Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstocht Barcelona - Forum Wereldfietser

Fietstocht Barcelona

Hoi,

Ik ga deze vakantie met een aantal vrienden met de fiets naar Barcelona. Ik heb begrepen dat je het best met het vliegtuig kan teruggaan. Daarvoor moet je je fiets dan in een fietszak steken. Weten jullie waar je er zo kan bestellen (ik woon in belgie). Een andere optie zou zijn om tweehonderd kilometer terug naar frankrijk te fietsen om daar de tgv te nemen. Kan je daar gewoon je fiets meenemen?

We dachten dan onze fiets in Girona te laten staan, om dan met de trein naar barcelona door te gaan. Weten jullie of het mogelijk is om je fiets daar ergens (veilig) te laten staan?

Alle andere tips zijn zeker ook welkom. We zijn nogal onervaren fietsers :).

Alvast heel fel bedankt,

wouter
kuzco schreef:Hoi,

Ik ga deze vakantie met een aantal vrienden met de fiets naar Barcelona. Ik heb begrepen dat je het best met het vliegtuig kan teruggaan. Daarvoor moet je je fiets dan in een fietszak steken. Weten jullie waar je er zo kan bestellen (ik woon in belgie). Een andere optie zou zijn om tweehonderd kilometer terug naar frankrijk te fietsen om daar de tgv te nemen. Kan je daar gewoon je fiets meenemen?

We dachten dan onze fiets in Girona te laten staan, om dan met de trein naar barcelona door te gaan. Weten jullie of het mogelijk is om je fiets daar ergens (veilig) te laten staan?

Alle andere tips zijn zeker ook welkom. We zijn nogal onervaren fietsers :).

Alvast heel fel bedankt,

wouter
Het wel of niet verpakken van je fiets is deels afhankelijk van de eisen van de luchtvaartmaatschappij of de afhandelaar. je zou dit vooraf kunnen informeren.
Mogelijk dat ze op de airport van Barcelona fietsdozen verkopen , maar je kan ook je fiets in een gote plastic zak doen ,waarbij je de kwetsbare delen wat extra beschermt met bubbeltjes foli.Meestal wordt dit wel geacepteerd.
Denk er wel aan dat je gereedschap meeneemt om je trappers te demonteren en je stuur in langsrichting te zetten .Volgens mij kan je in frankrijk in de TGV geen fiets meenemen
Succes

he

wij doen volgende maand hetzelfde geraardsbergen tot girona
van girona kan je vliegen met ryan air. dus wij gaan zien ter plaatse of er nog plaats is kheb gehoord dat ze de fiets soms onverpakt mee nemen ook. zo zien ze dat het een fiets is en kunnen ze er mee rijden ipv op karretjes te werpen ?(van horen zeggen dus he )
een ander mogelijkheid die we opgezocht hebben is per trein maar dit is een traject van 3 dagen wel geen tgv dus geen fiets gesleutel girona naar cerbere rijdt alle dagen volgende dag cerbere naar metz ville duur 11u30 min. en de volgende dag metz ville brussel midi 3u30 min.
iemand hier ervaring mee ?
alle tips welkom
dik5 schreef:Volgens mij kan je in frankrijk in de TGV geen fiets meenemen
In Frankrijk kan je wel fietsen met de TGV vervoeren hoor. En ze doen daar niet moeilijk over mits ze meegaan als handbagage (en dus verpakt worden).

Succes met de voorbereiding!

Nick

Er zijn TGV´s in Frankrijk waar de fiets ongedemonteerd en onverpakt meemag, maar dat geldt slechts voor een deel van de TGV´s. Je moet wel voor die TGV waarin de fietsen onverpakt meemogen een plek reserveren. In de TGV´s die naar Brussel-Zuid gaan kunnen geen ongedemonteerde fietsen mee! Wel in de TGV´s naar Rijssel.
Informeer bij de Treinreiswinkel: www.treinreiswinkel.nl.

