Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fietsroute in de maak van Enschede naar Hamelen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fietsroute in de maak van Enschede naar Hamelen

Ha die Kees,
Is het een idee om deze route met een groepje fietsers te testen?
Als iemand zoiets wil organiseren, is dat natuurlijk prima.
Je maakt het me wel lastig hoor :wink: , nog een keuze erbij om richting het oosten (in dit geval Magdeburg) te fietsen. Zat zelf te denken om deze http://www.bike-amsterdam-berlin.info/b ... erlin.html te gaan volgen, die komt mooi langs huis dus kan zo aanpikken, maar heb er dus nu weer een optie bij.
Geweldig Kees, hier zaten wij een beetje op te wachten.
We vertrekken zaterdag, stukje Hanze route tot Bremen, weserradweg naar beneden, en dan....... ergens richting Munster.
We hebben 2 weken (eentje vanwege Corona maar weer ingeleverd) en gaan kijken of we jouw stuk terug kunnen doen.
Vanavond eens goed bestuderen.
Dankje Anja en Jaap
Toeval bestaat niet zeggen ze. Ben al tijdje bezig met voorbereiding van mijn vakantie en wilde starten in Bad Bentheim richting Hameln gaan :-) zie ik dit draadje, dus ik haak even aan om te volgen.
_Peter_ schreef:
di 09 jun, 2020 16:39
Je maakt het me wel lastig hoor :wink: , nog een keuze erbij om richting het oosten (in dit geval Magdeburg) te fietsen. Zat zelf te denken om deze http://www.bike-amsterdam-berlin.info/b ... erlin.html te gaan volgen, die komt mooi langs huis dus kan zo aanpikken, maar heb er dus nu weer een optie bij.
Deze hebben wij een paar jaar terug gefietst, wij vinden het zeer de moeite waard. Maar die van Kees klinkt ook prachtig. Leuk. We kunnen voorlopig voort in Duitsland!
dijken63 schreef:
di 09 jun, 2020 17:45
Geweldig Kees, hier zaten wij een beetje op te wachten.
We vertrekken zaterdag, stukje Hanze route tot Bremen, weserradweg naar beneden, en dan....... ergens richting Munster.
Mijn route heb ik alleen van west naar oost beschreven, maar met gps-tracks is die ook prima van oost naar west te fietsen. De gps-bestanden heb ik inmiddels opgeschoond en zijn hier te downloaden.
Leuk Kees, dat je ons weer meeneemt bij het maken van een nieuwe fietsroute! En mooi om de belangstelling te zien die er voor je route is.
keesswart schreef:
ma 08 jun, 2020 23:44
Een fietsgids van deze route zal er voorlopig niet komen;
Kunnen mensen die je tracks gaan gebruiken je op een of andere manier (een beetje, ook de verkoop van gidsen is lang niet kostendekkend natuurlijk) compenseren voor alle tijd en energie die er in het maken van een route zit?

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
do 11 jun, 2020 12:14
Leuk Kees, dat je ons weer meeneemt bij het maken van een nieuwe fietsroute! En mooi om de belangstelling te zien die er voor je route is.
keesswart schreef:
ma 08 jun, 2020 23:44
Een fietsgids van deze route zal er voorlopig niet komen;
Kunnen mensen die je tracks gaan gebruiken je op een of andere manier (een beetje, ook de verkoop van gidsen is lang niet kostendekkend natuurlijk) compenseren voor alle tijd en energie die er in het maken van een route zit?
Feedback is altijd fijn om routes up-to-date te houden. Als info niet meer klopt, even een mailtje sturen en beschrijven wat er veranderd is. Dat scheelt mij weer een hoop werk.

