Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frankrijk of Duitsland? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Frankrijk of Duitsland?

Poppink schreef:
vr 26 jun, 2020 08:49
Over Duitsland kan ik maar één ding kwijt:
Wat een ***fietspaden.
In dat land hebben de wegenbouwers opdracht om te zorgen voor een duidelijke goot of stoeprand bij de overgang van weg naar fietspad. De 'fietspaden' zelf zijn vaak gereserveerde stukjes stoep en als het aparte fietspaden zijn vaak voorzien van borden dat het fietspad in slechte staat is.

Duitsland, een prachtig land, een echte aanrader om te verkennen, als MTB-er ja, als vakantiefietser nee.
Inderdaad zijn de fiets-wandelpaden (combi, in de bebouwde kom) niet van NL kwaliteit. Maar wij hebben er met 50 mm banden (Big Apples) geen problemen mee ondervonden. En een groot deel van Duitsland rijd je gewoon op de weg, en als je de routes een beetje uitzoekt, zijn die rustig en goed. Ook veel onverharde paden op het platteland en in de bossen zijn prima voor een beladen vakantiefiets.
Ik ben het met Poppink eens dat in Duitsland de fietspaden in stedelijke gebieden, en dan met name langs doorgaande wegen, vaak slecht zijn. (En wat te denken van het vrijwel overal ontbreken van slimme verkeersdetectie op kruispunten met verkeerslichten.) Dit heeft mogelijk te maken met de uitgestrektheid van het land (bijna 9x zo groot, en minder dan 5x zoveel inwoners) en dat de auto op nummer 1 staat, al komt er langzaam meer aandacht voor fietsers. Daarentegen zijn er ook heel mooi aangelegde routes door bossen en over oude spoorlijnen. En wat te denken van de verkeersluwe Landwirstschaftswege. Als vakantiefietser kan je gaan klagen en wegblijven, of je goed voorbereiden en ermee leven als het even tegenzit. Je kunt waarschijnlijk een hoop vervelende stukken in steden vermijden door de route anders te plannen, en als je dan toch over slechte paden en stoepen moet, dat zien als niets meer dan een noodzakelijk kwaad om van a naar b te komen. En als je weer zo'n stomme stoep of op het fietspad geparkeerde PKW ziet: tel tot tien, besef dat het een paradijs is vergeleken met Lima, Mumbai of Dhaka, denk aan die halve liter bier die straks op je wacht, en dan valt alles opeens reuze mee!

dhaka.jpg
Wij zijn na 2 weken fietsen vanuit huis naar Duitsland weer op de terugreis.
Via polarsteps kan je verslag en wat foto’s zien.
(Anja en Jaap van Dijken Zoet )
In het topic van Kees Swart over zijn route van Enschede naar Hamelen zal ik nog wat uitgebreider reageren, maar hier alvast een korte impressie.

Vanuit Grou de Hanzeroute naar Duitsland gevolgd. Wel klein alternatief bij Norg gemaakt, over gestoken naar Gasselte, anders kwam ik door mijn geboortegrond. Tot Bourtange was het een feest.
Vanaf Bourtange werden we niet echt blij, de route niet, het weer werkte niet mee en er waren geen campings, behalve wohnmobilstelplatzen.

Daarom zelf een doorsteek gemaakt richting de Weser-Radweg ipv nog verder naar Bremen te fietsen.
De doorsteek was geweldig, prachtige bos en karrensporen, helaas ook hier bijna geen campings.
Maar ook geen B en B of iets via campspace.
De Weser-Radweg was druk, erg druk met veel E bikes.
Daarom ook hier maar weer een alternatief gezocht vanaf Bad oeyenhausen.
Campings blijven een probleem helaas.
Vlak bij Bielefeld Kees zijn route opgepakt, daarover later meer.

Conclusie; weinig campings, lekkere taarten, koffie niet zo lekker, leuke fietspaden. Veel ook onverhard.
In dorpen en steden inderdaad een heel gedoe om uit te vogelen waar je moet fietsen.
De mensen zijn wat afstandelijk en behoudend, erg van de Corona handhaving. Zelfs mondkapjes in sanitaire ruimtes op camping bij Bentheim....
maar niemand die zich aan de 1,5 m regel houdt, de kapjes hangen onder de kin bij het nuttigen van torte of schnaps. En worden vervolgens weer opgezet.

Om te fietsen een prima land maar wijk gewoon wat af van de gebaande paden. En houd rekening met het overnachten.

Frankrijk is wat nonchalanter en meer mogelijkheden mbt kamperen.

