Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Prettig kamperen in België. - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Prettig kamperen in België.

398 berichten
Polling schreef:
bert sitters schreef: Die Kompas camping in Nieuwpoort heeft wel het officiele label "fietsvriendelijk" gekregen. Deze megacamping heeft bijna 1000 plaatsen, waarvan 800 vaste plaatsen. Op de tentweide is slechts plaats voor 8 tenten.
http://www.kompascamping.be
Komt dus niet op onze kaart!
Is het geen optie om ook deze campings op de kaart op te nemen, met een negatief advies? In sommige regio's zijn campings niet breed gezaaid, en dan is het prettig te weten dat er wel een is, al is het dan een niet-fietsvriendelijke.
brigitte schreef:
Polling schreef:
bert sitters schreef: Die Kompas camping in Nieuwpoort heeft wel het officiele label "fietsvriendelijk" gekregen. Deze megacamping heeft bijna 1000 plaatsen, waarvan 800 vaste plaatsen. Op de tentweide is slechts plaats voor 8 tenten.
http://www.kompascamping.be
Komt dus niet op onze kaart!
Is het geen optie om ook deze campings op de kaart op te nemen, met een negatief advies? In sommige regio's zijn campings niet breed gezaaid, en dan is het prettig te weten dat er wel een is, al is het dan een niet-fietsvriendelijke.
Zie de eerdere reactie van Ruud. Inmiddels staan er nu twee andere campings in de kuststreek wél op de kaart. Er zijn mogelijk nog meer geschikte campings in de omgeving (zie eerder in dit draadje), maar die moeten nog beoordeeld worden.
Een camping waar ik nog wel eens aanleg is Camping Waterschap in Viersel. De camping heeft twee voordelen: een trekkersveldje en de ligging langs de LF5.
Het sanitair is nogal gedateerd, maar wel schoon en de nieuwe uitbaters hebben ambitieuze plannen.
http://www.camping-waterschap.be/
Oh er is iets mis gegaan met mijn berichtje hierboven...

Ik had namelijk geschreven dat wij er afgelopen zomer een nacht op het trekkersveld hadden gestaan en dat het voor een nachtje best okee was. Door de grootte van de camping komt'ie niet in ons favorieten lijstje, maar we stonden op het trekkersveldje met picknickbank en dfe douches waren warm en schoon.
Ik heb op diverse campings gevraagd of ik ergens anders mocht staan dan op het trekkersveldje...
arnob schreef:Een camping waar ik nog wel eens aanleg is Camping Waterschap in Viersel. De camping heeft twee voordelen: een trekkersveldje en de ligging langs de LF5.
Het sanitair is nogal gedateerd, maar wel schoon en de nieuwe uitbaters hebben ambitieuze plannen.
http://www.camping-waterschap.be/
Heerlijk toch, dat sappige Vlaams op de site van Waterschap:

Verder voorzien we in:

• Wasplaatsen met spiegel
• Wasplaats kledij
• Afwasplaats voeding
• Toiletten (ook voor mindervaliden}
• Douches {betalen met muntmachine}
• Stroomvoorzieningen
• Drinkbaar water
Er zijn 35 plaatsen op onze camping waarvan 20 vaste en 15 doortrekkers.

Alleen daarom al heb ik nu al weer zin om in Vlaanderen te gaan fietsen in kamperen.
Zie ik deze camping (westelijk van Radelange in Fauvillers) niet op de kaart staan?
http://www.campingbeaurivage.be/index.html

Mooi veld aan de rivier, prima douches, een restaurant (was afgehuurd toen ik er vorig jaar was > kreeg wel een biertje van de Nederlandse eigenaar)

De volgende dag reed ik door naar het westen, daar zijn meer goed gelegen campings.
Ik zoek verder.

Groet, Hans
Ik heb net even via Wiki naar het kaartje gekeken. Complimenten. Wat ik er graag bij zou zien is vermelding van de periode dat de camping open is. Handig voor de fietsers die buiten het zomerseizoen door België trekken. Mogelijk dat er via de kleur van het tentsymbooltje iets kan worden gedaan, bijvoorbeeld: groen symbool voor de periode mei - september, wit symbool voor het hele jaar open, etc.
Ik besef dat het makkelijker is gevraagd dan gedaan :D

Groet,

Arno
aandegracht schreef:Zie ik deze camping (westelijk van Radelange in Fauvillers) niet op de kaart staan?
http://www.campingbeaurivage.be/index.html

Groet, Hans
Toegevoegd.

