Additionally, paste this code immediately after the opening tag: West/Zuid: een trip in eigen land - Forum Wereldfietser

West/Zuid: een trip in eigen land

Wat begon met wilde plannen naar Wenen, mei 2020, mondde uit in 2 tripjes door eigen land. De eerste een bikepacking trip van een week over de flinten in Drenthe tot aan de heide in Stabrecht.

Trip 2 moest ook maar iets worden in eigen land. Door alle corona-maatregelen die al dan niet weer aangescherpt worden, leek mij dat verstandig. Maar wat dan? 3 jaar geleden al eens naar de Nederlandse Noordkaap gefietst, maar die andere 3 extreme uithoeken van ons land dan? Het werden er 2 van de 3 door mijn vrije dagen.

Een trip West/Zuid door eigen land, met nog wat kleine poi's.
St. Anna ter Muiden in Zeeland
Grenspaal 12 bij Kuttingen, Limburg
Vaalserberg
De langste échte kasseienstrook van Nederland
En het geboortehuis van Anton Corbijn
Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... ederlanden
Onderstaand enkele dagen uit mijn instagramfeed als online dagboek.

Foto's
https://www.instagram.com/jwkeij/
Trip
https://www.strava.com/activities/4038137481

Dag 1.
Van Tiel naar Zuidland, Hoekse Waard. 115 km. Door de Kiltunnel en langs het geboortehuis van @antoncorbijn4real. Een prima rit om te beginnen met de hele dag fietsen.


Dag 2:
van Zuidland naar Kwadedamme. 101 km.
Wat een flutdag! ‘S ochtends is alles klam van de condens, dus die bivy tent maar nat ingepakt. Halverwege de rit crasht mijn Wahoo. Geen routes, geen navigatie, geen kaarten. Dan maar zonder, maar mán wat vervelend.
Al fietsend op de borden uiteindelijk @windcycleworks bereikt. Wat volgt is een masterclass over chainstays en verschillende remaansluitingen.
Daarna door naar de camping 10 km verderop.

Dag 3:
een lus door Zeeuws Vlaanderen. 116 km.
Door naar Vlissingen voor de pont naar Breskens.

Daar wacht Zeeuws Vlaanderen! En het punt van Nederland dat het verst ligt van allemaal. Westelijker in Nederland gaat niet.
Wat volgt zijn weidse polders met rustige weggetjes. En als je er dan toch bent: de allerlangste kasseistrook van Nederland, Smokkelweg. Ik waan mij écht ergens tussen Parijs en Roubaix!
Met de tong op de schoenen snel mn tentje opgezet.

Dag 4:
verschrikkelijk! 75 km gefietst vandaag, maar daar ging wat aan vooraf.
Komt ie: de fietspont bij Perkpolder gaat maar 3x per week, dus ik moest met de bus terug door de Westerscheldetunnel. Dat is 2x 20 km fietsen bovenop de 120 km die gepland stond.
Maar in Heinekezand klap ik vól op een paaltje en maak een salto over m’n stuur, met een stooklek als gevolg. Dan maar een dynaplug erin.... gat té groot. Dán een binnenbandje... lek. Dan op zoek naar een fietsenwinkel. Na 1,5 uur eindelijk 2 binnenbandjes! Yes! Door naar Goes. Maar de buitenband zit niet goed in de velg. Dan maar langs Bart van @windcycleworks om te vragen of ik een goéde pomp mag lenen. Daar de band opgepompt: PANG! zei de binnenband. De binnenband piept door de buitenband. Binnen- én buitenband kapot... Gelukkig mocht ik n buitenband van de privécrosser van Bart lenen.🙌

Ondertussen is het al 15:00 en loop 160 km achter op fietsschema. Dat is in mijn geval 7,5 uur fietsen.😅
Dán maar met de trein naar Tilburg. Laatste 11 km nog even naar de camping fietsen.

Sommige dagen gaan niet als gepland, maar ach, ik ben op vakantie. Kan ik er maar beter van genieten.

Dag 6:
Zuid Lim-buuurg! 125 km mét 1500 hm. Misschien net te veel.

Om 8:50 vertrokken voor een dikke lus Zuid Limburg. Op naar het zuidelijkste punt én het hoogste punt van Nederland.
Voor Cadier & Keer gaat t al mis. Hoogtemeters. Ben ik niet gewend in de mooie Betuwe.
Over grote stukken van de @amstelgoldracexp rij ik via België naar grenspaal 12 aan de Rue du Buisdael. Veel fietsers die voorbij komen, zién het paaltje niet eens en gaan in één ruk door naar het drielandenpunt. Na het meest westelijke punt in Zeeuws Vlaanderen, kan ik ook het meest zuidelijke punt van ons land afvinken. En als je er dan tóch bent: even door gereden naar het hoogste punt wat ons land rijk is. Het drielandenpunt. Maar daar is het zó druk met touristen en racefietsers dat ik snel de fiets tegen n hekje kwak en n foto maak. Ik ga toch niet in de rij staan voor een goede foto?

