Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Google Earth&Maps update-dag! - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Google Earth&Maps update-dag!

Heb ik België nu eindelijk met Streetview bekeken. Herinneringen opgehaald van mijn vroegere fietstochten in Wallonië. Wat blijkt? De jeugdherbergen van Vielsalm en Marcourt zijn nu verdwenen. Die van Huy, een kast van een 19e eeuwse villa, is nu een fastfoodrestaurant geworden. In tegenstelling tot Amerika en Engeland bijvoorbeeld zijn de kleine zijweggetjes of zijstraten in België niet in Streetview opgenomen.
Volgens de teletekst van de TV-zender één is de Belgische justitie er niet gelukkig mee, want criminelen kunnen daar bepaalde huizen uitzoeken voor inbraken!
Google heeft om een of andere reden een groen sausje over de beelden vanaf grotere hoogte gegooid waardoor Nederland er van bovenaf niet meer zo fraai uitziet.
De resolutie van de beelden neemt ook niet meer toe en veel satellietbeelden zijn inmiddels enorm achterhaald, sommigen zijn 10 jaar oud, en dan klopt in Nederland vaak veel niet meer.
Het goede nieuws is dat er concurrentie is uit onverwachte hoek: Michelin.
Wie via www.michelin.com kaarten bekijkt kan rechtsboven in beeld bij soort kaart ook kiezen voor satellietbeelden. De satellietbeelden van grote hoogte zijn belabberd, maar als je ver genoeg inzoomt krijg je een andere set beelden te zien die gemiddeld genomen recenter en van hogere resolutie zijn dan die van google. O.a. Spanje staat er goed op.
Voor Spanje kun je ook http://sigpac.mapa.es/fega/visor/ gebruiken met vergelijkbare maar niet identieke beelden. Deze site werkt helaas niet op alle systemen en is niet zo snel.
Leon
Michelin gebruikt de kaarten van Bing, Microsoft dus. De interface op bing maps is wat gemakkelijker dan die op michelin.com.
peter de rijk schreef:Michelin gebruikt de kaarten van Bing, Microsoft dus. De interface op bing maps is wat gemakkelijker dan die op michelin.com.
Je hebt gelijk. Ik heb jaren niet op bing gekeken omdat de satellietfoto's heel lang slecht waren. De interface werkd idd beter dan die van michelin.
Leon
Wie voor Vlaanderen (niet voor Wallonië) gedetailleerde luchtfoto's zoekt, kan terecht op: http://ogc.beta.agiv.be/gdiviewer/?simple=true

Ik ben er wel nog niet achter hoe je de overliggende laag van de wegen kan afzetten, wat wel vervelend is.

Renaat
Voor wie op zoek is naar recente satellietfoto's op Google: ik heb ontdekt dat op dit moment de foto's van op zijn minst mijn eigen woonplaats op Google Earth (de applicatie die je eerst moet downloaden en installeren) andere versies van een heel ander jaar zijn dan die op Google Maps (de website, ook in 'earth'-modus). Die in Google Earth zijn van mijn woonplaats de meest recente, nog geen half jaar oud.

Als je de gevonden foto's in jouw geval aan de oude kant vindt, ze zijn soms rond de 10 jaar oud, dan kan het dus lonen om op de andere versie te kijken.
Voor Nederland zijn de 2016 luchtfoto's vrijgegeven en te zien via bijvoorbeeld: http://pdokviewer.pdok.nl/ (kies bij lagen voor luchtfoto PDOK > luchtfoto 25cm). In mijn woonomgeving zijn deze van begin juni 2016. Google maps/Earth heeft in mijn woonomgeving zelfs recentere luchtfoto's (eind aug/begin september 2016).
De luchtfoto's van PDOK zijn in stroken gevlogen in 2016 (februari - augustus), voor verloop vluchten zie: http://beeldmateriaal.nl/index.html
keesm54 schreef:(kies bij lagen voor luchtfoto PDOK > luchtfoto 25cm)
Ik zia dan nog steeds alleen maar de achtergrondkaart. Wat doe ik dan fout?

Edit.... je moet per se op het vierkante vakje klikken....

Thnx!
Door bovenstaande berichten werd ik getriggerd om Google Earth weer eens te installeren. Als ik dan naar mijn eigen buurtje kijk, waar enkele jaren geleden een pleintje volledig is heringericht, zie ik dat het 'basisscherm' van Earth nog de oude situatie laat zien. Als ik echter icoontje aanklik waarmee je kunt 'tijdreizen' en ik kijk naar de meest actuele stand stand, dan zie ik wel, zij het nogal wazig, de huidige situatie. Je zou verwachten dat ze altijd als standaard de laatst gefotografeerde situatie laten zien. Of het zou te maken moeten hebben met het gebrek aan kwaliteit van de recente opnames.
PDOK is mooi scherp en laat de huidige situatie zien. Het was al een tijdje geleden dat ik op de PDOK-site was, en ik ben verrast over de grote hoeveelheid gegevens die er te vinden is.
quote="PeterVanRijn"
> Als ik dan naar mijn eigen buurtje kijk, waar enkele jaren geleden een pleintje volledig
> is heringericht, zie ik dat het 'basisscherm' van Earth nog de oude situatie laat zien.
> Als ik echter icoontje aanklik waarmee je kunt 'tijdreizen' en ik kijk naar de meest
> actuele stand stand, dan zie ik wel, zij het nogal wazig, de huidige situatie.
> Je zou verwachten dat ze altijd als standaard de laatst gefotografeerde situatie laten zien.
> Of het zou te maken moeten hebben met het gebrek aan kwaliteit van de recente opnames.
Haha, ik heb ook eens wat geprobeerd. Kijk maar eens naar Utrecht centrum of naar de A2 rond Utrecht.
Standaard zie je een oude situatie en als je het icoontje aanklikt is de A2 inmiddels ondertunneld
en Hoog Catharijne verbouwd. "Gemakkelijker zou wel kunnen, maar we maken het liever spannender" zullen ze wel zeggen bij Google.

> PDOK is mooi scherp en laat de huidige situatie zien.
Dat lijkt me sterk, het is op dit moment bewolkt :wink:
De foto's van PDOK kan ik aan de hand van de aanpassingen in onze tuin terugleiden tot begin zomer
vorig jaar. Die op google earth zijn - bij ons dan - op één bepaalde dag eind september gemaakt wat ik weet omdat we toen inderdaad de extra stoeltjes buiten hadden staan en dat hebben we maar één keer gedaan. Jammer dat we die stoeltjes zo weinig gebruikt hebben.

Nog recentere foto's, soms maar een paar weken oud, kun je vinden op http://www.satellietbeeld.nl maar die zijn helaas wel van mindere kwaliteit. Deze site is ook niet bepaald gebruiksvriendelijk:
* zoom in tot gewenst niveau, typisch gemeentegrootte.
* klik op de + bij filteren
* klik op het tweede icoontje na"zoekgebied, namelijk:"
* klik op toepassen
* selecteer de laag die je wilt zoen door op de zwarte oogjes te klikken (aan/uit)
* accepteer
Er zijn wat popups die je niet uit kunt zetten, irritant.

Wat ik van wel echt vet vind zijn de plaatsen waar al 3D-rendering is.
Zoals dit in Amsterdam: https://goo.gl/maps/ZSaws9YLHAP2
En dan roteren en zo. Het werkt wel zo fijn als je een goede verbinding hebt.