Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste lange fietstocht: vier weken hanzefietsroute - Forum Wereldfietser

Eerste lange fietstocht: vier weken hanzefietsroute

Hallo medefietsers!

Ik lees al een hele poos mee op het forum, maar omdat ik in September mijn eerste echt lange fietstocht wil gaan maken en wat vraagjes heb heb ik me toch maar geregistreerd.

Een voorstelforum zag ik niet, dus ik zal me eerst even voorstellen: Ik ben dus Polariteit en woon in een gehucht op een steenworp afstand van Rotterdam. Fietsen deed ik altijd al graag op de racefiets, maar eigenlijk nooit in vakantievorm. TIjdens vakanties was het vooral het maken van trektochten te voet met rugzak dat de norm sloeg. Ik heb ondertussen ook al een aardige kampeeruitrusting verzameld, dat scheelt in ieder geval :D

Eerder dit jaar heb ik eindelijk na jaren zoeken een goede fiets voor naast de racefiets aangeschaft. Dit was geen makkelijke opgave, aangezien door mijn lengte 99,9% van de 'fabrieks-merken' afvalt. Gelukkig ben ik alsnog geslaagd en het grote avontuur kan gaan beginnen :D

Ik heb de hele maand september de tijd om te gaan fietsen, en ik wil dus een stuk van de hanzefietsroute gaan rijden. De hele route gaat me waarschijnlijk niet lukken, maar ik ga gewoon kijken hoe ver ik kom en hoeveel zin ik heb. Het zal waarschijnlijk een ingekorte lus worden van/naar huis. De fietsgidsen van de route noemen een aantal 'inkortingsmogelijkheden' om deel 1 en deel 3 op elkaar te laten aansluiten: de Ems-radweg, de Weser-radweg, de Weser-Harz-radweg en de Elbe-radweg.

Vooralsnog heb ik mijn zinnen gezet op de de inkorting via de Elbe-radweg, maar afhankelijk van de benen/gezondheid/zin/weer/toestandindewereld/etc kan het een andere inkorting worden; of als het toch onverwacht goed gaat fiets ik gewoon lekker door over de hoofdroute.

Voordat het avontuur gaat beginnen, heb ik wel een aantal vragen:
*Ik begreep dat de genoemde inkortingsmogelijkheden best wel populaire fietsroutes in Duitsland zijn. Aangezien ik nog niet weet welke route ik neem, wil ik liever ook niet voor elke route al gidsen (of kaarten) mee gaan sjouwen. Is het een beetje te doen om ter plaatse nog kaarten aan te schaffen? Nu begrijp ik wel dat de routes langs een rivier lopen en je de rivier ook gewoon kan volgen, maar mijn ervaring met wandelroutes langs rivieren is in ieder geval dat ze lang niet altijd pal naast de rivier lopen :lol:

*Ik wil voornamelijk gaan kamperen, maar af en toe vind ik overnachten in een hotel/b&b oid ook best lekker. Normaal gesproken boek ik altijd de avond van te voren of 's-morgens via hotels.com of een soortgelijke site; alleen ik ben nu wel benieuwd hoe dat dan zit met mijn fiets. Kan je er eigenlijk altijd wel vanuit gaan dat je bij een geboekt hotel je fiets wel ergens veilig kwijt kan?

*Hebben jullie tips voor waar je in noord Duitsland terecht kan voor gastankjes? Ik wil het liefst geen heel groot gastankje meeslepen tijdens het fietsen en koop er het liefst een bij onderweg indien nodig. Daar waar je het in frankrijk of spanje vaak op de camping wel kan kopen, of waar je struikelt over de Decathlons, is mijn ervaring dat er op Duitse winkels veel minder vaak een winkeltje aanwezig is. Ook ben ik niet echt bekend met de duitse outdoorzaken... tips en suggesties zijn van harte welkom :)

