Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De luxe van het kiezen..? - Forum Wereldfietser

De luxe van het kiezen..?

Hallo iedereen,

Nadat onze fietsvakantie van vorig jaar ons heel goed is bevallen,willen we dit jaar weer gaan fietsen.
We(mijn vriendin,ikzelf en 1 hond)hebben vorig jaar de romantic strasse in Duitsland gefietst.
Wat ons hier erg beviel,was de combinatie van natuur en mooie dorpen.

Dus nu willen we weer ergens zo een fietsroute doen,met veel afwisseling. (vertrek rond 15 juli)
We waren vorig jaar met de auto naar het startpunt gegaan,en 12 dagen later ben ik alleen deze terug gaan ophalen(hier was ik wel de hele dag mee zoet..),het was niet de gemakkelijkste verbinding,op dat moment toch..
Dus een rondje zou fijn zijn,maar dit hoeft niet perse als de verbinding tuusen eind en startpunt makkelijk is.

Ik heb de route toen ook zo kunnen plannen,dat we iedere dag op zo'n 50-60km moesten fietsen om een camping te hebben.
Di is ook wel het max dat we willen fietsen,want zo blijft er tussendoor tijd over om de dorpen te bezoeken,iets te eten enz.

Ik ben al een hele tijd bezig met uit te zoeken welke route het gaat worden,maar ik zie door de bomen het bos niet meer..
De Oostzee route in Denemarken is al een paar keer door mijn hoofd gegaan(omwille van corona moet je een boeking kunnen voorleggen van 6 dagen,maar dit mag geen probleem zijn),maar moeten we het zover gaan zoeken? Is deze route met recht verkozen tot mooiste route van 2019? Genoeg afwisseling?

In principe is ieder land oke voor ons,alleen de warmere landen willen we vermijden met de hond.

We wonen zelf in het meest noordoostelijke puntje van Belgie(Kessenich),dus een route vanuit thuis lijkt me ook wel wat. Maar dan niet de kant uit van de eifel,hier hebben we al veel van gezien,net zoals zuid limburg..(denk dat ik hier ALLES al gezien heb :).

Hanzefietsroute(een gedeelte) spreekt me ook erg aan,maar dit is misschien te zwaar met een kar en hond. Op de zwaarste stukken kan de hond er natuurlijk wel uit.

Ik zal proberen onze wensen hier onder op te sommen,en hopelijk hebben jullie nog suggesties..:

- Mooie afwisselende route combinatie natuur dorpen/steden.(hond moet regelmatig uit de kar kunnen,en langs ons lopen)
- Maximum tussen de 700 en 1000 km.
- Veel water,rivieren..(elbe route spreekt me ook aan,maar is misschien veel te druk..?) (campings vol?)
- Dagafstanden van 50-60km tussen de campings. (zetten altijd tentje op)
- Misschien een route zonder eindbestemming,dus waar je altijd gamakkelijk terug naar het startpunt kan met openbaar vervoer.
- Misschien een route vanuit thuis,en dan een rondje Duitsland? Welke combinatie van routes? Het liefst enkel Duitsland,NL ook al vaal van gefietst(dagtochten)
- Mogelijkheid tot wildkamperen,of rustige campings.

Stel dat het Duitsland wordt,was ik aan het denken om misschien de auto te parkeren in de buurt van Bourtange,en vandaar uit via de HFR (deel 1 en deel 2) Duitsland in,als we dan 1000 km zouden maken'wat echt wel het maximum is)zouden we in de buurt van Neubrandenburg uitkomen,maar hier zie ik niet onmiddellijk een makkelijke verbinding terug naar de auto. Of dan toch eerder ergens "afkappen"(Hamburg) en een rondje maken.. En is de HFR wel een goede keuze ivm de kar?

De luxe van het kiezen dus..hopelijk hebben jullie nog wat suggesties..Laat maar horen,we kunnen alle kanten op :-)!

Groeten

Roy
Ik zit met eenzelfde vraag en er zijn al heel wat routes de revue gepasseerd. Wij kijken nu naar een deel donauradweg, dan vanaf Ulm de illerradweg en retour via Bodensee.
Maar ook de rheinroute in Zwitserland spreekt ons aan. We zouden dan beginnen in Aarau, via Luzern/vierwaldstättersee en daarna een stukje trien en dan vanaf Andermatt de rheinroute en ergens ter hoogte van Aarau de route weer velaten.

Maar er zijn zoveel mogelijkheden: bv de altmühlradweg.

