Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zwitserland, Bikepacking door de Jura, Emmental and de Alpen - Forum Wereldfietser

Zwitserland, Bikepacking door de Jura, Emmental and de Alpen

Hoi fietsers,

We hebben twee weekjes in schitterend Zwitserland gefietst.
Op onze Travelstory pagina vind je het complete verslag terug inclusief de beelden.
https://www.lismarq.com/switzerland

Het lukt mij niet om alle beelden op dit forum te zetten. Op onze eigen site is dat beveiligd. Normaal wel goed maar niet als het het met je Wereldfietsvrienden wilt delen. Je zult dus even moeten doorklikken.

Zwitserland, Bikepacking door de Jura, Emmental and de Alpen

Afbeelding

Zwitserland kan wel gezien worden als 'bikepacking paradise'. Eindeloze onverharde paden door alle delen van het land. Uitstekende bewegwijzerde routes als je niet teveel avontuur wilt hebben en talloze trails die je het gevoel geven je eigen expeditie te rijden.
Het is het land voor avonturiers en buitensporters op alle niveaus. En ook tijdens je tocht kun je het zo zwaar of zo makkelijk maken als je zelf wilt.
Maar een ding is zeker, je moet wel van klimmen houden. Want maar weinig delen van het land zijn vlak en de Zwitsers zijn niet bang voor een paar steile hellingen meer of minder. Boven de 10% stijging komt overal voor en als je onverhard gaat biken dan is een stijging van 20% geen uitzondering.
Maar daar krijg je veel voor terug. Schitterende uitzichten gecombineerd met een veelvoud van landschappen. Bossen, bergen, graslanden, dorpjes, riviertjes, het is er allemaal. Gecombineerd met een bevolking die positief tegenover buitensporten staat, moet het wel heel gek zijn wil je hier niet het avontuur vinden waar je naar op zoek bent.
Wij fietsen door drie gebieden. de Zwitserse Jura, Emmental en natuurlijk de Alpen.

Wij hebben twee weken gefietst door drie schitterende gebieden. En natuurlijk hebben we daar een Travelstory over gemaakt. Op onze Travelstory Zwitserland pagina vind je beelden terug van onze tocht maar ook alle informatie om de tocht zelf ook te rijden.
GPX routes om te downloaden en tips wat je wel/niet mee moet nemen.
Maar bovenal, inspiratie om naar buiten te gaan.

Afbeelding

Complete verslag:
https://www.lismarq.com/switzerland
Totaal 10 kilo bagage... met z'n 2en dus neem ik aan. Lekker lichtgewicht :D
hahaha.....was dat maar waar. Nee, het is helaas echt per persoon. Als je en wilt kamperen en wilt koken, voor alle weersomstandigheden kleding bij je hebt en voor een paar dagen eten dan lukt het ons niet om het veel lichter te maken.
Hebben fietsers wel ontmoet die dat wel lukte. Maar grootste verschil is dat men meer gebruik maakten van restaurantjes en hotelletjes als het weer slechter werd. Dat scheelt enorm.
indrukwekkend hoor. Voor de gevorderde fietser, zo te zien. Lijkt me dat je een bepaalde minimum inspanning op een dag moet kunnen leveren (icm techniek), ander kom je er niet.

-Wat is jullie inschatting; wat is zo'n beetje de minimale kwaliteit die de combinatie fiets-rijd(st)er moet bezitten voor dergelijke route?
-Trekt de Lauf dit of legt 'ie het hier af tegen de rockshox?
-Naar mijn smaak is jullie setup kwa tassen top. Nadeel van een full framebag (icm zadeltas) bij lopen/tillen met de fiets lijkt me te groot. Eens?
Ziet er weer uit als een fraaie trip, dank voor het delen, en dank voor de inspiratie (-:

