Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frankrijk of Duitsland? - Forum Wereldfietser

Frankrijk of Duitsland?

Beste lezers,

Wij komen er niet uit met onze keuze waar heen te fietsen. Het is een beetje een luxe keuze wellicht maar ondertussen schuiven we de keuze vooruit terwijl we over een paar dagen toch echt vertrekken voor circa 8 weken fietsen.

Ik dacht het gewoon is te droppen op het forum en wellicht dat men hier beknopt iets wil vermelden waarom het een of het ander. Gewoon kort een aantal relevante overwegingen, ook met de huidige coronatijd in het achterhoofd. Waarom zouden we voor Duitsland moeten gaan en niet (west) Frankrijk of andersom?

Zoals het nu lijkt fietsen we vanuit Drenthe richting Munchen. De exacte route? waarschijnlijk die van Reitsma. Vanuit de regio rondom Munchen westwaards boven Oostenrijk en Zwitserland richting Frankrijk en dan weer omhoog naar huis. Met kids rekenen we op gemiddeld 50 km per dag, gemiddeld gezien over de gehele reis. Maar we zouden ook via West Duitsland weer omhoog kunnen. De regio van oost Frankrijk hebben we middels de verscheidene routers daar al wel gezien. Maar ja, Duitsland, wij zijn daar een keer door gekomen onderweg naar Praag, dat was 10 jaar geleden, de eerste reis, en zonder kids. Was toen wel leuk maar zou nu niks van kunnen zeggen.

Frankrijk is ons altijd super bevallen. Heel makkelijk en de municipals, oww wat is dat heerlijk. Campings... voor ons blijkt dit wel vaak een dingetje. Ze moeten er genoeg zijn en ook betaalbaar. Wij hoeven geen 3 of 4 sterren campings 's middags om 16.00 uur. Maar west Frankrijk?... hmmm. En de alpen zien is natuurlijk wel erg mooi. Afijn. wellicht dat er toch nog relevante info is waar wij helemaal niet aan hebben geacht.

Ik weet het, alles is persoonlijk, het gaat om feiten. Zoals bijvoorbeeld dat Munchen is in de toekomst met de trein wel te bereiken is, ook met kids. Treinen in Frankrijk.... drama, gaat hem niet worden, dus ver in Frankrijk komen we de komende jaren niet. Ik houd op, mocht je graag wat willen delen alvast bedankt

En voor iedereen: een fijne zomer en als je ook gaat fietsen, heel veel plezier!

groeten
Oorspronkelijk was het plan van Midden-Duitsland naar Noord-Italië te fietsen, maar dat is afgeblazen.
Nu is het plan om de Maas te volgen van Dinant tot de bron en dan Langres (EV19).
Dan een oversteek naar Lorraine en langs de Groene Weg naar Luxemburg, om daar de trein te nemen.
Niet spectaculair maar relatief gemakkelijk in te korten wanneer het weer tegenzit (te heet, te veel regen ...).
Wat een toffe vakantie gaan jullie beleven. Helaas geen feitennieuws van mij. Wel herkenbaar, Frankrijk zo makkelijk en lekkere ontbijtjes met oa pain au chocolat :lol:
Wij zijn eens om de drukte bij Bremen en Hamburg te mijden via Hannover gereden naar het noorden. Ik vond het heuvelland tussen Osnabruck en Hannover erg mooi. Thuis heb ik toen de Weserradweg bestudeerd, ook omdat wij kennissen hebben wonen niet ver van de route in Waldkappel. En ik weet al helemaal niet hoe je van Munchen richting Gottingen/Kassel geraakt :roll:
Misschien worden het wel veel te veel km-s.
En verder gaan wij altijd op de bonnefooi met vaag plan noord zuid of oostwaarts, letten ook op de weersvoorspellingen. Liever niet de 1e 2 weken vol een depressie in rijden. Ook al zijn wij luxefietsers (fietsen achterop de camperbus/dagtochten vanaf standplaats).
Ben benieuwd naar andere aanraders en wens jullie veel plezier.
Voor de campings zou ik niet naar Duitsland gaan, wel voor de vele fietsroutes weg van het autoverkeer, het mooie landschap en natuurlijk de Konditorei. Wel zou ik de bekende fietsroutes langs Rijn, Moezel, Donau etc. mijden ivm drukte.
Wij vinden de routes langs de kleinere rivieren in Duitsland (Ahr, Lahn, Urft) mooi. Ook de campings zijn er voldoende, en de kwaliteit is beter dan we in Nrd-Fankrijk zijn tegengekomen. Verder zijn er in DE veel leuke regionale fietsroutes, die je kunt rijden op de bordjes.
Wij zijn verrast door de vele kleine paadjes en autoluwe routes in DE.
Over Duitsland kan ik maar één ding kwijt:
Wat een ***fietspaden.
In dat land hebben de wegenbouwers opdracht om te zorgen voor een duidelijke goot of stoeprand bij de overgang van weg naar fietspad. De 'fietspaden' zelf zijn vaak gereserveerde stukjes stoep en als het aparte fietspaden zijn vaak voorzien van borden dat het fietspad in slechte staat is.