Groet,
bert sitters schreef:
arnob schreef:Een camping waar ik nog wel eens aanleg is Camping Waterschap in Viersel. De camping heeft twee voordelen: een trekkersveldje en de ligging langs de LF5.
Het sanitair is nogal gedateerd, maar wel schoon en de nieuwe uitbaters hebben ambitieuze plannen.
http://www.camping-waterschap.be/
Heerlijk toch, dat sappige Vlaams op de site van Waterschap:

Verder voorzien we in:
• Wasplaatsen met spiegel
• Wasplaats kledij
• Afwasplaats voeding
• Toiletten (ook voor mindervaliden}
• Douches {betalen met muntmachine}
• Stroomvoorzieningen
• Drinkbaar water
Er zijn 35 plaatsen op onze camping waarvan 20 vaste en 15 doortrekkers.

Alleen daarom al heb ik nu al weer zin om in Vlaanderen te gaan fietsen in kamperen.
Ik ook. Wie wil mij sponsoren, dan ga ik in 2013 persoonlijk, als doortrekker, alle campings controleren.

Groet,
Glika schreef:Ik heb net even via Wiki naar het kaartje gekeken. Complimenten. Wat ik er graag bij zou zien is vermelding van de periode dat de camping open is. Handig voor de fietsers die buiten het zomerseizoen door België trekken. Mogelijk dat er via de kleur van het tentsymbooltje iets kan worden gedaan, bijvoorbeeld: groen symbool voor de periode mei - september, wit symbool voor het hele jaar open, etc.
Ik besef dat het makkelijker is gevraagd dan gedaan :D

Groet,

Arno
Beste Arno,
Openingsperiodes kunnen nog wel eens verschillen en veranderen. Mei -september is natte-vinger-werk. Er zijn campings die nu al dicht zijn, maar er zijn ook campings die eind oktober pas sluiten.
We vermelden de websites. Daar staat meestal op wanneer de camping geopend is.
Heb je nog campings te melden die nog niet op de kaart staan?

Groetjes,

Bert
Bert, voor een groot deel heb je helemaal gelijk. Echter zijn er campings die altijd het hele jaar open zijn. Die aangeven met een andere kleur maakt het zoeken wat makkelijker. Immers wordt het kaartje door de vele aangedragen campings steeds groener en groener. Fantastisch natuurlijk en respect voor jullie verwerking daarvan. Het was van mij uit een poging van meedenken om ook buiten de kampeerseizoenen in een blik een overzicht te krijgen :) Daarbij ben ik waarschijnlijk nog een van de weinigen met een eenvoudige gsm die onderweg dus niet over internet beschikken. Een kaartje thuis printen en meenemen is wat ik doe.

Ik zal nog eens zoeken in mijn aantekeningen of ik nog campings heb die een vermelding waard zijn.

Nogmaals complimenten voor zo'n snelle ontwikkeling van een kaart.

Groet,

Arno
Arno,

Dank voor de complimenten. Met het idee dat er niet zo veel geschikte campings in België zouden zijn ben ik hier aan begonnen. Inmiddels gaat het op een baan lijken :wink:

Het kaartje zal best nog wel beter worden, maar eerst maar eens verzamelen. Mijn gevoel zegt dat het meeste er wel in staat.

Op het program staat ook een printbare versie, maar momenteel heb ik nog geen idee hoe ik dat precies ga aanpakken.

Groet,
Glika schreef:Bert, voor een groot deel heb je helemaal gelijk. Echter zijn er campings die altijd het hele jaar open zijn. Die aangeven met een andere kleur maakt het zoeken wat makkelijker. Immers wordt het kaartje door de vele aangedragen campings steeds groener en groener. Fantastisch natuurlijk en respect voor jullie verwerking daarvan. Het was van mij uit een poging van meedenken om ook buiten de kampeerseizoenen in een blik een overzicht te krijgen :) Daarbij ben ik waarschijnlijk nog een van de weinigen met een eenvoudige gsm die onderweg dus niet over internet beschikken. Een kaartje thuis printen en meenemen is wat ik doe.

