Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie gaat of is onderweg naar Compostela - Forum Wereldfietser

Wie gaat of is onderweg naar Compostela

Ik ga 22 aug vertrekken st Jacobs fietsroute. Naar Santiago de Compostela.
Zijn er nog meer mensen die het dit jaar gaan fietsen?????
Of al onderweg zijn?
Ik verwacht geen problemen onderweg ivm virus ..... Of denken jullie wel?
Ik denk persoonlijk van wel...hoewel slechts gebaseerd op mijn (overmatige) aanwezigheid van boerenverstand.
Het fietsen zal waarschijnlijk geen probleem zijn. maar slapen....... Het zou best kunnen dat de pelgrimsherbergen, B&B's etc. gesloten of slechts beperkt open zijn. Ik zou dit zeker even checken voor vertrek. Wellicht dat hetzelfde geldt voor campings.
Ik neem mijn tent mee.
Alleen met slecht weer zal ik onderdak moeten vinden :D
Ik verwacht eigenlijk dat ik op veel plekken terecht kan, omdat dit jaar minder mensen gaan ..en dat ze blij zijn met elke toerist. :wink:
henkioo schreef:
vr 17 jul, 2020 08:45

Ik verwacht geen problemen onderweg ivm virus ..... Of denken jullie wel?
Hou je de actualiteit bij? Vandaag en gisteren o.a. :

1. België: 'Tweede golf begonnen', mogelijk verstrenging maatregelen.
2. Franse regering bezorgd over corona. Eerste "voorzichtige tekenen" te zien dat het coronavirus weer oplaait. Mondkapjes plicht verder uitgebreid. Bovendien zijn de campings in Frankrijk dicht in september.
3. Forse stijging coronagevallen in Spanje sinds maanden. En draait versoepelingen terug.....


Aan jou de conclusie en de keuze ... :wink:
Waarom zouden campings in september dicht zijn?
Ik denk dat het veel te vroeg is om nu al op grond van zo weinig observaties te zeggen dat het over een maand gevaarlijk gaat worden. Zelf ben ik net een fietstocht naar Parijs v.v. aan het plannen in begin september. Ik moet professioneel in Parijs zijn en ik heb geen zin in de trein (dat vind ik nu eng). Overigens zou ik niet graag in die pelgrims herbergen logeren. Dat lijkt me nu echt eng, gezien de kennis die we nu wel hebben over verspreiding binnenshuis. Dus ik ga onderweg kamperen (behalve in Parijs waar ik netjes in een luxe hotel wordt ondergebracht). Ik hou het nieuws wel in de gaten.
Wim schreef:
vr 17 jul, 2020 12:27
Waarom zouden campings in september dicht zijn?
Veel Franse campings sluiten na de zomervakantie en daardoor is het aanbod kleiner. Onze Warmshowergasten van vorig jaar die deze route fietste vertelden dat ze problemen hadden in die periode.

