Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vennbahn in De Telegraaf - Forum Wereldfietser

Vennbahn in De Telegraaf

In de bijlage VRIJ van de papieren Telegraaf van vandaag staat een artikel over de Vennbahn over maar liefst drie pagina's.
Veel zin om daar te fietsen....
Maar op de website van de Telegraaf niets te vinden.
Martin E. van Doornik schreef:
za 08 aug, 2020 11:49
In de bijlage VRIJ van de papieren Telegraaf van vandaag staat een artikel over de Vennbahn over maar liefst drie pagina's.
Veel zin om daar te fietsen....
Maar op de website van de Telegraaf niets te vinden.
In de reeks "meest overgewaardeerde en gehypete fietstrajecten" zou de Vennbahn toch wel bijzonder hoog scoren!
Fietspad met het beste marketing team?

;)

Ach, wel leuk als de start van een eerste fietsreis, met jonge kinderen, om met slecht weer zonder navigeren toch een hoop meters te maken, of juist met grote passen snel thuis te geraken ;)

En ach, als die mensen dan enthousiast zijn kunnen ze vanzelf weer verder kijken naar iets anders leuks =)
Staan veel bomen omheen dus je ziet echt niets.. wel beter dan de alternatieve wegen in die hoek aangezien die nogal op en neer gaan. Al met al lekker inkomen voor een langere reis na de heuveltjes in Limburg, maar niet iets om voor af te wijken van een route
Ik zou toch wel een paar positieve dingen willen zeggen over de Vennbahn, ik hoop dat dat nog is toegestaan op dit forum :)

Het is prachtig asfalt, het is verkeersvrij, het uitermate geschikt voor fietsvakantie voor beginners (niet iedereen wil 80 kilometer per dag fietsen, niet iedereen houdt van klimmen of snelle afdalingen), zeer geschikt voor fietsen met kinderen, je kunt er met elke fiets op terecht, je kunt de weg niet kwijtraken, gelegenheden voor eten en drinken zijn mooi gespreid langs de route, er zijn voldoende faciliteiten om te overnachten langs de route, op diverse plekken heb je mooie vergezichten zonder dat je je overmatig hoeft in te spannen om te klimmen, en tot slot is er volop informatie op toegankelijke wijze verkrijgbaar. Ik snap dus best waarom het traject de nodige aandacht krijgt (en waarom er de nodige marketing op wordt gezet).

Is het iets voor wereldfietsers? Voor velen vermoedelijk niet. Ik heb afgelopen weekend 180 kilometer gereden in dit gebied waarvan zo'n 50 op de Vennbahn, en ben af en toe bewust van de Vennbahn afgegaan om wat afwisseling te hebben. Het is monotoon qua fietsen, monotoon qua beleving en je krijgt weinig mee van de streek. Ik vind het een geestdodende exercitie, net als bv. het voormalige treintraject van Hoegaarden naar Namen. Routemakers als Benjaminse en Reitsma zijn er weg van en dat is voor mij een reden om voortaan mijn eigen weg uit te zoeken in plaats van hun routes te volgen. Maar desondanks zou ik trajecten als de Vennbahn gerust aanbevelen bij vrienden en familie die eens willen proeven aan fietsen in een ander gebied zonder dat ze zich enorm druk hoeven te maken over de voorbereiding of over hun fiets. Als die op eigen houtje een beetje in de ronde gaan fietsen in Zuid-Limburg, de Ardennen of de Eiffel, krijgen ze vroeg of laat te maken hellingen van 10, 12% en is alle lol er meteen af.
Dat artikel over de Vennbahn rept ook over andere fietspaden op oude spoorlijnen, maar men is de Klarälvsbanan in Värmland blijkbaar vergeten. Volgens de Zweden de mooiste fietsroute op het voormalige spoortraject van Europa! (die man op de foto ben ik niet, maar is een vriend die met me meefietste)
De personen op de tweede foto zijn afkomstig uit Leiden.
DSCF7686.jpg
imm012_N12.jpg
Anders schreef:
za 08 aug, 2020 14:07
...
Is het iets voor wereldfietsers? Voor velen vermoedelijk niet.
...
Je kunt in 1 lange dag van het NS station te Heerlen naar Troisvierges in Luxemburg fietsen, en in 2 dagen ben je in Frankrijk. Dus als etappe om even op te warmen voor een trip naar Frankrijk of de Alpen is het een fijne route, ook voor wereldfietsers.
willem.m schreef:
za 08 aug, 2020 15:44
Anders schreef:
za 08 aug, 2020 14:07
...
Is het iets voor wereldfietsers? Voor velen vermoedelijk niet.
...
Je kunt in 1 lange dag van het NS station te Heerlen naar Troisvierges in Luxemburg fietsen, en in 2 dagen ben je in Frankrijk. Dus als etappe om even op te warmen voor een trip naar Frankrijk of de Alpen is het een fijne route, ook voor wereldfietsers.
Hangt ervan af hoe láát je op station Heerlen aankomt als je in Groningen woont, dat haal je niet in één dag tot Troisvierges . :roll:
Ik heb in april 2017 hetzelfde gedaan en het was al laat in de middag toen ik in de Vlaamse Voerstreek kwam.
Ik geloof dat ik het met iedereen wel eens ben. Ik heb er enkele jaren geleden een stuk van gereden en het was inderdaad saai.
Maar niet iedereen is een stoere en ervaren wereldfietser met een fiets die zowat alles kan. Er zijn ook gezinnen met kleine kinderen, of mensen die nooit een fietsvakantie hebben gedaan en alleen een three speed stadsfiets hebben. Mijn advies is altijd het eerst te proberen met wat je hebt, om te zien of je het leuk vindt, en wat je er leuk aan vindt. Daarom was ik erg blij met Paul Benjaminse's nieuwe Veloroute du Soleil, die een reeks van zulke wat suffe vlakke trajecten aan elkaar knoopt. Benjaminse zegt dat je met zo'n gewone stadsfiets maar twee keer een stukje hoeft te lopen. Het alternatief was altijd om mensen te zeggen eerst maar eens een rondje Nederland te doen, en dan is die Veloroute du Soleil toch echt leuker en een beetje exotischer. Mijn plan dit jaar was dus die route in mei uit te proberen om te zien of hij echt zo simpel is. Die tocht kon natuurlijk niet doorgaan, maar ik ben nog steeds nieuwsgierig, en zal hopelijk volgend jaar mijn bevindingen delen.
Ik vind veel reacties hier verrassend negatief.
Het is op zich gewoon al goed dat een overheid geld uittrekt voor zulke infrastructuur, of je er nu persoonlijk van houdt of niet.

