Additionally, paste this code immediately after the opening tag: N.O Spanje, col de Banyuls - Forum Wereldfietser

N.O Spanje, col de Banyuls

In augustus maak ik een fietstocht (randonneur met bagage) in Noord-Oost Spanje. Ik overweeg via de col de Banyuls naar Frankrijk te rijden. Zijn er mensen die deze col niet al te lang geleden al eens beklommen hebben vanaf Spaanse kant? Ik ben vooral benieuwd naar de toestand van wegdek en de mogelijke routes m.b.t afdaling naar Frankrijk

Hoi Marina,

wij hebben deze col in de zomer van 2004 beklommen. Toen hadden ze net een nieuwe laag asfalt gelegd. Op een paar kilometer voor de top zijn er nog twee stukken onverhard, maar dat mag geen naam hebben. Het is een schitterende klim met een paar knap steile stukken in het begin (vanaf Espolta) en de laatste paar kilometer naar de col. Hier zit je toch gauw aan een stijgingspercentage van 10% :twisted:
Maar van de Spaanse kant is het makkelijker dan vanaf Frankrijk, want daar gaat het echt met 14% omlaag tussen de wijngaarden. We zijn gewoon Banyuls ingereden, prima route en dito wegdek; er is een andere route via Tour Madeloc, maar het weer liet dat niet echt toe op dat moment. Op de kaart staat dit ook aangegeven als slecht wegdek... Veel plezier.

Aaldrik :D
Door omstandigheden duurde het uiteindelijk vijf jaar voordat ik vanuit Spanje de oversteek naar Frankrijk via de col de Banyuls maakte. Ietwat zwaar beladen met bagage; maar wat een mooie ervaring! Ik was minder enthousiast over het op-en af gedoe. En die bordjes met 10%, plus die enge veeroosters zijn natuurlijk niet best voor de moraal. But I did it! Ik waande me in de beklimming soms op Corsica; heerlijke kruidige geuren die vanuit de 'garrigue' opstegen, het bordje Mas Pils (was dit een fata morgana van een café?) En op de top, op het asfalt een kreet uit het hart gegrepen: Óuf!

Marina