Grandonneur schreef:
vr 25 sep, 2020 09:25
Nadeel van een full framebag (icm zadeltas) bij lopen/tillen met de fiets lijkt me te groot. Eens?
Een nadeel van zijtassen kan ook zijn dat ze in de weg kunnen zitten als je met de fiets op lastigere passages moet lopen. Ik heb wel met beide achtertassen aan de rechterkant gelopen als ik zag dat fietsen een tijdje niet mogelijk bleek.
Jurr schreef:
vr 25 sep, 2020 09:31
Een nadeel van zijtassen kan ook zijn dat ze in de weg kunnen zitten als je met de fiets op lastigere passages moet lopen. Ik heb wel met beide achtertassen aan de rechterkant gelopen als ik zag dat fietsen een tijdje niet mogelijk bleek.
Dat is idd vrijwel altijd een nadeel (met smalle tassen is het bij bredere passages nog wel te doen). Hang de linker tas meestal over mijn schouder als ik weer eens moet duwen.
Marco Meijerink schreef:
vr 25 sep, 2020 08:48
hahaha.....was dat maar waar. Nee, het is helaas echt per persoon. Als je en wilt kamperen en wilt koken, voor alle weersomstandigheden kleding bij je hebt en voor een paar dagen eten dan lukt het ons niet om het veel lichter te maken.
Hebben fietsers wel ontmoet die dat wel lukte. Maar grootste verschil is dat men meer gebruik maakten van restaurantjes en hotelletjes als het weer slechter werd. Dat scheelt enorm.
Jullie hadden als tent de MSR bij jullie of wat kleiner/lichters? Alhoewel je daar niet meer zoveel kan besparen als je een beetje 2-persoons wilt (en dan eerder nog op pakformaat dan op gewicht). En met twee bivakzakken (als je extreem wilt doen) zit je ook al gauw richting een kilo.
Heel gaaf verslag Marco!

Zwitserland is inderdaad een buitensport paradijs.... Afgelopen juni (toen sommige EU grenzen open gingen) ben ik er zelf ook op fietsvakantie geweest. Weliswaar niet veel offroad, maar toch fantastisch fietsen. Overnachten op hoogte op de Oberalp- en Grimselpass, met de sterrenhemel 's nachts, dat waren onvergetelijke ervaringen.

Die Swiss Jura Explorer route klinkt heel goed, kende ik nog niet. Ga ik toevoegen aan mijn lijstje (inmiddels geen klein lijstje meer :lol:) van "routes die ik ooit graag wil fietsen"
Grandonneur schreef:
vr 25 sep, 2020 09:25

-Wat is jullie inschatting; wat is zo'n beetje de minimale kwaliteit die de combinatie fiets-rijd(st)er moet bezitten voor dergelijke route?

Poeh, dat is gelijk een heel lastige vraag. Je moet je vooral niet gek laten maken. We hebben over een stukje van 5 km 2 uur gedaan en dan is het niet goed om je Strava gemiddelden in je hoofd te hebben zitten :D . Je moet vooral lang kunnen volhouden. Kwa techniek helpt het enorm als je wat dikkere banden hebt. Je hobbelt over stenen, rotsen, boomwortels en dat is nou eenmaal makkelijker met dikke banden met wat noppen. Wij rijden al jaren op de Schwalbe Smart Sam, is een oude rot maar werkt voor ons prima. Wat je wel moet hebben is een beetje mountainbike techniek. En als je dat niet hebt dan bereid zijn om die ervaring al fietsend op te doen. We hebben hellingen gehad boven de 20% en dat is vooral onverhard naar beneden best wel steil. Als je niet weet wat je doet kukkel je zo over je stuur naar beneden. Onverhard bochten nemen, klimmen, dalen en dat op smalle paadjes kom je overal tegen. Dan helpt MTB ervaring enorm. Mara heb je dat niet, wees niet bang, je kan altijd afstappen en de 'enge' stukken lopen. Je zult zien, na een paar dagen lukt steeds meer.

-Trekt de Lauf dit of legt 'ie het hier af tegen de rockshox?
Ja hoor, dat is geen probleem. Bij echt hele diepe kuilen en downhill is een vork met een lange veerweg natuurlijk perfect. Daarin is de Rockshox iets beter. Maar eerlijk gezegd zit het meeste voordeel in de techniek van de berijder ipv de vork.