Duitsland, een prachtig land, een echte aanrader om te verkennen, als MTB-er ja, als vakantiefietser nee.
Poppink schreef:
vr 26 jun, 2020 08:49
Over Duitsland kan ik maar één ding kwijt:
Wat een ***fietspaden.
In dat land hebben de wegenbouwers opdracht om te zorgen voor een duidelijke goot of stoeprand bij de overgang van weg naar fietspad. De 'fietspaden' zelf zijn vaak gereserveerde stukjes stoep en als het aparte fietspaden zijn vaak voorzien van borden dat het fietspad in slechte staat is.

Duitsland, een prachtig land, een echte aanrader om te verkennen, als MTB-er ja, als vakantiefietser nee.
De fietspaden zijn inderdaad vaak slecht. Maar als je dat al teveel avontuur vindt voor op een vakantiefiets, kan ik je een autovakantie of cruisetocht aanraden.
Fijn dat je mij op m'n plek zet.
Het is duidelijk, jij bent een échte fietser.

Was deze site niet om elkaar tips te geven in plaats van elkaar de maat te nemen?
In elk geval zijn er in Duitsland vééél meer fietswegen dan in Frankrijk.

Ik heb nog altijd liever een fietsweg die wat onverhard is, dan dat je langs een departementale moet fietsen met vrachtwagens die langs je scheren op 30cm.

De mentaliteit van autobestuurders tov fietsers is in Duitsland ook helemaal anders. Als fietser krijg je toch wat respect, en dat is in Frankrijk op vele plaatsen niet echt het geval.
Poppink schreef:
vr 26 jun, 2020 11:49
Fijn dat je mij op m'n plek zet.
Het is duidelijk, jij bent een échte fietser.

Was deze site niet om elkaar tips te geven in plaats van elkaar de maat te nemen?
Je observatie deel ik, je conclusie niet. That's all.
Poppink schreef:
vr 26 jun, 2020 08:49
Over Duitsland kan ik maar één ding kwijt:
Wat een ***fietspaden.
In dat land hebben de wegenbouwers opdracht om te zorgen voor een duidelijke goot of stoeprand bij de overgang van weg naar fietspad. De 'fietspaden' zelf zijn vaak gereserveerde stukjes stoep en als het aparte fietspaden zijn vaak voorzien van borden dat het fietspad in slechte staat is.

Duitsland, een prachtig land, een echte aanrader om te verkennen, als MTB-er ja, als vakantiefietser nee.
Je ervaring moet wel buitengewoon vervelend zijn geweest om Duitsland als vakantiefietsland categorisch af te wijzen. De situatie is er voor de fietser in elk geval inmiddels oneindig veel beter dan een aantal jaren geleden, toen je bijvoorbeeld in de Eifel vrijwel alleen over provinciale wegen kon fietsen waar de auto's en motoren je met 100 km/h voorbij schoten. En die bordjes over de slechte staat van een fietspad staan er natuurlijk om de aansprakelijkheid van de overheid bij voorbaat af te wijzen.

