Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route door Spanje - Forum Wereldfietser

Route door Spanje

Ik ga van half juni tot eind juli per fiets van Nederland naar Cabo de Sao Vicente, het meest zuid-westelijke stukje van Portugal. Solo. Ik zit nog te dubben over de route door Spanje naar Portugal. De Pyreneen over via de Col de Somport en daarna de Jacobsroute volgen tot Burgos. Dat is vrij zeker. Vandaar ga ik waarschijnlijk via Palencia, Zamora, Ledesma en Vitigudino, waarna ik via de kleine grensovergang bij Vale da Mura Portugal binnenkom. Maar ik kijk wat aan tegen de verwachte hitte. Het alternatief (langs de Portugese kust) heeft echter als nadeel dat het een stuk drukker is en lang niet zo interessant. Heeft iemand ervaring met de route die ik overweeg te nemen? Of weet iemand een andere / betere? Info, beste mensen. Alles is welkom.

Ken de hitte daar niet natuurlijk, maar hier is het nu tegen de 40 graden geweest de laatste maand en het is veel aangenamer op de fiets dan te voet, aangezien je een schijnwind creeert.

Met een goede helm krijg je de koeling op de juiste plaats en de nodige bescherming tegen de zon.
ericpetra schreef:.... de Jacobsroute volgen tot Burgos. Dat is vrij zeker. Vandaar ga ik waarschijnlijk via Palencia, Zamora, Ledesma en Vitigudino, waarna ik via de kleine grensovergang bij Vale da Mura Portugal binnenkom. Maar ik kijk wat aan tegen de verwachte hitte. Het alternatief (langs de Portugese kust) heeft echter als nadeel dat het een stuk drukker is en lang niet zo interessant. Heeft iemand ervaring met de route die ik overweeg te nemen? Of weet iemand een andere / betere? Info, beste mensen. Alles is welkom.
Eind juli kan het inderdaad erg heet zijn zodra je onder de ca. 700 m hoogte gaat. Langs de kust proberen te fiets lijkt me echter een nog minder alternatief, bovendien is het om. Dus in principe zo hoog mogelijk blijven, wat in het zuiden niet mee zal vallen.
Maar als je mazzel hebt is het gewoon fantastisch weer (30 graden overdag en 5 's nachts)

Leon
De aanrijroute naar de Somportpas is druk geworden door de onlangs geopende autotunnel. Je kunt ook kiezen voor de andere variant in de Jacobsroute via de Alto Ibaneta pas. Daar werd het leger van Karel de Grote verslagen door de Basken. Ik zou eerder van de Jacobsroute afgaan: al bij Logrono naar het zuiden door de fabelachtig mooie Sierra de la Demanda en dan richting Duero, bijvoorbeeld via de Canon de Rio Lobos ( de wolvenkloof). Je kunt de Duero volgen tot Zamora (een stuk route met veel historie).Trek voor Zamora minstens een rustdag uit. Daar naar het zuiden naar de Sierra de la Pena de Francia en de Sierra de Gata in Extremadura. Je komt dan in het land zonder brood (Tierra sin Pan). Daar kun je besluiten waar je doorsteekt naar Portugal. Bij hitte is het zaak zeer vroeg te vertrekken. Vaak is het tot 12.00 uur nog goed te doen. Na 14.00 uur (Siesta-tijd) gaat de braadpan goed borrelen. De hoogste temperaturen worden rond 16.00 uur bereikt. Zie verder mijn gidsen FIETSEN IN SPANJE of de ZILVERROUTE.

Allemaal bedankt voor de reactie.
Bert, je Logrono-raad volg ik denk ik wel op. Lijkt me inderdaad een mooie route. Maar om vanaf Zamora Extremadura in te trekken... Ik ben drie jaar geleden in juli per auto door Extremadura gereden. Via kleine plaatsjes. Al met al een paar dagen rondgekeken. Het was elke dag 42 graden en de zon verschroeide gewoon je huid. Daar heb ik nog enigszins schrik voor. Vandaar ook mijn oorspronkelijke vraag.

In de bergen in het noorden van Extremadura valt dat echt wel mee.