Groet,
Anja en Jaap.
peter de rijk schreef:
vr 26 jun, 2020 16:50
Hm, het is maar wat je prefereert qua eten, een gutbürgerlich Duits bord met een flinke Schweinshaxe mit Knödel und Rotkohl of een taaie Franse entrecöte met vier haricots verts en een verdwaald frietje. De Franse keuken is de laatste jaren behoorlijk gedevalueerd helaas, zeker in toeristische gebieden. In een plaats als Bédoin bij de Mont Ventoux kon je vroeger echt goed eten voor redelijke prijzen, inmiddels is de plaatselijke cuisine geheel in handen van geldhongerige uitbaters die slechts één doel hebben: toeristen een poot uitdraaien.
En in Duitsland kan je wel Frans, of Italiaans, of Turks, of Thais etc. eten, en in Frankrijk is het (op Frans eten na) toch lastiger ;)
Mijn steentje dan in deze fijne discussie, onderweg zijnde in DLD:
die 'trottoir' fietspaden waar Poppink het over heeft, kom je eigenlijk alleen in de bebouwde kom tegen. En daar kun je als fietser ook gewoon op de (asfalt) weg gaan fietsen, want die zijn toch heel breed. Het zegt natuurlijk wel wat over een land, waar 10% van de breedte van de weg voor voetganger en fietsers is gereserveer, en de andere 90% voor auto's. Maar dat zal in de toekomst ongetwijfeld gaan veranderen, met corona als aanjager en met de e-bike als gereedschap.

Verder valt me nu op, hoe weinig campings er in Dld zijn, vergeleken met Fra, en ook NL.
Ik mis hier de heerlijke Franse 'dejeuners', de middagmaaltijden met 3 gangen+ voor een euro of 10, 12. Maar ik mis niet de rigide Franse sluitingstijden; na half twee hoef je eigenlijk al nergens meer aan te komen voor een maaltijd. Alles is dan ook echt dicht, en ook geen 'bar-lunch' of zoiets. Althans, buiten de plekken waar veel toeristen komen. En van zo'n lekker gevulde salade zoals ze hier in Dld serveren, wordt ik ook heel blij.

Ik ben er nog niet uit, Fra of Dld? Beiden dan maar? :D
Fedor schreef:
vr 26 jun, 2020 20:50

En in Duitsland kan je wel Frans, of Italiaans, of Turks, of Thais etc. eten, en in Frankrijk is het (op Frans eten na) toch lastiger ;)
Daar heb je wel een punt. Buiten de grote steden is het buitenlandse eten in Frankrijk doorgaans niet goed. Zelfs de Italiaan is vaak ondermaats. Pizza in Frankrijk kan erg slecht zijn, hoewel ik daar meteen aan moet toevoegen dat de Duitsers met grote Gründlichkeit nog slechter Italiaans kunnen koken. Faut le faire ... maar ik krijg nog wel eens nachtmerries van de spaghetti aglio e olio die ik ooit ergens in Nordrhein-Westfalen gegeten heb toen we de Limes-route reden.

Het Duitse voedsel was ook geen pretje, al moet ik daar aan toevoegen dat het beter werd naarmate we zuidelijker navigeerden. Het Franse eten vind ik daarentegen doorgaans geweldig in Frankrijk. Ik denk dat je niet op fietsvakantie moet gaan in Frankrijk als je regelmatig Turks of Thais wilt gaan. Of je dan naar Duitsland moet gaan, dat weet ik niet. De porties zijn er wel groter in mijn ervaring.

Dit draadje doet me beseffen dat eten een factor is als we een fietsvakantie- of vakantiebestemming kiezen. Tikje ordinair, ik geef het toe, maar het is waar. Landen als Frankrijk, Italië, Japan, Turkije en Spanje scoren dan goed. De Verenigde Staten en Duitsland wat minder. Met name de reputatie van het Duitse brood en gebak is onbegrijpelijk. Ik ben geen gebak-expert, mijn vrouw wel. Haar oordeel over het gebak op die Limes-tocht was consistent negatief. Volgens haar hebben Duitsers geen verstand van de basics en proberen ze dat te verdoezelen met room, suiker, vet etc. in de vulling. Ik ben de brood-expert in het gezin en ook mijn oordeel over het Duitse brood was consistent negatief. Het ontbijt was voor mij geen prettig moment in Duitsland, allesbehalve. Opnieuw stond daartegenover dat de porties groot waren, zeker groter dan in Frankrijk.