*Zijn er al mensen die de route dit jaar gefietst hebben na het heropenen van de grenzen? Hoe is het met het op de bonnefooi komen aanwaaien op campings, is dat een beetje te doen?
Zelf ben ik van de gps-vrije leeftijd dus ik heb eens het standaardwerk Radfernwege Deutschland gekregen en van de 630 pagina's hebben we er 403 af. Die pil kost dit jaar 12 Euro maar is zwaar dus wij nemen alleen de prima bijgeleverde kaart mee op reis en een deelkaart 1 op 250000 a350000.
Ervaring leert dat bij het begin van een route de Tourist Info prima kaarten en boekjes weggeeft, met Hemelvaart werd ik zelfs door 3 personeelsleden binnengehaald als 1e buitenlander in 3 maanden.
Momenteel nog erg rustig op de routes , wij deden in 17 dagen Main-Donau-Kanaal---Donau---Isar---stukje Bodensee-Konigssee---Lech---Romantishe Strasse---Donau---Ludwig Main Donau Kanaal. Kleinere routes staan niet in 't standaardwerk dus er is veel meer.
Ervaring met gas stopte bij mij in 1974, sorry. Spiritus is in Duitsland wel erg goed voorhanden ,in de bouwmarkt, van betere kwaliteit dan in Nederland
Ik heb dit jaar groot deel vd de Elbe randweg gereden. Je kan die bijna overal aan beide kanten rijden, staat supergoed aangegeven met borden. En idd grote delen , zeker Noordelijk rij je niet of weinig langs de rivier. Vind dat wel afwisselend , heel de dag of dagen langs rivier vind ik saai worden. Vond het aantal campings trouwens niet echt super veel

Ik wil dit jaar nog weze doen van Bremen naar Kassel ongeveer 400 km in lang weekend
Polariteit schreef:
di 04 aug, 2020 08:36
*Ik wil voornamelijk gaan kamperen, maar af en toe vind ik overnachten in een hotel/b&b oid ook best lekker. Normaal gesproken boek ik altijd de avond van te voren of 's-morgens via hotels.com of een soortgelijke site; alleen ik ben nu wel benieuwd hoe dat dan zit met mijn fiets. Kan je er eigenlijk altijd wel vanuit gaan dat je bij een geboekt hotel je fiets wel ergens veilig kwijt kan?
Midden in een grote stad kan het wel eens lastig zijn met steile trappen en zo, maar ik heb slechts een paar maal meegemaakt dat er geen plekje voor de fiets was, en dan heb ik het over talloze hotels in de loop der jaren. Desnoods gaat de fiets in de kamer. Als ik online boek, zet ik er altijd bij dat ik met de fiets kom, dan kunnen ze vast nadenken over de opslag, zo nodig.
Polariteit schreef:
di 04 aug, 2020 08:36
*Hebben jullie tips voor waar je in noord Duitsland terecht kan voor gastankjes? Ik wil het liefst geen heel groot gastankje meeslepen tijdens het fietsen en koop er het liefst een bij onderweg indien nodig. Daar waar je het in frankrijk of spanje vaak op de camping wel kan kopen, of waar je struikelt over de Decathlons, is mijn ervaring dat er op Duitse winkels veel minder vaak een winkeltje aanwezig is. Ook ben ik niet echt bekend met de duitse outdoorzaken... tips en suggesties zijn van harte welkom :)
Gastankjes vind je in Duitsland in de bouwmarkt, bijvoorbeeld de OBI, de Bauhaus en natuurlijk Hornbach. Niet op zondag, dan zijn ze gesloten.
Dank jullie wel voor de reacties, ik ben al weer wat wijzer :)
piviets schreef:
di 04 aug, 2020 21:52
Zelf ben ik van de gps-vrije leeftijd dus ik heb eens het standaardwerk Radfernwege Deutschland gekregen en van de 630 pagina's hebben we er 403 af. Die pil kost dit jaar 12 Euro maar is zwaar dus wij nemen alleen de prima bijgeleverde kaart mee op reis en een deelkaart 1 op 250000 a350000.
Ervaring leert dat bij het begin van een route de Tourist Info prima kaarten en boekjes weggeeft, met Hemelvaart werd ik zelfs door 3 personeelsleden binnengehaald als 1e buitenlander in 3 maanden.
Momenteel nog erg rustig op de routes , wij deden in 17 dagen Main-Donau-Kanaal---Donau---Isar---stukje Bodensee-Konigssee---Lech---Romantishe Strasse---Donau---Ludwig Main Donau Kanaal. Kleinere routes staan niet in 't standaardwerk dus er is veel meer.
Ervaring met gas stopte bij mij in 1974, sorry. Spiritus is in Duitsland wel erg goed voorhanden ,in de bouwmarkt, van betere kwaliteit dan in Nederland
Zelf ben ik wel 'van het gps-tijdperk', en gebruik het best veel. Ik vertrouw er echter niet op als enige optie (net zoals op kaarten trouwens, die kunnen ook wegwaaien :D ).

