Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zes maanden door Europa: herfst en winter: tips? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zes maanden door Europa: herfst en winter: tips?

Amai heel fijn om alle reacties en enthousiasme te lezen. Het geeft ons toch een extra boost om verder te plannen.

We hebben zelf weinig ervaring met een lange fietsreis. Eenmaal 3 weken in Maine (US) en eens een week in Letland (zonder kamperen). Beiden heel mooi trouwens. Oorspronkelijk gingen we zes maand naar Azië, zonder fiets, maar door de corona omstandigheden hebben we dit plan vorige maand overboord gegooid en zijn we voluit voor de fietsreis door Europa gegaan. Uitstellen naar volgend jaar is helaas geen optie voor ons. We konden midden augustus eigenlijk wel al vertrekken, maar gezien de levering van onze nieuwe fietsen (we hadden er nog geen) op zich laat wachten, zijn we genoodzaakt eind augustus te vertrekken.

Door verder op te zoeken en jullie tips te lezen krijgen we al een beter idee, we gaan misschien september-begin oktober proberen nog een anders-kouder, of hoger gebied mee te pikken (we dromen van Scandinavië, ook Oostenrijk-Duitsland klinkt tof) en daarna (met de trein indien nodig) richting Spanje-Portugal-Italie te gaan. Hopelijk laten de grenzen later ook Marokko toe, daar hebben we familie wonen aan de kust. Wie weet kunnen we tegen dan zelf nog het vliegtuig nemen naar zuid-Oost Azië... :lol: het zal in ieder geval een 'corona-gebaseerde' tocht worden, we hebben het gevoel dat onze reis steeds verder zal bepaald worden door de situatie. Hopelijk zitten we nergens vast.

We houden trouwens geen blog bij. Ik althans niet. Mijn vriendin zal zich daar misschien wel mee bezig houden, dan is de vraag als die openbaar zal komen. Zoja, plaatsen we zeker een linkje hier!
Leuk om een vervolg te lezen.
Veel plezier met voorbereiding.

Anja
In oktober zijn alle campings in Scandinavië (misschien uitgezonderd Denemarken) dicht.
als je eind augustus ipv midden augustus weg kunt ivm wachten op je nieuwe fietsen zou ik voorlopig nog maar niet al te veel vastleggen. Levering van nieuwe fietsen kan nog wel eens wat onvoorziene vertraging oplopen. (hebben we het nog niet over de tijd om je fietsen te leren kennen).
Mooi vooruitzicht!

Ik denk wel dat het een beetje optimistisch is om in september in scandinavie te willen fietsen en dan afzakken door oost europa. Ook daar is het in het najaar behoorlijk koud. Wil je met een beejte mooi weer kunnen fietsen, blijven eigenlijk alleen zuid-Spanje, Portugal, en misschien het zuidelijke stuk van Italië over. Eventueel uitwijken naar Marokko als dat dan weer kan.

Op zich nog steeds een geboed at groot genoeg is om lekker te fietsen. Als je eind augustus vertrekt zou je bijvoorbeeld nog naar Rome kunnen fietsen. vanaf daar naar de hakvan Italie en dan met boot/vliegtuig naar Spanje of Marokko. Vanaf daar is Portugal ook nog weer een mogelijkheid.
Grandonneur schreef:
vr 10 jul, 2020 14:39
als je eind augustus ipv midden augustus weg kunt ivm wachten op je nieuwe fietsen zou ik voorlopig nog maar niet al te veel vastleggen. Levering van nieuwe fietsen kan nog wel eens wat onvoorziene vertraging oplopen. (hebben we het nog niet over de tijd om je fietsen te leren kennen).
Ahja? Ze zijn nu dus al vertraagd... Het zijn 'standaard' modellen dus die gingen zogezegd rapper gaan, maar toch al mooi vertraagd,gezien de vele bestellingen. Fietsen leren kennen zullen we onderweg doen?
Geweldig plan. En gedurfd, met jullie beperkte ervaring. Nog geen lange reizen met de fiets gedaan, nieuwe fietsen nog leren kennen, najaar en winter in Europa met de beperkte opening van campings en het weer, nog geen fietskampeerervaring, corona-beperkingen... Ik vind het gedurfd. Zolang je flexibel kan blijven in bestemmingen, overnachtingen, vervoer en voldoende budget hebt om op andere manieren te overnachten en te reizen, kan het een geweldig avontuur worden!
Klinkt als een tof plan, gewoon doen en zien wat er van komt! Vorig jaar ben ik ook voor het eerst begonnen met fietsen en meteen alleen in 3 maanden van NL naar Albanië gefietst. Moest ook nog een beetje wennen aan de fiets en leren hoe het allemaal werkte. Neem de tijd en houdt het credo 'aldoende leert men en gewoon blijven trappen in het achterhoofd' ;-)

