Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frankrijk of Duitsland? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Frankrijk of Duitsland?

Polling schreef:
za 27 jun, 2020 08:35
Inderdaad subjectief... ik houd heel erg van verse flutes in Frankrijk, maar bak thuis zelf desembrood en vind het Duitse brood juist erg lekker. En volgens mij ook voedzamer.
Je kunt tegenwoordig bij steeds meer Franse bakkers pain au levain kopen. De keren dat ik het geprobeerd heb, vond ik het best goed. Maar zuurdesembrood is zo mogelijk nog subjectiever dan een discussie Frankrijk-Duitsland.

Ze hebben wel een vreemde relatie met brood. Ooit arriveerden we rond de middag in Arc-et-Senans en bestelde in een zaak een broodje. Nee, dat ging niet. Maar het stond toch op de kaart? Ja, maar de bakker was laat en ze hadden alleen brood van gisteren. We moesten nog wat wachten. Wachten gaat niet mevrouw, maar maak dan een sandwich met brood van gisteren, maakt ons niet uit. Wat? Non monsieur, impossible, c'est du pain de hier, vous ne comprenez pas ...

We hebben die sandwich toch gekregen, voor een prikje. Het brood was inderdaad een beetje van gisteren.
[quote=Fedor post_id=369669 time=1593197445 user_id=3195]
[quote="peter de rijk" post_id=369651 time=1593183050 user_id=300]
Hm, het is maar wat je prefereert qua eten, een gutbürgerlich Duits bord met een flinke Schweinshaxe mit Knödel und Rotkohl of een taaie Franse entrecöte met vier haricots verts en een verdwaald frietje. De Franse keuken is de laatste jaren behoorlijk gedevalueerd helaas, zeker in toeristische gebieden. In een plaats als Bédoin bij de Mont Ventoux kon je vroeger echt goed eten voor redelijke prijzen, inmiddels is de plaatselijke cuisine geheel in handen van geldhongerige uitbaters die slechts één doel hebben: toeristen een poot uitdraaien.
[/quote]
En in Duitsland kan je wel Frans, of Italiaans, of Turks, of Thais etc. eten, en in Frankrijk is het (op Frans eten na) toch lastiger ;)
[/quote]

Ik heb in Frankrijk prima Italiaans gegeten, noord Afrikaans, of Vietnamees.
[quote=derdekeer post_id=369762 time=1593286198 user_id=15668]
[quote=Polling post_id=369692 time=1593239757 user_id=10522]
Inderdaad subjectief... ik houd heel erg van verse flutes in Frankrijk, maar bak thuis zelf desembrood en vind het Duitse brood juist erg lekker. En volgens mij ook voedzamer.
[/quote]

Je kunt tegenwoordig bij steeds meer Franse bakkers [i]pain au levain[/i] kopen. De keren dat ik het geprobeerd heb, vond ik het best goed. Maar zuurdesembrood is zo mogelijk nog subjectiever dan een discussie Frankrijk-Duitsland.

Ze hebben wel een vreemde relatie met brood. Ooit arriveerden we rond de middag in Arc-et-Senans en bestelde in een zaak een broodje. Nee, dat ging niet. Maar het stond toch op de kaart? Ja, maar de bakker was laat en ze hadden alleen brood van gisteren. We moesten nog wat wachten. Wachten gaat niet mevrouw, maar maak dan een sandwich met brood van gisteren, maakt ons niet uit. Wat? [i]Non monsieur, impossible, c'est du pain de hier, vous ne comprenez pas ...
[/i]
We hebben die sandwich toch gekregen, voor een prikje. Het brood was inderdaad een beetje van gisteren.
[/quote]
Frans brood wordt anders gebakken, en is dus na een paar uur oud. Dus ga je 's morgens naar de bakker voor een croissant, voor de lunch voor brood bij de lunch, en eind van de middag nog een keer voor brood bij het diner. Goed eten is belangrijk.
Wim schreef:
za 27 jun, 2020 21:49
Je kunt tegenwoordig bij steeds meer Franse bakkers pain au levain kopen. De keren dat ik het geprobeerd heb, vond ik het best goed. Maar zuurdesembrood is zo mogelijk nog subjectiever dan een discussie Frankrijk-Duitsland.