Gidsen verkopen we dit seizoen nauwelijks. Alleen voor de Hanzefietsroute is weer wat belangstelling, omdat die voor een deel door Nederland gaat; en in Duitsland lijkt deze zomer meer te mogen dan in Engeland en Frankrijk.
keesswart schreef:
do 11 jun, 2020 12:46
Carl schreef:
do 11 jun, 2020 12:14
Leuk Kees, dat je ons weer meeneemt bij het maken van een nieuwe fietsroute! En mooi om de belangstelling te zien die er voor je route is.
keesswart schreef:
ma 08 jun, 2020 23:44
Een fietsgids van deze route zal er voorlopig niet komen;
Kunnen mensen die je tracks gaan gebruiken je op een of andere manier (een beetje, ook de verkoop van gidsen is lang niet kostendekkend natuurlijk) compenseren voor alle tijd en energie die er in het maken van een route zit?
Feedback is altijd fijn om routes up-to-date te houden. Als info niet meer klopt, even een mailtje sturen en beschrijven wat er veranderd is. Dat scheelt mij weer een hoop werk.

Gidsen verkopen we dit seizoen nauwelijks. Alleen voor de Hanzefietsroute is weer wat belangstelling, omdat die voor een deel door Nederland gaat; en in Duitsland lijkt deze zomer meer te mogen dan in Engeland en Frankrijk.
Koop dus nu de fietsgidsen van Kees om zijn noeste arbeid in deze barre tijden te ondersteunen. Wellicht een leuk cadeau voor Vaderdag, of om vast voor te genieten voor volgend jaar.
Je kunt de gidsen direct bestellen bij de uitgever: https://www.recreatief-fietsen.nl/website/
bert sitters schreef:
do 11 jun, 2020 13:10
Koop dus nu de fietsen van Kees
Nou, ik weet het niet Bert, hoe moet Kees dan zijn nieuwe route afmaken als hij zelf zonder fiets zit?

Carl
Kees onze dank is groot, de route staat in MapOut en pocket earth.
Het plan was om de kaartjes uit te printen, maar geheel vergeten op de laatste werkdag.

Als we een deel gebruiken dan zal ik een review geven :)

Groet,
Anja
Daar komt ie dan :D
Wij hebben de route in tegengestelde richting gefietst.
Vanaf Leopoldshöhe hebben we bij Oerlinghausen de route opgepakt.
Dat begon gelijk goed, we namen het alternatieve bospad en er was blijkbaar net een nieuwe kiezellaag op gegooid.
Eenmaal boven kom je op de Hermannsweg en fiets je over mooie zandpaden. Het had de dagen ervoor flink geregend, ik vermoed dat het anders lekker mul zand was geweest.
Ook boven was nog een flinke hobbel te nemen, die was zelfs voor Jaap te hoog. De E Bike MTB ers vlogen om ons heen naar boven en beneden.
Met de banden (50 en 47) was het qua fiets goed te doen, mijn benen protesteerden helaas wel eens.
Vanaf de Hermannsweg fietsten we Bielefeld in, druk met wandelaars en mountainbikers.
Ook passeerden we dr Oetker ( die van de kwarktaart) voordat we het bos weer indoken.
Via een ruïne van een oud klooster (Jostberg) een bospad met veel grint op weg naar Halle.
Mooi oud stadje met vakwerkhuizen.
Vanuit Halle fietsen we langs en soms door het Tb wald, prachtige route maar O zo druk met motoren, wielrenners, E bikers, oldtimers ( nog steeds weekend hè ). We komen in Bad Rothenfelde, daar moet je dus niet op zondag morgen komen.....
Of er een compleet revalidatiecentrum los gelaten is. Er is een kuuroord en we vermoeden dat alle mensen met krukken en rollators daar vandaan kwamen.
De volgende stadjes ( Laer en Iburg) met een Bad ervoor hebben we maar wat rechts laten liggen.

De route blijft wonderschoon, lijkt wat op zuid Limburg. Het graan is geel, de bloemen rood en blauw.
Campings zijn zeer schaars tnt maar gelukkig heeft Kees voorwerk gedaan en wij komen uit bij de camping aan de Waldsee.
Plek voor 1000 mobilhomes en in het midden een groot veld rond het meertje met veel plek en schaduw.
Prima camping voor een dagje rust en wandelen door het wald. ( 13,80 voor ons en de stroomkasten stonden open)

Vanaf de Waldsee hebben we Tecklenburg weer rechts laten liggen ( het zou erg warm worden die dag) en opnieuw het bospad gekozen.