Op de helft, maar nu al stuk. Ik moet er nog 65, en de hellingen volgen. En volgen en volgen. Aaaargh! De 40/11-42 blijkt een goede zet gelukkig.

In Kerkrade schuif ik een kaassoufle naar binnen (16:15 al) en rij door Landgraaf langs het Pinkpop terrein. Een verrassing. Laatste stukje door Duitsland, overal mondkapjes. Maar ik wil nog even wat hartigs scoren. Sjaal voor mn neus en de plaatselijke Penny Market in voor wat chipies. Nog 11 km! Yes!

Moe maar voldaan begin ik om 18:10 aan mn diner. Tentje stond al. Heerlijk. 2 nachten op dezelfde camping.
Next stop: Groesbeek.


Met wat opstartproblemen heb ik 9 dagen heerlijk gefietst door eigen land!
Een prima aanrader om al fietsend ons eigen land weer eens te zien. Ook mooi om te zien; iedere provincie ziet er anders uit, inwoners spreken een ander dialect, hebben andere omgangsvormen.
Ook het contrast met de stedelijke Randstad kan in deze grensstreken ook haast niet groter. Juist in deze verlaten uithoeken waande ik mij toch een beetje in het buitenland.
Schermafbeelding 2020-09-11 om 14.05.52.png
Schermafbeelding 2020-09-11 om 14.05.52.png (756.87 KiB) 6844 keer bekeken
Schermafbeelding 2020-09-11 om 14.05.23.png
Schermafbeelding 2020-09-11 om 14.05.23.png (464.99 KiB) 6844 keer bekeken
Schermafbeelding 2020-09-11 om 14.04.42.png
Die foto's kun je alleen inzien als je een account op 'Insta' hebt. Niet dus.
Misschien wel het mooiste stuk van Reitsma naar Rome, om gewoon wat rond te kijken, is het stuk A'dam-Vlodrop, vond ik.
Manman, wat leven we toch in een mooi land! :D
Leuk stukje fietsen zo! Bedankt voor het delen (-:
Flix schreef:
vr 11 sep, 2020 11:26
Die foto's kun je alleen inzien als je een account op 'Insta' hebt. Niet dus.
Alles wat ze vragen wegklikken en af en toe op vernieuwen klikken en je komt best een eind bij de meest recente foto's, maar het wordt wel steeds meer onmogelijk gemaakt als niet-lid van Instagram inderdaad helaas....
Bedankt voor het verslag. Ik zou graag de foto’s zien maar zonder Instagramaccount lukt dat niet.

Een Wahoo valt dus af mogelijke vervanger van mijn eTrex. Ik ben ook wel benieuwd naar de banden waarmee je reed, dat moet toch wel een heel frustrerende dag geweest zijn.
Leuk tripje :D Flink wat KOMmetjes gescoord zelfs....of was je vergeten je Garmin uit te zetten in de trein :wink:
Thanks voor de racties!
Heb snel 3 knipsels bijgevoegd.

.Paar voetnoten:
- Wahoo is een topding. Een enkele crash is altijd op het moment dat het niet uitkomt. mijn volgende 5.679 opvolgers zijn waarschijnlijk gewoon weer een wahoo.

- Reed op Terreno Zero 35mm van Vittoria, had de route voornamelijk over asfalt uitgestippeld.

- Wahoo aan, ook in het OV, is voor de gehele reisregistratie. KOMmetjes interesseren mij geen bal.
Jurr schreef:
vr 11 sep, 2020 11:37
Flix schreef:
vr 11 sep, 2020 11:26
Die foto's kun je alleen inzien als je een account op 'Insta' hebt. Niet dus.
Alles wat ze vragen wegklikken en af en toe op vernieuwen klikken en je komt best een eind bij de meest recente foto's...
En jij denkt dat ik die foto's per se moet zien van mezelf? :lol:

Maar de oplossing heeft TS al bedacht: er is op dit forum een prima 'bijlage' optie.
jwkeij schreef:
vr 11 sep, 2020 14:12
Wahoo is een topding. Een enkele crash is altijd op het moment dat het niet uitkomt. mijn volgende 5.679 opvolgers zijn waarschijnlijk gewoon weer een wahoo.
Een crash is één ding; dat je vervolgens alles kwijt bent is een hele andere, en nogal kwalijke, zaak. Betekent gewoon dat het een slecht product is.
Jaa, niet écht kwijt.. ik had wifi nodig om kaartmateriaal te downloaden.😇
Er is een reden waarom ik geen garmin heb.