Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies/tips voor route naar Avignon? - Forum Wereldfietser

Advies/tips voor route naar Avignon?

Ik ben een route aan het uitstippelen naar Avignon. Ik wil over twee weken vertrekken, en heb 31 dagen de tijd.

Dit is de route zoals ik die nu heb opgetekend. Het traject is zo'n 2000km lang dus dat komt neer op een schappelijke dagafstand lijkt me.
Afbeelding

Inzoombaar: https://cycle.travel/map/journey/175642

Ik ben benieuwd of jullie om en nabij deze route nog tips en adviezen hebben. Zijn er plaatsen, plekken of trajecten die ik echt mee zou moeten nemen? Zou je bepaalde stukken afraden?

Mijn voorkeuren/overwegingen:
  • Ik begin (mbv de trein) in Heerlen omdat ik in een dag of 4 in Frankrijk wil zijn. Dat doe ik via Duitsland omdat zij alles nog vrij aardig onder controle hebben. Daarna wil ik de rest van mijn reis binnen de Franse grenzen blijven, zodat ik geen problemen krijg als er tussentijds grensmaatregelen worden genomen.
  • Ik eindig in Avignon ivm fietstransport door Soetens. Tussen Avignon en Lyon heb ik een halve lus naar het westen ingebouwd (naar de bron van de Loire), die ik over kan slaan in geval van tijdnood.
  • Ik heb mijn asfalt-racefiets onlangs vervangen door een nieuwe toerfiets met 50mm banden. Ik ben geen mountainbiker maar wil hier en daar wel mooie stukken onverhard meepakken.
  • Ik geniet van het hooggebergte. Ik heb nu een paar mooie lichte versnellingen erbij en wil wel serieus de lucht in. Ik heb geen geweldige klimconditie maar wel uithoudingsvermogen. Ik wil kijken of ik de Alpe d'Huez en Ventoux kan doen (als ik dan toch in de buurt ben) maar misschien is dat te hoog gegrepen. Voor die tijd heb ik niet al tè zware cols ingepland en blijven de percentages beperkt. De Iseran staat op het programma. Die is weliswaar lang en hoog, maar niet al te steil vanuit het noorden. Ik heb tot nu toe nooit echt last gehad van de hoogte, al ben ik nooit echt boven de 2km uit geweest.
  • Omdat ik weinig klimwerk heb kunnen oefenen de afgelopen maanden, heb ik al vroeg in de tocht de nodige klimmeters ingebouwd.
  • Ik hou daarnaast van oude stadjes en fietsen langs water. Ik wil echter niet uitsluitend maar langs voorbedachte fietsroutes fietsen maar soms ook minder toeristische stukjes meepakken.
  • Ik ben hobbyfotograaf dus ben vaak op zoek naar mooie plaatjes. Ik ben echter weer niet iemand die in zijn eentje kathedralen en musea binnengaat, ik blijf doorgaans wel buiten bij mijn fiets.
  • De volgende punten heb ik bewust op de route gezet: Saarlouis, Saarschleife, een paar Elzasplaatsjes en Gerardmer ivm persoonlijke herinneringen, Gorges des Nouailles (onder Besancon), Baume les Messieurs (Jura). Trier ontwijk ik, daar ben ik in 2018 al geweest.
Ik heb bij het samenstellen inspiratie opgedaan met behulp van Komoot. Die gaf me echter weinig mooie tips voor het stuk tussen Baume les Messieurs en Annecy (km 1000-1130). Ik ben daar nog zoekende naar leuke stukken. Verder heb ik in het onderste stuk van de Vogezen (km 660-750) niet echt een idee gehad, op het beklimmen van de Ballon d'Alsace na.

Oh ja, en ik zag dat de Tour hier nog langskomt rond 17/18 september. Ik ben nog aan het kijken of ik dat erin kan verwerken.
Ik heb die wel bekeken inderdaad, en heb er ook mooie verhalen over gehoord. Het is alleen een vrij vlakke route en zonder klimmeters in de benen kom ik de cols niet over denk ik. Maar wellicht kan ik er wat mee voor het stuk tussen Alpe d'Huez en Avignon, ik ga er nog eens naar kijken!
Als ik een duit in het zakje mag doen:

1. Neem de Galibier in plaats van de Croix de Fer. De Galibier is aan de noordzijde niet spectaculair, maar dat is de Croix de Fer ook niet. Maar als je eenmaal op de Galibier boven komt, kan je genieten van een van de allermooiste panorama's van alle Alpenpassen: het uitzicht op La Meije (bijna 4.000 meter hoog). Daarentegen is de Croix de Fer bovenop niet echt interessant. Mocht je bij nader inzien over de Galibier gaan en toch ook naar Alpe dHuez willen, dan kan je in plaats van de platgefietste, brede hoofdweg naar het skidorp ook Col de Sarenne nemen. Die weg is best aardig en totaal niet druk.

2. Overweeg waarom je de Alpe d'Huez wilt doen. De klim is weliswaar zwaar en je kunt dan zeggen dat je 'm gedaan hebt. Maar de weg is breed, als je pech hebt druk, en ligt grotendeels in een saai bos. Eenmaal boven de boomgrens beland je in een foeilelijk skidorp. Teleurstellend dus. Het is m.i. een van de meest overrated dingen voor de bucket list. De enige reden waarom Alpe d'Huez denk ik zo bekend is, is gelegen in de bedragen die het skiplaatsje jarenlang heeft betaald om als aankomstlocatie in de Tour te mogen fungeren om zo reclame te maken voor het skigebied. Daarna is het een soort traditie geworden om met de Tour terug te keren (ook handig voor de organisatie, want je kunt er met gemak alle bussen en supporters kwijt), en ook traditie voor hele volksstammen om daar op de soms meest bizarre rijwielen te gaan fietsen, maar dat laatste is eigenlijk gewoon kuddegedrag.
/edit: Je wilt 'm afdalen, maar dan nog: waarom zou je er überhaupt naartoe willen?
Veloroute du Soleil van Benjaminse niets? Loopt op dit moment tot Avignon. Start officieel in Maastricht, maar loopt via Aken. In Heerlen starten zouden wij ook doen. Wij zouden die deze zomer gedaan hebben als er geen corona was geweest.
willem.m schreef:
wo 19 aug, 2020 20:26
Als ik een duit in het zakje mag doen:

1. Neem de Galibier in plaats van de Croix de Fer. De Galibier is aan de noordzijde niet spectaculair, maar dat is de Croix de Fer ook niet. Maar als je eenmaal op de Galibier boven komt, kan je genieten van een van de allermooiste panorama's van alle Alpenpassen: het uitzicht op La Meije (bijna 4.000 meter hoog).

2. Overweeg waarom je de Alpe d'Huez wilt doen. De klim is weliswaar zwaar en je kunt dan zeggen dat je 'm gedaan hebt. Maar de weg is breed, als je pech hebt druk, en ligt grotendeels in een saai bos. Eenmaal boven de boomgrens beland je in een foeilelijk skidorp. Teleurstellend dus. Het is m.i. een van de meest overrated dingen voor de bucket list.
Hier kan ik me bij aansluiten. Het uitzicht vanop Galibier is adembenemend. Het nadeel is wel dat je daarna een flink stuk drukke weg moet volgen, hoewel ik de indruk heb dat je dat op andere plaatsen ook doet, dus misschien is dat geen probleem.
Dat brengt me bij Alpe d'Huez. Het unanieme oordeel van alle fietsers die ik ken en die hem gedaan hebben, is: "Lelijke berg". OK, OK, ik heb hem ook beklommen maar achteraf voelde het aan als een verplicht nummer, een gevoel dat ik op geen enkele andere Alpencol heb gehad.
Mooie tips, hartelijk dank! De Huez was voor mij inderdaad eigenlijk alleen een bucketlistdingetje, en de Croix de Fer een manier om daar naar toe te komen. Maar als ik achteraf kijk welke beklimmingen mij echt enthousiast maakten, dan waren dat de beklimmingen met het mooiste uitzicht zoals bv de Aspin. Dus dan wordt het de Galibier. Die drukke weg moet daarna wel lukken.

Als ik zo op street view kijk is een zuidelijker vervolg via de Ornon en de Col de Menée bovendien stukken mooier dan de Alpen uitrijden via Grenoble, en dan kom ik net zo goed in de omgeving van Valence uit.

@ericplan - dat is ook wel een interessante route. Ook hier voor mij wel het probleem dat ie vrij vlak is in het begin, maar ik ga wel even nader kijken wat Benjaminse bijvoorbeeld rondom Valence heeft bedacht. Ik heb zijn route naar Rome gevolgd en hij weet inderdaad wel mooie trajecten te vinden.
ericplan schreef:
wo 19 aug, 2020 20:44
Veloroute du Soleil van Benjaminse niets? Loopt op dit moment tot Avignon. Start officieel in Maastricht, maar loopt via Aken. In Heerlen starten zouden wij ook doen. Wij zouden die deze zomer gedaan hebben als er geen corona was geweest.
De Veloroute du Soleil van Paul Benjaminse is een prachtige route, maar ook gemakkelijk. Het hoogste punt in Frankrijk ligt op 400 meter. De vraag is nu juist klimmen en hooggebergte.. Je zou de Veloroute du Soleil als basis kunnen nemen en er bergen aan toe kunnen voegen.
ericplan schreef:
wo 19 aug, 2020 20:44
Veloroute du Soleil van Benjaminse niets? Loopt op dit moment tot Avignon. Start officieel in Maastricht, maar loopt via Aken. In Heerlen starten zouden wij ook doen. Wij zouden die deze zomer gedaan hebben als er geen corona was geweest.
De Veloroute du Soleil van Paul Benjaminse is een prachtige route, maar ook gemakkelijk. Het hoogste punt in Frankrijk ligt op 400 meter. De vraag is nu juist klimmen en hooggebergte.. Je zou de Veloroute du Soleil als basis kunnen nemen en er bergen aan toe kunnen voegen.
Ik volg dit draadje met interesse. Je zou ook vanaf Strasbourg, via Basel de Juraroute kunnen oppikken aan Zwitserse kant tot in Nyon/Lausanne of Genève. Die Juraroute ziet er best pittig uit en heel mooi. Vandaaruit verder naar het Zuiden, bvb stukje van de via Rhona. Dit stond op mijn bucketlist voor deze zomer, maar wegens corona... uitgesteld.
Hee die route kende ik nog niet, die ga ik eens napluizen. Dank voor de tip!
als je bij sarrebourg recht omlaag gaat kun je nog de col du donon meepikken om wat op te warmen.

mooi daarna, en stevig klimmen is de Zwitserse Jura route. al snap ik je zwaarwegende corona overwegingen.
Grappig, ik had mijn route eerst inderdaad over de Donon lopen. Toen zag ik dat iets noordoostelijker een heel mooi kerkje stond op een rots (Rocher de Dabo). Dus ik heb mijn route daarlangs gelegd voor een mooie foto. Vlak daarna ga ik over de Urstein die bijna even hoog is als de Donon, met volgens Komoot nog eens een uitzichtpunt op de Rocher de Dabo.

Die Jura route ga ik dit weekend eens rustig bekijken. Kan altijd een variant met deze route meenemen natuurlijk en de actuele coronasituatie ter plekke beoordelen.
Gezien de ontwikkelingen in Frankrijk wordt deze reis in rap temp een steeds lastiger verhaal. Ik verwacht niet dat het rood kleuren van de Franse departementen ophoudt bij de stand van vandaag.
Ben daarom een alternatieve route naar de Dolomieten aan het uitstippelen. Dan neem ik volgende week zondag rondom Saarbrucken de beslissing welke kant ik op ga.
Anders schreef:
vr 28 aug, 2020 22:23
Gezien de ontwikkelingen in Frankrijk wordt deze reis in rap temp een steeds lastiger verhaal. Ik verwacht niet dat het rood kleuren van de Franse departementen ophoudt bij de stand van vandaag.
Ben daarom een alternatieve route naar de Dolomieten aan het uitstippelen. Dan neem ik volgende week zondag rondom Saarbrucken de beslissing welke kant ik op ga.
En...wat is het geworden?
Uiteindelijk is het dit geworden:
https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
1650km, ca. 14000 hoogtemeters.

Ik ben in het begin drie keer een stukje met de trein gegaan omdat ik nauwelijks heb kunnen oefenen met klimmen. De Kyllradweg (ten noorden van Trier, ten noordoosten van Luxemburg) had ik ingeschat als lekker vlak fietsen langs een rivier maar dat viel vies tegen. Mede door omleidingen met stukken 16% alsof het niks was.

Per ongeluk ben ik twee keer Frankrijk in gereden, bij Sarreguemines en Wissembourg. Dat was daags nadat Frankrijk net ook dat stukje als rood departement had bestempeld. Niet dat je dan meteen dood neervalt maar ik had mijn route juist aangepast om Frankrijk te vermijden :)

De Silvrettapas was mijn zwaarte touringdag ooit. Die is in het begin een stuk heftiger met volle bepakking dan de klimprofielen deden geloven. En dan bovenop geen koelkastmagneet te koop. Oostenrijkers snappen ook niks van marketing :) Een rustdag later was de Reschenpas dan wel weer een peuleschil, daar kwam ik fluitend boven.

Ik had oorspronkelijk echt de Dolomieten in gewild (met 3/4 van de Sella ronde) maar het weer kantelde waardoor er veel regen werd voorspeld en 's nachts temperaturen ruim onder nul. Ik ben weer afgedaald, richting Trento gegaan en iets later over de Monte Grappa gereden (zon, hagel, sneeuw, heb er alles gehad) naar het noorden, om daags erna de Passo san Boldo te kunnen doen.

Paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding
Terugkerend thema in september: volop fruit langs de weg

Afbeelding

Afbeelding
Silvretta Hochalpenstrasse

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Reschenpas

Afbeelding
Seiser Alm, Siusi

Afbeelding
Pottenkijkers bij de beklimming van de Monte Grappa

Afbeelding

Afbeelding
Passo san Boldo

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Venetië
Ziet eruit als een fraaie trip, die foto's zijn wel meer dan een plusje waard (-:

Is de nieuwe fiets bevallen?
Thanks!

Ja, na een week of drie wel. Ik moet er wel bij zeggen dat ik mijn fiets (Koga Worldtraveller Signature met Rohloff en belt, voor degenen die niet op de hoogte zijn) na twee weken wel redelijk zat was. Dat had overigens deels mee te maken met een vermoedelijke offday van mijn fietsenwinkel bij het fietsklaar maken.

Afbeelding

Na ophalen schoot bij de eerste de beste remtest, bijna het voorwiel uit de dropouts. Ik had er pitlock veiligheidsskewers op laten zetten die blijkbaar niet goed genoeg waren aangedraaid. Daarop liep het spatbord aan en had ik moeite om het wiel er recht in te krijgen. De remschijf was gelukkig nog wel recht. Thuis heb ik uren geklooid om het wiel en de remblokjes er goed en geluidvrij in te krijgen, maar zeker de eerste twee weken kwam het regelmatig voor dat de rem na een scherpe bocht (of soms opeens uit het niets) aan begon te lopen.

De eccentrische bottom bracket (bedoeld om de belt op spanning te houden) bleek al na een paar uur fietsen helemaal los te zitten. Was ook niet goed aangedraaid. Koga geeft op de eigen site hoog op van die eccentrische as, maar verzuimt in het instructieboekje te vermelden hoe je die verstelt. Je krijgt van Koga een luxe blik bij de fiets met een onzinnige sleutel (losse inbusjes zijn veel praktischer), maar die is niet te gebruiken voor die eccentrische as. Daar heb je dus een speciale lange inbussleutel voor nodig. Dat ze die niet meeleveren vind ik onbegrijpelijk.

De spaken van het voorwiel tingelden als een malle als de voortassen wat meer gewicht hadden. Ik heb die dus zo licht mogelijk gepakt, maar daar koop ik geen premium tourfiets voor. Misschien waren de spaken nog aan het zetten, maar volgens mij moet een goed gespaakt wiel geen geluid maken, ook al is ie vers van de pers.

Echt een minpunt: er zit een lichte maar duidelijke shimmy in de fiets bij 19-22 km/uur. Het voorwiel trilt van links naar recht met een frequentie van 4-5 trillingen per seconde (als ik het op het gevoel moet zeggen). De shimmy wordt merkbaarder wanneer ik de voortassen zwaarder vul, maar dat deed ik vanwege die spaken toch al niet. Omdat het op lage snelheid gebeurt levert het enkel wat irritatie op en geen gevaarlijke toestanden. Bij hogere snelheden is de fiets zo stabiel als een huis.

Verder heb ik de verstelbare stuurpen twee keer iets hoger versteld in de eerste vijf dagen. Omdat je dan ook het stuur meedraait moet je die weer terug draaien, maar om daarbij te kunnen moet je de Ortlieb tashouder weer verwijderen, waardoor dat verstellen uiteindelijk een enorm geklooi was. Vervolgens heb ik drie weken met een kraak in die stuurpen rondgereden (enkel te horen wanneer ik kracht zette), omdat ik geen zin had om die Ortlieb weer helemaal los te halen.

Nou ja, zodoende was ik het na een dag of tien wel zat. De fiets staat nog in Venetië (Soetens haalt 'm op) maar ik heb dus nog wel een en ander te bespreken met de fietsenwinkel. Maar gaandeweg de vakantie waren de meeste kinderziektes wel eruit of ontdekt, en daarna begon ie langzaam zijn waarde te bewijzen. De fiets (en met name de Gates belt) is heerlijk stil en je zoeft dus heerlijk geluidloos door het landschap. Bij beklimmingen hoor je alleen je eigen gehijg en verder elk vogeltje om je heen. Wanneer de belt toch licht begint te schuren (1-2 keer per dag speelt ie even op), even wat water op de riem gieten en het is gelijk urenlang voorbij. Prima. Frame makkelijk schoon te maken vanwege de interne bekabeling. Denham stuur is prima bevallen, al heb ik de dag voor vertrek een extra laag stuurlint aangebracht omdat ie daarvoor wat iel vastgreep. De fiets als geheel rijdt geweldig soepel.

Tot slot moet ik wel zeggen dat de fiets niet significant stabieler fietste dan mijn racefiets waar ik mijn eerste tours op heb gemaakt. Blijkbaar heb ik of een hele stijve, stevige racefiets, ofwel mijn motorische perceptie is onderontwikkeld ;-) Wel waren de 50mm banden een merkbaar verschil. Veel comfortabeler.
Dat klinkt helemaal niet positief voor een nieuwe fiets, dat zou toch echt niet mogen. Pingelende spaken duiden op een wiel dat met onvoldoende spanning gevlochten is. Dat is dus de fout van Koga, daar kan de fietsenwinkel niets aan doen, tenzij jij een nieuw wiel hebt laten vlechten. Maar een losstaand voorwiel en aanlopende spatborden is toch wel hun fout.
Anders schreef:
di 13 okt, 2020 19:06
Uiteindelijk is het dit geworden:
https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
1650km, ca. 14000 hoogtemeters.
Mooie foto's.
Dat lijkt op de route die ik in september heb gefietst. ik was je een weekje voor.
https://ridewithgps.com/routes/34217384
ik had ook een wat zwaardere route in gedachte in het Zwarte Woud maar regenbuien hebben mij besluiten af te dalen naar Freudenstadt. De Silvretta had ik al eens gefietst, dus had ik voor de makkelijker Arlbergpas gekozen.

Wat voor matje had je onderweg gekocht?