Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacken in Polen, advies? - Forum Wereldfietser

Bikepacken in Polen, advies?

Beste fietsers, bikepackers, wereldfietsers, vakantiefietsers (iedereen gehad :lol: ),

We geven het toe, we zijn nog nooit in Polen geweest. Zo dichtbij maar alleen maar langs gefietst of overheen gevlogen. Dat moet maar eens anders. Twee weken op avontuur door dit land om eens te zien waar onze Poolse landgenoten vandaan komen.

Nu moeten we ook eerlijk bekennen dat we weinig van Polen afweten (heerlijk, nu kunnen we dus eindelijk weer een land ontdekken). Waar zijn we naar op zoek?
- bergen
- wild kamperen
- onverharde paden, mag natuurlijk ook wel wat asfalt tussen zitten
- de term bike packing omschrijft het beste wat we doen maar we zijn geen fundamentalisten, als er een mooi stadje is waar je alleen over asfalt naar toe kan gaan mag dat ook 8)
- beetje avontuur

Wie kan ons met deze summiere omschrijving in richting op sturen? Zijn er Polenfietsers binnen de Wereldfietser of binnen de bezoekers van dit forum?

Marco en Lisette
Geen ervaring met fietsen in Polen.

(Als ik zelf zou mogen kiezen, zou ik beslist
(ook) langs/door het Tatra-gebergte gaan.)

Wel zag ik dat je in de bossen van Polen (en inmiddels grote delen van Europa) op moet passen voor TBE. DEET smeren of -rigoreuzer- je laten vaccineren kan dan helpen.
https://www.tekenbeetziekten.nl/teken-e ... tis-virus/
Aanraders zijn noord oosten merengebied, oosten oerbos, beiden vlak en zuid oosten Tatra gebergte. Genoeg paden te vinden!
Franzi schreef:
zo 05 jul, 2020 16:47
Aanraders zijn noord oosten merengebied, oosten oerbos, beiden vlak en zuid oosten Tatra gebergte. Genoeg paden te vinden!
Bedoel je met het noord oosten merengebied Mazurië? inderdaad een aanrader. Erg mooi zeker. De kust bij Gdansk is wisselend (ook hoop niet) erg mooi. Eigenlijk bij voorbaat een mooi vakantieland.

Al zou ik wel goed op de auto's in het verkeer letten, er zijn nogal wat cowboys op de weg.
SimondelaCourt schreef:
zo 05 jul, 2020 17:23
Franzi schreef:
zo 05 jul, 2020 16:47
Aanraders zijn noord oosten merengebied, oosten oerbos, beiden vlak en zuid oosten Tatra gebergte. Genoeg paden te vinden!
Bedoel je met het noord oosten merengebied Mazurië? inderdaad een aanrader. Erg mooi zeker. De kust bij Gdansk is wisselend (ook hoop niet) erg mooi. Eigenlijk bij voorbaat een mooi vakantieland.

Al zou ik wel goed op de auto's in het verkeer letten, er zijn nogal wat cowboys op de weg.
Ja dat bedoel ik. Marco en Lisette gaan off-road dus dat zal wel meevallen
Er is met EU steun een prachtige aaneenschakeling van fietsroutes aangelegd in Oost-Polen.

