Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Noord Spanje - Forum Wereldfietser

Fietsen in Noord Spanje

Hallo,

Wij willen deze zomer een week gaan fietsen in het noorden van Spanje. We hebben reeds een aantal streken bekeken, en de voorlopige keuze is ofwel de Rioja streek, Burgos, Navarra ofwel Baskenland.
Heeft er iemand ervaringen of tips hierover ?
Zijn er bv. aanbevolen routes ?
Welke streek wordt aanbevolen?

Alle tips zijn welkom.

Groeten,

Koen Faes

Het Baskenland heeft het nadeel van veel verstedelijkte gebieden,dus druk Ook de Baskische kust is vrij druk. In Navarra kun je prachtig fietsen, zeren in de Pyreneeen. Hoogtepunt vind ik toch de Sierra de la Demanda ten zuidwesten van Logrono, de hoofdstad van de Rioja, en ten oosten van Burgos. Je kunt ook nog even afdalen naar de provincie Soria en o.a door de Canon de Rio Lobos fietsen (de Wolvenkloof).Zie voor meer informatie over fietsen in Spanje en tips over deze streek mijn gids FIETSEN IN SPANJE: www.fietswegen.nl
Hoi,
Zie Bert's verhaal.
De streek hier is nogal afwisselend, dus het hangt er van af wat je zoekt:
Rioja: welvarend, relatief druk, best vriendelijke mensen, relatief vlak.
S. de la Demanda: erg dunbevolkt, ruig.
Soria: Dunbevolktste provincie van Spanje, droog, trotse volksaard, ontvolking.
Burgos: Fraaie welvarende stad.
ZW van Burgos: vlakker en erg dor in de zomer.
N van Burgos: ergens er tussenin.
Picos: hogere bergen met lange passen. Bovenop vooral om te wandelen.
Kuststrook, N van de bergen: kan heel erg nat zijn; groen.
Baskenland: erg heuvelachtig, dichter bevolkt, industrieterreinen.
Groeten, Leon

Hallo,

Vorig jaar rond deze tijd heb ik het eerste bericht van deze thread gepost.
Aangezien ons verblijf in Burgos en Rioja ons heel goed meegevallen is zijn we van plan opnieuw af te zakken naar deze streek. Dit jaar zou ik echter naar de provincie Soria willen. Waarschijnlijk blijven we daar 1 of maximaal 2 weken, dat moeten we nog beslissen.

Wie kan me zeggen welke dingen ik zeker niet mag missen in Soria ? Ik weet dat bv. de canyon van de Rio Lobos zeer mooi is, dus die zullen we zeker niet overslaan... De Sierra de la Demanda vond ik ook prachtig, dus zullen we ook nog een stukje daarvan meepikken.

De temperaturen (in augustus) zijn vergelijkbaar met deze in Burgos/Rioja ?

Andere tips zijn natuurlijk ook altijd welkom !

Groeten,

Koen

Hoi Koen,
Leuk dat je goede ervaringen hebt gehad en weer opnieuw gaat.
Ik vind het mooiste aan de provincie Soria het ontbreken van veel: het is er heel leeg en als je daarvan houdt gaat het wel goed.
Ik vond de burcht van Gormaz wel indrukwekkend, ligt ten ZO van El Burgo de Osma, een vriendelijk dorp. Volgens Bert is de hoofdstad Soria ook wel een gezellige stad.
Het zal wellicht een paar graden warmer zijn dan in Rioja, afhankelijk van de hoogte. Ook is het hoogstwaarschijnlijk nog droger, al weet je het nooit :lol:
Veel plezier.
Groeten, Leon

Leon,

Is het verschil met bv. Rioja dan groot (omdat je zegt dat er veel ontbreekt) ? Is het bv. moeilijk om hotelletjes te vinden ed. ?
Het enige waar ik wat schrik van heb zijn de temperaturen. Vorig jaar heb ik die vraag ook gesteld. Al bij al is het wel meegevallen toen. De eerste dagen was het onweerachtig, met wat regen en een beetje kil in de morgen. Nadien was het altijd zeer mooi weer, waarbij het in de namiddag voor mij net iets te warm was, vooral bij het bergop rijden, als de koeling door de wind wegvalt... Hoe dieper je het binnenland ingaat, hoe minder de invloed van de Pyreneeen natuurlijk...

Groeten,

Koen