Goede tip van de tourist info's, die is vast wel te vinden :)
alstro schreef: Ik heb dit jaar groot deel vd de Elbe randweg gereden. Je kan die bijna overal aan beide kanten rijden, staat supergoed aangegeven met borden. En idd grote delen , zeker Noordelijk rij je niet of weinig langs de rivier. Vind dat wel afwisselend , heel de dag of dagen langs rivier vind ik saai worden. Vond het aantal campings trouwens niet echt super veel

Ik wil dit jaar nog weze doen van Bremen naar Kassel ongeveer 400 km in lang weekend
ok, ook wel fijn om te weten dat de route langs de Elbe in ieder geval goed aangegeven staat. Mijn ervaring met wandelroutes in DLD is iig dat je daar struikelt over de markeringen, maar dat is dus met fietsroutes ook zo als ik zo lees :D

Bedankt voor de tip over campings, dat wordt dan rekening mee houden met plannen zodra ik weet welke route zuidwaarts het wordt :)
peter de rijk schreef:
Polariteit schreef:
di 04 aug, 2020 08:36
*Ik wil voornamelijk gaan kamperen, maar af en toe vind ik overnachten in een hotel/b&b oid ook best lekker. Normaal gesproken boek ik altijd de avond van te voren of 's-morgens via hotels.com of een soortgelijke site; alleen ik ben nu wel benieuwd hoe dat dan zit met mijn fiets. Kan je er eigenlijk altijd wel vanuit gaan dat je bij een geboekt hotel je fiets wel ergens veilig kwijt kan?
Midden in een grote stad kan het wel eens lastig zijn met steile trappen en zo, maar ik heb slechts een paar maal meegemaakt dat er geen plekje voor de fiets was, en dan heb ik het over talloze hotels in de loop der jaren. Desnoods gaat de fiets in de kamer. Als ik online boek, zet ik er altijd bij dat ik met de fiets kom, dan kunnen ze vast nadenken over de opslag, zo nodig.
Polariteit schreef:
di 04 aug, 2020 08:36
*Hebben jullie tips voor waar je in noord Duitsland terecht kan voor gastankjes? Ik wil het liefst geen heel groot gastankje meeslepen tijdens het fietsen en koop er het liefst een bij onderweg indien nodig. Daar waar je het in frankrijk of spanje vaak op de camping wel kan kopen, of waar je struikelt over de Decathlons, is mijn ervaring dat er op Duitse winkels veel minder vaak een winkeltje aanwezig is. Ook ben ik niet echt bekend met de duitse outdoorzaken... tips en suggesties zijn van harte welkom :)
Gastankjes vind je in Duitsland in de bouwmarkt, bijvoorbeeld de OBI, de Bauhaus en natuurlijk Hornbach. Niet op zondag, dan zijn ze gesloten.
Ah ik had niet echt nagedacht om de fiets dan maar mee te nemen de kamer op; had wel verwacht dat daar moeilijk over gedaan zou worden, maar dat valt dus blijkbaar wel mee?
Polariteit schreef:
di 04 aug, 2020 08:36


Een voorstelforum zag ik niet, dus ik zal me eerst even voorstellen [...]
Welkom!