Benieuwd naar de reacties
In Denemarken moeten honden ALTIJD aangelijnd zijn, ook in de natuur, er zijn hier en daar wel uitlaatplekken, maar veel heb ik er niet gezien. Het fijne is wel dat iedereen zich er ook aan houdt, dat is dus wel iets waar je als je voor Denemarken kiest rekening mee moet houden.
Denemarken is duur ook campings zijn er niet echt goedkoop te noemen en de gratis plekken met weinig voorzieningen zijn vaak bezet.

De Hanzefietsroute is prima te doen met een aanhanger al zitten er stukken in de route die met 3 sporen wat minder snel en zwaar fietsen.
Met de trein terug richting Boertange is dan wel een dag in de trein zitten inderdaad. En het laatste stuk fietsen vanaf Papenburg.
De Hanzeroute na Bourtange tot Bremen ging zeer moeizaam met campings 2 weken geleden.
Én wij vonden het er ook niet zo mooi, maar dat is persoonlijk.
Veel grote varkenshouderijen met bijbehorende lucht.
Net voor Bremen zijn wij overgestoken naar Weserradweg. Daar was het erg druk met fietsers en campings nog steeds met mate te vinden.

Misschien in toeristische gebieden ook meer campings?
Het stuk door Friesland en Groningen vonden wij wel erg mooi. Waren echt verrast.

Anja
Rurtalradweg-verbindingsroute naar de Ederseeradweg [ is tevens bahntrasse] tot de Fulda.
Fuldaradweg naar 't noorden ,overgaand in weserradweg, bij Bremen linksaf de Geestweg op terug naar huis.
Ik noem maar wat.......
Groeten Pier.
In plaats van het meer naar het oosten te zoeken kan je er ook voor kiezen naar het westen te gaan. Ik denk dat de Frontlijnroute jullie heel erg zou bevallen wegens korte dagafstanden en veel bezienswaardigheden. De volledige route is misschien wat te lang, maar je blijft heel lang op korte afstand van de Belgische grens. Je kan met andere woorden met de trein vertrekken richting Nieuwpoort en terugkomen met de trein vanuit de Ardennen.
Er komen leuke ideeen voorbij , top.
Volg het draadje ivm ook hond mee in kar. Zo is de Noordzeeroute 1e stuk door Duitsland bv niet heel handig ivm niet passeerbare hekjes.
Dan wordt de Elbe-route het ook niet want daar barst het in het noorden ook van de hekjes. Campings in het noorden op 50 a 60km/dag is inderdaad wel een uitdaging of vergt veel voorbereiding van te voren.
Je kan ook de Jutlandroute nemen, die volgt voor een deel de oude Heerenwegen naar het Noorden, maar wat betreft landschap misschien net zo saai, als je niet weet wat je ziet, en hoe je het moet interpreteren. Langs de Duitse rivieren is het inderdaad vaak druk, dat zal dit jaar extra het geval zijn.
Om dan nog meer stof tot nadenken te geven :

met auto naar Luik en Namur, hier de fiets langs de Maas naar Frankrijk.
Tot Bislée, daar langs canal de l'est( branche Nord) tot Vadonville.
Hier naast spoor, tot Tronville-en-Barrois, dan naast canal de la Marne au Rhin.
Tot Le Hamois( canal lateral de la Marne) tot Epernay, hier VOLS naar Reims, hier De Aisne volgen tot Rethel.
Hier D10 steeds volgen tot aan de grens in Rièzes(B), Dan terug naar de Maas en Namur.

Moooooooooie trip

Veel plezier
Bedankt voor al de reacties tot nu toe!

Ik ga even met de tips aan de gang,om dan 2 of 3 routes te maken..en hier dan 1 van gaan kiezen!
Ik hou jullie op de hoogte :).

Meerdere tips zijn altijd welkom.

Groeten

Roy
piviets schreef:
ma 06 jul, 2020 21:36
Rurtalradweg-verbindingsroute naar de Ederseeradweg [ is tevens bahntrasse] tot de Fulda.
Fuldaradweg naar 't noorden ,overgaand in weserradweg, bij Bremen linksaf de Geestweg op terug naar huis.
Ik noem maar wat.......
Groeten Pier.
Dag Pier,

Ik kwam gister 2 routes tegen op het internet,de Werra en de Fulda route.
Ik zie dat je deze makkelijk kan combineren tot een grotere ronde,is dat iets? Kan misschien ook gecombineerd worden met nog een route..
En is dit redelijk vlak.
Zou je me ook ff willen uitleggen wat je bedoeld met een bahnstrasse? (Soort fietssnelweg?)
Merci voor je tip!

Groet Roy