping municipal gerund. I.p.v. een jampot waar je geld in kunt stoppen, checkt 's avonds iemand uit het dorp even of er nog kampeerders zijn. Soms is dat de enige zichtbare economische activiteit die nog in zo'n dorp plaatsvind. Een mooi voorbeeld is de camping van Autry (stukje scrollen in dit topic).

Afbeelding

Het zou doodzonde zijn als deze terreintjes zouden verdwijnen. Eigenlijk verdienen ze een plekje op de Werelderfgoedlijst, maar dan krijg je weer een ander probleem...
Dus als er 10 mensen op zo'n camping verblijven gemiddeld in 5 tenten spreken we over 30€ inkomsten per dag....
Gedurende 60 dagen is 1800 - 2000€ per seizoen.

Krijgen ze daarmee de electriciteit en waterrekening betaald.
Ik begrijp dat jullie het zonde vinden, maar aan die prijzen blijft het een verliespost.
Voor een veelvoud van dit tarief had ik ook van deze plek genoten. Er zijn zat campings waar je voor het viervoudige bedrag een hele avond in de rook van een barbecue mag staan.
Blackbelt schreef:
ma 08 jun, 2020 15:26
Krijgen ze daarmee de electriciteit en waterrekening betaald.
Ik begrijp dat jullie het zonde vinden, maar aan die prijzen blijft het een verliespost.
Je vergeet dat die kampeerders ook nog wel meer geld uitgeven dan die paar euro.
Bedenk ook dat een groot deel van de wat oudere kampeerders die nu met hun luxe vervoermiddel of in een huisje in Frankrijk verblijven vroeger misschien Frankrijk hebben leren kennen vanaf zulke eenvoudige campings. Frankrijk is niet voor niets zo'n enorme trekker geworden voor Nederlandse toeristen.
Die campings zijn dus investeringen gebleken op heel lange termijn.
Ik denk dat men campings municipal meer ziet als een onderdeel van het dorp dan als een bedrijf. Het park, de visvijver en de sportvoorzieningen brengen ook geen geld op.
Leon schreef:
ma 08 jun, 2020 16:00
Blackbelt schreef:
ma 08 jun, 2020 15:26
Krijgen ze daarmee de electriciteit en waterrekening betaald.
Ik begrijp dat jullie het zonde vinden, maar aan die prijzen blijft het een verliespost.
Je vergeet dat die kampeerders ook nog wel meer geld uitgeven dan die paar euro.
Bedenk ook dat een groot deel van de wat oudere kampeerders die nu met hun luxe vervoermiddel of in een huisje in Frankrijk verblijven vroeger misschien Frankrijk hebben leren kennen vanaf zulke eenvoudige campings. Frankrijk is niet voor niets zo'n enorme trekker geworden voor Nederlandse toeristen.
Die campings zijn dus investeringen gebleken op heel lange termijn.
Ik denk dat men campings municipal meer ziet als een onderdeel van het dorp dan als een bedrijf. Het park, de visvijver en de sportvoorzieningen brengen ook geen geld op.
Je hoeft mij niet te overtuigen, overtuig die gemeentebesturen maar.
Wat ik weet is dat veel van die kleine dorpjes door de ontvolking krap bij kas zitten, en dus hier en daar wat op personeel besparen.
Blackbelt schreef:
ma 08 jun, 2020 17:17
Leon schreef:
ma 08 jun, 2020 16:00
Blackbelt schreef:
ma 08 jun, 2020 15:26
Krijgen ze daarmee de electriciteit en waterrekening betaald.
Ik begrijp dat jullie het zonde vinden, maar aan die prijzen blijft het een verliespost.
Je vergeet dat die kampeerders ook nog wel meer geld uitgeven dan die paar euro.
Bedenk ook dat een groot deel van de wat oudere kampeerders die nu met hun luxe vervoermiddel of in een huisje in Frankrijk verblijven vroeger misschien Frankrijk hebben leren kennen vanaf zulke eenvoudige campings. Frankrijk is niet voor niets zo'n enorme trekker geworden voor Nederlandse toeristen.
Die campings zijn dus investeringen gebleken op heel lange termijn.
Ik denk dat men campings municipal meer ziet als een onderdeel van het dorp dan als een bedrijf. Het park, de visvijver en de sportvoorzieningen brengen ook geen geld op.
Je hoeft mij niet te overtuigen, overtuig die gemeentebesturen maar.
Wat ik weet is dat veel van die kleine dorpjes door de ontvolking krap bij kas zitten, en dus hier en daar wat op personeel besparen.
Als er nog winkels en het café zijn dan kunnen kampeerders wel een bijdrage leveren het behoud van de primaire voorzieningen in het dorp. Anders moeten ze 20 km verderop en hoe doen bewoners zonder auto dat?
bert sitters schreef:
ma 08 jun, 2020 17:49
Als er nog winkels en het café zijn dan kunnen kampeerders wel een bijdrage leveren het behoud van de primaire voorzieningen in het dorp. Anders moeten ze 20 km verderop en hoe doen bewoners zonder auto dat?
Waarom denk je dat die dorpen leeg lopen?
Bevolking sterft gewoon uit, en jonge mensen gaan elders wonen. Met het verhoogd thuiswerk kan deze trend keren, maar dat is iets van lange adem.

In de streek rond Bergerac zijn er veel engelse ITers en bankmedewerkers gevestigd. Die werkten van thuis en hadden een goede vliegverbinding met Londen vanop de kleine luchthaven.
Maar in dorpen in the middle of nowhere.... welke jongere wil daar blijven wonen.
Blackbelt schreef:
ma 08 jun, 2020 22:37
In de streek rond Bergerac zijn er veel engelse ITers en bankmedewerkers gevestigd. Die werkten van thuis en hadden een goede vliegverbinding met Londen vanop de kleine luchthaven.
Zo'n levenswijze als groep kun je terracide noemen. Daar moeten we echt van af.
Leon schreef:
di 09 jun, 2020 08:57
Blackbelt schreef:
ma 08 jun, 2020 22:37
In de streek rond Bergerac zijn er veel engelse ITers en bankmedewerkers gevestigd. Die werkten van thuis en hadden een goede vliegverbinding met Londen vanop de kleine luchthaven.
Zo'n levenswijze als groep kun je terracide noemen. Daar moeten we echt van af.
Helaas zie je het heel veel. M.n. mensen die in Londen werken zijn gewend aan lange reistijden, zo lang dat het hun soms beter uitkomt om (soms dagelijks) vanuit Frankrijk te komen vliegen.