Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Denemarken en Corona - Forum Wereldfietser

Denemarken en Corona

Iemand al ervaring mer fietsvakanties in Denemarken. De Deense overheid vraagt 6 dagen reservering om het land in te komen. Dat past niet bij ons idee van fietsvakantie vooral niet bij kamperen op natuurplekjes volgens "Overnatning I Det Fri"

Iemand ervaring hoe streng dit gecontroleerd word?

Groet Jaap
Bastiaan is er net naar toe onderweg, dus wie weet kan hij als hij nog meeleest ons van de laatste informatie voorzien.
Ik heb geen antwoord voor je, maar nog wel een tip als je van wildkamperen / slapen in shelters houdt:

https://www.gone71.com/shelters-denmark/

App heet shelter. Ik vond het erg mooie plekjes en heb er met veel plezier gekampeerd of in de shelter zelf geslapen. :D
hier een actueel verhaal hierover van twee wereldfietsers: https://weleaf.nl/?wysija-page=1&contro ... ser_id=338
Beste Jaap,

wat bedoel je precies met Deense overheid vraagt 6 dagen voor reservering ?
zou hier graag enige uitleg over willen.

mvg
Willem Klein
6 dagen reservering: https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer ... denemarken
Oftewel minimaal van te voren voor 6 dagen verblijf boeken en eventueel bij aanhouding boekingspapieren kunnen laten zien.
oké,
bedankt Kees
mvg
Willem Klein
Alpineflower schreef:
za 25 jul, 2020 14:32
Ik heb geen antwoord voor je, maar nog wel een tip als je van wildkamperen / slapen in shelters houdt:

https://www.gone71.com/shelters-denmark/

App heet shelter. Ik vond het erg mooie plekjes en heb er met veel plezier gekampeerd of in de shelter zelf geslapen. :D
Onder het kaartje op deze site staat een link naar een GPX bestand met waypoints van alle shelters, over de 550 :-)
Die Shelter app werkt prima, geeft locatie en voorzieningen duidelijk aan.

Ik ben me ook aan het orienteren op een rondje Denemarken en 6 boekingen is inderdaad verplicht.
Hoeft niet persé bij dezelfde camping maar is als fietser natuurlijk wel erg onhandig.
Zeker als je shelters opzoekt wat soms gewoon wild/paalkampeer plekken zijn.

Overigens kun je die boeking wel weer gebruiken om door Duitsland te reizen
Want ook daar kunnen ze je vragen wat je gaat doen, hoewel ze je niet zullen tegenhouden.
De shelter app lijkt erg kompleet, alles wel in het Deens. Omdat het een app is, is automatisch vertalen nogal omslachtig.
Vandaag de deense grens gepaseerd. De kleine grensovergangen lijken te zijn gesloten, houd hier rekening mee. De wat grotere doorgaande wegen zijn wel open en ben ik zonder probleem gepasseerd. Zie mijn track van vandaag op Strava. Omdat ik een veerboot ticket heb naar Noorwegen ben ik op doorreis en is dat voldoende, ik heb niks te maken met de verplichte 6 boekingen.

Die shelter app heb je niet nodig, gewoon op genoemde de website naar beneden scrollen naar het google maps plaatje en die openen in de google maps app.
Hoe hebben jullie de eerste 6 dagen in Denemarken geresreveerd? Ik loop tegen de volgende verschillende verhalen aan:

Heb net gebeld met een kampeerterrein bij de Deense grens om een reservering te regelen. Zij zeggen dat je de eerste zes dagen op één plek moet blijven en dan pas door mag. Je mag dus niet zes campings achter elkaar reserveren. Of op de eerste camping voor zes dagen reserveren en dan na dag 1 al doortrekken, dat vinden ze ook niet goed.

