Additionally, paste this code immediately after the opening tag: de rijn volgen vanaf de bodensee. - Forum Wereldfietser

de rijn volgen vanaf de bodensee.

Beste lezer,

Over twee dagen komen wij bij de bodensee aan. Het voornemen was tot Basel de route door Zwitserland te volgen. Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ook mensen langs de Duitse kant hebben gefietst en of dit net zo leuk/mooi is. Onze campings hebben we inmiddels gepland en die hebben we in Duitsland uitgekozen. We zullen vast niet de enige zijn die het zo doen.

Wellicht wil iemand zijn ervaring delen.

Bedankt en groeten
Jaar of 4 geleden daar gefietst, toen wel boodschappen gedaan aan de Duitse kant: vond het daar kwa verkeer e.d. veel drukker, en aan de Zwitserse kant dus veel rustiger en leuker fietsen. Kan best zijn dat dit op basis van indrukken op 1 a 2 plaatsen is, en dus niet representatief.
Hallo Luchtfietser,

Wij hebben een keer aan de Zwitserse kant gezeten. Prachtig landschap, maar €15,- voor brood en een pasta maaltijd. De camping kwam op €72,- voor drie personen en twee tentjes zonder stroom. Ik blijf voortaan aan de Duitse zijde.
Groeten Maarten
Westveen schreef:
do 30 jul, 2020 18:51
Hallo Luchtfietser,

Wij hebben een keer aan de Zwitserse kant gezeten. Prachtig landschap, maar €15,- voor brood en een pasta maaltijd. De camping kwam op €72,- voor drie personen en twee tentjes zonder stroom. Ik blijf voortaan aan de Duitse zijde.
Groeten Maarten
Haha, Zwitserland (en corsica) de plekken waar wij meer 'wild' kampeerde dan op campings staan.
Je kunt wisselen.
Ik moet het even nakijken, maar wat ik me herinner kiest Benjaminse op dat traject bewust voor de Duitse kant, want mooier (en idd een stuk goedkoper).
Ik heb afgelopen juni (ook) langs de Rijn gefietst.
Bodensee Zwitserse kant is mooi fietsen, verderop ga je afwisselend in Duitsland en Zwitserland.
Vergeet bij Schaffhausen niet om de noordkant te nemen en ga vooral eten bij Ristorante Pizzeria Europa in Jestetten.
Wat ik het leukste vond is 'Rijndrijven'
Langs de waterkant, zwembroekje aan, slippers aan en een paar km stroomopwaarts lopen.
Laat je vervolgens meedrijven met de snelstromende rivier.
Je TomTom horloge vertelt je wanneer je weer naar de kant moet dobberen om bij je fiets uit te komen.
Voorzover mij bekend mag je in Zwitserland wild kamperen en vragen bij een boer is een goede optie.
De Zwitserse fietspaden zijn de mooiste die ik ken.
Alle fietspaden staan op Switzerland Mobility App en de MeteoSwiss app is zo nauwkeurig dat je je klok er op gelijk kunt zetten.
Poppink schreef:
za 01 aug, 2020 00:57
Voorzover mij bekend mag je in Zwitserland wild kamperen en vragen bij een boer is een goede optie.
De Zwitserse fietspaden zijn de mooiste die ik ken.
Alle fietspaden staan op Switzerland Mobility App en de MeteoSwiss app is zo nauwkeurig dat je je klok er op gelijk kunt zetten.
“In de bergen, boven de boomgrens, is wildkamperen meestal toegestaan, met uitzondering van natuurreservaten. Dit geldt echter voor slechts één nacht. Het is alleen toegestaan met een beperkt aantal mensen. U mag geen herrie maken en geen afval achterlaten. Het is belangrijk dat u gevaren als vallende rotsen, overstromingen en stormen weet te vermijden. Er gelden nog meer regels, dus lees vooral de aanbevelingen van de Schweizer Alpen Club.”

Zie: https://www.myswissalps.com/nl/campings

Een weer app die veelal door (ook lokale) bergsporters wordt gebruikt is: ZAMG van wetter.team.
Deze wordt aanbevolen door de NKBV en is tijdens mijn verblijf onlangs in de bergen erg goed bevallen.
luchtfietser schreef:
do 30 jul, 2020 16:33
Over twee dagen komen wij bij de bodensee aan. Het voornemen was tot Basel de route door Zwitserland te volgen. Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ook mensen langs de Duitse kant hebben gefietst en of dit net zo leuk/mooi is. Onze campings hebben we inmiddels gepland en die hebben we in Duitsland uitgekozen. We zullen vast niet de enige zijn die het zo doen.
Je kunt heel gemakkelijk wisselen van oever. Zie ons reisverslag van Basel naar de Bodensee. Wij staken 12 maal de grens over. Het devies is uiteraard je geld aan de Duitse kant uit te geven, het verschil in prijzen is ronduit bizar.
peter de rijk schreef:
za 01 aug, 2020 11:46
luchtfietser schreef:
do 30 jul, 2020 16:33
Over twee dagen komen wij bij de bodensee aan. Het voornemen was tot Basel de route door Zwitserland te volgen. Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ook mensen langs de Duitse kant hebben gefietst en of dit net zo leuk/mooi is. Onze campings hebben we inmiddels gepland en die hebben we in Duitsland uitgekozen. We zullen vast niet de enige zijn die het zo doen.
Je kunt heel gemakkelijk wisselen van oever. Zie ons reisverslag van Basel naar de Bodensee. Wij staken 12 maal de grens over. Het devies is uiteraard je geld aan de Duitse kant uit te geven, het verschil in prijzen is ronduit bizar.
Zo te zien aan de beelden is er ook geen echte grensovergang met Douane en zo meer, dat was 30 jaar geleden wel anders, toen kreeg je nog een stempel in je paspoort.
Dankje.