https://www.polen.travel/nl/beleven/act ... lijk-polen

Een paar jaar geleden zou ik die fietsen, maar er kwam wat tussen.
Heb enige jaren geleden de "green velo" route gereden deze is in het oosten van Polen. Op dit forum kan je hier info over vinden. Ze hebben ook een zeer mooie website. In het zuiden van de route bergen en verder redelijk veel onverharde wegen, toen ik deze route fietste (in mei/juni) was het zeer rustig heb geloof ik nog geen 10 fietsers ontmoet over de hele route.
Vorig jaar heb ik de GreenVelo route gefietst, van zuid naar noord. Het is een schitterende route over veelal achterafwegen en bospaden. Een mooie afwisseling van gravelpaden en asfaltwegen. De route loopt echter door een vlak/glooiend landschap. De enige heuvels en bergen op de route vind je in het zuiden, rond het Tatra gebergte. Ik denk dat er mooie, avontuurlijke paden zijn te ontdekken in het Tatra aan de poolse kant. Tijdens een eerdere reis was ik langs het Tatra gefietst in Slowakije en dat heeft toen veel indruk op me gemaakt. Je kunt er ook mooie wandeltochten maken.
Wat betreft wildkamperen is dat geen enkel probleem in Polen. Waar bos is, kan je kamperen.
Hier ook groene route vanaf meren gebied (suwalki) tot aan oerbossen gereden, met tent, fietskar en peuter van 2 jaar. Echt heel mooi. Soms moet je je bevoorrading wat plannen, ook veel onverhard, maar met wat bredere band goed te doen.
Mensen zijn vriendelijk, eten is lekker, natuur is prachtig. Afhankelijk van je dag afstanden is overnachting wel eens wat zoeken. Zo zijn we ooit in de tuin van iemand beland.
Taal is wel een probleempje, ruski of Pools, dat was het zowat. Google Translate was zeer nuttig.
We zijn 2 keer in Polen geweest, beide keren 3 weken een rivier afzakken in een kano, prachtig schoon land, ze zijn gek op buiten zijn en in de weekenden gaan ze massaal naar buiten, je mag gewoon kamperen zolang je maar niet in iemands tuin gaat staan lijkt het, fikkie stoken ook geen probleem, langs de rivieren die we af voeren kwamen 2 a 3 ingerichte kampeer plekken tegen per dag met overdekte tafel/vuur/BBQ plek en een schone dixie wc, de laatste keer hadden de dixies zelfs wc-papier :shock:
Daar staan was gratis, de laatste keer waren er wat meer beheerde plekken waar je voor een klein bedrag kon staan en kwamen we wat meer mensen tegen die wat Duits of Engels spreken.

Ze zijn nogal verlegen als ze geen andere taal spreken maar wel erg aardig en behulpzaam, in de buiten gebieden staan de winkels/supermarkten op de kaart zo weinig zijn er.
Ze leven daar nog van hun eigen groenten, brood en vlees dus de supermarktjes hebben vooral veel bier [ zijn ze gek op] snoep , chips en ander fabrieks spul, niet veel fruit/groeneten en bijna geen vlees, hou daar rekening mee en neem dus kruiden en gedroogde pepers mee :wink:

In de wat grotere dorpen hebben ze een moderne supermarkt, je ziet veel plaatsnamen op de kaart maar 4 huizen in een straal van een kilometer is daar al een dorp lijkt het.

Veel plezier daar! ga er zelf ook graag weer eens heen.
Bijvoorbeeld:

a/
https://wisla1200.pl/en/race-track/
b/
https://carpatiadivide.pl/trasa/

Erg mooi en leuk.
Succes!
Dank jullie wel voor alle mooie adviezen.
Green Velo hadden we inderdaad gezien. Iets meer bergen zou inderdaad wel leuk zijn. de laatste links hadden we nog niet gezien. Dank voor het delen.
Hallo Marco en Lisette,

Ik weet niet of jullie deze al gezien hadden maar deze route kwam van de week nog op bikepacking.com misschien nog een leuke aanvulling op jullie plannen https://bikepacking.com/routes/lemkivska-kobiouka/
Dank je wel.
Staat voor dit jaar nog steeds in de planning dus keurig op tijd.
Zelf nooit gedaan, maar volgens mijn Poolse collega's is de Oder volgen (meestal grens tussen D en PL) ook een mooie.

Als vrouw alleen is Polen niet aan te raden (tip van een vrouwelijke poolse fietster), en als je homo of lesbo bent, dat kan in sommige streken (vooral oostelijk) wat minder aanvaard worden als je dat te expliciet laat zien.
Behalve dat ik in 1981 door Polen heb gefietst (Cieczyn-Auschwitz-Kraków-Kielce-Warszawa) hebben m'n vrouw en ik in 1997 in Zakopane gekampeerd. Wat een fraaie houten huizen staan er daar!
Polen is een echt Rooms-Katholiek land, tijdens diensten gaan er veel kerkgangers over straat.
Maar als het in Polen gaat regenen, zijn dat vaak flinke buien. Op een dag in de buurt van Bielsko-Biala hadden wij een langdurige wolkbreuk, zodat de motor van onze auto het liet afweten. De carburateur zoog lucht vol met waterdeeltjes aan. Foute boel. Stilstaand op de weg lang gewacht tot droog weer. Er vonden ook overstromingen plaats.
Hi Lisette en Marco

Ik kijk niet zo regelmatig op dit forum, vandaar nu pas deze reactie. Nu ik weer een nieuwe bikepacking trip aan het voorbereiden ben kwam ik hier terecht.