Op de luchthaven van Barcelona zijn geen fietsdozen te koop. Zou ik ook nooit doen, want zo´n doos biedt alleen maar schijnveiligheid. Bubbeltjesplastic of de VK-fietshoes. In Amsterdam te koop bij de Vakantiefietser van Eric Schuijt, of in Rotterdam (Capelle) te koop bij Marco de Wit.

Afgelopen jaar ben ik met ryanair gevlogen van Girona naar Eindhoven met fiets. Enige wat ik gedaan had was stuur draaien, pedalen eraf en een beetje lucht uit de banden.
De fiets werd keurig netjes behandeld.

Vorig jaar zijn wij ook naar Girona gefietst om daarvandaan met de trein Barcelone te bezoeken. Prima trein, goedkoop, met airco en iedereen kan in de spits zitten, daar kan de NS nog een voorbeeld aan nemen. Bij het kaartjes kopen werd er door een vriendelijke dame uitgebreid geinformeerd waar we in Barcelona heen wilden om ons zodoende het juiste treinkaartje te verkopen, omdat er meerdere stations in Barcelona zijn.
Bij de tourist information in Girona heeft men een lijst met goedkope hostels en pensions in het autovrije centrum. Wij logeerden bij Hostal Perez voor slechts 25 euro per nacht voor 2 personen. De fietsen konden op de kamer.
Als je wat langer in Girona blijft kan ik je het foto en film museum aldaar aanbevelen, erg leuk.
Na ons bezoek aan Girona en Barcelone zijn we naar Perpignan teruggefietst en hebben daar de fietsbus naar Nederland terug genomen. Als je nog wat meer informatie wil hebben over de reis Amsterdam-Barcelona kan je me mailen.

Groet Ronald

Wellicht gaan er dit jaar weer autoslaaptreinen van Narbonne naar Den Bosch. Deze hebben een speciaal fietsrijtuig en het is een zeer comfortabele manier van reizen. Van Barcelona/Girona naar Narbonne is vast wel wat te regelen met lokale treinen. Meer info bij de eerder genoemde treinreiswinkel.

Ik zie nu dat er geen naar Narbonne gaat, maar wel een naar Avignon. Andere mogelijkheden vanuit NL zijn hier opgesomd.

Lisette
Hallo Wouter,

Mijn man en ik zijn net terug van een fietstocht van Maastricht naar Barcelona,
wij zijn terug gevlogen met Virgin express en hebben onze fietsen in bubbeltjes plastic ingepaktt dat we gekocht hebben in Barcelona in een soort Gamma-zaak.
Een rol van 10 meter voor € 8.50. Genoeg om je fiets in te pakken. die van ons zijn veilig aan gekomen in Brussel.
Vergeet niet om ook een rol plakband te kopen.
Koop geen fiets dozen of hoezen op het vliegveld deze zijn meestal te klein voor de fietsen.


het adres is: hoek van Carrer de Arago ( Calle de Aragon)
en Passeig de Gracia. BARCELONA
en de naam van deze zaak is: SERVICIO ESTACION.
In het centrum van Barcelona

Verder wensen wij jullie heel veel fiets plezier en hopelijk de wind in jullie rug.

Groetjes Monique en George

Hoi,

Alvast heel fel bedankt voor alle reacties. We hebben nu beslist om met virgin terug te vliegen vanuit barcelona. Weten jullie of je er gemakkelijk en veilig met de fiets op het vliegveld kan geraken. Of kan je daar gemakkelijk je fiets meenemen op het openbaar vervoer?

Nog een ander vraagje, wat hebben jullie in barcelona met je fiets gedaan? Is er daar een plaats waar je zo veilig kan stallen, of kan je best een hotel of hostel zoeken waar ze je fiets aan de kant kunnen zetten?