Om je fiets voor te stellen hebben we dan weer wél een topic ;)

viewtopic.php?f=23&t=26905

'k Ben na deze opmerking...
Polariteit schreef:
di 04 aug, 2020 08:36

Eerder dit jaar heb ik eindelijk na jaren zoeken een goede fiets voor naast de racefiets aangeschaft. Dit was geen makkelijke opgave, aangezien door mijn lengte 99,9% van de 'fabrieks-merken' afvalt. Gelukkig ben ik alsnog geslaagd en het grote avontuur kan gaan beginnen :D
...natuurlijk best benieuwd ;)

Alles wat er op je fiets geknoopt wordt kun je dan weer hier vertellen:

viewtopic.php?f=21&t=35033

Polariteit schreef:
di 04 aug, 2020 08:36
Kan je er eigenlijk altijd wel vanuit gaan dat je bij een geboekt hotel je fiets wel ergens veilig kwijt kan?
Je zou natuurlijk ook even een belletje kunnen doen voor extra zekerheid als je toch al online aan het reserveren bent, maar meestal denkt men best creatief mee.

Maar ook de horeca is mensenwerk, dus die kunnen ook wel eens tégen denken in plaats van méé. ;)
Hallo,
Je stelt je keurig voor, maar wat een aparte naam heb je: Polariteit.
Is dat je voor- of achternaam? :lol:
Groet, Petra.
Jurr schreef:
wo 05 aug, 2020 09:23
Polariteit schreef:
di 04 aug, 2020 08:36


Een voorstelforum zag ik niet, dus ik zal me eerst even voorstellen [...]
Welkom!

Om je fiets voor te stellen hebben we dan weer wél een topic ;)

viewtopic.php?f=23&t=26905

'k Ben na deze opmerking...
Polariteit schreef:
di 04 aug, 2020 08:36

Eerder dit jaar heb ik eindelijk na jaren zoeken een goede fiets voor naast de racefiets aangeschaft. Dit was geen makkelijke opgave, aangezien door mijn lengte 99,9% van de 'fabrieks-merken' afvalt. Gelukkig ben ik alsnog geslaagd en het grote avontuur kan gaan beginnen :D
...natuurlijk best benieuwd ;)

Alles wat er op je fiets geknoopt wordt kun je dan weer hier vertellen:

viewtopic.php?f=21&t=35033

Polariteit schreef:
di 04 aug, 2020 08:36
Kan je er eigenlijk altijd wel vanuit gaan dat je bij een geboekt hotel je fiets wel ergens veilig kwijt kan?
Je zou natuurlijk ook even een belletje kunnen doen voor extra zekerheid als je toch al online aan het reserveren bent, maar meestal denkt men best creatief mee.

Maar ook de horeca is mensenwerk, dus die kunnen ook wel eens tégen denken in plaats van méé. ;)
Ha die 2 topics had ik al voorbij zien komen inderdaad. Zal binnenkort eens een foto'tje van mijn fiets plaatsen in dat topic.

Paklijst voor de reis van 4 weken zal ik binnenkort ook eens posten in dat topic. Eerst nog een proeftochtje komend weekend om te oefenen, kwam er 2 weken geleden tijdens eerste tochtje al achter dat ik sommige dingen nog thuis had liggen in de rugzak. Handig :shock:
Petra137 schreef:
wo 05 aug, 2020 12:50
Hallo,
Je stelt je keurig voor, maar wat een aparte naam heb je: Polariteit.
Is dat je voor- of achternaam? :lol:
Groet, Petra.
Dat is mijn alter ego :twisted:
Zelf mijn eten koken in Duitsland doe ik niet meer. Ik heb meerdere keren in Duitsland gefietst. Het eten in D. is heel betaalbaar.bij een Restaurantje of Imbiss. De laatste keer eten gekocht bij de Lidll, kwam op de camping, aanmelden in de kantine annex restaurantje.keek op de spijskaart, Pommesfrites mit salat und schnitzel . 5.75 euro. Heerlijk gegeten. Daar ga je toch niet zelf voor koken.!
Hallo,

