Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De best verborgen schatten van Nederland - Forum Wereldfietser

De best verborgen schatten van Nederland

In deze Coronatijd zullen veel mensen in Nederland blijven. Via dit bericht wil ik je wat inspiratie, en misschien wat transpiratie, geven voor fietstochtje in Nederland.

Afbeelding

Fietsen is voor Mevr. van der Veeke en mijzelf een middel. Het doel is dingen zien. We hebben al veel binnenlandse 'standaard' tochten gedaan zoals het Fietserpad, rondje Zuiderzee of de Elfstedentocht. Het was tijd om zelf wat tochten uit te zetten. Als inspiratie gebruik ik daarvoor een aantal boekjes waar bekende en minder bekende bijzondere plekken beschreven zijn. Bekend zijn bijvoorbeeld Kinderdijk, Het witte stadje Thorn of de stelling van Amsterdam. Maar wie heeft gehoord van het Willy Dobbe plantsoen, de koortsboom of Woodhenge?
Zo heb ik meer dan 100 verborgen schatten uitgezocht en op een kaart uitgezet. En daartussen maak ik routes. Die fietsen we en daar schrijf ik blogs over.
Deze blogs heb ik nu toegankelijk gemaakt via een webpagina. Je kunt kiezen of je het per tocht wilt bekijken, geografisch of via een lijst van de bezienswaardigheden. Op mijn website kun je alles vinden. Inclusief de gpx files, kaartjes en een boekje met achtergrond informatie en een planning. Even downloaden en je kunt zo op weg. Gratis en voor niets.
Een aantal plekken hebben we nog niet bezocht. Dat hopen we in de (nabije) toekomst te kunnen doen. Natuurlijk schrijf ik er dan weer een blog over en voeg de informatie toe aan de website. Een lopend project dus waarvan ik hoop dat anderen er ook wat aan hebben.

Ik heb daarvoor ook een verzoek aan jou; is er bij jou een bijzonder plekje dat ik absoluut moet bezoeken? En waarom? Geef me de naam, coördinaat en eventuele achtergrondinformatie en het kan zomaar een nieuwe 'best verborgen schat' worden.

Afbeelding


Noot: Het weergeven van de foto's (img-tag) op het forum is stuk. ook bij oudere topics laat hij geen foto's meer zien. Ze staan er dus wel maar je ziet ze niet meer. Ik hoop dat een beheerder hier wat aan gaat doen. Dan komen ze vanzelf tevoorschijn.
Mooi gedaan, de achterhoek route lijkt me wel wat.
Fochteloerveen in combinatie met Veenhuizen wil ik toevoegen
Gerards schreef:
zo 14 jun, 2020 16:16
Fochteloerveen in combinatie met Veenhuizen wil ik toevoegen
En bedoel je dan het gevangenismuseum in Veenhuizen of Veenhuizen zelf?
Ha, super leuke actie Hans! Ik heb al lekker zitten lezen.
Is Ezinge iets voor op de lijst? Een afgegraven terpdorp behalve waar de kerk staat. Museum is ook de moeite waard.
En Aduard in de Ommenlanden? Halve dorp was ooit klooster en ik weet er een paar kloostermoppen te liggen!
Leinwijk, een klein stukje natuur bij het Zuidlaardermeer. Prachtige geitjes, heel veel vogels, mooie vergezichten..
Loes van den Bergen schreef:
zo 14 jun, 2020 19:45
Ha, super leuke actie Hans! Ik heb al lekker zitten lezen.
Is Ezinge iets voor op de lijst? Een afgegraven terpdorp behalve waar de kerk staat. Museum is ook de moeite waard.
Tsja, dat zijn de meeste dorpen hier. Ik zou eerder Fransum op de lijst zetten, een magisch plekje
IMG_3243.JPG
Loes van den Bergen schreef:
zo 14 jun, 2020 19:45
En Aduard in de Ommenlanden? Halve dorp was ooit klooster en ik weet er een paar kloostermoppen te liggen!
Vertel, ik ben gek op moppen ;-)

Maar je hebt gelijk. Ik vergeet de bijzondere plekjes hier omdat ze voor mij nu gewoon zijn.
Daarom hoor ik graag van bijzondere plekjes elders in het land, die de andere mensen wel weten, maar ik niet.
kerkje blauwkapel Het kerkje Blauwkapel in het voormalige dorpje Blauwkapel verborgen, aan de rand van de stad Utrecht dichtbij Fort Blauwkapel.