Ik zal nog eens zoeken in mijn aantekeningen of ik nog campings heb die een vermelding waard zijn.

Nogmaals complimenten voor zo'n snelle ontwikkeling van een kaart.

Groet,

Arno
Beste Arno,

Je kunt natuurlijk thuis ook "wintercampings" opsporen, door op de sites van de geslecteerde campings te kijken. Advies: neem vooraf contact op met de camping, of deze op de door jouw geplande dagen echt open is. Ook al geeft de camping aan het hele jaar open te zijn, er is toch wel eens een onderbreking door bijvoorbeeld een vakantie van de campingbaas zelf, of groot onderhoud.

Er liggen ook nog andere wensen om toe te voegen.
Het is nu al een hele klus om alles zo eenvoudig mogelijk op de kaart te krijgen.
Er ligt nog een lijst van campings die beoordeeld moeten worden.

Je ziet op de kaart toch wat witte vlekken. Valt daar echt niets te vinden zoals het mini-kampeerterreintje dat Paul Benjaminse ontdekte in Neerlinter bij Sint-Truiden, toen hij op weg was naar Rome?

Zijn er mensen met relevante kennis van zaken bereid om mee te werken?

Graag reacties naar b(punt)sitters(apenstaartje)pz(punt)nl
Beste Bert,

Een stuk zelfwerkzaamheid van de fietser kan zeker geen kwaad. Zo heb ik vorig jaar via Google weken gezocht naar wintercampings in NL, België, Noord-Frankrijk en een stukje van Duitsland. Op basis daarvan heb ik hele lijstjes gemaakt en ben in november/december 2011 op pad gegaan. Door weersveranderingen heb ik een paar keer mijn geplande route aangepast.

Mijn ideaal beeld is een kaart met daarop de plaatsen met goede campings voor fietsers en bij voorkeur met bijvoorbeeld een (kleur)code zodat in een opslag duidelijk wordt welke campings het hele jaar open zijn. Dat is immers het handige van een kaart. Zo'n kaart print ik uit en neem ik mee (of in de toekomst misschien te koop als gedrukte kaart). Onderweg heb ik geen beschikking over internet, ik heb nog een eenvoudige gsm.

Ik kan mij voorstellen dat er nog andere wensen zijn en dat deze ook via (kleur)codes worden verwerkt in een kaart.

Dat dit enorm veel tijd vraagt begrijp ik, zeker ook omdat je bij de ontwikkeling van een kaart deze misschien jaarlijks moet updaten.

Het is mijn ideaalbeeld van een kaart. Dat zoiets niet 1-2-3 te realiseren is, begrijp ik volledig.

In ieder geval respect voor het initiatief, ik blijf de ontwikkeling volgen.

Groet,

Arno
Colline de Rabais twee km. van Virton is ook leuk. Heel groot, gerund door Jitske en Peter twee Nederlanders. Het gehele jaar open.
Ik zag dat deze camping nog niet op het kaartje staat. Wel handig om bij Virton te overnachten bij trektochten. Ik zag op de website www.collinederabais.be geen speciale fietstarieven. Tarieven voor 20 euro is natuurlijk te veel voor een fietskampeerder. Ik ga het eens navragen bij de eigenaars. Wordt vervolgd.
Groeten, Rutger
Rutger schreef:Colline de Rabais twee km. van Virton is ook leuk. Heel groot, gerund door Jitske en Peter twee Nederlanders. Het gehele jaar open.
Ik zag dat deze camping nog niet op het kaartje staat. Wel handig om bij Virton te overnachten bij trektochten. Ik zag op de website http://www.collinederabais.be geen speciale fietstarieven. Tarieven voor 20 euro is natuurlijk te veel voor een fietskampeerder. Ik ga het eens navragen bij de eigenaars. Wordt vervolgd.
Groeten, Rutger
De ene grote camping is de andere grote camping niet. Ook grote campings kunnen een leuk en rustig plekje hebben voor een fietskampeerder met uitzicht op het groen.
Voldoet deze camping daaraan?
Graag hoor ik ook het resultaat van jouw vraag aan de eigenaars over de prijs voor een fietser met een klein tentje.