Ik hoef, denk ik, op dit forum niet te benadrukken dat het allemaal erg subjectief is.
Inderdaad subjectief... ik houd heel erg van verse flutes in Frankrijk, maar bak thuis zelf desembrood en vind het Duitse brood juist erg lekker. En volgens mij ook voedzamer.
Mijn vergelijking in key-words:

Frankrijk:
+ Landschap
+ Campings
+ Vakantiegevoel

Duitsland:
+ Nabijheid
+ Bakkers
+ Taal

N.B.
Op fietsvakantie interesseert lekker eten mij niet. Energiewaarde en gemak vind ik belangrijker.
willem.m schreef:
za 27 jun, 2020 08:41
Mijn vergelijking in key-words:

Frankrijk:
+ Landschap
+ Campings
+ Vakantiegevoel

Duitsland:
+ Nabijheid
+ Bakkers
+ Taal

N.B.
Op fietsvakantie interesseert lekker eten mij niet. Energiewaarde en gemak vind ik belangrijker.
Onderstaand een voorbeeld van energiewaarde en gemak. ‘s Morgens ontbijten op het terras van een duitse bakker, onderweg via de Rheinradweg.
(Geheel toevallig was het nog lekker ook :wink: )

BD0545F1-1CB3-4DA0-86C4-F21A3BC9AF6D.jpeg
Inderdaad Edwin. Dat ziet er lekker uit! Bij Duitse bakkers, maar ook Duitse supermarkten met bij de ingang een bakker en soms een terras, kan je smakelijk, snel en niet duur ontbijten en lunchen. Alleen het betalen met contant geld bij die bakkers... Onze oosterburen lopen in sommige opzichten (eerder noemde ik al het gebrek aan slimme verkeersregeltechniek) echt achter. Of is men nu vanwege corona massaal overgegaan op contactloos betalen?
willem.m schreef:
za 27 jun, 2020 09:45
Inderdaad Edwin. Dat ziet er lekker uit! Bij Duitse bakkers, maar ook Duitse supermarkten met bij de ingang een bakker en soms een terras, kan je smakelijk, snel en niet duur ontbijten en lunchen. Alleen het betalen met contant geld bij die bakkers... Onze oosterburen lopen in sommige opzichten (eerder noemde ik al het gebrek aan slimme verkeersregeltechniek) echt achter. Of is men nu vanwege corona massaal overgegaan op contactloos betalen?
We hebben dezelfde ervaringen wat betreft de bakkers in Duitsland en hun locaties.

Het mooie van onze fietsreis naar Denemarken over de Jutlandroute was toch zeker wel het gedeelte door Duitsland. Altijd wel ergens een bakkertje of een Stehcafé voor een cappuccino (de koffie in Duitsland is vaak teveel en te slap) met een stuk Bienenstich of Käsekuchen in de ochtend, zo rond een uur of tien. Tussen de middag een lekker belegd broodje, ein Käsebrötchen mit Schinken und Ei (niet zelden vers voor je gemaakt met wat blaadjes sla, tomaat en een beetje dressing er tussen) en voor het avondeten is er veel lekkers te krijgen in de supermarkt of in de restaurants, waar je vaak heel goed betaalbaar en lekker kunt eten.

Ik heb dan ook meer met Duitsland en de duitstalige landen dan met Frankrijk, maar wij wonen redelijk Grenznähe, dus een uitstapje naar de Oosterburen is snel gemaakt en voelen we ons daardoor wellicht meer op ons gemak in Duitsland.
Helaas, in Duitsland veel contant betalen.
Ook in winkels of restaurants.

Althans in het deel wat bij bezocht hebben.
Een winkelier legde ons uit dat de bank hier de oorzaak van is, de winkelier moet een fors bedrag betalen aan de bank.