Wim schreef:
vr 17 jul, 2020 12:36
Ik denk dat het veel te vroeg is om nu al op grond van zo weinig observaties te zeggen dat het over een maand gevaarlijk gaat worden.
Daar heb ik ook niets over gezegd. Maar de situatie is dus wel nog erg veranderlijk.
Wim schreef:
vr 17 jul, 2020 12:36
Ik moet professioneel in Parijs zijn
Klinkt erg interessant. :wink:
Het is inderdaad zeker zaak de situatie te blijven volgen. Wij gaan over een week naar noord Duitsland en we gaan vast de Duitse corona app downloaden.
Ik ben bijna klaar met het uitzoeken van de campings naar Parijs (ik heb een vrij krap schema dus improviseren zit er niet in) en ik zal inderdaad kijken of er al campings gesloten zijn. Op dit moment zie ik vooral veel aanbiedingen met kortingen. Dus wordt het deze zomer vermoedelijk rustig op Franse campings.
Ik weet niet of Spanje de meest verstandige fietsregio is. De regionale lockdowns die nu her en der opduiken komen neer op "Niemand mag er nog in of uit behalve voor werk of noodgevallen". Nou doet de rechter daar moeilijk over, maar ze nemen er in ieder geval geen halve maatregelen. Voor mij een reden om Spanje dit jaar te vermijden.
Franzi schreef:
vr 17 jul, 2020 11:25
2. Franse regering bezorgd over corona. Eerste "voorzichtige tekenen" te zien dat het coronavirus weer oplaait. Mondkapjes plicht verder uitgebreid. Bovendien zijn de campings in Frankrijk dicht in september.
De mondkapjesplicht wordt in Frankrijk uitgebreid omdat de Fransen er nu een zooitje van maken. Bij de supermarkt hangt een poster "denk aan uw masker", maar het verschilt werkelijk per supermarkt of de klanten zich eraan houden. In de Intermarché in de ene plaats draagt iedereen een masker, in de Intermarché in een andere plaats vrijwel niemand (mijn ervaring van de afgelopen week in Maas- en Moezeldal). Dat is lastig voor de winkeliers en voor de gewenste discipline en daarom heeft Macron gezegd: overal een masker in binnenruimtes en winkels, zodat iedereen precies weet hoe zich te gedragen.
Wat de campings betreft, veel campings gaan rond 15 september dicht, zoals elk jaar, een aantal municipals gaat dit jaar helemaal niet open. De spoeling is dus zeker dunner. De bezettingsgraad op campings verschilt momenteel enorm, een doorreiscamping bij Nancy stond vol Nederlandse gezinnen, een municipal in het Maasdal was vrijwel leeg.
In restaurants verschilt de discipline overigens net zo, in het ene restaurant is het alsof er geen corona heerst(e), in het andere word je opgewacht en moet je eerst je handen wassen, een masker voordoen en dan word je naar je plek gebracht.
Tot zover mijn ervaring in Frankrijk. Conclusie wat mij betreft: gewoon op reis gaan, houd rekening met wat beperkingen.
peter de rijk schreef:
vr 17 jul, 2020 15:23
Franzi schreef:
vr 17 jul, 2020 11:25
2. Franse regering bezorgd over corona. Eerste "voorzichtige tekenen" te zien dat het coronavirus weer oplaait. Mondkapjes plicht verder uitgebreid. Bovendien zijn de campings in Frankrijk dicht in september.
De mondkapjesplicht wordt in Frankrijk uitgebreid omdat de Fransen er nu een zooitje van maken. Bij de supermarkt hangt een poster "denk aan uw masker", maar het verschilt werkelijk per supermarkt of de klanten zich eraan houden. In de Intermarché in de ene plaats draagt iedereen een masker, in de Intermarché in een andere plaats vrijwel niemand (mijn ervaring van de afgelopen week in Maas- en Moezeldal). Dat is lastig voor de winkeliers en voor de gewenste discipline en daarom heeft Macron gezegd: overal een masker in binnenruimtes en winkels, zodat iedereen precies weet hoe zich te gedragen.
Wat de campings betreft, veel campings gaan rond 15 september dicht, zoals elk jaar, een aantal municipals gaat dit jaar helemaal niet open. De spoeling is dus zeker dunner. De bezettingsgraad op campings verschilt momenteel enorm, een doorreiscamping bij Nancy stond vol Nederlandse gezinnen, een municipal in het Maasdal was vrijwel leeg.
In restaurants verschilt de discipline overigens net zo, in het ene restaurant is het alsof er geen corona heerst(e), in het andere word je opgewacht en moet je eerst je handen wassen, een masker voordoen en dan word je naar je plek gebracht.
Tot zover mijn ervaring in Frankrijk. Conclusie wat mij betreft: gewoon op reis gaan, houd rekening met wat beperkingen.
Dat komt helemaal overeen met mijn ervaringen. We hebben net de Maas gevolgd tot aan de bron (wat een afknapper! de bron van de Maas bleek een - kleine - bouwwerf te zijn!) en zijn daarna naar het stroomgebied van de Moezel gefietst en zo naar Luxemburg. Op sommige plaatsen leek er geen sprake te zijn van corona, maar er was ook een camping waar het sanitair maar de helft van de tijd open was - tijdens de andere helft volgde een extra reinigings- en ontsmettingsbeurt.
peter de rijk schreef:
vr 17 jul, 2020 15:23
De mondkapjesplicht wordt in Frankrijk uitgebreid omdat de Fransen er nu een zooitje van maken. (..) Conclusie wat mij betreft: gewoon op reis gaan, houd rekening met wat beperkingen.

Mijn conclusie: houd niet alleen rekening met beperkingen maar ook met een mogelijke besmetting. :wink:
Maar goed je kan thuis ook besmet worden. Alhoewel je dan iets minder vaak (kleine slecht geventileerde ruimtes zoals een slaapzaal of toilet) met elkaar deelt. En al zeker niet dagelijks boodschappen hoeft te doen. Zo zie je maar weer zoveel mensen zoveel opvattingen en daarbij horende conclusies en gedrag. En daarbij er zijn zat mensen die er een zooitje van maken, dat is niet alleen in Frankrijk. Maar in vrijwel elk land. Kortom het is aan de topic steller om te bepalen wat hij doet met die standpunten en ervaringen bij zijn vraag of hij nog wat gaat merken van het coronavirus op weg naar Santiago.
Franzi schreef:
za 18 jul, 2020 10:46
En al zeker niet dagelijks boodschappen hoeft te doen.
In dat verband een tip: als je in Frankrijk rond een uur of twee 's middags boodschappen doet, is het vaak zo stil in de supermarkt dat je je onwillekeurig af gaat vragen of er plotseling een nieuwe confinement is afgekondigd. Moet je wel die fles wijn nog de hele middag in je fietstas meezeulen...
Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat het lang niet alitjd zal lukken om rond dat tijdstip boodschappen te doen vanwege de beperkte aanwezigheid van winkels in de Franse campagne.