Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietstocht - Forum Wereldfietser

fietstocht

Over 3 weken wil ik met de trein naar Lubeck (Duitsland) afreizen, fiets in de trein. Terug op de fiets.

Is er iemand in het bezit van een kant en klaar route die ik op mijn Garmin kan plaatsen. Misschien ook nog tips voor het treinreizen, overnachtingen etc. ik heb daar niet zoveel ervaring in.

Vriendelijke groeten,

Bert Kaspers
"Fietstocht" is op dit forum niet onderscheidend. Als je de topictitel informatiever maakt, zal je meer en vooral betere reacties krijgen.
hanzefietsroutedeel 1 in omgekeerde richting
bedankt voor de info. Is het mogelijk de gps track om te draaien?

Groeten,

Bert Kaspers
bedankt voor de info. Is het mogelijk de gps track om te draaien?

Groeten,

Bert Kaspers
Helemaal niet nodig. Je fietst de track gewoon in de andere richting. Het boekje is wel nuttig. Dat boekje geeft ook campings en hotels.
BKas schreef:
wo 05 aug, 2020 18:22
Is het mogelijk de gps track om te draaien?
Ja.

Veel fietsplezier gewenst,

Carl
Ik heb in 1975 van Hilversum naar Lübeck gefietst (en dan door naar Oslo in Noorwegen). Je hoeft alleen maar eenvoudig de wegwijzers te volgen. Papieren landkaart nauwelijks gebruikt. Tot Lübeck overnacht in Nijverdal, Lingen, Wildeshausen, Worpswede en Hamburg. Dus zes dagen en vijf nachten onderweg.
Onderweg Hamburg-Lübeck.jpg
Dat waren nog eens tijden Martin, jammer genoeg is ook daar de civilisatie opgerukt en zijn wat vroeger rustige wegen waren het nu wegen waar je 100 km/u mag (de Duitse Bundesstrasse) en is fietsen daarlangs nu niet echt meer fijn te noemen. Ook al vanwege de tegenwoordig vaak slechte kwaliteit fietspaden in het noorden van Duitsland. Daarom is het goed dat er mensen zijn die een route proberen te vinden, die zowel historisch als landschappelijk aantrekkelijk en rustig is.
_Peter_ schreef:
do 06 aug, 2020 20:07
Dat waren nog eens tijden Martin, jammer genoeg is ook daar de civilisatie opgerukt en zijn wat vroeger rustige wegen waren het nu wegen waar je 100 km/u mag (de Duitse Bundesstrasse) en is fietsen daarlangs nu niet echt meer fijn te noemen. Ook al vanwege de tegenwoordig vaak slechte kwaliteit fietspaden in het noorden van Duitsland. Daarom is het goed dat er mensen zijn die een route proberen te vinden, die zowel historisch als landschappelijk aantrekkelijk en rustig is.
Verhip, daar zou je best gelijk in kunnen hebben. Niet aan gedacht. Dus rustigere wegen opzoeken betekent vaak ook langere afstanden.... Zoals hier in de buurt van Riepe ten oosten van Emden (geen bagage, ik was op een dagtochtje). Maar die dag gebruikte ik ook geen landkaart o.i.d.
Afbeelding 132.jpg
Ik heb ook lang gedacht dat ik met een Michelin 1:200.000 kaart overal kom. Inmiddels weet ik dat ik dan heel veel mooie weggetjes voorbij fiets omdat ze eenvoudig weg niet op die kaart staan.
Zouden deze links jou wat soelaas brengen? Ik heb Niedersachsen als voorbeeld genomen, omdat jouw tocht voor het grootste deel door die deelstaat gaat. Lübeck ligt in Schleswig-Holstein (herkenbaar aan de omgekeerde Nederlandse vlag, niet die van de boerenprotesten :wink: )
Und sehr wichtig: neem een stel mondkapjes mee, verplicht in bijv. alle Duitse winkels.

https://www.reiseland-niedersachsen.de/ ... dersachsen

https://www.niedersachsen-radroutenplan ... 513&zoom=7

Tip: pal tegenover het station van Lübeck staat de beroemde Holstentor, maak een fiere foto van jezelf met je fiets en die poort op de achtergrond, 8) zoals deze foto uit 1991. Onderweg naar de net gevallen DDR.

Holstentor Lübeck 1991.jpg
Schoot het me net te binnen, dat er in Duitsland de laatste tijden veel wit-groene wegwijzers voor fietsers zijn neergezet, het Duitse equivalent van de Nederlandse wit-rode fietsborden. Dan hoef je die gele wegwijzers van de "grote" wegen deels of niet te gebruiken. Onderstaande foto heb ik op 15 juni 2019 in Kreis Plön gemaakt. Toch wel een pluspunt!
15-6-2019 13.21.JPG
Californië en Brazilië op een steenworp afstand; inventieve jongens, die Duitsers.

Grappen en grollen terzijde: er zitten mooie routes tussen die groene fietswegwijzers (met tussen de wegwijzers vierkante witte bordjes met een rode fiets en een pijl erop), maar landelijk uniform is het niet: in de ene regio krijg je omrijpercentages tot 100% om maar zo veel mogelijk kleine weggetjes te benutten, in een andere regio zijn het (inderdaad á la Nederland) de snelste routes langs drukke wegen (meestal met fietspad, dat dan weer wel). Leuk als ondersteuning, maar geen systeem om zonder meer op blind te varen.
Helaas waar, en soms zie je door het bordenwoud niet meer waar je nu naar toe gaat, zo leiden soms 3 wegen je naar dezelfde plaats, en omdat je geen idee hebt weet je niet welke nu de kortste, mooiste of beste weg is. Ook plaatsen wat verder weg op je route staan vaak niet aangegeven, als er een afstand op het bordje staat (dat is nl ook niet altijd het geval).
Duitsland is nog steeds met name een autorijders land. Als de automobilist er geen baat bij heeft hoeft de weg (en niet alleen de fietspaden) niet onderhouden te worden zo lijkt het soms wel.
Ik fiets momenteel de Hanze fietsroute van Oost naar West, van Rügen naar Groningen, met de korte doorsteek van Hamburg naar Lübeck. Er zit op de hele route behoorlijk wat slecht wegdek, dus ik kom op een daggemiddelde van tot nu toe 73 km voor de fietsdagen. Lübeck Groningen is op die basis 7 dagen.
De tracks zijn in principe prima, net als het boekje. Ik heb keer een fout gevonden en nu twee keer een recente versperring.
Allemaal bedankt voor de reacties. Ik kom er nu wel uit.

Vriendelijke groeten,

Bert Kaspers