Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aantrekkelijke bergroutes in Duitsland - Forum Wereldfietser

Aantrekkelijke bergroutes in Duitsland

Mijn zoon (11) fietst erg graag routes door de bergen. Hij haalt zijn motivatie graag uit een nieuw record, b.v. ene hogere berg dan vorig jaar, of een steilere, of een langere dagafstand met meer hoogtemeters. Het plan was Noorwegen, maar dat ligt nu toch wel min of meer definitief in de prullenbak. Met de onzekerheid die mogelijke corona-uitbraken e.d. met zich mee brengen is het wel fijn om niet al te ver van huis te zijn en niet teveel afhankelijk te zijn van treinen/boten/e.d. De Alpen zijn dan eigenlijk ook wat ver weg, met grofweg 1200km totaal in gedachte (zonder beroep op trein e.d.). Duitsland lijkt op dit moment het meest realistisch gezien controle over corona e.d.

Wat zijn aantrekkelijke dichterbij gelegen berg gebieden in Duitsland? Ik denk aan de Harz, maar is het aantrekkelijk fietsen daar? Wie kan ervaringen delen uit dit gebied die verder gaan dan de R1 die er langs loopt?
Ook in het Sauerland (in de ruimste zin) en de Eifel kun je genoeg hoogtemeters maken. De Harz is niet zo groot, gefietst heb ik er niet
Ik weet niet hoe het momenteel met de fiets in de trein in Duitsland gesteld is, maar je kunt normaal gesproken vanaf een plaats net over de grens in Duitsland binnen een dag met de Regional Bahn en een Quer-durchs-Land ticket gemakkelijk in Karlsruhe komen en je qua hoogtemeters en beklimmingen en afdalingen goed uitleven in het Schwarzwald en bijvoorbeeld langs de Rijn weer terug fietsen naar Nederland.

Of andersom langs de Rijn er naar toe fietsen en met geoefende kilometers in de benen door het Schwarzwald fietsen en vanaf Karlsruhe met de trein terug naar een plaats in de buurt van de grens met Nederland en vanaf daar naar huis fietsen.
Ik lees net bij de Fietsersbond dat in Duitsland de fiets in de trein mee mag, en koop je een ticket Berlijn - Amsterdam dan kan je tot Bad Bentheim de fiets meenemen.
Bert van Sprang schreef:
ma 08 jun, 2020 22:31
Ook in het Sauerland (in de ruimste zin) en de Eifel kun je genoeg hoogtemeters maken.
Dan zou ik voor het "berggevoel" naar het Sauerland gaan. Dat heb je daar veel sterker, vooral rond Winterberg (vooral als je vanuit het oosten komt). En het is ook een hoger en groter gebied dus veel keuze :)

Impressieplaatje :): https://www.google.nl/maps/@51.2546053, ... 264!8i5632
Ja, dat 'berggevoel' is van belang. Sauerland klinkt dan als een goede optie. Eifel zijn we toen hij veel jonger was wel geweest met de Ruroeverroute, maar daar valt natuurlijk nog veel meer te verkennen.
blokdoorn schreef:
di 09 jun, 2020 13:21
Ja, dat 'berggevoel' is van belang. Sauerland klinkt dan als een goede optie.
Eifel is heerlijk fietsen maar het Sauerland vond ik echt imposant overkomen. Ik had dat gevoel niet verwacht zo (relatief) dicht bij NL.
Links en rechts van de Rothaarkam kun je je lekker uitleven. In Hessen krijg je een Wallonië-gevoel.
Leef je uit op Brouter:
http://brouter.de/brouter-web/#map=8/50 ... ,50.891217

Deze link brengt je naar een reliefkaart, om te zien waar je de meeste heuvels tegenkomt. Heb je eenmaal het grote plaatje bepaald, dan kun je van kaart wisselen en naar hartelust gaan spelen met opties en routes. Werkt als een tierelier.
Hartz vond ik erg mooi gebied om te fietsen. Meer berg gevoel dan Winterberg vind ik. Brocken steekt er flink bovenuit en is toch wel weer een uitdaging om die te beklimmen. Veel leuke oude dorpen er omheen. Stoomtreinen rijden er en genoeg te doen.
Een klein beetje off topic omdat je vraag over Duitsland gaat, maar heb je de Vogezen ook overwogen? Die zijn qua bergen nog wel een stukje hoger dan Eiffel/Sauerland. En afhankelijk van waar je vertrekt in Nederland ook wel in te passen in een rondje van 1200km. In combinatie met Ardennen/Eiffel op de heen-/terugweg heb je dan toch aardig wat potentieel hoogteverschil te pakken
De Vogezen is het eerste waar ik zelf aan dacht, en staat zowiezo op de verlanglijst, maar we wonen in het noorden van het land en dan is dat nog best ver zonder hulp van de trein. Verder voel ik me in coronatijden net wat minder op mijn gemak in Frankrijk dan in Duitsland, maar dat kan ook op vooroordelen en verschil in taalvaardigheden berusten.

Een ronde door Duitsland die het Sauerland met de Eifel combineert lijkt mij erg aantrekkelijk. Het zwarte woud lijkt dan net iets te ver.
blokdoorn schreef:
di 09 jun, 2020 22:58
De Vogezen is het eerste waar ik zelf aan dacht, en staat zowiezo op de verlanglijst, maar we wonen in het noorden van het land en dan is dat nog best ver zonder hulp van de trein. Verder voel ik me in coronatijden net wat minder op mijn gemak in Frankrijk dan in Duitsland, maar dat kan ook op vooroordelen en verschil in taalvaardigheden berusten.

Een ronde door Duitsland die het Sauerland met de Eifel combineert lijkt mij erg aantrekkelijk. Het zwarte woud lijkt dan net iets te ver.
Vogezen heeft meer een Duits gevoel dan een Frans, ik zou daar zeker niet bang voor zijn. Je kan overwegen met de trein naar Basel te reizen en dan is het redelijk te overzien om daar te geraken. Ga er bijna elke jaar wel heen om daar te fietsen, echt geweldig mooi gebied. Wel kans op regen aan de westkant !

Sauerland en Eifel is zeker ook mooi, maar die hebben niet echt klimmen waar je naar een hoge top gaat. Iets wat ik met fietsen in de bergen eigenlijk wel een must vind.
De Harz werd al genoemd. In elk geval, voor zover mij bekend, de enige Duitse bergketen buiten de Alpen met een hoogste top ruim boven de boomgrens. Dat is meer een kwestie van geografische prominentie, maar met zijn 1142 meter is de Brocken, hoewel niet op Vogezenhoogte, toch al andere koek dan de hoogste toppen van Sauerland en Eifel. Er loopt ook een voor snelverkeer verboden asfaltweg naar de top.

Hoewel het qua hoogte niet zo veel om het lijf heeft, vond ik de Vulkaneifel qua vormen ook wel spectaculairder dan de rest van het gebied.
Dank voor de info, wikipedia noemt interessante verhalen rond die top in de Harz, dat klinkt als een heel leuk doel relatief dicht bij huis.