Daarna fietsen we richting de Ems, passeren we klooster Bentlage en maken we het wonderschone rondje achter het klooster langs.

Bij Bentheim is weer een camping, hier moet je zelfs in het sanitair een mondkapje op. Wij vinden dat de Duitsers soms wat doorslaan.
Hier slaat ook de processierups toe. Waar en wanneer kunnen we niet meer achterhalen, maar de jeuk is gruwelijk.
En werkelijk overal staan eiken.

We steken de grens over en verlaten Kees zijn route, wij gaan naar Denekamp.
En via een paalkampeerplek langs het Twentepad (nog meer processierupsen) en een stukje LF 14 fietsen we via Coevorden weer naar het westen.
Net voor de eerste hoosbuien zijn we thuis.

Complimenten Kees, mooi gevonden.
Voor de volgende fietsers; de weekenden zijn erg druk, misschien met wat plannen dan een rustdag extra?
Ik ga eens kijken of ik foto’s kan toevoegen.....
Groeten,
Jaap en Anja

Bijlagen

dijken63 schreef:
ma 29 jun, 2020 20:48
Via een ruïne van een oud klooster (Jostberg) een bospad met veel grint op weg naar Halle.
Die kloosterruïne moet ik nog eens goed gaan bekijken. Zelf ben ik er iets te gehaast langsgereden, vol verwachting op weg naar Bielefeld, waarvan ik me afvroeg of het echt zou bestaan (zie Bielefeldcomplot) en hoe je daar dan het beste doorheen of omheen kon fietsen...

dijken63 schreef:
ma 29 jun, 2020 20:48
We komen in Bad Rothenfelde, daar moet je dus niet op zondag morgen komen.....
Of er een compleet revalidatiecentrum los gelaten is. Er is een kuuroord en we vermoeden dat alle mensen met krukken en rollators daar vandaan kwamen.
De volgende stadjes ( Laer en Iburg) met een Bad ervoor hebben we maar wat rechts laten liggen.
Zo'n ervaring had ik vorig jaar op 1 mei (Duitse feestdag) in Bad Pyrmont. Bad Laer en Bad Iburg zijn kleiner en overzichtelijker. Bad Iburg heeft bovendien een indrukwekkend kasteel. Wel was mijn route daar 2 jaar terug gebarricadeerd vanwege een Landesgartenschau (een soort Floriade). Vorig jaar was de rust er weer teruggekeerd.
Die kuuroorden met alle toeters en bellen (thermaalbaden, Gradierwerke en de lokroep van de Konditorei) zeggen iets over die typisch Duitse 'kunst van het ziek zijn' en alleen daarom al boeiend om doorheen te fietsen.

dijken63 schreef:
ma 29 jun, 2020 20:48
Campings zijn zeer schaars
Zeker schaars voor Nederlandse begrippen, maar naar Duitse maatstaven is het Teutoburgerwoud best wel goed voorzien van campings. Op de 150 km tussen Bentheim en Bielefeld zijn 8 campings, plus een kanocamping en een 'huisjescamping' waar ik mijn tent naast een leeg parkeerveld op mocht zetten. De grootste afstand tussen 2 campings is op deze route 37 km (tussen Bad Rothenfelde en Bielefeld).

dijken63 schreef:
ma 29 jun, 2020 20:48
Vanaf de Waldsee hebben we Tecklenburg weer rechts laten liggen ( het zou erg warm worden die dag) en opnieuw het bospad gekozen.
Geen slechte keus. Tecklenburg is een fraai vakwerkstadje, maar in de vakantietijd kan het net zo druk zijn als Monschau in de Eifel. Je moet er een stevige klim voor over hebben en je mist dan het Waldklavier.

Afbeelding


dijken63 schreef:
ma 29 jun, 2020 20:48
Bij Bentheim is weer een camping, hier moet je zelfs in het sanitair een mondkapje op. Wij vinden dat de Duitsers soms wat doorslaan.
Ook hier weer die Duitse bezetenheid met ziekte.

dijken63 schreef:
ma 29 jun, 2020 20:48
Hier slaat ook de processierups toe. Waar en wanneer kunnen we niet meer achterhalen, maar de jeuk is gruwelijk.
En werkelijk overal staan eiken.
In september kwam ik ze nog tegen: restanten van Sperrbereiche. Zelfs de Duitsers hebben hier nog geen passende kuur voor bedacht.

