Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vennbahn in De Telegraaf - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vennbahn in De Telegraaf

Goed, voor degenen die de Vennbahn alleen maar voor watjes vinden, probeer dan eens deze permanente binnen de 13u30 te rijden:

https://www.mybrevet.cc/public/nl/rando ... et/view/72
Fedor schreef:
zo 09 aug, 2020 13:21
Bert van Sprang schreef:
zo 09 aug, 2020 12:53
Maar het blijft de Ardennen voor watjes 😀. Beetje als met E-mtb de Alpen in.
Dus? Zoveel fietsers zoveel voorkeuren...

Sommige mensen willen gewoon ergens komen zonder een topconditie te hebben.
Of, zoals ik al schreef, deze eenvoudige Vennbahn benutten om op de fiets snel naar meer uitdagende heuvelachtige gebieden te komen. Het is dus niet of/of maar en/en. #nuance
De Vennbahn biedt prachtige aansluitingen, zoals de Kylltal route naar de Moezel.
Maar ook de Kyltalroute is volgens mij grotendeels een oude spoorlijn, wel veel mooier (vind ik) als de Vennbahn.
Gisteren kleine stukjes Venbaan gefietst. Van st Vith naar sint Geertruid. Lekker om knieen te laten herstellen van > 15 procent gemene hellinkjes de dag ervoor. 4 km/u met 22/34 pffff. Dat dat iets van 20 keer.
En fijn om even in de schaduw te fietsen.

Verder flink wat mooie en steile en gemene stuiter de stuiter alternatieven te vinden, vlak bij de Venbaan
Gister waren de knieën blij met glad asfalt en geleidelijke stijging.
[quote="Bert van Sprang" post_id=373675 time=1596980536 user_id=7269]
Maar ook de Kyltalroute is volgens mij grotendeels een oude spoorlijn, wel veel mooier (vind ik) als de Vennbahn.
[/quote]

Het is mooier DAN en net zo mooi ALS, Bert!
Sorry, Brabander :lol: .
Als we het maar genoeg door elkaar gebruiken, komt het straks vanzelf de Van Dale.
Met beide reacties ben ik het niet eens.
1. Heeft niets met Brabants te maken maar met geen kennis hebben of niet toepassen van de regel. Die regel is overigens eenvoudig en er zijn geen uitzonderingen. Dat laatste is uitzonderlijk in onze taal.
2. Dat zal de toekomst uitwijzen. Wat mij betreft verarming van de Nederlandse taal.

Wil je nog even laten weten dat ik enorm fan ben van dialecten en streektalen. In openbare situaties geef ik wel de voorkeur aan zo correct mogelijk Nederlands.

Groetjes, Loes
Ik ben het helemaal met je eens!
Even terug naar de Kyltallradweg, deze loopt voor het grootste gedeelte parallel aan een bestaande spoorlijn, de lijn van Trier naar Köln/Keulen door de Eifel.
Wij hebben een paar jaar geleden een rondje Vaals - Trier- Vaals gefietst, heen over onder ander andere de Vennbahn en terug over onder andere de Kylltalradweg. Allebei zijn ze mooi (vind ik), maar ook erg verschillend. Zo loopt de Vennbahn over de Hoge Venen, en zit je op een hoogvlakte. De Kylltalradweg loopt door het dal van het riviertje de Kyll, en dan heb je gelijk een heel anders landschap.
Als je op wil schieten neem dan de Vennbahn, als je meer tijd hebt, fiets dan langs de Kyll.
DaVinci schreef:
zo 09 aug, 2020 20:21
Wij hebben een paar jaar geleden een rondje Vaals - Trier- Vaals gefietst, heen over onder ander andere de Vennbahn en terug over onder andere de Kylltalradweg. Allebei zijn ze mooi (vind ik), maar ook erg verschillend. Zo loopt de Vennbahn over de Hoge Venen, en zit je op een hoogvlakte. De Kylltalradweg loopt door het dal van het riviertje de Kyll, en dan heb je gelijk een heel anders landschap.
Lijkt me een mooi rondje. Hoeveel km was dat ongeveer in totaal?
nicolevelo schreef:
zo 09 aug, 2020 20:36
DaVinci schreef:
zo 09 aug, 2020 20:21
Wij hebben een paar jaar geleden een rondje Vaals - Trier- Vaals gefietst, heen over onder ander andere de Vennbahn en terug over onder andere de Kylltalradweg. Allebei zijn ze mooi (vind ik), maar ook erg verschillend. Zo loopt de Vennbahn over de Hoge Venen, en zit je op een hoogvlakte. De Kylltalradweg loopt door het dal van het riviertje de Kyll, en dan heb je gelijk een heel anders landschap.
Lijkt me een mooi rondje. Hoeveel km was dat ongeveer in totaal?
Wij hebben gefietst Vaals - Trier - Düren, en dan met de trein van Düren naar Aachen.
Bijna 500 km in totaal. In 3 dagen naar Trier, rustdag in Trier, en weer 3 dagen terug.
Wil je een korte beschrijving van onze route (hotels en B&B), dan graag een PM, is denk ik een beetje off-topic om deze hier te plaatsen.
DaVinci schreef:
zo 09 aug, 2020 21:30
is denk ik een beetje off-topic om deze hier te plaatsen.
Nee hoor ;)
Het gaat bij zo’n tracé altijd over het gemakkelijke fietsen maar je leest nooit dat het erg irritant is om de hele dag anderhalf procent stijging tegen te hebben. Terwijl wij dat wel vonden :)