Afbeelding
De mentaliteit van autobestuurders tov fietsers is in Duitsland ook helemaal anders. Als fietser krijg je toch wat respect
Het is inderdaad opvallend hoe dit de laatste jaren positief veranderd is. Ik kan mij nog wel herinneren dat ik alleen nog maar de berm in kon toen tegemoetkomend verkeer met 100 km/h aan het inhalen was. Dat heb ik al lang niet meer meegemaakt. Wel dat automobilisten in een beklimming eindeloos achter je blijven hangen. (Wat ik ook niet prettig vind, dus meestal ga ik dan even vrijwillig de berm in om ze voorbij te laten.)
Blackbelt schreef:
vr 26 jun, 2020 11:52
In elk geval zijn er in Duitsland vééél meer fietswegen dan in Frankrijk.

Ik heb nog altijd liever een fietsweg die wat onverhard is, dan dat je langs een departementale moet fietsen met vrachtwagens die langs je scheren op 30cm.

De mentaliteit van autobestuurders tov fietsers is in Duitsland ook helemaal anders. Als fietser krijg je toch wat respect, en dat is in Frankrijk op vele plaatsen niet echt het geval.
Ik wil er geen wedstrijd Duitsland - Frankrijk van maken, maar euh ... heb je het echt over Frankrijk? Sinds de handhaving er opgedreven is, krijg je er doorgaans veel respect van gemotoriseerde weggebruikers.

En langs een D-weg "moeten" fietsen waar vrachtwagens je op 30 centimeter voorbij scheuren ... ?? Ik heb de afgelopen jaren een paar 1000 kilometer gereden in Frankrijk, grotendeels over D-wegen, en die situatie was erg zeldzaam. Het kwam véél meer voor dat ik nauwelijks auto's of vrachtwagens zag.

Het unieke aan Frankrijk is - voor mij toch - dat je heel vaak geen "fietswegen" nodig hebt. De D-weg is mooi en rustig genoeg.
Er bestaan ongetwijfeld talrijke redenen om niet te fietsen in Frankrijk, bijvoorbeeld omdat je een hekel hebt aan de campings of aan de Fransen, of omdat je Duits gebak lekkerder vindt dan Frans gebak, of omdat je per definitie graag "fietswegen" volgt, maar wat jij hier beschrijft lijkt me geen sterk argument.
https://www.reddit.com/r/MapPorn/commen ... al_europe/

Deze kaart vertelt toch iets anders.
Blackbelt schreef:
vr 26 jun, 2020 12:42
https://www.reddit.com/r/MapPorn/commen ... al_europe/

Deze kaart vertelt toch iets anders.
Jij: in Duitsland zijn er meer fietswegen dan in Frankrijk.
Ik: in Frankrijk zijn er genoeg rustige D-wegen om die fietswegen niet te missen (tenzij je graag over fietswegen rijdt, vanzelfsprekend).

Wat draagt deze kaart bij aan de conversatie?
Wat mij betreft heeft Frankrijk een paar voordelen:
1 meer en goedkopere tentvriendelijke campings
2 lekkerder eten
3 veel oude stadjes en echt oude gebouwen. Duitsland heeft toch veel meer geleden onder de oorlog.

En voor wat betreft wegen en paden: ja Duitsland heeft meer (inderdaad vaak hobbelige) fietspaden, en Frankrijk heeft meer rustige wegen. In beide landen kun je goed fietsen zonder veel last van autoverkeer.
Zelf voel ik me in Frankrijk meer op mijn gemak, en ik heb geen taalprobleem (in Duitsland evenmin). Toch ga ik dit jaar vermoedelijk in Duitsland fietsen. Mijn aanvankelijke plan om in mei de nieuwe Benjaminse Velodyssee route naar het zuiden uit te proberen viel in het water door de corona pandemie, en ik ga nu vermoedelijk eind juli of begin augustus via de Hanze Route mijn vrouw en dochter opzoeken die een weekje naar het strand van Ruegen gaan. Door de kant van Duitsland op te gaan kan ik zonder trein toch vanuit Groningen heel snel in het buitenland zijn. Bovendien ben ik nog een beetje aarzelend over corona in Frankrijk. Misschien doe ik die Velodyssee dan nog in september, maar ik moet dan vermoedelijk ook nog in Parijs zijn voor het werk, dus dan zou het ook een retourtje Parijs op de fiets kunnen worden. We gaan het zien.
derdekeer schreef:
vr 26 jun, 2020 12:50
Blackbelt schreef:
vr 26 jun, 2020 12:42
https://www.reddit.com/r/MapPorn/commen ... al_europe/

