Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Malaga naar Lissabon - Forum Wereldfietser

Van Malaga naar Lissabon

Hallo,
Ik ben van plan begin juni 2007 deze route te fietsen en ben benieuwd of iemand deze route recent heeft gefietst en wat de ervaringen zijn, met name ook wat betreft het verwmijden van autosnelwegen.
Bij voorbaat dank!
Jan de Boer

Hoi Jan,

wij vonden het nogal lastig om grote wegen te vermijden, maar ik denk dat het probleem is dat we een niet al te gedetaileerde kaart bij ons hadden. Michelin schaal 1:400.000 En hij was ook al twee jaar oud. Je zult echt moeten proberen de allernieuwste kaarten te krijgen, want in Spanje leggen ze binnen een jaar een nieuwe snelweg neer, daar waar eerst een fietspad lag bij voorkeur...
Het is geen pretje te fietsen over de kustwegen... in Europa nog geen vergelijkingsmateriaal tegen gekomen van drukte, gekte en aggressieviteit op de weg, helaas. Dit was echt het toppunt.:cry:
Zuid-Portugal valt dan echt mee wat dat betreft. Maar zoals ik zei, koop de beste kaarten en ga aan de slag, want landschappelijk is het de moeite WEL waard.

Groetjes,
Aaldrik :D

Hoi Jan,

Het vermijden van de snelwegen is niet echt een probleem op een paar stukjes na. Ik raad je de volgende kaarten aan:
Generalkarte Andalusien schaal 1:200.000 en Generalkarte Portugal Süd 1:200.000. Omdat die kaarten helaas niet helemaal aansluiten moet je daar ook nog de Michelinkaart 578 van Andalusië bijnemen. In 2000 fietste ik van Malaga naar Faro. Ik reed toen vanuit Malaga naar Ronda, Arcos de la Frontera, Jerez, Sanlúcar, met een veerpont onderlangs Sevilla, El Rocio, Valverde en via een onverharde weg en een doorwaadbare rivier en eenmaal door 7 honden tegelijk belaagd de Portugese grens over naar Mértola. Hoe avontuurlijk wil je het hebben :-) Deze route staat o.a. beschreven in mijn fietsgids Fietsen in Andalusië (ik heb nog een paar exemplaren daarna is ie uitverkocht) Het stuk via Jerez zou ik nu anders doen, want daar heb je nogal vervelende wegen lopen. Vanaf Sanlucar was weer wel een prachtig avontuurlijk stuk langs de Quadalquivir met deels onverharde wegen en spectaculaire natuur met dwergarenden, slangenarenden, flamingo's, reigers etc. Vanaf Mértola (mijn favoriete Portugese dorp) zijn er diverse mogelijkheden naar Lissabon o.a. via Evora. Ik zou Lissabon zelf vanuit het zuiden benaderen met als slot het veerpontje vanuit Seixal die je op de Praça do Comercio in het centrum afzet. De nieuwe brug Vasco da Gama is voor fietsers verboden; de oude brug weet ik niet maar zou ik niet doen! Het is ook (weer) mogelijk de fiets in Portugal op de trein te zetten en zo bijv. naar het kopstation bij Barreiro te komen vanwaar ook een veerboot naar het Praça do Comercio vaart.
Succes,
Luc
Luc en Aaldrik, bedankt voor jullie snelle reactie.
Luc ik heb in 1998 met veel plezier met jouw boekje een grote rondrit gemaakt door Andalusie. Ook ik heb o.a. het stuk van Sevilla via El Rocio, Torre Heguera - Huelva gefietst en toen naar boven naar Aracena. Ik ben dus met name benieuwd over het stuk Huelva - Faro - Lissabon. Al in '98 merkte ik dat er in hoog tempo snelwegen worden gebouwd die voor fietsers (officieel) verboden zijn en ook zowieso niet interessant voor fietsers (zo heb ik er uren over gedaan om een geschikte uitvalsweg uit Granada richting Motril te vinden).
In ieder geval bedankst voor je kaartsuggesties!
Jan de boer