Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Keuze:Praag-Regensburg/ Praag-Dresden / Praag-Vrchlabi - Forum Wereldfietser

Keuze:Praag-Regensburg/ Praag-Dresden / Praag-Vrchlabi

Dag allemaal,

Wie heeft (een van) deze routes gefietst? We willen een weekje gaan fietsen eind juli en een keuze maken uit deze trajecten. Jullie tips? Welke route vonden jullie mooi?

Groetjes Anne
Dat is lastig te zeggen zonder te weten waar je van houdt. Naar het noorden volg je de Elbe naar de bron en naar Dresden ga je met de stroom mee. Richting Regensburg weet ik niet of de route door de Sumava gaat of niet (een stukje grensoverschreidend regenwoud) (met de nadruk op regen). Je kan ook nog de route van Praag naar Zaltbommel pakken die komt niet langs Regensburg maar wel langs een aantal mooie stukjes Tsjechië.
Dankjewel Peter! Je hebt blijkbaar veel fietservaring in die streek! Naar Regensburg ook voornamelijk fietspaden?
Alles is mooi! Als je er maar oog voor hebt.
Ik heb twee jaar geleden Munchen - Regensburg - Furth im Wald - Pilzen - Praag - Dresden gefietst. Naar Munchen met de Trein gegaan. Er loopt een mooie goed aangegeven fiets route 3 door Tjechie, die begint bij Furth im Wald.

Het stuk Furth Im Wald naar Pilzen, dwars door Bohemen vonden we redelijk zwaar vanwege het vele klimmen. Pilzen naar Praag was prachtig. Praag -Dressden alles mooie fietspaden langs rivieren. Net als het stuk Munchen Regensburg eigenlijk.
Twee jaar geleden fietste ik ook het stuk Regensburg - Pilzen - Praag. Zoals hiervoor al aangegeven, in Tsjechië via fietsroute 3. Die route pakt regelmatig nog wat extra heuvels mee waarbij je even flink moet klimmen en even later weer gaat dalen. Die hoogtemeters kun je vermijden door gewoon de weg te volgen, wat ik een paar keer gedaan heb. Prima te doen, de wegen zijn goed en er is weinig verkeer.

Mijn route heb ik beschreven in dit verslag. Het deel stuk vanaf Regensburg (Bad Abbach) begint bij Dag 13. Per dag staat er ook een kaartje van de route bij en het hoogteprofiel.

De andere twee routes ken ik niet. Vanuit Praag ben ik zuidwaarts gegaan naar Oostenrijk, via de pittige heuvels van Zuid-Bohemen. Deels volgde ik toen de Prague-Vienna Greenways route. Een hele mooie route die dus van Praag naar Wenen gaat, ook via hele rustige wegen of fietspaden.

Wat het ook gaat worden, veel plezier. Tsjechië is een fijn fietsland!
Anne80 schreef:
ma 06 jul, 2020 19:19
Dankjewel Peter! Je hebt blijkbaar veel fietservaring in die streek! Naar Regensburg ook voornamelijk fietspaden?
Mijn ervaring is al weer wat ouder, maar je kan in Tsjechië prima fietsen en er zijn legio fietsroutes, vaak streekgebonden, maar die kun je met een beetje fantasie natuurlijk prima aan elkaar knopen. Hoe je naar Regensburg fietst weet ik niet, maar er is een route van München via Regensburg naar Praag (inclusief boek en kaart) en daar moet wel wat geklommen worden zie ik.
https://www.biroto.eu/en/cycle-route/eu ... rt00001761 (misschien dat je even een gratis account aan moet maken om dat te kunnen zien.)
Dankjulliewel!! Het is allemaal prachtig zo te zien!! Als we toch wat langer hadden... dan hadden we het allemaal gedaan 😊
Praag Dresden is erg mooi om te fietsen. Denk dat dit stuk ook mooiste deel langs de Elbe is. Tsjechië is sowieso erg relaxed land is mijn ervaring.
Regensburg is een prachtige bisschopsstad die ongeschonden uit de Tweede Wereldoorlog is gekomen. In Regensburg vindt nog steeds niets plaats zonder de bisschop. Er is zelfs een bisschoppelijke brouwerij.
Er nog nog een brouwerij onder kerkelijk beheer. De Spital brouwerij is inderdaad een ziekenhuis brouwerij. Met de opbrengst worden nog steeds ouderen verpleegd. De brouwerij heeft voor mij de leukste Biergarten aan de Donau. Pal bij de oude brug.
Deze brug die model stond voor de beroemde Karelsbrug is Praag is onlangs geheel gerenoveerd.
Pilsen was de kraamkamer van het helblonde bier.
Je kunt het brouwerijmuseum bezoeken.
Je GPS kun je in de Donau of de Moldau gooien, want overal staan fietswegwijzers