Deze kaart vertelt toch iets anders.
Jij: in Duitsland zijn er meer fietswegen dan in Frankrijk.
Ik: in Frankrijk zijn er genoeg rustige D-wegen om die fietswegen niet te missen (tenzij je graag over fietswegen rijdt, vanzelfsprekend).

Wat draagt deze kaart bij aan de conversatie?
Niks blijkbaar.... Je hebt gelijk. Nu goed?
Blackbelt schreef:
vr 26 jun, 2020 15:12
derdekeer schreef:
vr 26 jun, 2020 12:50
Blackbelt schreef:
vr 26 jun, 2020 12:42
https://www.reddit.com/r/MapPorn/commen ... al_europe/

Deze kaart vertelt toch iets anders.
Jij: in Duitsland zijn er meer fietswegen dan in Frankrijk.
Ik: in Frankrijk zijn er genoeg rustige D-wegen om die fietswegen niet te missen (tenzij je graag over fietswegen rijdt, vanzelfsprekend).

Wat draagt deze kaart bij aan de conversatie?
Niks blijkbaar.... Je hebt gelijk. Nu goed?
Ik weet niet eens wat gelijk hebben in deze conversatie zou betekenen.
Dus of het goed is, ik weet het niet.
Zeg het maar, ik geloof je wel.
Poppink schreef:
vr 26 jun, 2020 08:49
Over Duitsland kan ik maar één ding kwijt:
Wat een ***fietspaden.
In dat land hebben de wegenbouwers opdracht om te zorgen voor een duidelijke goot of stoeprand bij de overgang van weg naar fietspad. De 'fietspaden' zelf zijn vaak gereserveerde stukjes stoep en als het aparte fietspaden zijn vaak voorzien van borden dat het fietspad in slechte staat is.
Och in NL zijn ook veel waardeloze fietspaden. Verzakte tegels, klinkers, kasseien, kapotgedrukt (wortels) asfalt. Vooral die laatste moeten ze weghalen en gravelpaden/schelpenpaden van maken, rijdt veel relaxter.

In Dld is het vaak heerlijk fietsen over boswegen die als fietsroute zijn aangemerkt.
Wim schreef:
vr 26 jun, 2020 14:00
Wat mij betreft heeft Frankrijk een paar voordelen:
1 meer en goedkopere tentvriendelijke campings
2 lekkerder eten
3 veel oude stadjes en echt oude gebouwen. Duitsland heeft toch veel meer geleden onder de oorlog.
Hm, het is maar wat je prefereert qua eten, een gutbürgerlich Duits bord met een flinke Schweinshaxe mit Knödel und Rotkohl of een taaie Franse entrecöte met vier haricots verts en een verdwaald frietje. De Franse keuken is de laatste jaren behoorlijk gedevalueerd helaas, zeker in toeristische gebieden. In een plaats als Bédoin bij de Mont Ventoux kon je vroeger echt goed eten voor redelijke prijzen, inmiddels is de plaatselijke cuisine geheel in handen van geldhongerige uitbaters die slechts één doel hebben: toeristen een poot uitdraaien.
En wat die oude stadjes betreft: dat de meeste stads- en dorpscentra in Duitsland inderdaad geheel opnieuw in historische stijl zijn opgebouwd op de ruïnes van WOII, doet aan de gezelligheid niets af, terwijl Franse dorpen na negen uur 's avonds of zelfs eerder volkomen uitgestorven zijn en sowieso nogal eens een ontvolkte indruk maken. Dit alles een beetje gechargeerd natuurlijk.
Toch kom ik graag in Frankrijk, het is beslist een ideaal land voor een fietsvakantie. Net als Duitsland dus.