Alvast bedankt,

groetjes wouter

Hallo Wouter,

Er zijn diverse mogelijkheden om op het vliegveld te komen, bus, trein metro. Ik heb zelf geen ervaring met het meenemen van de fiets in de trein en metro in Barcelona, maar heb andere mensen dit wel zien doen. Ik vond deze link met informatie over fietstransport in het openbaar vervoer, zie kopje "Taking your bike on public transport"

Wat ik met de fiets in Barcelona heb gedaan??? gebruikt om te fietsen natuurlijk!!! :D :D. Met een beetje beleid kun je in de stad prima fietsen. Je kunt je er vlot mee verplaatsen en parkeren kun je hem overal wel; wel op slot zetten natuurlijk. Ik heb een paar dagen in hostel New York, C/ Gignàs nº 6, gebivakkeerd. Prima hostel, gelegen in het oude centrum vlakbij de haven met nette kamers en brandschoon sanitair. De fiets mocht ik binnen parkeren.
Ik lees dat je met een aantal vrienden gaat, dus ik zou van te voren wel even informeren of het mogelijk is om al die fietsen binnen stallen.

Kunno

Nog een laatste vraagje, dan zal ik jullie niet meer lastig vallen ;). We gaan de route van de "onbegrensd fietsen"-boekjes volgen (zoals de meeste mensen waarschijnlijk), en komen dan ter hoogte van Perpignan langs de pyreneeen. We willen misschien een dagje onze bagage ergens op een camping laten, en dan de pyreneeen intrekken om een toffe col te doen. Heeft iemand van jullie dat misschien al eens gedaan, en hebben jullie dan aanraders waar we dat best kunnen doen?

Nog maar eens bedankt,

groetjes wouter

De route van Benjaminse neemt een mooi klein en nagenoeg verkeersvrij pasje over de Pyreneeën. Dat is prima te doen met bagage. De echt spectaculaire Pyreneeën passen vind je een stuk verder naar het westen, pakweg ten westen van Ripoll. Dat red je niet met een dagtocht. Dan zou je een lusje van een week aan je route moeten toevoegen en dat is wel zeer de moeite waard.

Vanaf Girona kun je over een Vía Verde (fietspad over voormalige spoorbaan) naar Olot. Is soms wel even zoeken en het gravel is vrij grof. Zie www.viasverdes.com
Je kunt ook via de GI-524 over Santa Pau naar Olot. Je komt door het gebied van de uitgedoofde vulkanen La Crarrotxa. In Santa Pau en Olot zijn campings.
In Olot neem je de N-260 ( niet druk, want al het verkeer neemt de C-26) naar de Coll de Coubet. Hier ga je rechtsaf naar Sant Joan de les Adadesses ( als je ven rechtdoor gaat heb je links nog voor Vallfogona een zeer leuke natuurcamping, die wordt uitgebaat door Nederlanders. Zij doen dat echter met veel plezier. Let wel even op het zeer kleine bordje camping langs de weg. Je moet even een stuk over een slecht weggetje).
In Sant Joan is een leuk asfalt fietspad over een voormalige spoorbaan naar Ripoll. In Ripoll zijn 2 campings, de camping aan de zuidkant is duur en niet leuk. De camping aan de noordkant betekent even een fors klimmetje over een klein weggetje. Je volgt vanaf Ripoll weg N-152. Na 20 c.a. km ben je voorbij Ribes bij Planoles. Ook hier is een leuke natuurcamping (Géén Ollanders!). Je moet voor deze camping wel weer even via een steil weggetje ruim 1 km naar boven. Vanuit deze standplaats kun je een paar heerlijke cols doen!

Vanaf Barcelona-Sants ( het centraal station) kun je met de Cercanias (agglotrein) naar de luchthaven. Door de aanleg van de AVE (hogesnelheidstrein) moet je wel in El Prat de LLobregat overstappen. Je kunt ook vanaf Ripoll en zelfs ook vanaf Planoles met de trein naar Barcelona. Officieel mogen er maximaal drie fietsen in de trein, en mogen er na 15:00 geen fietsen in de Cercanias, maar met een beetje praten lukt veel.