google maps

En voor mij bijzonder, het kerkje van Eppenhuizen, waar mijn Groninger roots liggen, stamvader Jan Sicces die daar geboren is omstreeks 1755 kerkje Eppenhuizen.
https://www.google.nl/maps/@51.3629737, ... 384!8i8192
Een oud kerkhof uit 1880 waar destijds niet-katholieken begraven werden, in WOII nog tijdelijk gebruikt, daarna overwoekerd maar door Het Limburgs Landschap weer herkenbaar gemaakt. Er staat een bankje waar je even kunt zitten.
Hans,

Beide. Ik vind Veenhuizen zelf ook al een museum, geeft een mooi sfeerbeeld van de tijd en opvattingen van de tijd toen het gebouwd is.
Dank en laat de suggesties maar komen. Ik beloof dat ze allemaal serieus bekeken worden. En waarschijnlijk opgenomen worden in de lijst. Ik zal ook een kaart maken met nog te bezoeken plekken.
Dan zou ik graag Fort de Roovere in Halsteren nomineren. Tot 10 jaar terug volledig overwoekerd, maar sinds die tijd in volle glorie hersteld. Onderdeel van de Westbrabantse waterlinie, die zeker een tocht waard is.
https://www.zuiderwaterlinie.nl/11-vest ... rt-roovere
https://www.zuiderwaterlinie.nl/1linie
Visueel niet echt een schoonheid maar wel uniek uit de koude oorlog-periode
Luchtwacht toren Bladel
https://www.meteotoren.nl/index.php?id= ... n-bladel
Jaren geleden hierheen gefietst en een mooie rondleiding gehad, Mummies in Friesland!

http://mummiekelder.nl/
Fietsertje71 schreef:
ma 15 jun, 2020 12:43
Visueel niet echt een schoonheid maar wel uniek uit de koude oorlog-periode
Luchtwacht toren Bladel
https://www.meteotoren.nl/index.php?id= ... n-bladel
Leuk, we hebben er all twee bezocht en ik dacht dat er maar drie bestonden. Maar op je link zie ik dat er meer zijn.
Dank je.
Spinnetje schreef:
ma 15 jun, 2020 13:12
Jaren geleden hierheen gefietst en een mooie rondleiding gehad, Mummies in Friesland!

http://mummiekelder.nl/
Hele mooie dit. We hebben wel de mummie van Thorn bezocht maar ik wist niet dat er hier ook nog wat liggen,
Dank je.
Ik heb ook een kaartje gemaakt met de dingen die we nog willen bezoeken en de suggesties.
Dat kaartje kun je hier vinden.
Mooi Hans, leuk dat je het deelt.
Ik zag dat je Beelden aan de Zee op het lijstje hebt staan bij Scheveningen. Als je in de omgeving bent dan zou ik ook aanraden Meyendael, Clingendael en de Japanse Tuin (ga als de rododendrons bloeien!) en museum Voorlinden in Wassenaar met als bonus de tuin aangelegd door Piet Ouddolf. Al deze tips liggen op een steenworp afstand van elkaar. Het fietspad door de duinen van Den Haag naar Katwijk en Noordwijk is een van mijn favoriete stukjes. Als je mazzel hebt kom je de tamme vos tegen tussen Noordwijk en Katwijk.
Franzi schreef:
ma 15 jun, 2020 16:10
Mooi Hans, leuk dat je het deelt.
Ik zag dat je Beelden aan de Zee op het lijstje hebt staan bij Scheveningen. Als je in de omgeving bent dan zou ik ook aanraden Meyendael, Clingendael en de Japanse Tuin (ga als de rododendrons bloeien!) en museum Voorlinden in Wassenaar met als bonus de tuin aangelegd door Piet Ouddolf. Al deze tips liggen op een steenworp afstand van elkaar. Het fietspad door de duinen van Den Haag naar Katwijk en Noordwijk is een van mijn favoriete stukjes. Als je mazzel hebt kom je de tamme vos tegen tussen Noordwijk en Katwijk.
Beelden aan Zee zijn we geweest, maar heb ik nog niet in een blog geschreven. Wel de weg erheen.

Maar de andere zaken niet. Ik zet ze op de lijst voor een volgend bezoek aan den Haag.
Grappig dat je het vosje noemt. Dat is ons exact overkomen toen we daar fietsten.
En wat denk je van het mooiste riviertje van Nederland, de Vlist, tussen de stadjes Haastrecht en Schoonhoven, alwaar halverwege Wilhelmina van Pruissen in 1787 is aangehouden door inwoners van Gouda en waar wij de Brandenburger Tor en wellicht zelfs de Franse revolutie aan te danken hebben.