Afbeelding

dijken63 schreef:
ma 29 jun, 2020 20:48
Voor de volgende fietsers; de weekenden zijn erg druk, misschien met wat plannen dan een rustdag extra?
De combinatie weekend en mooi weer staat tot ver in oktober overal garant voor drukte, zeker op plekken waar het leuk is om te fietsen. Net als bij ons de duinen en de Veluwe. Zelfs als er vervelende rupsen en virussen zijn...
Hier geen waarschuwing maar echt een verbod om een gebied met rupsen te betreden... "Lebensgefahr"...
"Lebebsgefahr", die "spinnen".
Het is correct dat op de ‘Kees’ route voldoende campings zijn.
Maar in het noorden erg schaars of zelfs niks.
Ook waren de kano en roeiclubs niet open vanwege Corona. Dit was een stukje Weserradweg.
Anja

Nog een foto van de klooster ruïne toegevoegd.
Mooie verstilde plek in het bos kan dit zijn denk ik. maar dan buiten de vakantietijd of weekenden om

Bijlagen

De combinatie van corona, vakantiedrukte en hittegolven heeft me in de zomermaanden ontmoedigd om het veldwerk aan deze route te voort te zetten. Zodra de schoolvakanties en de hitte voorbij waren, had ik er weer zin in. Ditmaal heb ik tussen Braunschweig en Berlijn honderden kilometers gefietst over Waldwege, Schotterstrassen, Kopfsteinpflaster en Betonstreifen van uiteenlopende kwaliteit. Het was me 8 uur mondkapjesarrest in treinen en op Duitse stations waard.
Maskenpflicht is op campings een eigenaardig fenomeen. Juist op de wat verlopen campings waarvan zowel de beheerders als de vaste gasten de 70 vaak ruimschoots gepasseerd zijn, kwam ik weinig coronaregels en mondkapjes tegen. Op andere campings was het regime veel stricter. In Zabakuck kreeg ik op een grote familiecamping aan een Baggersee al bij het betreden van de receptie te horen: "Mund und Naseschutz bitte!". (Dezelfde dame die dit van achter haar plexiglaspantser naar me had geroepen, maakte de volgende ochtend voor de ingang van de receptie tijdens haar - uiteraard mondkapjesloze - rookpauze juist weer een gezellig praatje met me op hooguit een meter afstand. Wanneer ze van een shot nicotine geniet, heeft ze haar eigen Grapperhausmomentjes.)
Ook op de grote toeristische camping van Potsdam waren mondkapjes verplicht zodra je ergens naar binnen ging. Maar toen ik 5 km verderop koffie wilde gaan drinken en bij het binnentreden van een café gewoontegetrouw een mondkapje had opgezet, was de beheerder daar niet van gediend. "Nehmen Sie die Maske ab, bitte. Dies ist Brandenburg, nicht Berlin!"
keesswart schreef:
za 05 sep, 2020 10:38
Op andere campings was het regime veel stricter. In Zabakuck kreeg ik op een grote familiecamping aan een Baggersee al bij het betreden van de receptie te horen: "Mund und Naseschutz bitte!"n![/i]"
Is het echt een baggerzooitje op de Camping aan de Baggersee? Ik kan wel voorstellen dat in dat baggerzooitje een mondkapje verplicht is. :D :D :D :D :D .

Moeten de mondkapjes ook op in de tent en komen ze dat controleren? Die campingbaas met zijn douchesleutelscomplex van die camping aan de Rijn zou dat wel doen.
Kees, ik begrijp hieruit dat je bezig bent met het doortrekken van de route naar Berlijn? Door een vervelende enkelblessure heb ik de trip van dit jaar na 4 dagen al weer af moeten breken. En ik bleek achteraf gezien jouw route ook niet meegenomen te hebben maar een andere.