Vreemd want VisitDenmark zegt dat het wel kan:

Thank you for your email and your interest in visiting Denmark. To enter Denmark, tourists from the approved countries must show documentation of a valid booking for a minimum of 6 days on entry (not necessarily the same place). As the reopening of Denmark is still going on, we are not able to answer specific questions.You will to find up-to-date information from Danish authorities at this website:
https://politi.dk/en/coronavirus-in-den ... to-denmark
You can also call the Danish police’s hotline with questions related to border openings and entry to Denmark. The hotline is open weekdays 08.00-16.00 and weekends and holidays 09.00-14.00. Call +45 7020 6044.
Stay safe and enjoy your holidays.
Med venlig hilsen / Best regards

Charlotte Øllegaard
Direktionssekretær
Ledelsessekretariatet
VisitDenmark
Islands Brygge 43, 3.
DK-2300 København S / Denmark
cj@visitdenmark.com
www.visitdenmark.com
T: +45 32 88 99 00
D: +45 32 88 99 09
M: +45 60 16 42 49


En hier wat de overheid er over zegt:
https://politi.dk/en/coronavirus-in-den ... -countries
OK, gebeld met VisitDenmark en de Deense politie. Zes reserveringen op opeenvolgende data is verplicht maar hoeft niet op één camping te zijn. In feite, als je de grens overgaat, moet je de politie je reserveringsbewijzen kunnen laten zien, dat mag een uitgeprint emailtje zijn. Als je op doorreis bent naar Noorwegen/Zweden moet je je reservering voor de boot laten zien
Als ik het goed heb begrepen wordt er niet echt gechecket of je werkelijk gereserveerd hebt en of je er ook echt heen gaat :wink: .

Camping reserveren is best een taalstrijd: meeste sites zijn in het Deens en my Danish is in a rotten state... :roll: Bovendien moet je op sommige sites eerst lid worden van iets...

Heeft iemand een tip/list om simpel (en het liefst zonder voorui te betalen) te reserveren?
Smitty schreef:
di 28 jul, 2020 22:31
In feite, als je de grens overgaat, moet je de politie je reserveringsbewijzen kunnen laten zien, dat mag een uitgeprint emailtje zijn.

[...]

Als ik het goed heb begrepen wordt er niet echt gechecket of je werkelijk gereserveerd hebt en of je er ook echt heen gaat :wink: .

Camping reserveren is best een taalstrijd: meeste sites zijn in het Deens en my Danish is in a rotten state... :roll: Bovendien moet je op sommige sites eerst lid worden van iets...

Heeft iemand een tip/list om simpel (en het liefst zonder voorui te betalen) te reserveren?
Zes beantwoorde e-mailtjes met de vraag of een overnachtingsmogelijkheid plaats heeft op een soortvan logische route. En bij aankomst op de eerste locatie gelijk een paar mailtjes naar de daarop volgende mogelijkheid zodat je er weer zes hebt?
Teveel gedoe met reserveren van de laatste camping in Denemarken in de buurt van Hirtshals heeft me maar besloten om te wildkamperen in een verlaten 'plantage' ( zoals dat heet in Denemarken). Ik kwam pas 22:30 aan en moest toch om 6:00 weer weg de volgende ochtend en het was pleurisweer, dus wildkamperen was eigenlijk de meest aantrekkelijke optie.

De andere overnachting heb ik in zo'n Shelter gedaan en dat was best leuk, nog gezellig gehad met 2 andere bezoekers.

Ik begrijp trouwens wel heel goed de beweegredenen van de deense overheid hierachter, ze moeten natuurlijk een compromis vinden tussen toeristische inkomsten en het laag houden van de besmettingen (die nog steeds veel lager is dan de rest van Europa). Persoonlijk als ik geen goede reden cq toegangsmogelijkheid heb gehad zoals mijn veerbootreservering, had ik Denemarken lekker overgeslagen dit jaar.

En oh ja, er waren best veel Duitsers op de weg, alsook Noren in het noorden van Jylland. Hier in Zuid-Noorwegen weer veel Denen op vakantie.