En de wereldfietser weet waaraan hij begint wanneer hij een gemakkelijk traject kiest zoals de Ravels in Wallonië, de Vennbahn of jaagpaden langs kanalen en rivieren. Wanneer het me om de ervaring gaat, neem ik ze liever niet maar wanneer ik een rustige dag of veel kilometers wil, dan neem ik de nadelen er zonder morren bij.

Bovendien kun je moeilijk ontkennen dat ze mensen aan het fietsen zetten. Ook dat is op zich al goed vind ik.
derdekeer schreef:
za 08 aug, 2020 20:48
Ik vind veel reacties hier verrassend negatief.
...
Ik heb geturfd: n=3. Of dat veel is...
willem.m schreef:
za 08 aug, 2020 20:59

Ik heb geturfd: n=3. Of dat veel is...
Ik ben een beetje lui vandaag - net een verhuis gedaan - maar ik tel negen reacties voor de mijne. Trek daar de TS van af en de reacties die niet over de Vennbahn gingen maar over een ander fietspad of de bereikbaarheid van de Vennbahn, en dan is 3 naar mijn smaak best wel veel voor een mooi, positief fietsproject.
derdekeer schreef:
za 08 aug, 2020 20:48
Ik vind veel reacties hier verrassend negatief.
Ik vind negatieve reacties over de Vennbahn überhaupt verrassend. Het loopt over een oud spoortraject dus de ontwerpers kan je niets aanrekenen. Er zijn goede voorzieningen en het is een ideale manier om relaxed de Eifel in of uit te komen (en veiliger dan over de reguliere wegen).

En je hoéft er niet te fietsen, er zijn voldoende alternatieven.
Persoonlijk vindt ik de RURUFER radweg mooier, maar bij Niddigen is het even afzien.
Ik heb er regelmatig gereden, altijd wel met plezier. Meestal in de vorm van een dagtocht vanaf huis.
De beleving van de Vennbahn hangt af van tijdstip en weer. Ben je er maar 1x geweest op het verkeerde moment, ja dan kan je beleving negatief zijn.
Ik heb er iig vaak met plezier gefietst, net zoals op veel andere Ravels.
Maar het blijft de Ardennen voor watjes 😀. Beetje als met E-mtb de Alpen in.
Bert van Sprang schreef:
zo 09 aug, 2020 12:53
Maar het blijft de Ardennen voor watjes 😀. Beetje als met E-mtb de Alpen in.
Als je geen supergetrainde berggeit bent, dan ben je niet onmiddellijk een watje.
Laat iedereen zelf bepalen of de Vennbahn wat is en zo ja welke dagafstand.
Overigens leuk artikel. Wellicht krijgen velen hierdoor inspiratie om voor het eerst op fietsvakantie te gaan.
Bert van Sprang schreef:
zo 09 aug, 2020 12:53
Maar het blijft de Ardennen voor watjes 😀. Beetje als met E-mtb de Alpen in.
Dus? Zoveel fietsers zoveel voorkeuren...

Sommige mensen willen gewoon ergens komen zonder een topconditie te hebben.
Bert van Sprang schreef:
zo 09 aug, 2020 12:53
Maar het blijft de Ardennen voor watjes 😀. Beetje als met E-mtb de Alpen in.
Nou kom er maar in 😂😂😂 heerlijk Bert
Wij hebben afgelopen week met peuter een dag of 5 in de ardennen gefietst, de eerste dagen waren erg leuk en mooi, maar met de hitte wordt het echt niet leuk meer om een peuter en bijbehorende bagage telkens weer een paar honderd meter naar boven te fietsen. Een raveltraject en vennbahn waren erg fijn om relatief snel terug naar huis te kunnen. s'ochtends vroeg weg om het dal uit te klimmen, ravel op te pakken, s'middags in de hitte was het nog wel te doen om rustig over de Vennbahn richting huis te peddelen. Tweede helft werd inderdaad wat saai, maar het eerste deel had zeker wel mooie stukken. Kan me echter niet voorstellden dat mijn fietsvakantie uitsluitend uit dit soort trajecten zou bestaan (ook niet met kleine kinderen).

De marketing voor de Vennbahn is opvallend, en lijkt me inmiddels nogal overbodig, het zou zinniger zijn om dit geld in verbetering van andere fietsinfrastructuur te steken,