Net twee weken terug van trip naar Barcelona.

Wij hebben inderdaad die via verde gevolgt tot de kust. Matig wegdek en af en toe zelfs slecht, maar wel redelijk vlak en rustig. Vandaar een kustweg met wat klimmen en dalen naar Blanes / Lloret de Mar genomen. Niet echt zwaar, maar waarschijnlijk in het hoogseizoen wat drukker.
Vanaf Blanes wordt geadviseerd om niet de drukke weg naar Barcelona te nemen, wat wij echter wel gedaan hebben en goed te doen was. Ook dit zal afhankelijk zijn van de tijd waarin je er fietst. Valt het tegen, dan kun je overal op de trein stappen want je volgt het hele stuk tot Barcelona een spoorlijn.

Voorbij Barcelona hebben we op een camping aan het strand gestaan. Deze camping lag 5 km van het vliegveld dus dit was goed te fietsen. Voorbij Barcelona echter hebben de wegen meer weg van de A2 bij knooppunt Oudenrijn dan van een lokaal weggetje zoals je gewend zult zijn tijdens de rest van de reis. Kijk hier dus wel goed uit mocht je er gaan fietsen. Fietsen is volgens mij in Spanje overal toegestaan behalve op de 'Auto-strada'.
Mocht je meer info willen over campings etc, dan lees ik het wel.

Oh ja... ook wij hebben van dat bubbeltjesplastic en tape gekocht bij bovengenoemde winkel. Eerst wat onderdelen beschermen met wat karton (uit supermarkt op camping) en daarna omwikkelen met folie... Geen krasje!.

Succes en veel plezier onderweg naar Spanje.

Op 22/05/07 ben ik op de fiets in Gent vertrokken en op 14/06 stond ik op La Rambla in Barcelona. Mijn fiets heeft 4 dagen op slot gestaan in een fietsrek op de Placa Catalunia aan het terras van een café. Dagelijks ben ik gaan kijken en geen mens heeft hem aangeraakt..Ik ben terug naar Belgie gevlogen met Virgin Express. Geen problemen gehad, noch met fiets noch met bagage-overwicht, maar dat laatste was omdat mijn vriendin was overgevlogen naar Barça..Let op: op de Placa Catalunia kan je met de fiets NIET op de trein naar de luchthaven! Prettige reis!

rudy cee schreef:Op 22/05/07 ben ik op de fiets in Gent vertrokken en op 14/06 stond ik op La Rambla in Barcelona. Mijn fiets heeft 4 dagen op slot gestaan in een fietsrek op de Placa Catalunia aan het terras van een café. Dagelijks ben ik gaan kijken en geen mens heeft hem aangeraakt..Ik ben terug naar Belgie gevlogen met Virgin Express. Geen problemen gehad, noch met fiets noch met bagage-overwicht, maar dat laatste was omdat mijn vriendin was overgevlogen naar Barça..Let op: op de Placa Catalunia kan je met de fiets NIET op de trein naar de luchthaven! Prettige reis!
Je kunt wel met de fiets in de trein vanaf Barcelona-Sants. Dit het centraal station van de Catalaanse hoofdstad. Je hoeft geen fietskaartje te kopen, want het fietsvervoer is gratis.
Wellicht is het Estacio Franca niet ver van de Olympsche haven nog een betere optie. Dit is het begin van Cercanias lijn C-10 naar de luchthaven. Als je tijdig bent kun je een goed plekje uitzoeken. Het Estacio is een kopstation, dus geen gedoe met trappen of liften.
Formeel mogen er in Barcelona op werkdagen alleen fietsen mee tussen 10:00 en 15:00 uur, maar het schijnt dat men daar niet zo op let.