Ik ga deels hetzelfde doen dit najaar (had baan opgezegd en toen kwam Corona...) dus plan bijgesteld en ga ook richting Spanje / Portugal ivm het weer. Kan wel pas oktober vertrekken dus vandaar meteen maar die kant op. En het codewoord is idd flexibel zijn, meebewegen met wat er kan/mag etc. Dan wordt het vanzelf een avontuur!

Wie weet tot onderweg!
Groetjes,
Maud
Leuke plannen inderdaad! Neem een warme slaapzak mee ;)
Handig topic en goeie tips! Ik ben ook van plan in sept/okt te vertrekken voor enkele maanden in eerste instantie. Op basis van de tips hier lijkt Spanje, Portugal, Marokko dan toch het best (mits de grenzen open zijn).
Polling schreef:
za 11 jul, 2020 08:54
Geweldig plan. En gedurfd, met jullie beperkte ervaring. Nog geen lange reizen met de fiets gedaan, nieuwe fietsen nog leren kennen, najaar en winter in Europa met de beperkte opening van campings en het weer, nog geen fietskampeerervaring, corona-beperkingen... Ik vind het gedurfd. Zolang je flexibel kan blijven in bestemmingen, overnachtingen, vervoer en voldoende budget hebt om op andere manieren te overnachten en te reizen, kan het een geweldig avontuur worden!
Gedrurfd lijkt mij wel meevallen. Ook wij hadden geen fietsvakantieervaring toen we dit jaar in februari onze 4 maanden fietsreis in Azie begonnen. We hadden welgeteld 700 km op onze nieuwe fietsen staan en de fietsen hadden een eerste servicebeurt achter de rug. Ikhad ook niet echt geoefend oid. Wat ons betreft was het opstappen en fietsen en dat beviel heel goed.
Helaas moesten we vanwege corona onze reis afbreken. We gaan voor een nieuwe poging, omdat we zo hebben genoten van de weken die we wel fietsten. Ws. Blijven we dit keer in Europa, maar wel in een warmer seizoen (juni-oktober). Ons idee is om richting Turkije te fietsen.

Wat betreft de tijd Die jullie hebben, lijkt het mij wel fijn om te kijken naar het klimaat in de diverse landen en het te beperken richting de warmere landen. Persoonlijk vind ik fietsen in de regen in de kou en dan ook nog vastzitten aan een tentje niet heel erg fijn.

Veel plezier met plannen en fietsen. Jullie vertrekken denk ik al bijna.
Ik ben ook wel benieuwd hoe het verder gaat met de plannen.

Anja
hoeksie schreef:
vr 21 aug, 2020 11:34
Gedrurfd lijkt mij wel meevallen. Ook wij hadden geen fietsvakantieervaring toen we dit jaar in februari onze 4 maanden fietsreis in Azie begonnen. We hadden welgeteld 700 km op onze nieuwe fietsen staan en de fietsen hadden een eerste servicebeurt achter de rug. Ikhad ook niet echt geoefend oid.
Dat vind ik eigenlijk best gedurfd, hoeksie. Mooi dat het jullie zo goed is bevallen!
Niet te veel tegen die kou opzien ! Wij hadden tijdens onze wereldreis zo'n 50 nachten nachtvorst en boven de 3400 m. eens min 15 . Is te doen met goede slaapzak en 3 seizoenen-tent. De mens kan meer kou hebben dan hitte !
Maar ga vooral ieder weekend even wildkamperen om hier aan te wennen ; hoeveel water koop ik nu de winkels nog open zijn om te koken/wassen/ontbijt/koffie. waar kook ik als het 's avonds bij de tent vergaat van de muggen. wanneer kook ik als het om 17.30 uur al donker is. hoe bewaar ik eten tegen wasberen/konijnen/eekhoorns. hoe hou ik de tent droog als het dagenlang regent of bewolkt is.zet ik de tent naast die snelweg/spoorlijn of kanaal. waar was ik me als er geen campings zijn.hoe laad ik m'n apparaten als de zon te zwak is.wat doe ik als iedere nacht 12 uur lang is.
Je leert erg snel en bent beter voorbereid .!!
Groeten van Pier.