Onze ervaring. Bovenlangs de Bodensee omdat we deze wilde overslaan (liever wat rust en natuur dan drukke toeristenplaatsen) middels de trein (fiets gratis en kids ook) van Friedrichshafen naar ludwichshafen. Wij zijn vanuit camping Alpenblick (Beieren) in een dag naar ludwichhafen gefietst. Hell van een festivalcamping.... zo stond het niet op de site.

Dag erna doorgestoken naar de Rijn en de route opgepakt. Tot dan toe was de route bij de Bodensee soms wel okay en soms niets bijzonders. Vanaf de Rijn alles mooi en prima maar vooral in Zwitserland meerdere malen stukken langs drukke en gevaarlijke wegen. Die routes van Zwitserland zijn lang niet altijd fietsvriendelijk.
Campings op deze route zijn ook in Duitsland aardig duur en toeristisch dus wij zijn naar kleine campings gegaan. Lastig om voldoende te vinden maar kon net. Een kanocamping waar we alleen zaten haha. met grote speeltuin voor ons zelf.
Een boerencamping ook bijna gratis en leuk, Isele Hof. De kinderen kunnen nu heel goed vertellen hoe kippen geslacht worden. En nog aan de untersee, camping Horistrand die wel prettig en betaalbaar was. Dat was de enige camping waar ze ons overigens probeerde weg te sturen tot nu toe. Maar dat gaat niet zomaar 😀
Soms vond ik het rond de Rijn bijzonder mooi maar soms was het ook gewoon lekker fietsen om het fietsen. Leuk om de bouwstijl van de dorpen te zien, zeker.
Veel de grens over en uiteindelijk bij Basel de route van Benjamins opgepakt. Daar ligt bij Kembs nu een nieuwe camping. Spotgoedkoop en heel leuk. Met zwembad en leuk speeltuintje voor jonge kinderen.

Weet verder niet wat er meer te melden valt, als iemand nog vragen heeft dan hoor ik het wel.
Ik heb vanaf Schaffhausen aan de Zwitserse kant gefietst. Vooral Stein am Rhein is fotogeniek (eigen foto hieronder). Ik had Bregenz als bestemming. Maar het waaide over de Bodensee zo hard (oostenwind, zie de bomen op de foto) dat de tocht langs het meer per trein plaatsvond. Even voor de Oostenrijkse grens uitgestapt en verder gefietst.
Ik heb namelijk al vanaf Köln de hele Rijn stroomopwaarts gefietst, deels via Frankrijk (Strasbourg). Genoeg ge-Duitslandt, daarom aan de Zwitserse kant gefietst.
Na Bregenz verder via Feldkirch en Vaduz naar Davos. Prachtige fietstocht door vijf landen in negen dagen!
Mijn fiets had een 3-versnellingen Sturmey Archer, maar toch voor mekaar in de bergen! 8)

Stein am Rhein.jpg
_Peter_ schreef:
za 01 aug, 2020 12:33
Zo te zien aan de beelden is er ook geen echte grensovergang met Douane en zo meer, dat was 30 jaar geleden wel anders, toen kreeg je nog een stempel in je paspoort.
Hallo Peter, Zwitserland is een van de zogeheten Schengenlanden, waar vrij grensverkeer mogelijk is. Dat staat helemaal los van de EU-landen, niets mee te maken.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ngenlanden
Neem bijvoorbeeld Ierland. Is geen Schengenland, maar wel lid van de EU. Ik ben vier keer op Dublin Airport geweest en wat was de douane daar zo streng! Noorwegen is geen lid van de EU maar daar heb ik wel vanuit Zweden gewoon doorgereden. Alleen maar een bord Riksgräns (rijksgrens).
Maar let nu op de corona-situatie. Finland heeft zijn grenzen nu helemaal gesloten. EU of Schengen of niet.

