De Ardennen Expres van Amsterdam naar Luxemburg zal deze zomer niet rijden. Volgens Michiel Jonker van NS-Internationaal was er onvoldoende belangstelling.
De Ardennen Expres reed op zaterdag en zondag van eind juni tot en met eind augustus. De trein bood een rechtstreekse verbinding van o.a. Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven naar diverse stations in de Ardennen, het stadje Clervaux en uiteindelijk de stad Luxemburg.
Aantrekkelijk voor Ardennen-fietsers, want in deze trein kon een flink aantal fietsen mee.
Verder biedt Luxemburg een aantrekkelijke overstap op Franse nachttreinen naar het zuiden waarin eveneens fietsen konden meegenomen.
Fietsers hebben nu de keuze via een overstap in Brussel, maar in de treinen van Brussel naar Luxemburg is in de regel slechts krappe ruimte voor 2 fietsen. Soms is het fietsenhok in deze trein in gebruik door de minibar. Reizen via Maastricht betekent twee keer overstappen: in Maastricht en in Luik. Ook in de treinen tussen Maastricht en Luik is zeer weinig ruimte voor de fiets. Vooral tijdens de terugreis sluiten de de treinen op het station van Luik niet goed op elkaar aan.
Na het wegvallen van de Auto- en fietslaaptreinen naar het zuiden is dit de zoveeltste tegenvaller voor vakantiegangers die hun fiets mee willen nemen in de trein naar het zuiden. De fietser is dus weer de dupe.
Volgens fietsroutebeschrijver Bert Sitters ligt de oorzaak van de onvoldoende belangstelling voor deze trein vooral bij de onvoldoende bekendheid van het product.