Anja
Ik geef toe dat de toeristische hap in Frankrijk niet meer is wat hij geweest is (Italië blijft dan in vooral de zuidelijker regio's over als laatste bolwerk van culinaire beschaving), maar wij koken meestal zelf, en dan zijn de Franse supermarkten, laat staan de lokale winkeltjes, toch beter voorzien dan een Rewe of dat soort treurnis. Ik heb in beide landen gewerkt, en ik weet wel waar ik wat het eten betreft nog weer wat langer zou willen zitten. Maar goed, ieder zijn voorkeur, en je kunt ook in Duitsland best goed eten inderdaad.
Ja Duitsalnd is (of was?) nog steeds het land van het contante betalen. De digitalisering is er op vele fronten minder ver. Maar laten we niet vergeten dat onze Nederlandse Postcheque en Girodienst na de oorlog zijn tijd heel ver vooruit was, en onze baken heeft gedwongen tot modernisering.
derdekeer schreef:
vr 26 jun, 2020 22:27
Volgens haar hebben Duitsers geen verstand van de basics en proberen ze dat te verdoezelen met room, suiker, vet etc. in de vulling.
Tja daar heb ik ook dan weer geen verstand van want ik eet consequent Käsetorte (ook goed voedzaam... en goedkoper dan een broodje ;)) als ik aan het fietsen in Duitsland ben :)
Ieder voordeel heeft zijn nadeel.
Duitsland kent de Konditorei mit Kuchen zum Auswahl. Wel gevaarlijke dikmakers.
In Frankrijk is de boulangerie. 's morgens zeer vroeg al open, met ook lekker versnaperingen. Geen tafeltjes en stoeltjes, maar je neemt wat mee naar het terras van het dorpscafé Ook dit is vroeg open, maar 's avonds ook vaak vroeg dicht..
In Frankrijk is een café alleen maar om te drinken. Restaurants alleen maar tijdens Franse etenstijd. Let op de tijd onderweg. Lichte lunches goedkoop.
In Duitsland heb je vaak durchlaufende Kueche. Tussen de middag wel vaak alleen complete maaltijden.
In Duitsland zijn de porties ruimer, de glazen groter en de prijzen lager. Horecabedrijven kunnen somber en donker zijn.
Koffie en wijn zijn in Frankrijk goedkoper. Voor bier kun je beter in Duitsland zijn. Heineken is in Frankrijk zeer agressief op overnamepad geweest. Het nadeel is dat veel Franse cafés Heineken pompwater tappen
Vervelend is de wekelijkse rustdag. Vooral bij een eenzaam gelegen Wirtshaus.
In Frankrijk is veel horeca op zaterdamiddag en zondagmiddag gesloten. Ook op maandag zijn veel restaurants dicht. Dit geldt ook voor musea etc.
In Duitsland zijn in veel kleinere plaatsen de winkels op zaterdag na 14:00 uur dicht. Ook op zondag is alles dicht, behalve de bakker op zondagmorgen.
In Frankrijk zijn veel bakkers, slagers en levensmiddelenwinkels op zondagmorgen open. In Frankrijk zie steeds meer een Carrefour City in het centrum. Ook op zondag open.
In Duitsland hebben de winkels van de Tankstelle een redelijk assortiment buiten openingstijden van andere winkels met koud bier, Wel aan drukke uitvalswegen.
Beide landen hebben als nadeel dat de middenstand steeds meer uit het centrum van de plaatsen verdwijnt. De grote inkoopcentra buiten de bebouwde kom liggen vaak niet op aantrekkelijke plaatsen voor een fietser. In een hypermarkt moet je in de regel een stuk lopen tussen koelkasten, stofzuigers, T.V's, kleding, textiel, etc voordat je bij de levensmiddelen bent.

Absoluut pluspunt in Frankrijk is de camping municipal. Eenvoudig, dichtbij het plaatsje en goedkoop.
Ja, het is bijna schokkend om te zien dat zelfs in deze coronatijd je nog overal met contant geld loopt te knoeien, en niet eens de keus hebt.
Duitsers hebben iets met privacy, wordt geloof ik als reden aangevoerd voor deze archaïsche manier van betalen, maar Dld is ook het land in de EU waar zo'n beetje het meest van Android ipv iOS op de smartphone gebruik gemaakt, dus zo privacy gevoelig kunnen ze niet zijn.
Afbeelding

:lol: :lol: :lol: ;)
Contant geld zie ik niet als een probleem. Het zijn dezelfde Eurootjes. Ik weet nog de tijd dat je voor een vijf landen fietstocht ook vijf verschillende geldsoorten moest regelen.
Wel zorgen dat je de muntjes van een en twee cent kwijt raakt, want die gebruiken ze overal buiten Nederland nog
Flix schreef:
za 27 jun, 2020 11:58
Ja, het is bijna schokkend om te zien dat zelfs in deze coronatijd je nog overal met contant geld loopt te knoeien, en niet eens de keus hebt.
Duitsers hebben iets met privacy, wordt geloof ik als reden aangevoerd voor deze archaïsche manier van betalen, maar Dld is ook het land in de EU waar zo'n beetje het meest van Android ipv iOS op de smartphone gebruik gemaakt, dus zo privacy gevoelig kunnen ze niet zijn.
Bakkers die ik er de afgelopen fietstrips in Duitsland naar heb gevraagd zeggen dat de kosten die hen door banken (of wie dat ook in Duitsland regelen) in rekening worden gebracht niet opwegen tegen de voordelen. Ik zou denken: klanten vinden digitale transacties makkelijk, maar Duitse klanten vinden het blijkbaar best. Ik weet niet of dat met privacy van doen heeft; misschien duidt het op gebrek aan digitale vaardigheid bij klanten van middelbare en oudere leeftijd. N.B. Het probleem deed zich voor bij kleine aankopen van enkele euro's; grotere bedragen kan je prima pinnen. Of contactloos betalen inmiddels is ingeburgerd weet ik niet - in een paar jaar tijd kan er opeens veel veranderen. Bijvoorbeeld dankzij een Spielveränderer als corona.