Onderstaande foto is de Zwitserse grens bij Schaffhausen in mei 1974, ik kwam vanuit Freiburg over het Zwarte Woud via Titisee aanfietsen. Stempel in paspoort. Nu kan je gewoon doorrijden.
Zwitserse grens.jpg
luchtfietser schreef:
do 30 jul, 2020 16:33
Beste lezer,

Over twee dagen komen wij bij de bodensee aan. Het voornemen was tot Basel de route door Zwitserland te volgen. Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ook mensen langs de Duitse kant hebben gefietst en of dit net zo leuk/mooi is. Onze campings hebben we inmiddels gepland en die hebben we in Duitsland uitgekozen. We zullen vast niet de enige zijn die het zo doen.

Wellicht wil iemand zijn ervaring delen.

Bedankt en groeten
Ik vond dit een erg mooi deel om te fietsen, wisselend van de ene kant naar de andere. Erg leuke dorpjes. Eten / drinken aan de Duitse kant.
Martin E. van Doornik schreef:
zo 09 aug, 2020 09:56
_Peter_ schreef:
za 01 aug, 2020 12:33
Zo te zien aan de beelden is er ook geen echte grensovergang met Douane en zo meer, dat was 30 jaar geleden wel anders, toen kreeg je nog een stempel in je paspoort.
Hallo Peter, Zwitserland is een van de zogeheten Schengenlanden, waar vrij grensverkeer mogelijk is. Dat staat helemaal los van de EU-landen, niets mee te maken.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ngenlanden
Neem bijvoorbeeld Ierland. Is geen Schengenland, maar wel lid van de EU. Ik ben vier keer op Dublin Airport geweest en wat was de douane daar zo streng! Noorwegen is geen lid van de EU maar daar heb ik wel vanuit Zweden gewoon doorgereden. Alleen maar een bord Riksgräns (rijksgrens).
Maar let nu op de corona-situatie. Finland heeft zijn grenzen nu helemaal gesloten. EU of Schengen of niet.

Onderstaande foto is de Zwitserse grens bij Schaffhausen in mei 1974, ik kwam vanuit Freiburg over het Zwarte Woud via Titisee aanfietsen. Stempel in paspoort. Nu kan je gewoon doorrijden.
Zwitserse grens.jpg
Martin, Zwitserland is pas sinds 2004 ondertekenaar/lid van het verdrag, dus in 1992 (30 jaar geleden) was dat nog niet in werking, en had je gewoon te wachten op je beurt aan de grens, dat is nu dus een stuk makkelijker geworden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdragen_van_Schengen
_Peter_ schreef:
zo 09 aug, 2020 23:45
Martin E. van Doornik schreef:
zo 09 aug, 2020 09:56
_Peter_ schreef:
za 01 aug, 2020 12:33
Zo te zien aan de beelden is er ook geen echte grensovergang met Douane en zo meer, dat was 30 jaar geleden wel anders, toen kreeg je nog een stempel in je paspoort.
Hallo Peter, Zwitserland is een van de zogeheten Schengenlanden, waar vrij grensverkeer mogelijk is. Dat staat helemaal los van de EU-landen, niets mee te maken.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ngenlanden
Neem bijvoorbeeld Ierland. Is geen Schengenland, maar wel lid van de EU. Ik ben vier keer op Dublin Airport geweest en wat was de douane daar zo streng! Noorwegen is geen lid van de EU maar daar heb ik wel vanuit Zweden gewoon doorgereden. Alleen maar een bord Riksgräns (rijksgrens).
Maar let nu op de corona-situatie. Finland heeft zijn grenzen nu helemaal gesloten. EU of Schengen of niet.

Onderstaande foto is de Zwitserse grens bij Schaffhausen in mei 1974, ik kwam vanuit Freiburg over het Zwarte Woud via Titisee aanfietsen. Stempel in paspoort. Nu kan je gewoon doorrijden.
Zwitserse grens.jpg
Martin, Zwitserland is pas sinds 2004 ondertekenaar/lid van het verdrag, dus in 1992 (30 jaar geleden) was dat nog niet in werking, en had je gewoon te wachten op je beurt aan de grens, dat is nu dus een stuk makkelijker geworden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdragen_van_Schengen
En in september 2000 ben ik nog op dezelfde grensovergang als op de foto geweest, ditmaal staat er een overkapping. Ook kon ik gewoon doorrijden. Geen controle.
En Schaffhausen heeft zelfs twee jeugdherbergen: in het kasteel aan de overkant van de beroemde Rheinfall, dat zo vaak op ansichtkaarten staat afgebeeld. Leek me veel te druk, ik gaf voorkeur aan de wat meer noordwaarts gelegen Jugendherberge "Bel Air". Maar wat een buitengewoon schitterend, monumentaal huis! Ben hier twee keer geweest. Ik kreeg daar ook nog een gratis avondeten aangeboden, omdat ik zo afgepeigerd vanuit Freiburg aan kwam fietsen! Ik denk er nog vaak aan. Helaas tegenwoordig vreselijk duur!
https://www.google.nl/maps/place/Jugend ... d8.6224899
JH Schaffhausen.jpg