Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Wallis Zwitserland - Forum Wereldfietser

Fietsen in Wallis Zwitserland

Met veel wandelervaring in Wallis Zwitserland wil ik wel eens gaan fietsen in dit Alpengebied. Waar moet ik op letten met benodigdheden voor z'on vakantie?

Wallis is een prachtig wandel- en klimgebied (weet er alles van ;)) maar lijkt me persoonlijk wat minder om te gaan fietsen. Vrijwel alle wegen lopen dood tegen hoger bergkammen, en er zijn vvrijwel geen N-Z-passen. Dat wordt dus vaak omkeren.

Daarnaast zijn de hellingen dusdanig steil dat onverhard fietsen (dus vanuit het dal omhoog) een hele opgave is.

Maarre... je kunt natuurlijk door het hoofddal fietsen, dat is van het Meer van Geneve tot Morel vrijwel vlak. Saai, vrij druk en soms erg heet. Zou ik niet doen. Heb wel eendaagse tochten gemaakt naar stuwmeren en over een aantal passen, maar voor een doorgaande fietstocht...

Als je graag vrij hoog in de bergen wilt fietsen maar niet steeds die passen over, dan is Graubunden misschien een betere optie. Ergens bij St Moritz beginnen en dan bergafwaarts door het Inndal helemaal naar Oostenrijk. Dit dal is mooi en veel minder druk.

Succes!

willem.megens schreef:Maarre... je kunt natuurlijk door het hoofddal fietsen, dat is van het Meer van Geneve tot Morel vrijwel vlak. Saai, vrij druk en soms erg heet. Zou ik niet doen. Heb wel eendaagse tochten gemaakt naar stuwmeren en over een aantal passen, maar voor een doorgaande fietstocht...

Als je graag vrij hoog in de bergen wilt fietsen maar niet steeds die passen over, dan is Graubunden misschien een betere optie. Ergens bij St Moritz beginnen en dan bergafwaarts door het Inndal helemaal naar Oostenrijk. Dit dal is mooi en veel minder druk.

Succes!
Voor 1daagse tochten is het goed te doen, het hoofddal moet je idd mijden.

Graubünden is zeker een goed optie. Je kan dan evt. nog een lus naar links maken via Julier- en Albulapas waardoor je toch nog op hoogte bent. Ook een grotere lus via Ofen-, Umbrail- en Steviopas en dan via Oostenrijk (Nauders) weer terug (of andersom) is mogelijk. Maar pittig!

In het Rhônedal loopt ook de bewegwijzerde Rhône-Radweg, een van de 9 nationale Zwitserse fietsroutes, Niet de mooiste wat mij betreft.
Ik heb er een paar keer gefietst waaronder in 2005 een weekje met Sion als verblijfsplaats. De camping van Sion (bij Bramois) is een aanrader en relatief goedkoop. Van daaruit kun je diverse tochten de bergen in maken. De mooiste zijn de Col du Sanetsch, Lac de Moiry, Grande Dixence en Arolla (allemaal boven de 2000 meter), maar er zijn nog diverse andere 'hoogtepunten'. Onderschat de zwaarte niet. De rit vanuit de camping bij Bramois naar de Barage de la Grande Dixence en Arolla kwam uit op 109 km en 2825 hoogtemeters! Lac de Moiry vice versa was 95 km met 2349 hoogtemeters, lange stukken boven de 10% gemiddeld!
Luc Oteman

Zie ook http://veloland.intermaps.ch voor een online kaart van Zwitserland met alle fietsroutes.

opdefiets schreef:Lac de Moiry vice versa was 95 km met 2349 hoogtemeters, lange stukken boven de 10% gemiddeld!
Luc Oteman
De Sanetch wil ik altijd nog een keer doen. De Dixece is best wel aardig (maar die vervloekte kabelbaan!!), naar de Mauvaisan (?, achter Verbier) was ook wel apart (mix tussen hele mooie natuur en waterkrachtcentrales), maar de klim naar Moiry vond ik wel het mooist! Vanuit het hoofddal langs al die erg hoge en steile afgronden, dan een wat saaier tussenstuk en na Grimentz een retesteil stuk door mooi landschap.

Conclusie: voor eendaagse dagtochten is Wallis een aanrader!

Wij hebben een week gefietst in Wallis. Wel dagtochten gemaakt. Ook dat viel tegen. Niet Wallis op zich. Echt prachtig. Ook super om op een pas met een bevroren meer te staan waar men aan het skieeen is, en jij in je hemdje en fietbroekje staat. De tegenstelling is super, maar je fietst een pass op, of een dal in, en je moet vaak via dezelfde weg weer terug omdat er geen rondritten zijn. Het is dus veelal een heen en terugrit via dezelfde weg. Dat vonden wij jammer.