bikeiteasy@wordpress.com
piviets schreef:
vr 21 aug, 2020 19:40
Niet te veel tegen die kou opzien ! Wij hadden tijdens onze wereldreis zo'n 50 nachten nachtvorst en boven de 3400 m. eens min 15 . Is te doen met goede slaapzak en 3 seizoenen-tent. De mens kan meer kou hebben dan hitte !
Maar ga vooral ieder weekend even wildkamperen om hier aan te wennen ; hoeveel water koop ik nu de winkels nog open zijn om te koken/wassen/ontbijt/koffie. waar kook ik als het 's avonds bij de tent vergaat van de muggen. wanneer kook ik als het om 17.30 uur al donker is. hoe bewaar ik eten tegen wasberen/konijnen/eekhoorns. hoe hou ik de tent droog als het dagenlang regent of bewolkt is.zet ik de tent naast die snelweg/spoorlijn of kanaal. waar was ik me als er geen campings zijn.hoe laad ik m'n apparaten als de zon te zwak is.wat doe ik als iedere nacht 12 uur lang is.
Je leert erg snel en bent beter voorbereid .!!
Groeten van Pier.

bikeiteasy@wordpress.com
Heb je op al die punten ook goede tips? Ook wij leren daar graag in.
Leuk om de verdere reacties te lezen. We voelen ons ondertussen redelijk voorbereid en vertrekken woensdag om in Luxemburg de eurovelo 5 een stukje aan te vatten. We zijn heel erg benieuwd wat zowel het weer, als de covid situatie ons zullen brengen, dat zijn toch onze twee uitdagingen denk ik. Ik post later eens een link met een aantal foto's!
Welke route hebben jullie inmiddels voor ogen?

Wij als thuisblijvers zijn allemaal ook stiekem een beetje jaloers hoor :wink:

Hou ons op de hoogte.
Anja
Ik kom eigenlijk nooit meer op dit forum maar krijg vaak via mail/pm vragen over oa Zweden (ben een zweedse die toevallig ook nederlands kan) en kreeg net ook de link van dit topic met de vraag of deze reactie waar is:

Bert van Sprang schreef:
vr 10 jul, 2020 14:29
In oktober zijn alle campings in Scandinavië (misschien uitgezonderd Denemarken) dicht.
Dit is dus grote onzin. Er zijn veel campings open, zoals bv hier in het zweedse Jokkmokk die het hele jaar door geopend is. Zo ook in Storuman, Östersund, Mora, Linköping, Göteborg en nog veel meer Zweedse plaatsen. Even googlen en je weet meer.

Wat betreft fietsen in aug/sept/okt in Zweden. Oktober kan heel mooi zijn, veel droger dan bv in nat, guur en grijs Nederland. Hoog in 't noorden kan al sneeuw vallen maar dat hoeft niet. Zelf maak ik vaak lange tochten in die maanden (meestal 1 tot 2 maanden lang), vnl in midden/noord Zweden en Noorwegen, soms ook in noord Finland. Prachtig mooi. In de bergen is de meeste sneeuw en smeltwater dan eindelijk verdwenen (zo ook de muggen en de knutjes); de bossen zijn op 't mooist in hun herfstkleuren; je kunt elke dag je buik vol eten met bosbessen, frambozen, wilde appels, paddestoelen; de rendieren trekken langzaam naar beneden; overal grote groepen roepende trekvogels op de duizenden meren .. en zo kan ik nog een paar A4-tjes volschrijven :)

Ik heb zelf een klein tentje en ook vaak een tarp bij me maar slaap vaak in schuilhutjes, wel zo makkelijk: gewoon matje en slaapzak uitrollen en klaar. Zorg wel voor een warme slaapzak want nachtvorst in oktober is heel gewoon. Veel schuilhutjes vragen echter om een stevige fiets (mtb/fatbike) want ze liggen vaak op plekken alleen bereikbaar voor wandelaars, jagers, kanoers etc. En een bikepacking-setup (dus zonder zijtassen) kan ook erg handig en soms een vereiste zijn.