-Naar mijn smaak is jullie setup kwa tassen top. Nadeel van een full framebag (icm zadeltas) bij lopen/tillen met de fiets lijkt me te groot. Eens?
Ja, is ook onze gedachte. Maar daarin verschillen heel veel fietsers van mening. Gelukkig maar, dan is er wat te kiezen :D . Voor ons is het grootste voordeel dat we meer flexibiliteit met deze setup hebben. We nemen bijna net zoveel gewicht mee maar als het moet kunnen we het flink uitbreiden. Stel we willen voor een week eten meenemen dan kan dat. Dat lukt in een reguliere bikepacking setup ook wel maar dan zul je toch met ene rugzakje moeten gaan rijden.
Maar terwijl ik dit schrijf weet ik zeker dat velen er weer anders over denken.
Fedor schreef:
vr 25 sep, 2020 10:30
Jurr schreef:
vr 25 sep, 2020 09:31
Een nadeel van zijtassen kan ook zijn dat ze in de weg kunnen zitten als je met de fiets op lastigere passages moet lopen. Ik heb wel met beide achtertassen aan de rechterkant gelopen als ik zag dat fietsen een tijdje niet mogelijk bleek.
Dat is idd vrijwel altijd een nadeel (met smalle tassen is het bij bredere passages nog wel te doen). Hang de linker tas meestal over mijn schouder als ik weer eens moet duwen.
Ja en nee....(lekker duidelijk antwoord van me :D )
Als je een reguliere drager op je fiets zet met reguliere dikke tassen van de bekende merken dan heb je daar wel wat last van. Daarnaast zijn de meeste reguliere tassen ook zo dik dat je bij smalle passages tegen bomen/rotsen/etc aan schuurt. En als laatste, die tassen zijn kwa gewicht twee keer zo zwaar dan wat wij hebben. Kortom: het kan wel, en het is ook niet het einde van de wereld want het is echt niet zo dat je 100% van de tijd aan de wandel bent, maar er zitten wat nadelen aan.
Wij hebben twee dingen gedaan, te weten:
1. Tassen die wij hebben zijn kleiner en smaller dan een reguliere fietstas. daardoor hangen ze minder laag en steken minder uit. Dat helpt al enorm.
2. De tassen hangen scheef. En dat helpt echt enorm. Buiten dat het gewicht dan iets meer naar voren zit is de lijn van de zijkant van de tas ook in lijn van een zwoegend naar achter stekend loopbeen. Op onze blog hebben we daar eens een keer een stukje over geschreven.
Met die twee aanpassingen kunnen we, technisch gezien, uren lopen.....
Fedor schreef:
vr 25 sep, 2020 10:34
Marco Meijerink schreef:
vr 25 sep, 2020 08:48
hahaha.....was dat maar waar. Nee, het is helaas echt per persoon. Als je en wilt kamperen en wilt koken, voor alle weersomstandigheden kleding bij je hebt en voor een paar dagen eten dan lukt het ons niet om het veel lichter te maken.
Hebben fietsers wel ontmoet die dat wel lukte. Maar grootste verschil is dat men meer gebruik maakten van restaurantjes en hotelletjes als het weer slechter werd. Dat scheelt enorm.
Jullie hadden als tent de MSR bij jullie of wat kleiner/lichters? Alhoewel je daar niet meer zoveel kan besparen als je een beetje 2-persoons wilt (en dan eerder nog op pakformaat dan op gewicht). En met twee bivakzakken (als je extreem wilt doen) zit je ook al gauw richting een kilo.
Klopt. Wij hebben de MSR Hubba Hubba. Die weegt 1,558 kilo (gewogen). Twee bivakzakken zijn inderdaad iets lichter. Maar ook natter als het regent :D . De bivakzakken gebruiken we als we iets korter weg gaan en zekerheid hebben dat het droog blijft. De tent heb ik voor aan mijn stuur hangen (laatste foto in het verslag). Bij ons is het altijd dubben: tent, bivakzak, hangmat? Keuzestress 8)
Wat een prachtige reis.
Ja, dit soort plaatjes daar word ik helemaal blij van.
Ik krijg nu al weer heimwee. De laatst geboekte wandelvakantie naar Oostenrijk moesten we helaas annuleren.
Ik kon het dan ook niet laten nog eens door de albums te wandelen van de vele prachtige bergwandelingen. langlauftochten, passentochten met de auto, fietstochten en met liften naar de hoogste toppen.
Het maakt niet uit hoe je de bergen bestijgt en de schoonheid er van ervaart en beleeft.
Het blijft allemaal even imposant en indrukwekkend.
Maar om nou een fiets mee te sjorren, sjonge jonge.
Bedankt voor het delen.
Wat voor Vaude achtertassen zijn dat?
Dat zijn de Vaude Vaude Aqua Back Light tassen.
Verslagje daarover staat hier:

https://www.lismarq.com/post/technotip- ... ing-tassen
Erg tof verslag. De Jura is erg mooi, heb er nog nooit gefietst maar wel erg veel gehiked en het is een schitterende regio. Geldt voor zowel de Zwitserse als de Franse kant trouwens :)