Polen biedt enorm veel mogelijkheden voor fietsvakanties. OK, als man van een Poolse vrouw en daardoor regelmatig bezoeker van het land ben ik misschien wat bevooroordeeld ;)

Een fietspad kan van alles zijn. Van een strak geplaveid/geasfalteerd fietspad (al dan niet gefinancierd met EU-geld) tot een pad waar een stevige MTB de meest optimale fiets is. En alles daartussenin. Laat je in de zoektocht naar mooie offroad paden dus niet afschrikken als er een fietspad staat aangegeven.
Zelf kijk ik voor komend jaar ook naar de reeds genoemde Green Velo route, ook het liefst aangevuld met wat meer hoogteverschillen.
Als je echt meer heuvel/bergachtig wilt, dan kom je al snel uit in het hele gebied langs de zuidgrens van Polen. Vanaf het 3-landenpunt met Tsjechië en Duitsland tot de grens met Slovakije en Ukraine is het nergens vlak.
Eten en drinken is bijna nergens een probleem. In bijna ieder dorpje of stip op de kaart is wel een ’sklep’ aanwezig. Dit zijn kleine winkeltjes waarin alle basisbehoeften te koop zijn. Een beetje te vergelijken met avondwinkels in onze grote steden.
Met kamperen in Polen heb ik nog geen ervaring. Tot nu toe ging ik altijd wat luxer op pad in Polen en verbleef in simpele hotelletjes of b&b’s. Na mijn eerste geslaagde kampeer bikepacking trip dit jaar in NL wordt de volgende trip ook een kampeervakantie.

Zelf heb ik nu 2 bikepacking trips in Polen gedaan en ik zal mijn belangrijkste ervaringen kort benoemen.
Trans Sudeten (althans, zo had ik deze omgedoopt) in 2015.
Oorspronkelijk was mijn plan de GR1 route te volgen, maar al na 1 dag bleek dat het wel heel veel wandelen was, zelfs met de MTB. Gewoon te technisch soms zelfs bijna gevaarlijk. Ter plekke besloten om de fietspaden op te zoeken en dat was vaak nog steeds uitdagend. De afgelopen 2 zomervakanties was ik met het gezin in dezelfde regio op vakantie als waar ik mijn Trans Sudeten ben gestart en ik ben er nu achter dat er zo veel wel te fietsen (gravel) paden in die omgeving liggen. Een uitgebreide impressie van mijn tocht vind je in het online magazine ViaVelo (https://issuu.com/viavelo/docs/viavelo0 ... 290c01c/78).

In een eerdere post in dit topic werd gesproken over de Wisła 1200, een bikepacking race langs de langste rivier van Polen van de bron tot de monding in de Oostzee. Voorafgaand aan de eerste editie in juli 2018 had ik de GPS-file van deze route gevonden en besloten om het deel tot Warschau te rijden. Die tocht heeft mij goed laten zien hoe divers een fietsroute door Polen kan zijn. In het deel tussen de bron van de Wisła en Auschwitz was het af en toe stevig offroad fietsen, terwijl richting Krakow een gloednieuw fietspad werd aangelegd dat er strakker bij lag dan menig Nederlands fietspad. En voorbij Krakow is alles ineens een stuk meer verlaten en was het iets meer zoeken naar dorpjes om water en eten in te slaan.
Minpuntje vond ik de honden. Mijn schoonouders hebben ook zo’n ‘erfhond’ en die blijft altijd wel netjes op het eigen erf. De meeste honden blijven dat ook wel, maar ik heb er ook enkelen achter me aan gehad. Tijdens mijn Wisła trip had ik een Deezer bij me en daar was ik heel blij mee!
Beste Fietsers,

ik heb een post over fietsen in Polen geschreven sinds ik als een persoon van Nederlands-Poolse (Pools-Nederlandse) afkomst, hier het grotere deel van mijn (30 jarige) leven woon. Ik heb een (kritische) mening over de richting dat dit land (Polen) recent neemt, maar dat wil niet zeggen dat alles helemaal niks is - ik probeer objectief te zijn en ik vindt het ook leuk om de positieve ervaringen te lezen.