Even wat aanvullende ervaring van een niet zo ervaren fietser.
Ik heb deze zomer met een planningsprogramma wat (delen) van routes aan elkaar geknoopt.
Rondje gemaakt vanaf Hann Munden. Fuldaradweg, Fulde/Werra radweg, Werraradweg, Werra/Ilmradweg, Ilmradweg, Saaleradweg, Unstrutradweg, Unstrut/Werraradweg en Werraradweg. Beetje puzzelen om campings te vinden want die zijn er niet overdadig veel. Op de eerste camping na niets gereserveerd omdat ik geen idee had hoe zwaar het zou zijn. Overal ruimschoots plaats.
trooper schreef:
wo 05 aug, 2020 17:05
Zelf mijn eten koken in Duitsland doe ik niet meer. Ik heb meerdere keren in Duitsland gefietst. Het eten in D. is heel betaalbaar.bij een Restaurantje of Imbiss. De laatste keer eten gekocht bij de Lidll, kwam op de camping, aanmelden in de kantine annex restaurantje.keek op de spijskaart, Pommesfrites mit salat und schnitzel . 5.75 euro. Heerlijk gegeten. Daar ga je toch niet zelf voor koken.!
Oh ja dat weet ik wel hoor dat Dld niet al te duur is, maar ik ga niet elke dag drie keer uit eten; hoe goedkoop het ook is :D
JenL schreef: Hallo,

Even wat aanvullende ervaring van een niet zo ervaren fietser.
Ik heb deze zomer met een planningsprogramma wat (delen) van routes aan elkaar geknoopt.
Rondje gemaakt vanaf Hann Munden. Fuldaradweg, Fulde/Werra radweg, Werraradweg, Werra/Ilmradweg, Ilmradweg, Saaleradweg, Unstrutradweg, Unstrut/Werraradweg en Werraradweg. Beetje puzzelen om campings te vinden want die zijn er niet overdadig veel. Op de eerste camping na niets gereserveerd omdat ik geen idee had hoe zwaar het zou zijn. Overal ruimschoots plaats.
Ziet er uit als een leuk rondje! Fijn om te lezen dat het wel goed zit met plek op campings, al zal dat wel een beetje afhankelijk zijn van hoe toeristisch een regio is.
Ik ben inmiddels halverwege de Hanzeroute van Rügen naar Groningen. Niet alle campings bestaan nog of willen fietsers. Coronadiscipline was steeds prima, op 1 camping na waar het een zooi was. Ik hoop dat je brede banden hebt want zelfs 55 mm was wat mij betreft niet steeds genoeg. Niet overal heb ik restaurants gevonden dus ik kook relatief veel zelf.
Ik heb mijn gedetailleerde correcties en suggesties tot nu toe vandaag aan de Hanzeroutegestuurd. Volgende week de rest. o ja en zorg voor genoeg contant geld. Duitsers doen nog steeds niet zo aan plastic.
trooper schreef:
wo 05 aug, 2020 17:05
Zelf mijn eten koken in Duitsland doe ik niet meer. Ik heb meerdere keren in Duitsland gefietst. Het eten in D. is heel betaalbaar.bij een Restaurantje of Imbiss. De laatste keer eten gekocht bij de Lidll, kwam op de camping, aanmelden in de kantine annex restaurantje.keek op de spijskaart, Pommesfrites mit salat und schnitzel . 5.75 euro. Heerlijk gegeten. Daar ga je toch niet zelf voor koken.!
Niet als je koken ziet als noodzakelijk kwaad om een maaltijd te bereiden. Wel als je koken ziet als een ontspannende manier om na een dag lichamelijke inspanning voor de tent bezig te zijn met je hobby: het bereiden van een eenvoudige doch voedzame maaltijd.
De ene regio is de andere niet. In de voormalige ddr zijn veel minder gelegenheden. En van de twee campings sindsdien had er niet een restaurant.
Dus vandaag weer boodschaoen gedaan om zelf je koken. Bij een Liddle. Wat een treurig assortiment en wat een matige kwaliteit. Het is waar dat het hier goedkoop is maar wat een gebrek aan levensvreugde bij zoveel fabrieksvlees en ingevroren maaltijden. De verhalen over Duitse slachthuizen zijn wat dat betreft onthullend.
Frankrijk zat er dit jaar niet in maar daar kun je echt eten kopen. Het enige waar ze hier goed in lijken te zijn is taartjes.
Wim schreef:
do 06 aug, 2020 12:34
Ik ben inmiddels halverwege de Hanzeroute van Rügen naar Groningen. Niet alle campings bestaan nog of willen fietsers. Coronadiscipline was steeds prima, op 1 camping na waar het een zooi was. Ik hoop dat je brede banden hebt want zelfs 55 mm was wat mij betreft niet steeds genoeg. Niet overtal heb ik reataurants gevonden dus ik kook relatief veel zelf.
Uit mijn gedetaillewrde correcties en suggesties tot nu toe vandaag aan de Hanzeroutegestuurd. Volgende week de rest. o ja en zorg voor genoeg contant geld. Duitsers doen nog steeds niet zo aan plastic.
Kijk dit is eerste-hand info waar ik zeker wat aan heb. Fijn dat je je observaties doorgegeven hebt aan de route site, die ga ik zeker op het laatste moment nog even checken :)

