Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fietsroute in de maak van Enschede naar Hamelen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fietsroute in de maak van Enschede naar Hamelen

bert sitters schreef:
za 05 sep, 2020 15:05
keesswart schreef:
za 05 sep, 2020 10:38
In Zabakuck kreeg ik op een grote familiecamping aan een Baggersee al bij het betreden van de receptie te horen: "Mund und Naseschutz bitte!"n![/i]"
Is het echt een baggerzooitje op de Camping aan de Baggersee? Ik kan wel voorstellen dat in dat baggerzooitje een mondkapje verplicht is. :D :D :D :D :D .
Baggerseen zijn in Duitsland, waar natuurlijke meren meestal niet dik gezaaid zijn, afhankelijk van de oeverbegroeiing en verlatenheid, geliefd bij zwemmers, hengelaars, kampeerders en criminelen.

bert sitters schreef:
za 05 sep, 2020 15:05
Moeten de mondkapjes ook op in de tent en komen ze dat controleren? Die campingbaas met zijn douchesleutelscomplex van die camping aan de Rijn zou dat wel doen.
Die campingbaas zal niets nalaten om het verblijf voor zijn gasten zo onaangenaam mogelijk te maken. Ik denk dan aan verplichte mondkapjes met slotjes erop, waarvan de sleutel alleen bij hem te lenen is voor 2 euro per keer ;-).
_Peter_ schreef:
za 05 sep, 2020 17:05
Kees, ik begrijp hieruit dat je bezig bent met het doortrekken van de route naar Berlijn?
Die kant gaat het inderdaad op. Komende winter ga ik alles uitwerken en in de lente kan er vast al proefgefietst worden.

_Peter_ schreef:
za 05 sep, 2020 17:05
Door een vervelende enkelblessure heb ik de trip van dit jaar na 4 dagen al weer af moeten breken. En ik bleek achteraf gezien jouw route ook niet meegenomen te hebben maar een andere.
Hopelijk was die andere route ook de moeite waard en niet de oorzaak van de blessure ;-).
Kees, ik hoop het niet, Ik had dit vorig jaar ook maar heb het toen toegeschreven aan overbelasting door te weinig training.

Dit was dus de al bestaande route van Amsterdam naar Berlijn, wat me hieraan vooral opviel en waar ik soms ook wel aan ergerde is dat waar het maar mogelijk was voor een route over wegen met zo min mogelijk verkeer werd gekozen. Ook al kwam je dan uiteindelijk vaak al binnen een paar honderd meter weer op dezelfde weg terecht. Dat zorgt er echter wel voor dat je extra over moet steken (en vaak ook stoppen) zonder dat dit nu ten goede komt aan de route. Daarnaast ook weinig door dorpjes (wel weer mooi door steden) zodat je daar dan weer minder van mee krijgt.
Het lijkt wel of de route is gemaakt door iemand die het er bijna om te doen is om maar zo weinig mogelijk mensen in contact te laten komen met een ander manier van transport.
De route zelf is niet bebord en onderdeel van diverse andere lokale routes, en soms een wat langere. Waarschijnlijk ook de reden dat ik onderweg weinig tot geen andere bepakte fietsers tegenkwam. Het wegdek was van uitermate beroerd tot superstrak. Al kan ik niemand aanraden het Mittellandkanaal te volgen, dat is veelal een onverharde veldweg langs het kanaal waar je zo nu en dan even omhoog en weer omlaag moet of om een stuk industrie heen. Als hier nu strak asfalt had gelegen, dan was dit een mooie snelle manier om van Rheine naar Magdeburg te fietsen. Zoiets als de Vennbahn maar dan anders.
Het is in Duitsland id vaak zo dat fietspaden abrupt beginnen en abrupt eindigen. Met een goede navigatietool is het echter redelijk simpel waar gewenst het fietspad in te wisselen voor een stukje doorgaande weg. Zo vind ik het prima om over een bochtig bospad omhoog te fietsen, maar zodra het naar beneden gaat geef ik de voorkeur aan strak asfalt. Fijn als de routemaker kiest voor de toeristische route achterlangs, heerlijk om te kunnen fietsen zonder steeds op het voorbijrazende verkeer te hoeven letten. Voor een kop koffie of de super wijk ik graag even van de route af.
Bert van Sprang schreef:
wo 09 sep, 2020 11:15
Het is in Duitsland id vaak zo dat fietspaden abrupt beginnen en abrupt eindigen.
En meestal aan de kant van de weg waar jij niet fietst, die luxe van aan beide zijden van de weg een fietspad zoals in NL hebben ze daar helaas niet. Ik probeer binnen dorpen ook zo veel mogelijk van de gedeelde fiets/voetpaden af te blijven omdat dat vaak klinkers of beroerd asfalt is, pas aan het einde is er dan (vaak aan de andere kant) weer een (steeds vaker) fatsoenlijk fietspad.

