paul.p schreef:ik weet niet of dit onder niet nuttig valt in Nederland Hier had men in 2005 ook 181dodelijke fietsverkeersslachtoffers en een groot deel komt voort uit hoofd/hersenletsel en behoort tot de jeugd.
Het interessante is echter dat in landen waar helmplicht is ingevoerd de hoofdletsels niet afnemen.
De vermoedelijke oorzaken:
-helmen bieden bijzonder weinig bescherming *). Ze zijn ontworpen voor bij stilstand omvallen, niet om iets te doen als je door een auto geschept wordt
-risicocompensatie: helmdragers zelf en passerende automobilisten zijn minder voorzichtig
- rotatieletsels: je hoofd wordt groter, waardoor de krachten op de wervelkolom toenemen
-helmplicht vermindert het aantal fietsende verkeersdeelnemers: en hoe meer fietsers op de weg, des te meer automobilisten met hen rekening houden
*) zo er is een berucht
'medisch' onderzoek(Rivera) waaruit bleek dat helmen 85 % van de hoofdletsels zouden voorkomen. Als je goed las bleek dat ook voor de beenletsels te gelden! De arts bleek twee groepen te hebben vergeleken: arme jeugd tussen het verkeer in een achterstandswijk, en rijke blanke kinderen die fietsen in een park!