Ik ga ook op 55mm banden weg dus ben benieuwd. Moet wel zeggen dat ik tot voor kort alleen 28mm gewend was, dus kan alleen maar meevallen :)

Ik ben vandaag vertrokken voor een testrit van 6 dagen, op en neertje naar Drenthe. Vandaag ging uitstekend, al werd het op een gegeven moment best wsrm :oops:
Wim schreef:
do 06 aug, 2020 14:04
De ene regio is de andere niet. In de voormalige ddr zijn veel minder gelegenheden. En van de twee campings sindsdien had er niet een restaurant.
Dus vandaag weer boodschaoen gedaan om zelf je koken. Bij een Liddle. Wat een treurig assortiment en wat een matige kwaliteit. Het is waar dat het hier goedkoop is maar wat een gebrek aan levensvreugde bij zoveel fabrieksvlees en ingevroren maaltijden. De verhalen over Duitse slachthuizen zijn wat dat betreft onthullend.
Frankrijk zat er dit jaar niet in maar daar kun je echt eten kopen. Het enige waar ze hier goed in lijken te zijn is taartjes.
Tja, in Duitsland moet het vooral goedkoop zijn. Maar probeer de REWE of Edeka eens, die zijn vaak wat beter qua kwaliteit (en iets duurder).
Jullie vergeten iets waar Duitsland goed in is; een heerlijk groot glas vers getapt bier aan het eind van de dag! Dat vond ik al fietsende in D toch verrassend lekker, terwijl ik normaal gesproken wat terughoudend ben met alcoholische dranken op fietsvakantie.
Daar is alleen Nederland slecht in, in de rest van Europa (Frankrijk, Spanje en Portugal weet ik niet) is het lijkt het wel de standaard om een halve liter bier in een kroeg of restaurant te krijgen. (Scandinavië soms 0,4)
In juni (op 15 juni begonnen) een stuk Hanzeroute gefietst.
Iets onder Bremen er weer afgestapt, dwars over gefietst naar Weser en andere gebieden. we vonden het Duitse stuk gewoon niet zo mooi.
Campings onvindbaar, vol of alleen grote stacaravans.
Maar ook landschappelijk viel dat stuk wat tegen.

En neem veel contanten mee, of was dat al gemeld?

Groet Anja