Algemene kwesties die hier opkwamen.
* inderdaad kan bijvoorbeeld langs de Green Velo een goede winkel (met veel fruit en groenten) wel eens een probleem zijn. Je kunt er wel op rekenenen dat er in iedere plaats boven de 5-10 duizend inwoners  een "Biedronka" ("Lieveheersbeestje") winkel te vinden is: van het Aldi/Lidl formaat. Ook Lidl, Netto of Dino zijn vaak te vinden. In steden vindt je op iedere hoek een Żabka (7/11 convenience store concept). Ieder dorp heeft wel een kleine winkel - de kwaliteit verschild.
* Het rijgedrag is inderdaad wel eens een probleem - zeldzaam agressief, maar wel vaak te snel, of met kleine afstand en daardoor gevaarlijk. Het is wel een flink (positief) verschil tussen nu en bijvoorbeeld 10 of 20 jaar geleden, maar ik zou zeker niet bijvoorbeeld 100% op voorrang rekenen op een fietspad langs een drukke weg: 95% wel.
* wegen: Ik zou zeker langere stukken van rijkswegen (nummers 1-99) vermijden - vooral de wegen met nummers 1-19 hebben een internationaal belang (als er parallel geen nieuwe expressweg of autosnelweg loopt). Provinciale wegen: 100-999 zijn ook niet echt aangenaam om te fietsen, vooral tussen wat grotere plaatsen of rondom grote steden. In het diepe platteland kun je het wel eens proberen, maar aangenaam zal het zelden zijn. Daarom zou ik vooral de witte wegen nemen - reken er wel op, dat als je de smallste witte wegen neemt, een groot risico van zandwegen loopt.
* Als het gaat om kamperen en overnachtingen, moet ik eerlijk zeggen dat ik zeldzaam wild kampeer in Polen - mensen kunnen er wel eens moeilijk over doen, en een simpele kamer buiten de super toeristen highlights (zee, delen van de bergen) kost zeldzaam meer dan 10-20 Euro per persoon. Ik kan het niet echt vergelijken - het is zeker niet zo populair als in Scandinavië, of zo populair als in de bergen van bijvoorbeeld Roemenië of Oekraïne. Booking.com, lokaal bellen (engels kan een probleem zijn buiten hotelen), of gewoon aankloppen bij een "Noclegi" "Pokoje" "Agroturystyka" of "Pensjonat" werkt goed. Mensen doen wel eens een beetje irritant over een overnachting voor een nacht, maar meestal kom je er wel overheen ;).
* Als het gaat om reizen als vrouw (ik schrijf het wel als een man, maar ik heb het er ook met mijn vrouw over gehad): ik zou niet zeggen dat je in Polen meer risico zou lopen dan in een ander Europees land. Wat wel waar is, is dat je opvalt - zelfs als man "in lycra" val je verder van grote steden best wel op: als vrouw: des te meer. Ook zie je niet zo heel vaak vrouwen alleen of in een groepje "professioneel" sporten (again: hoe verder van een grote stad, hoe meer zeldzaam het is). Als je de taal spreekt kun je misschien wel verwachten dat iemand je voor de winkel aanspreekt met een vraag "waar ga je heen [niet in de creepy zin]?" "waar kom je vandaan?" "ben je niet bang alleen als vrouw?" etc. In het engels zou ik het niet zo snel verwachten - of ze spreken het niet, of voor hen valt dat dan niet meer zo erg op.
*in ieder stadje (boven de 10-20 duizend inwoners - zelf heb ik het in Świebodzin en Biała Podlaska ervaren) vind je wel een degelijkefietsenwinkel/service "sklep/serwis rowerowy", waar ze je fiets zouden kunnen repareren, ook met hydraulische remmen en zo. Shimano XT of een Rohloff hebben ze misschien niet op voorraad, maar lagere groepen wel ;)
* ovet fietspaden gesproken - op de kaart zou ik aan fietspaden meer als aan een toeristische route denken dan een fysiek fietspad - dus de "blauwe" of "rode" fietsroute kan over een asfaltweg, maar ook over een zandweg door het bos lopen. In de steden vind je best wel fietspaden - in de (grootste) steden is de kwaliteit daarvan redelijk en langzaam zou ik ze zelfs "goed" noemen (er zit zeker verbetering in). In kleinere dorpen of steden zijn het vaak bredere stoepen met rare kronkels of slechte zichtbaarheid.

