Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goede fietskaart Frankrijk? - Forum Wereldfietser

Goede fietskaart Frankrijk?

Beste collega's,

Ik vertrek binnenkort vanuit Maasmechelen de EV19 op richting Zuid-Frankrijk.
Ik heb van CyclingEurope reeds de gidsen https://www.cyclingeurope.nl/routes/maasroute/index.php en https://www.cyclingeurope.nl/routes/soleil/index.php besteld.
Het plan is tot in Langres de Maasroute te volgen, en dan over te schakelen naar de Veloroute du Soleil tot helemaal in het zuiden (Middelandse Zee, Provence).
Hierna heb ik nog nog geen plan/kaart/gids dus zou graag een grote overzichtskaart van Frankrijk willen meenemen zodat ik vanaf daar op vrije basis via die kaart en wat navigatie-apps (komoot etc) vrij kan gaan beslissen waarheen te gaan.

Liefst een grote overzichtskaart van Frankrijk die op fietsers is afgestemd, kan er iemand een aanbeveling doen?

Is mijn plan wat doenbaar of zitten er ergens graten in het net? (het wordt mijn eerste meerdaagse solo tour :)

Bedankt en cyclo-groetjes uit Maasmechelen,
Jozef
De Michelin kaarten 1:200.000 zijn prima om op te fietsen. Die zijn vaak ook lokaal in de hypermarche te verkrijgen.

Of je neemt de Michelin wegenatlas van heel Frankrijk mee. De regio's waar je zeker weet die je overslaat kun je eruit scheuren.
Vroeger vond ik de Michelinkaarten 1:200.000 prima, tegenwoordig weet ik dat je dan veel mist en gebruik ik ze alleen nog als backup naast mijn Osmand-smartphone-app.
Je hebt Michelin-kaarten van de regio's en van de departementen. De regiokaarten zijn wel grote vellen. Op beide kaarten staan fietspaden in het groen. Helaas niet allemaal. Zorg dat je de nieuwste versies hebt. Voor de regiokaarten heb je vanaf de Maas bij de Belgische grens naar de Middellandse Zee de kaarten 515, 516, 519, 523 en 527 nodig. Inderdaad 1/200.000. I cm op de kaart is 2 km.
Handig zijn de navigatiepunten:
Kerk,
Windmolen,
windturbine,
Begraafplaats,
Watertoren,
Fabrtek,
Elektriciteitscentra..
Saat er bij de plaatsnaam een C, dan is dit een Cantonplaats met voorzieningen als winkels,restaurants en cafés. Bij andere kleine plaatsen is dat niet zeker. Soms lijkt de plaats op de kaart wel groot, maar is er niets meer. Steeds mer winkels en cafés sluiten.
Veel voorpret en plezier tijdens je tocht.
Moet prima te doen zijn. Je zit zo al langs de Maas naar het zuiden.
.
Geachte,
ik ben van de Ventoux naar huis gefietst en die route staat op Routeyou, zoeken naar Sault-dilbeek,
dat is langs de Viarhona, de Saone, zo langs kanaal naar de Maas, als dat u kan helpen,
Routeyou, kan je aanpassen en op gps zetten

Veel plezier
Bedankt voor de tips!

De landkaarten van Michelin hebben allen 1:1.000:000.
Ik veronderstel dat dat te ongedetailleerd is, dus best eenmaal in het zuiden aangekomen gewoon daar op zoek gaan naar de juiste 1:200:000 detailkaart.
Of gewoon in ene weg die atlas meenemen kan ook natuurlijk :)

Nemen jullie dan nooit een overzichtskaart mee van het hele land of is dit niet nodig?

Nogmaals dank,
Jozef
Jozef_A schreef:
ma 13 jul, 2020 18:49
Bedankt voor de tips!

De landkaarten van Michelin hebben allen 1:1.000:000.
Ik veronderstel dat dat te ongedetailleerd is, dus best eenmaal in het zuiden aangekomen gewoon daar op zoek gaan naar de juiste 1:200:000 detailkaart.
Of gewoon in ene weg die atlas meenemen kan ook natuurlijk :)

Nemen jullie dan nooit een overzichtskaart mee van het hele land of is dit niet nodig?

Nogmaals dank,
Jozef
Aan zo'n kaart van heel Frankrijk heb je niet veel aan op de fiets. De grote wegen staan er goed op, maar die moet je als fietser nu juist niet hebben.
Of is deze kaart iets? https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ign-924.html
Als je eenmaal in het zuiden bent kun je aan de hand van de kaart geschikte routes naar huis opzoeken en dan de bestanden voor je GPS downloaden.
Ik denk dat ik voor een combinatie ga van landkaart + regiokaart :)
Die IGN 924 ziet er ook interessant uit, bedankt !

Groetjes,
Jozef