Buiten dat; mooie route. (Ik houd van bomen).
Grandonneur schreef:
ma 10 aug, 2020 10:14
Het gaat bij zo’n tracé altijd over het gemakkelijke fietsen maar je leest nooit dat het erg irritant is om de hele dag anderhalf procent stijging tegen te hebben. Terwijl wij dat wel vonden :)
Ja, dat komt nogal eens voor bij voormalige spoorlijnen. Ik herinner me een voie verte bij Le Puy-en-Velay... Uit het reisverslag:
"We klimmen de vulkaankegel van Le Puy-en-Velay uit over een geleidelijk stijgende voie verte. Dat lijkt een makkie maar kilometers lang vals plat rijden over een half verhard pad bevalt maar matig."

Afbeelding

Een ander kenmerk van voies vertes, vias verdes en hoe ze verder mogen heten is dat je nogal eens om de dorpen heen fietst omdat de spoorlijn (anders dan een weg) vaak niet van dorp naar dorp liep, maar alleen min of meer in de buurt kwam (bv. Monschau bij de Vennbahn). Het kan dan allemaal wat eentonig worden. Maar de tunnels schelen dan weer veel klimwerk.
Mee eens.
Ook minder vind ik dat je bij sommigen om de km weer tussen hekjes, paaltjes, blokken, etc moet slalommen omdat er een weg, of zelfs maar een boerenpad gekruist wordt.
Ook is het wegdek vaak minder dan op een gewone gravel weg, en ik maak regelmatig mee dat allerlei begroeiing tegen je aan krijgt, als gevolg van algemeen slecht onderhoud.

Toch aardig dat deze routes worden ontwikkeld; zeker beter dan niks, en het trekt genoeg (eigen) publiek.
Ideaal als je wilt wild kamperen, na zeg 18:00 - 19:00 heb je zo'n oud treinspoor voor je alleen.
peter de rijk schreef:
ma 10 aug, 2020 11:58
[Ik herinner me een voie verte bij Le Puy-en-Velay... Uit het reisverslag:
"We klimmen de vulkaankegel van Le Puy-en-Velay uit over een geleidelijk stijgende voie verte. Dat lijkt een makkie maar kilometers lang vals plat rijden over een half verhard pad bevalt maar matig."
Ik had daar een Franse gids bij me die ik beneden onderweg tegenkwam op z'n klassieke Franse randonneur. Maakte het best een leuk stuk daar.

Bert van Sprang schreef:
ma 10 aug, 2020 12:14
Ideaal als je wilt wild kamperen, na zeg 18:00 - 19:00 heb je zo'n oud treinspoor voor je alleen.
Best een goed idee ;)
Anders schreef:
za 08 aug, 2020 14:07
Ik zou toch wel een paar positieve dingen willen zeggen over de Vennbahn, ik hoop dat dat nog is toegestaan op dit forum :)

Het is prachtig asfalt, het is verkeersvrij, het uitermate geschikt voor fietsvakantie voor beginners (niet iedereen wil 80 kilometer per dag fietsen, niet iedereen houdt van klimmen of snelle afdalingen), zeer geschikt voor fietsen met kinderen, je kunt er met elke fiets op terecht, je kunt de weg niet kwijtraken, gelegenheden voor eten en drinken zijn mooi gespreid langs de route, er zijn voldoende faciliteiten om te overnachten langs de route, op diverse plekken heb je mooie vergezichten zonder dat je je overmatig hoeft in te spannen om te klimmen, en tot slot is er volop informatie op toegankelijke wijze verkrijgbaar. Ik snap dus best waarom het traject de nodige aandacht krijgt (en waarom er de nodige marketing op wordt gezet).
Precies. Een paar jaar terug maakte ik met een groepje fietsers al dankbaar gebruik van de Vennbahn om een fietstocht van Robertville naar Sint Geertruid tijdens een hittegolf nog een beetje leuk te houden.
En het is helemaal mooi als de Telegraaf een deel van zijn lezers over kan halen om hun heilige koe een keer aan de kant te zetten voor een fietsvakantie. Ik denk dan aan een zwager van mij, die niet zo gauw een andere krant dan de Telegraaf zal lezen. Nu is hij op zijn 58e voor het eerst van zijn leven aan een fietsvakantie begonnen. Op een nieuwe fiets en met een geleende kampeeruitrusting maakt hij nu een rondje door Nederland.
In het verleden ging hij o.a. naar Thailand, Indonesië of Sri Lanka omdat hij vond dat hij Europa wel gezien had. Hij bedoelde dan dat hij al heel wat Europese voetbalstadions van binnen had gezien. Uit angst voor coronavirussen in vliegtuigen en populaire vakantielanden blijft hij dit jaar liever wat dichter bij huis.
Nu krijgen we elke dag enthousiaste appjes van hem met foto's van een taartje in Egmond, een biertje op de boot naar Stavoren of een boerencamping in Gaasterland. En wat voor ons een heftige hittegolf is, ervaart hij met een roze telegraaflezersbril als 'mooi weer' ;-)