Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Nederland - Forum Wereldfietser

Fietsen in Nederland

Bron: http://www.fietsersbond.nl/urlsearchres ... umber=2148
Fiets verhoogt veiligheid

Hoog fietsgebruik is positief voor de verkeersveiligheid (17 april)




Een hoog fietsgebruik is positief voor de veiligheid van fietsers. In gemeenten met een hoog fietsgebruik is de kans dat je als fietser gewond raakt bij een verkeersongeval gemiddeld 35% lager dan in gemeenten met weinig fietsers. In gemeenten met een hoog fietsgebruik vallen gemiddeld 102 gewonden per 100 miljoen fietskilometer.
In de gemeenten met een laag fietsgebruik gaat het gemiddeld om 156 letselongevallen per 100 miljoen fietskilometers. De Fietsersbond analyseerde de ongevallencijfers in 221 gemeenten in de periode 1997 tot en met 2001 in het kader van de Fietsbalans.

De conclusie over het verband tussen veiligheid en een hoog fietsgebruik zal voor veel gemeenten verrassend zijn. Veel ambtenaren en politici gingen er vanuit dat veel fietsen juist onveiliger is. Uit dit onderzoek blijkt tevens dat een beter fietsklimaat leidt tot een hoger fietsgebruik. De lokale afdelingen van de Fietsersbond zullen daarom de komende tijd gemeenten aansporen om voortvarend aan de slag te gaan met fietsbeleid. De lokale groepen zullen tevens inventariseren wat gemeenten hebben gedaan met de vorig jaar gepresenteerde aanbevelingen uit de gemeentelijke Fietsbalansonderzoeken.

De conclusie dat een hoog fietsgebruik leidt tot een lager letselrisico voor fietsers sluit aan bij eerder onderzoek dat het Deense Road Directorate gedaan heeft in 47 Deense steden. De Fietsersbond noemt een aantal verklaringen voor het opmerkelijke verband tussen fietsgebruik en veiligheid. De belangrijkste is dat in gemeenten met een hoog fietsgebruik de fietsers een dominantere positie innemen in het straatbeeld. Automobilisten en vrachtwagenchauffeurs zijn daardoor voorzichtiger en houden meer rekening met fietsers. Daarnaast zullen de automobilisten in gemeenten waar het fietsen zo populair is ook vaker zelf op de fiets zitten. Zij kunnen zich beter inleven in de situatie van fietsers.

Uit de analyses komt tevens een negatief verband tussen het autogebruik enerzijds en de veiligheid voor fietsers anderzijds. Hoe vaker de inwoners de auto pakken, hoe groter de kans dat je als fietser gewond raakt. Een reden te meer voor gemeenten, aldus de Fietsersbond, om het fietsgebruik te stimuleren en daadkrachtig aan de slag te gaan met de aanbevelingen uit de Fietsbalansonderzoeken.

Noot voor de redactie: Voor meer informatie kunt u terecht bij Arien de Jong, 030-2918163 of 06-20504419.

De Fietsersbond heeft met de Fietsbalansmethode onderzoek gedaan naar het fietsklimaat in 115 gemeenten. Elke gemeente heeft een lijvig onderzoeksrapport ontvangen waarin een groot aantal lokale aanbevelingen tot verbetering zijn gedaan. U vindt de onderzoeksresultaten op www.fietsersbond.nl/verkenner
Moderated - quoted en bronvermelding

Ook aan gedacht dat gemeenten met hoog fietsgebruik wellicht ook een aangepaste weginfrastructuur hebben in tegenstelling met gemeenten waar nauwelijks gefietst wordt en er ook weinig fietspaden, autovrije zones e.d. zijn ?
Met andere woorden, het lager letselrisico voor fietsers zou wel eens voornamelijk het gevolg kunnen zijn van de infrastructuur en niet van hun massale verschijning.
Beide faktoren zijn echter met elkaar verbonden en dus is het wellicht onmogelijk om de invloed van beide afzonderlijk in kaart te brengen.
Oftewel: het verhaal van de kip en het ei.

Dat een beter fietsklimaat het fietsen bevordert staat nu juist wel in het het onderzoek: dus niks kip en ei. Een aanbevelingen van dit onderzoek is Lokale en provinciale overheden de infrastructuur voor fietsers verbeteren, want dit leidt tot mer gebruik van de fiets en dus tot minder ongevallen onder fietsers. Wellicht ook een aanbeveling van Belgie!
Fietsen is niet alleen plezier maar ook nuttig. Ook in de eigen omgeving!
Heb je echt interesse in dit onderzaak, zonder dit vooraf al af te doen als kip en en ei, neem dan contact op met de Fietsersbond: www.fietsersbond.nl

Ik pas in mijn pyama, mijn pyama past in een plastic zakje, dus ik pas in in dat plastic zakje.
Dat is zowat de redenering van dat artikel.
Je verbetert de infrastructuur in het voordeel van de fietser, er stappen hierdoor meer mensen op de fiets en als ze dan vaststellen dat er per gereden kilometer minder ongevallen gebeuren wijten ze dat dan maar aan het feit dat er meer fietsers op de weg zijn.
Niets in dat artikel wijst erop dat het verlaagde risico niet het gevolg is van de fietsvriendelijker omgeving of ten minste voor een groot (het grootste ?)deel ervan .
Je opmerking dat ze vaststelden dat het verbeterd fietsklimaat het fietsen bevordert heeft hier niets mee te maken.

Dat de fietsersbond probeert om meer mensen op de fiets te krijgen vind ik positief, maar ik krijg de kriebels van dat soort -dure- studies die alleen maar bevestigen wat iemand met een beetje gezond verstand ook wel kan bedenken maar die dan als bewijs worden aangehaald voor zaken die nergens worden bewezen.

Beste Paul,

Heb je het complete onderzoek inmiddels al opgevraagd bij de Fietsersbond en uitleg gevraagd over je vragen?

Een kip en een ei hebben nog wat verband met elkaar, maar een pyjama loslaten op een fiets slaat werkelijk als een tang op een varken.

bert sitters schreef:Een kip en een ei hebben nog wat verband met elkaar, maar een pyjama loslaten op een fiets slaat werkelijk als een tang op een varken.
Ha die Bert,
Als je met een tang op een varken slaat doe je hem onnodig pijn, als je er een karbonade van wilt maken kan dat ook aardiger ;-)
Maar ik ben het wel met Paul eens dat de resultaten van het onderzoek geen oorzaak en gevolg aanwijzen. Dat het onderzoek voor de hand liggende verbanden suggereert, die er ook best wel zullen zijn, is NIET uit het onderzoek kunt concluderen.
Maar laten we liever gaan fietsen, de Wereldfietser is er om te Fietsen, de Fietsersbond om zich druk te maken over de mensen die niet fietsen. (staat vast in beider statuten)
Leon

Haha, vind ik een leuke reactie Leon !
En... ik heb mijn Koga vandaag weer 70 Km. verder ingereden. Veel te mooi weer om er niet van te genieten (als je de tijd hebt natuurlijk).