Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Helmplicht Tsjechië v.a 1 Juli 2006 - Forum Wereldfietser

Helmplicht Tsjechië v.a 1 Juli 2006

Nou wij nog.

Willem Jongman schreef:Nou wij nog.
hebben we nog niet genoeg stompzinnige en onnutte legislatie?

Hoe zit het met voetgangers? Welke beschermende materialen heb ik daar nodig, om op straat te mogen?

Hoe onstaan hoofdletsels bij fietsers én voetgangers? Vaak door ongewenste aanraking met een groot en snel voorwerp op wielen. Schuldvraag is vaak een discussie achteraf. Daar heeft het slachtoffer niets aan. Fysiek is er echter een gigantisch krachtverschil. Verkeersituaties zijn daar waar snel en langzaam verkeer de weg moeten delen en elkaar moeten kruisen te vaak onduidelijk. Bij rotondes verschilt bijvoorbeeld de regelgeving per rotonde. Je kunt beter maatregelen nemen om de klap voorkomen, dan het effect van de klap wat trachten af te remmen.

Ik zou er niet op tegen zijn als auto's werden verboden, of het gebruik sterk aan banden werd gelegd. De realiteit is echter dat er auto's rondrijden, en dat dat soms erg gevaarlijk is voor fietsers. Dan zet ik liever een helm op mijn kop, net zoals ik in een auto een gordel om doe.
Mijn kinderen hebben op de fiets altijd een vetcoole helm op, en in het geval van mijn zoontje heb ik hem door zijn eigen wildheid twee keer een verschrikkelijke smak zien maken (zonder dat daar een auto bij betrokken was) die hem zonder helm een keer zeker in het ziekenhuis had gebracht, en een keer misschien wel niet meer: hij kwam met zijn voorwiel ergens tegenaan waardoor dat blokkeerde, hij gelanceerd werd, en met zijn hoofd naar beneden neerkwam - op de gietijzeren rand van een rioolput.
Wim

Om helmen voor kinderen verplicht te stellen is zeker veel voor te zeggen, maar tot 18 jaar lijkt mij overdreven. Volgens mij is tot 14 jaar lang genoeg.

Ongelukken gebeuren lang niet altijd door automobilisten.
Ik heb zelf 4 weken in Tsjechie gefietst, en je fietst daar niet over mooie aangelegde fietspaden (soms wel), maar vaker over onverharde wegen. Als je valt tijdens een afdaling of slechte weg ben je maar wat blij dat je een helm oop hebt. Dus helemaal geen gek idee om een helm te dragen. Of je nu 3 of 33 bent, vallen doe je niet bewust.

paul.p schreef:ik weet niet of dit onder niet nuttig valt in Nederland Hier had men in 2005 ook 181dodelijke fietsverkeersslachtoffers en een groot deel komt voort uit hoofd/hersenletsel en behoort tot de jeugd.
Het interessante is echter dat in landen waar helmplicht is ingevoerd de hoofdletsels niet afnemen.

De vermoedelijke oorzaken:
-helmen bieden bijzonder weinig bescherming *). Ze zijn ontworpen voor bij stilstand omvallen, niet om iets te doen als je door een auto geschept wordt
-risicocompensatie: helmdragers zelf en passerende automobilisten zijn minder voorzichtig
- rotatieletsels: je hoofd wordt groter, waardoor de krachten op de wervelkolom toenemen
-helmplicht vermindert het aantal fietsende verkeersdeelnemers: en hoe meer fietsers op de weg, des te meer automobilisten met hen rekening houden

*) zo er is een berucht 'medisch' onderzoek(Rivera) waaruit bleek dat helmen 85 % van de hoofdletsels zouden voorkomen. Als je goed las bleek dat ook voor de beenletsels te gelden! De arts bleek twee groepen te hebben vergeleken: arme jeugd tussen het verkeer in een achterstandswijk, en rijke blanke kinderen die fietsen in een park!