Ze hebben wel een vreemde relatie met brood. Ooit arriveerden we rond de middag in Arc-et-Senans en bestelde in een zaak een broodje. Nee, dat ging niet. Maar het stond toch op de kaart? Ja, maar de bakker was laat en ze hadden alleen brood van gisteren. We moesten nog wat wachten. Wachten gaat niet mevrouw, maar maak dan een sandwich met brood van gisteren, maakt ons niet uit. Wat? Non monsieur, impossible, c'est du pain de hier, vous ne comprenez pas ...

We hebben die sandwich toch gekregen, voor een prikje. Het brood was inderdaad een beetje van gisteren.
Frans brood wordt anders gebakken, en is dus na een paar uur oud. Dus ga je 's morgens naar de bakker voor een croissant, voor de lunch voor brood bij de lunch, en eind van de middag nog een keer voor brood bij het diner. Goed eten is belangrijk.
[/quote]


Zuurdesem blijft juist lang goed! :wink:
Bak het zelf en blijft zeker 5 dagen goed maar dan is het ook op.
Wim schreef:
za 27 jun, 2020 21:49

Frans brood wordt anders gebakken, en is dus na een paar uur oud. Dus ga je 's morgens naar de bakker voor een croissant, voor de lunch voor brood bij de lunch, en eind van de middag nog een keer voor brood bij het diner. Goed eten is belangrijk.
Ja, dat weet ik, maar het ging me om de reactie, die ik typisch Frans vond. Een Belg en - ik wed - een Nederlander zou gedacht hebben: "Nou, als deze klanten brood van gisteren willen, dan krijgen ze dat." Niet zo in Arc-et-Senans. In het begin was het van: nog liever een klant kwijt dan brood van gisteren serveren!

Het doet me denken aan een ander voorval, in Guillestre, toen mijn vrouw haar onglet à l'échalote (of was het een bavette à l'échalote, ik weet het niet meer) stevig doorbakken wilde. Dat ging niet, impossible, dat was oneetbaar. Uiteindelijk kwam er een oplossing uit de bus die mijn vrouw lekker vond én die de Franse culinaire trots respecteerde.
Leuk verhaal, En terecht; zowel bavette als onglet zijn bien cuit, (well done, doorbakken) en eigenijk al bij à point (medium), niet te eten.
Als topicstarter is het mooi te lezen dat het inmiddels over eten gaat :)

Maar wat is dat voor brood in Duitsland, is dat komijn wat ze er door doen?

Ondertussen vertrokken maar nog geen keuze gemaakt... nu eerst een paar dagen zuidelijk en dan kunnen we alsnog beide kanten op
Kummel/karwij. Lekker!
We gaan door Duitsland met Reitsma's route. Op hoop van goede zegen dat de campings te doen zijn en ook de terugweg. Terug boven Zwitserland naar Frankrijk of terug door Duitsland via bv limes. Eerst maar is zien hoe de komende weken gaan.

We zijn de eerste fietsers tegen gekomen. Zijn er nog meer mensen met deze route bezig?
Ik zit in de nadering van Augsburg. Alles prima te doen. Ik werd en word heel blij van al die mooie rustige landweggetjes. Heerlijk fietsen, in het eigenlijk enigszins saaie Duitsland.

Ik heb afgelopen week ook perfect weer gehad: zomers, droog en helder. Half bewolkt, zo’n 25-28°C, en de ZW wind hielp me meer mee dan tegen.

Één keer een ‘corona-gesloten’ camping tegen gekomen, en verder weinig bijzonders. Zorg voor mondkapjes: verplicht als je een winkel o.i.d. binnen gaat, maar niet op de fiets, op terras, tijdens eten, op de camping, etc.

Je komt trouwens enorm veel vakantie fietsers (?) tegen, Duitsers, vaak op e-bikes, en vol behangen met Ortliebs.