Wellicht ten overvloede, dit is geen kritiek op de route van Kees, want die heb ik nog niet gefietst.
Dat ziet er goed uit! Van het voorjaar, als de conditie weer wat beter is, en Corona hopelijk op de 1 of andere manier een beetje onder controle is...er zullen weinig routes zijn met een betere aansluiting op het OV op het hele traject denk ik?
Trouwens, als ik in Duitsland met een fiets in de Intercity naar Amsterdam stap, wordt je dan in Enschede er letterlijk uitgezet door de conducteur? Je zit er toch al?
Waarom zou je er in Enschede uitgezet worden? Als je vanuit het buitenland komt, mag je volgens mij ook in de spits met je trein reizen.
Ja, zolang je kaartje tot voorbij Enschede is en je een internationaal fietskaartje hebt (naast je reservering die je toch al moest hebben) kun je gewoon blijven zitten.
Bert van Sprang schreef:
do 10 sep, 2020 10:21
Waarom zou je er in Enschede uitgezet worden? Als je vanuit het buitenland komt, mag je volgens mij ook in de spits met je trein reizen.
De intercity uit Berlijn/Hannover/Osnabrück komt helemaal niet in Enschede. De eerste stop in Nederland is Hengelo. Als je dan een internationaal fietskaartje hebt (dat voor 9 euro verkrijgbaar is op veel Duitse stations - die met een Reisezentrum zijn het handigst) met een gereserveerde fietsplek, kun je ook tijdens de spits doorreizen tot het eindpunt in Amsterdam. Als er een verdere bestemming op dat fietskaartje vermeld wordt, mag je in principe ook tijdens de spits je fiets meenemen in Nederlandse treinen. Heel wat conducteurs zullen hiervan niet op de hoogte zijn en zullen zich ook niet laten overtuigen als je ze dit vertelt of een printje van deze regel laat zien. (Zoiets overkwam me toen ik vorig jaar op Goede Vrijdag tijdens de spits mijn fiets nog in een trein had staan. Alleen een hoofdconducteur kon degene die mij controleerde ervan overtuigen dat Goede Vrijdag bij de NS een feestdag is.)
keesswart schreef:
do 10 sep, 2020 17:08
Bert van Sprang schreef:
do 10 sep, 2020 10:21
Waarom zou je er in Enschede uitgezet worden? Als je vanuit het buitenland komt, mag je volgens mij ook in de spits met je trein reizen.
De intercity uit Berlijn/Hannover/Osnabrück komt helemaal niet in Enschede. De eerste stop in Nederland is Hengelo. Als je dan een internationaal fietskaartje hebt (dat voor 9 euro verkrijgbaar is op veel Duitse stations - die met een Reisezentrum zijn het handigst) met een gereserveerde fietsplek, kun je ook tijdens de spits doorreizen tot het eindpunt in Amsterdam. Als er een verdere bestemming op dat fietskaartje vermeld wordt, mag je in principe ook tijdens de spits je fiets meenemen in Nederlandse treinen. Heel wat conducteurs zullen hiervan niet op de hoogte zijn en zullen zich ook niet laten overtuigen als je ze dit vertelt of een printje van deze regel laat zien. (Zoiets overkwam me toen ik vorig jaar op Goede Vrijdag tijdens de spits mijn fiets nog in een trein had staan. Alleen een hoofdconducteur kon degene die mij controleerde ervan overtuigen dat Goede Vrijdag bij de NS een feestdag is.)
Ik heb een brief van NS waarin staat dat een HC (conducteur) fout was toen hij een fiets uit een spitstrein wilde hebben, terwijl de eigenaar beschikte over een internationaal fietskaartje.