Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips gevraagd! Langere fietstocht (1 week) op wielrenfiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tips gevraagd! Langere fietstocht (1 week) op wielrenfiets

MS28 schreef:
di 16 jun, 2020 22:47
Polling: Wij reden in 2015 naar Berijn:
http://www.bike-amsterdam-berlin.info
En vonden dit een mooie route.
- Polling gaf de tip van Berlijn. Ik ging daar in mee. Maar ik zie nu pas (slordig!) dat Polling het over een totaal andere route heeft dan de (bekende) R1!
Wellicht dat zijn route wel geschikt is voor de racefiets? Een kortere en meer recht-toe recht-aan route dan de R!

- Ene @Odette poste exact en jaar geleden over een gxp-route naar Berlijn, met de race fiets.

- zoekfunctie op 'Berlijn racefiets' levert de nodige info op

- route langs Mittellandkanal. Ik meen dat deze geschikt is voor racers. Iemand 'm gereden?

- R1 lijkt voor racefiets minder geschikt/ondoenlijk. Zo zegt men. Zelf altijd met balloonbanden gedaan, en dan let je niet meer zo op de ondergrond. Eén keer de R1 gedaan met een kennis met een volbepakte reisfiets met (ik meen) 37mm banden.

- "Mijn fiets heeft een triple crankstel (I know.. foei!)" - is in Dld geen probleem (meer). Na die wetswijzging inzake triples :D
Over verhard / onverhard: de route die ik noemde naar Berlijn gaat grotendeels verhard. Er zitten wel onverharde stukken tussen, maar geen echt zware (wel schelpenpaadjes, harde bospaden, geen los zand of stenen/los grof grind).
MS28 schreef:
di 16 jun, 2020 22:47
-- Mijn fiets heeft een triple crankstel (I know.. foei!)

(...)

Rest voor nu vooral: trainen en nog eens trainen! Moet het aantal km toch vooral goed gaan opschroeven komende periode. :)
Niks fout aan een triple. Ik heb de kleine versnellingen van een triple en de kleinere stappen tussen versnellingen altijd erg geapprecieerd, ook op de racefiets.

Wat dat tweede betreft: ik heb de indruk dat je niet helemaal weet waaraan je begint.
Zo hoort het! Geniet ervan (en hou dat rugzakje zo licht mogelijk).
peter de rijk schreef:
di 16 jun, 2020 12:33
het Sint-Pietersplein in Rome of op het mediterrane strand bij Malaga staan in mijn geheugen gegrift. Onvergelijkbaar met bij het eind- cq. hoogtepunt beginnen met fietsen en dan als apotheose thuis in de motregen je fiets weer in de schuur zetten.
Zijweggetje;


hoe persoonlijk kan het zijn hè, hier is het precies andersom. Heb het altijd een ramp gevonden om ergens aan te komen, maar er dan nog niet te zijn. Moet je zeggen dit was het dan, en je vervolgens klaar gaan maken voor een lange saaie frustrerende thuisreis. Ben je dan nog op vakantie.


Terwijl naar huis fietsen, de laatste dagen meer en meer op bekend terrein, als een toerist je eigen territorium binnenrijden, tot aan de laatste meters ontspannen om vervolgens na je eigen douche, met een fris shirt en een pot thee in de tuin te gaan zitten. Mooiste wat er is ;)
Grandonneur schreef:
wo 17 jun, 2020 09:35
hoe persoonlijk kan het zijn hè, hier is het precies andersom. Heb het altijd een ramp gevonden om ergens aan te komen, maar er dan nog niet te zijn. Moet je zeggen dit was het dan, en je vervolgens klaar gaan maken voor een lange saaie frustrerende thuisreis. Ben je dan nog op vakantie.

Terwijl naar huis fietsen, de laatste dagen meer en meer op bekend terrein, als een toerist je eigen territorium binnenrijden, tot aan de laatste meters ontspannen om vervolgens na je eigen douche, met een fris shirt en een pot thee in de tuin te gaan zitten. Mooiste wat er is ;)
Ook mijn insteek. Al vind ik de reis zelf altijd nog leuker dan het behalen van het einddoel (waar dat ook is) :)

Maar ik vertrek ook vaak van huis dus ik kan me moeilijk vergelijken met de éénrichtingsfietsers ;)
Eens met bovenstaande reacties.
Het scheelt een boel logistieke rompslomp op het eind van de rit, als die rit naar huis gaat. (Wel een biertje ipv thee, hè! :D )
En van 'exotisch' naar 'bekend' fietsen heeft ook z'n charme. Bovendien, zoals ik al eerder schreef, 'thuis' is één van de weinig niet-arbitraire doelen die je je kunt stellen. Dus in die richting bewegen is zeker te overwegen.
Telefoon apps om een route te bepalen.
- Google maps
- Windy maps
- Maps (let op Maps van gitlab.com/axet deze is reclamevrij i.t.t. Maps.me)
- Komoot
- er zijn er een heleboel
Maps en Windy hebben het voordeel dat zelfs ieder wandelpaadje er op staat en met Maps heb ik de ervaring dat deze app in de grote stad (Berlijn, Rome) heel goed in staat is rustige weggetjes te vinden.

Ik gebruik ze allemaal om m'n route te bepalen want regelmatig heeft iedere app weer andere suggesties.
Uiteindelijk kies ik zelf m'n route en kijk zo nu en dan op de kaart op de telefoon. (en rij zo nu en dan de verkeerde kant op)
Volgens mij is dit de 4e persoon in korte tijd die 'wel even 150 km wegfietst op één dag' en dan met de racefiets wel op fietsvakantie wilt :roll: Viel mij op... Maar dat terzijde.

Mijn tips:
- Slaap in B&B's en ga uit eten. Scheelt enórm veel bagage.
- Hou alle Corona-perikelen in de gaten.
(Ik ga zelf een weekje bikepacken door NL in plaats van op fietsvakantie naar Wenen. Door Corona zat dat er niet in)
- Plan niet meer dan 100 km per dag.
- Plan eens een weekend weg van 2 dagen (2x150 km, dan kom je er gelijk achter of jou dat lukt) om te oefenen.
Een oefenrondje is serieus heel leuk en daadwerkelijk anders dan 2x 150 uit-en-thuis / vrouwlief-heeft-al-gekookt / slapen-in-je-eigen-bed. :wink: