Additionally, paste this code immediately after the opening tag: First draft: 4-5 maanden Europa - Forum Wereldfietser

First draft: 4-5 maanden Europa

Voorzichtig slaan we weer aan het plannen. Waar we eerder dit jaar onze Azië fietsreis moesten afbreken door Corona, kijken we nu of we onze fietsreis van 4-5 maanden kunnen herplannen. Niet ver weg in een ander werelddeel, maar startend vanuit huis.

Een eerste draft van een mogelijke route die ons leuk lijkt, deel ik hier. Benieuwd naar tips, ervaringen e.d. van mensen die delen van de route al hebben gereden.

Op hoofdlijnen;
- vanuit Zeewolde naar Aachen
- Vennbahn, luxemburg, stuk(je) Moezel
- via Bourgogne richting Rhônedal
- door Provence en Lubéron naar Toulon of Nice
- Corisca westkust
- Sardinië oostkust (of als het tegenvalt vanaf Olbia oversteken naar Cittivechia)
- oversteek vanaf Cagliari naar Napels (of Sicilië)
- door het zuiden van Italië naar Bari (of Brindisi)
- oversteek naar Albanië (of Dubrovnik)
- van Albanië naar Griekenland Pirraeus (of ten noordoosten van Athene
- islandhoppend via cycladen naar Kos
- oversteek naar Bodrum en dan via binnenland naar Cappadocië

In totaal grofweg zo’n 6.000km waarvan zo’n 1.400 km met ferries. Dus een kleine 4.500 km om in 17-21 weken te overbruggen.
Teveel? Te weinig?
En ideale reistijd: vertrek in mei of juni of juli?
Beginnend vanuit huis of toch misschien juist in Turkije? Voordeel vanuit huis is gewoon kijken hoe snel het gaat (of langzaam), fijne opbouw met makkelijke kilometers bij aanvang en onderweg zijn er diverse mogelijkheden om de route te wijzigen of luchthavens waar vandaan je terug kunt vliegen als we minder snel vooruitkomen dan gedacht.

Bijlagen

Als het kan zou ik niet in het hoogseizoen in het zuiden willen fietsen.
Warm/heet en druk.
Maar dan wel meer campings open natuurlijk.
Mooie tocht zo te zien.

Ken je het blog van Jacoming? Fietsen nu richting Griekenland.

Anja
Mijn eerste doel zou zijn om zoveel mogelijk flexibiliteit in te bouwen. Corona is volgend jaar vast nog niet voorbij en ik zou mijn route makkelijk aan willen kunnen passen, bv. door om een oranje gebied heen te reizen. Maar dan nog blijft het spannend of je niet ergens vast komt te zitten omdat je vanaf het ene land niet naar het volgende land mag.
4500 km in 20 weken is 225 km per week. Dat is niet veel, maar of het te weinig is hangt van jullie persoonlijke ambitie af. Hoeveel km fiets je per dag en hoeveel dagen per week wil je fietsen.

In juli en augustus zou ik net als Anja liever niet in Zuid-Italië, Griekenland of Turkije zitten. Dat pleit er erg voor om de route andersom te doen. In mei/juni naar het zuiden en vanaf daar terug.
Lijkt me een prachtige route! En spannend, gezien de ontwikkelingen.

Ik sluit me aan bij Anja en Frans, zeker gezien de hittegolven van de afgelopen jaren zou ik het risico verkleinen om in hoogzomer in Zuid-Europa te moeten fietsen.

De dagafstand lijkt me vrij klein maar dat is een persoonlijke kwestie natuurlijk. Je hebt zo wel de ruimte om uitgebreid van de omgeving en bezienswaardigheden te genieten.

Wat betreft het eilandhoppen van Griekenland naar Turkije zou ik voor de zekerheid ook alvast een alternatieve variant uitdenken, gezien de oplopende spanningen tussen die twee landen in de Egeïsche zee.
wat een leuk plan!
Ik heb zelf veel rond Albanie, Montenegro etc. gefietst. Het is daar wel erg warm in de zomer (40+). Ik zou ervoor kiezen om daar eerder in het seizoen te fietsen, en niet pas in juli en augustus. Of je moet je aanpassen aan de locals, die starten om half 5 smorgens op het land en stoppen rond 11u om savonds weer verder te gaan.

Zelf reken ik altijd met 500km per week, dus je route lijkt dan wat kort voor het aantal weken maar wellicht doen jullie een stuk rustiger aan / plannen meer rustdagen in.

Als je wat over mijn verhalen en ervaringen wilt lezen: madeloes.wordpress.com

Groet, Marloes
Wat fijn al die reacties. Hoop dat er nog veel bijkomen.

Ben benieuwd over wat voor temperaturen jullie het hebben bij ‘te heet’ om te fietsen inde zomer?
In Azie fietsten we plezierig tot een graad of 34. Van 35-37 graden was het in de vroege ochtend (tot ca. 10.30 uur) nog te fietsen.
Daarboven werd het ons te warm.
We zullen toch ergens niet het perfecte weet gaan hebben, dus misschien al in april vertrekken, maar dan zit je. Og altijd met de hete julimaand.
Vanuit huis vertrekken biedt volgens mij wel de meeste flexibiliteit om bij te sturen (letterlijk en figuurlijk) als corona daarom vraagt of de reis verder te vervolgens als de afstand te kort blijkt (lus terug ri Nederland).

Wij rijden gemiddeld 60-70 km per dag en houden minimaal 1 rustdag per week aan, maar willen ook graag ergens eens een week kunnen blijven.
Leuk plan!

Wat betreft de hitte: dat moet je toch zelf uitvinden wat je nog fijne temperaturen vindt om te fietsen. Een en ander is oa ook afhankelijk van bijv luchtvochtigheid.

Zorg gewoon voor genoeg water dan komt 't vanzelf goed :)