Over "wat te zien":
* zelf doen wij fietsreizen pas sinds twee jaar, dus ik heb nog niet zo heel veel met de fiets gezien buiten de omgeving van Warschau, maar ik ken het land heel goed (ik ben in bijna ieder berggebied geweest op wandeltochten en in meerdere andere plaatsen). 
* De greenvelo route is ZEKER een aanrader: https://greenvelo.pl/en. Ik heb het stuk van Elbląg (het begin in het noorden, niet ver van Gdańsk) tot Terespol (langs de wit-Russische grens, ten hoogte van Warschau) gefietst. Ik zou zeggen dat het stuk van Terespol tot het drielandenpunt Litouwen-Rusland (Kaliningrad Oblast)-Polen (~600km) het meest interessant is. De natuur: Suwalszczyzna (ten noordwesten van Suwałki) is een prachtig heuvellandschap, je vindt grote boscomplexen met meren (Wigry, de omgeving van Augustów), een gigantisch moeras complex langs het Biebrza rivier (ook bekend bij Nederlandse vogelspotters), het Oerbos van Białowieża of prachtige stukken langs de Bug rivier. Kultureel is er niet zo heeeel veel te zien, maar wel vind men er lekker lokaal eten: pierogi, babka ziemniaczana, kwas, en andere, een klooster naast het Wigry meer, het (ex...) Joodse stadje Tykocin, houten huizen en orthodoxe kerkjes, de stad Białystok, het Tataarse (moslim) Kruszyniany of het klooster van Drohiczyn langs de Bug (voor de twee laatsten moet je wel een ommetje maken). Verwacht (degelijke) fietspaden langs provinciale wegen, lokale asfaltwegen en zand/boswegen. Op zich is het allemaal wel met een trekking/reis/gravel fiets te doen - wij moesten misschien tweemaal een paar honderd meter door het zand lopen en that's it.
* in de bergen lijkt me (als fietser) Beskid Niski en Bieszczady (in het zuidoosten) het meest interessant - er zijn veel mooie asfalt of gravel wegen met weinig verkeer door de heuvels en kleine gebergte. De inwonersdichtheid is heel erg laag (door de 'verplaatsing' van de lokale Roethenen en Lemken inwoners tijdens de "Wisła" actie rond 1947...). Andere regio's zijn natuurlijk ook erg mooi (maar ik zou het niet uniek noemen), maar verwacht wel veel meer verkeer en bebouwing. Natuurlijk als je MTB plannen hebt is alles goed -ik heb nu meer typische reistochten in gedachte :). Kotlina Kłodzka in het zuidwesten is ook zeker aan te raden - met prachtige stadjes en landschappen. Het is wel niet typisch Pools - tot 1945 was het gewoon Duits gebied.
* Lubuskie (verwar niet met Lubelskie) en Zachodniopomorskie, Pomorskie is ook mooi (Pommeren) - vaak heuvelachtig, met meren, grote boscomplexen en vaak prachtige duitse steden en dorpjes. De zee is in het seizoen geen aanrader - veel te druk. Je kunt er zeker wel langskomen, maar het lijkt me geen plezier om de hele 400km door alle toeristische dorpen langs de kust te fietsen - wij hebben na ~100km wel genoeg gezien. 

Ik beantwoord graag andere vragen - het is toch al een lange post, dus ik laat het hier even bij zitten.
Afgelopen weekend de nodige you tube video’s bekeken over de Wisla 1200. Ziet er erg leuk uit
Juist op dit moment ben ik een reisverslag van mijn fietstocht door Polen aan het maken voor Albelli. Meer dan 150 dia's gescand en bewerkt. Allerlei herinneringen komen in me naar boven.
Op deze weg hier heb ik 's nachts doorgefietst! Van Ciezyn naar Bielsko-Biała. Hiervoor m'n NL-bordje eraf geschroefd en het achterlicht erop.
https://www.google.nl/maps/@49.7768714, ... 312!8i6656