Verder heb ik begrepen dat er veel e-fietsers op dit forum aanwezig zijn, geen flauw idee of dit waar is want ik lees al jaren niet meer mee. Maar een e-bike zal moeilijk gaan in (vooral noord/midden) Zweden want er zijn geen stopcontacten in het bos en daarbij zijn e-bikes verboden in bos/natuur. Dit omdat een e-bike een motor heeft en gemotoriseerde voertuigen niet onder het zweedse Allemansrecht vallen. Je kunt er dus wel mee over asfalt/autowegen etc maar niet door natuurreservaten, over elandpaadjes, bergpaden etc. Er zijn uitzonderingen en je kunt de grondeigenaar om toestemming vragen maar dat vraagt heeeeel veel voorwerk want het land is erg groot.
LukasWynona schreef:
ma 24 aug, 2020 07:59
Leuk om de verdere reacties te lezen. We voelen ons ondertussen redelijk voorbereid en vertrekken woensdag om in Luxemburg de eurovelo 5 een stukje aan te vatten. We zijn heel erg benieuwd wat zowel het weer, als de covid situatie ons zullen brengen, dat zijn toch onze twee uitdagingen denk ik. Ik post later eens een link met een aantal foto's!
Goed om te horen! Herken de uitdagingen inderdaad.. Ik fiets over 6 weken achter jullie aan ;)

Groet!
LukasWynona schreef:
ma 24 aug, 2020 07:59
Leuk om de verdere reacties te lezen. We voelen ons ondertussen redelijk voorbereid en vertrekken woensdag om in Luxemburg de eurovelo 5 een stukje aan te vatten. We zijn heel erg benieuwd wat zowel het weer, als de covid situatie ons zullen brengen, dat zijn toch onze twee uitdagingen denk ik. Ik post later eens een link met een aantal foto's!
Wat is jullie route nu uiteindelijk? NB na middernacht gaat heel Spanje op oranje inclusief enkele delen van Frankrijk.
hoeksie schreef:
vr 21 aug, 2020 20:31
piviets schreef:
vr 21 aug, 2020 19:40
Niet te veel tegen die kou opzien ! Wij hadden tijdens onze wereldreis zo'n 50 nachten nachtvorst en boven de 3400 m. eens min 15 . Is te doen met goede slaapzak en 3 seizoenen-tent. De mens kan meer kou hebben dan hitte !
Maar ga vooral ieder weekend even wildkamperen om hier aan te wennen ; hoeveel water koop ik nu de winkels nog open zijn om te koken/wassen/ontbijt/koffie. waar kook ik als het 's avonds bij de tent vergaat van de muggen. wanneer kook ik als het om 17.30 uur al donker is. hoe bewaar ik eten tegen wasberen/konijnen/eekhoorns. hoe hou ik de tent droog als het dagenlang regent of bewolkt is.zet ik de tent naast die snelweg/spoorlijn of kanaal. waar was ik me als er geen campings zijn.hoe laad ik m'n apparaten als de zon te zwak is.wat doe ik als iedere nacht 12 uur lang is.
Je leert erg snel en bent beter voorbereid .!!
Groeten van Pier.

bikeiteasy@wordpress.com
Heb je op al die punten ook goede tips? Ook wij leren daar graag in.
Wildkamperen leer je met de jaren, de een kiest de veiligheid van een politie -bureau, wij kiezen 'volledig uit 't zicht'.
Koop rond 1700 u. elk 2 liter water , past in je bidons dus petfles kan meteen terug.
Kook 2 uur voor donker; je eet rustig, kan een tafeltje zoeken. Na de afwas nog een uur/half uur fietsen; alle tijd om een plekje te zoeken en het hoeft niet muggenvrij te zijn want je hebt al gekookt. Bij het laatste licht de tent in.
Bij veel ongedierte de etenstas in de binnentent.
Tent drogen tijdens de lunch in 't gras.
Plekken aan kanalen zijn ideaal maar is er echt een snelweg kijk dan dat de wind er naartoe staat ,scheelt een stuk lawaai.
Ook spoorlijnen kun je gek van worden, na de laatste Intercity/ ICE komen die ellenlange Russische goederentreinen of Chinese kolentreinen ( 238 wagens.....)
Zwem op 't warmst van de dag als je geen douche hebt, was je bij de truckstop of waterval.
Ons WakaWaka zonnepaneeltje/zaklampje heeft een jaar lang ons telefoon en camera volgeladen.
In 't begin vond ik 't zonde om 11 uur te slapen (hier heb ik geen 10 jaar voor gespaard !!) maar gaandeweg kreeg ik meer energie dan in de 20 jaar hiervoor. Bovendien ;iedere dag 80 km reizen in een onbekend land , dan wil je wel slapen om 1930 u. Bij 't Waka lampje hebben we in de slaapzakken overigens ook veel spelletjes Boggle gespeeld als 't buiten vroor/sneeuwde in 't vroege duister.
Campings dicht in Scandinavie, juist daar heeft niemand een camping nodig......
Heel veel plezier bij 't vele plannen ! Pier.