Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor leuke ronde van 400km in Duitsland? - Forum Wereldfietser

Tips voor leuke ronde van 400km in Duitsland?

Hallo,

Net als vele van jullie zijn we op zoek naar een fietsvakantie deze zomer die wel mogelijk is. We zaten de denken aan Duitsland maar hebben geen idee waar. Er zijn zoveel bikline boekjes bijvoorbeeld...
We fietsen met 2 kinderen van 6 en 8 beide in Weehoo en kamperen heel graag. Liefst ook af en toe semi-wild zoals in Denemarken maar dat zal wel lastig worden.
Liefst niet een te toeristische route of steden, maar juist veel rust en natuur.
Het zou mooi zijn als het niet veel verder van Groningen ligt dan 400-500km om met de auto om naar de start te rijden.

Wat een eisen als ik het zo terug lees, realiseer met goed dat er geen ideale route is en het uiteindelijk altijd weer een mooi avontuur wordt.

Alle suggesties en ideeën welkom, bedankt voor de moeite alvast!
Margreet
Kijk eens op https://www.biroto.eu/en/find-cycle-rou ... urs-on-map (eerst even een gratis account aanmaken als je track wil downloaden) er is zoveel te kiezen dat het lastig wordt een suggestie te doen. Je kan natuurlijk ook zelf routes maken als je een gebied hebt uitgekozen want het lijkt soms wel of Duitsers meer fietsen dan Nederlanders zoveel routes en soort van knooppunt routes zijn er. Kijk eens bij de ADFC die brachten/brengen fietskaarten uit met een gedetailleerde kaart waarop de routes (zowel lokaal als lange afstand) ingetekend staan.
Misschien is de 100 Schlösser Route een idee? Net over de grens in Duitsland. De totale route is 960km, opgedeeld in vier deelroutes. Zo kun je makkelijk een route van ongeveer 400 km zelf samenstellen. Een paar jaar geleden heb ik de westelijke route gefietst (ongeveer 310 km) en die is me erg goed bevallen. Lukte toen prima om elke dag een camping op of vlakbij de route te vinden.

Kijk hier eens: https://www.geheimoverdegrens.nl/actief ... ser-route/. Of hier: https://www.muensterland.com/tourismus/ ... ser-route/
Hallo Margreet,

Ook wij zijn ons aan het heroriënteren nu Cycletours onze busreis heeft afgezegd. Zover ik weet hebben alleen de Duitse eilanden een eis dat je een gereserveerde verblijfplaats van een week hebt. Waarschijnlijk gaan we een week op Langeoog kamperen en dan een stuk Weserradweg en weer terug. Ik ga een steekproef doen door één of twee campings te bellen of je als trekker ook moet gaan reserveren.

Groeten Maarten van Scheppingen
De Elberoute is niet te ver van Groningen en leuk en afwisselend. Bijvoorbeeld vanaf Magdeburg, zoals wij hebben gedaan (reisverslag). Je kunt dan zelfs doorrijden naar Praag (ca. 450 km), terug met de trein zou geen probleem moeten zijn, langs het hele traject loopt een treinspoor. Deze fietsroute is zoals de meeste fietsroutes langs rivieren wel heel populair, maar de meeste Duitsers (veel gezinnen met kinderen) fietsen stroomafwaarts, misschien omdat ze per abuis denken dat dat makkelijker is.
De Oostzeeroute vanaf Lübeck naar Polen is ook heel leuk, maar onderdak is lastig. De meeste campings aan zee zijn normaal gesproken in het hoogseizoen al vrijwel vol, dat zou dit jaar wel eens overvol kunnen zijn.
Westveen schreef:
do 11 jun, 2020 09:12
Zover ik weet hebben alleen de Duitse eilanden een eis dat je een gereserveerde verblijfplaats van een week hebt. Waarschijnlijk gaan we een week op Langeoog kamperen en dan een stuk Weserradweg en weer terug. Ik ga een steekproef doen door één of twee campings te bellen of je als trekker ook moet gaan reserveren.
Op Langeoog is geen reguliere camping, alleen een Jugendzeltplatz bij de jeugdherberg (die dit jaar dicht is vanwege renovatie). In 2009 waren wij naar Langeoog gekomen in de naïeve hoop dat ze daar wel een trekkersveldje zouden hebben. Ter plekke bleek het algemeen bekend te zijn dat je voor die Jugendzeltplatz maanden van tevoren moet reserveren, wil je kans maken op een plekje. Uiteindelijk konden we voor 150 euro een zolderkamer in een hotel krijgen.

Wel een mooi eiland trouwens. Ook een bestemming waarmee je op een verjaardagsfeestje tegenwoordig beter kunt scoren dan met Bali, waar half Nederland al eens geweest is ;-).

Waarschijnlijk kun je wel terecht op de grote camping in Bensersiel, naast de veerhaven waar de boot naar Langeoog vertrekt.

Over deze tocht (Eilandhoppen op de Wadden) heb ik destijds een reportage voor Op Pad geschreven. Dit tijdschrift bestaat niet meer, maar op de gelijknamige site (die door SNP is overgenomen) staat nog steeds de info die bij die reportage hoorde.
Ik heb verleden jaar het boek Radfernwege Deutschland gekocht. ISBN 979-3-85000-734-4. Dit staat vol met fietsroutes door duitsland die ook heel makkelijk te combineren zijn, compleet met website over de route en gps tracks.
peter de rijk schreef:
do 11 jun, 2020 11:11
De Elberoute is niet te ver van Groningen en leuk en afwisselend. Bijvoorbeeld vanaf Magdeburg, zoals wij hebben gedaan (reisverslag). Je kunt dan zelfs doorrijden naar Praag (ca. 450 km), terug met de trein zou geen probleem moeten zijn, langs het hele traject loopt een treinspoor. Deze fietsroute is zoals de meeste fietsroutes langs rivieren wel heel populair, maar de meeste Duitsers (veel gezinnen met kinderen) fietsen stroomafwaarts, misschien omdat ze per abuis denken dat dat makkelijker is.
De Oostzeeroute vanaf Lübeck naar Polen is ook heel leuk, maar onderdak is lastig. De meeste campings aan zee zijn normaal gesproken in het hoogseizoen al vrijwel vol, dat zou dit jaar wel eens overvol kunnen zijn.
Hou er wel rekening mee dat je op een deel aan de andere kant van de Elbe (voor ons gezien) te maken hebt met van die leuke schapenhekken, of je weehoo daar door past is maar de vraag, de ene keer wel de andere keer niet.Of ze dat aan deze kant ook hebben weet ik niet, de delen die ik er daar van gefietst heb hadden dat niet. Hamburg zou ik met de veerboot/pont doen vanaf deze kant, dan kun je mooi door de haven varen, hier en daar is het toch wel smal (je moet zelfs lopen) en of druk.
Ik hoop dat de Elbe niet nog lager staat dan vorig jaar sommige pontjes waren toen na Hamburg uit de vaart.

En de campings aan de Oostzee, zijn ook in de weekenden en buiten het hoogseizoen al erg druk tot vol te noemen. Berlijn ligt daar een uur snelweg vandaan.
bijvoorbeeld de RURufer radweg vanuit Vlodrop bij Roermond en dan De Vennbahn terug richting Aken/ Vaals. Alleen even uitzoeken waar die routes elkaar ontmoeten.
Dank allen, dat is al een hoop inspiratie!
Nu nog even afwachten wat de campings doen in Duitsland.
We gaan ons verder oriënteren.
Tips blijven uiteraard welkom.