Ken jij nog meer campings in die omgeving? Is nu nog een witte vlek op de kaart.
bert sitters schreef:
Rutger schreef:Colline de Rabais twee km. van Virton is ook leuk. Heel groot, gerund door Jitske en Peter twee Nederlanders. Het gehele jaar open.
Ik zag dat deze camping nog niet op het kaartje staat. Wel handig om bij Virton te overnachten bij trektochten. Ik zag op de website http://www.collinederabais.be geen speciale fietstarieven. Tarieven voor 20 euro is natuurlijk te veel voor een fietskampeerder. Ik ga het eens navragen bij de eigenaars. Wordt vervolgd.
Groeten, Rutger
De ene grote camping is de andere grote camping niet. Ook grote campings kunnen een leuk en rustig plekje hebben voor een fietskampeerder met uitzicht op het groen.
Voldoet deze camping daaraan?
Graag hoor ik ook het resultaat van jouw vraag aan de eigenaars over de prijs voor een fietser met een klein tentje.

Ken jij nog meer campings in die omgeving? Is nu nog een witte vlek op de kaart.
Staat Florenville al op de kaart? Ik heb voor Belgisch tijdschrift Kampeerwereld op heel veel campings in Belgie gestaan, maar weinig tijd om het allemaal in hokjes te stoppen. Waals Brabant staat die al op de kaart?
Rutger schreef:
bert sitters schreef:
Rutger schreef:Colline de Rabais twee km. van Virton is ook leuk. Heel groot, gerund door Jitske en Peter twee Nederlanders. Het gehele jaar open.
Ik zag dat deze camping nog niet op het kaartje staat. Wel handig om bij Virton te overnachten bij trektochten. Ik zag op de website http://www.collinederabais.be geen speciale fietstarieven. Tarieven voor 20 euro is natuurlijk te veel voor een fietskampeerder. Ik ga het eens navragen bij de eigenaars. Wordt vervolgd.
Groeten, Rutger
De ene grote camping is de andere grote camping niet. Ook grote campings kunnen een leuk en rustig plekje hebben voor een fietskampeerder met uitzicht op het groen.
Voldoet deze camping daaraan?
Graag hoor ik ook het resultaat van jouw vraag aan de eigenaars over de prijs voor een fietser met een klein tentje.

Ken jij nog meer campings in die omgeving? Is nu nog een witte vlek op de kaart.
Staat Florenville al op de kaart? Ik heb voor Belgisch tijdschrift Kampeerwereld op heel veel campings in Belgie gestaan, maar weinig tijd om het allemaal in hokjes te stoppen. Waals Brabant staat die al op de kaart?
Zie de kaart, maar Florenville is een stukje westelijker.

Je kunt ook op het kaartje zien dat er nog nog niet veel Waals-Brabant is. Klik eens op de tentjes. Een de schaars bekende leuke campings in deze provincie, Les Arpents verts in Beauvechain, schijnt niet meer te bestaan.

Witte zijn vlekken zijn verder:
*De Westhoek( m.u.v. de kust en het zuidelijk deel rond Ieper),
*De Leiestreek (Kortrijk, Wevelgem, Roeselare, Waregem),
*Het zuidelijk deel van het Brugse Ommeland (Tielt, Torhout),
*De Vlaamse Ardennen m.u.v. de zuidkant,
*Scheldeland ten zuiden van de Schelde (Dendermonde, Aalst, Ninove),
*De streek rond Heist-op-den-Berg (provincie Antwerpen),
*De Groene Gordel ten westen van Brussel,
*Hageland (ten oosten van Leuven),
*Haspengouw ( m.u.v. Neerlinter bij Sint-Truiden),
*De provincie Henegouwen (m.u.v. Doornik, Bergen, Charleroi en Chimay
*Het zuidwestelijk deel van de provincie Namen (de meren bij Eau d' Heure, Couvin, Phillipville)

Zijn er bij dat tijdschift Kampeerwereld experts, of zou de naam "Caravanwereld" de lading beter dekken?
Camping De Vijvers in Averbode (ik zat ooit op een Norbertijnen-college) heeft ook een apart tentenveldje. Gunstig gelegen, winkels op fietsafstand, fraaie abdij, restaurant nabij en Scherpenheuvel en Diest goed bereikbaar. Maar je hebt in die buurt al een camping. Ik weet niet of dat een bezwaar is?