Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Temperaturen in Rioja - Spanje ? - Forum Wereldfietser

Temperaturen in Rioja - Spanje ?

Hallo,

Wie weet welke temperaturen ik kan verwachten in de streek van Rioja - Burgos in Spanje in de maand juli ?

Bedankt,

Koen
Rioja bestaat uit twee delen. Het lagere deel bij Logrono en de bergen in het zuiden.
De temperaturen vallen voor Spaanse begrippen mee. Reken tegen de 30 graden in Logrono en wat minder warm in de bergen. In de bergen kan het wel 's nachts flink afkoelen, tot slechts een paar graden boven nul aan de grond. Zie verder mijn gids FIETSEN IN SPANJE: www.fietswegen.nl

Even buiten Logrono heb ik het eens 38 graden meegemaakt. Dat was medio juli. '97 of '98 meen ik. Maar twee jaar daarvoor was het, lees ik in m'n dagboek, op dezelfde plaats 15 graden op9 juli, 's middags om twee uur. Het kan nogal verschillen. Maar reken inderdaad, zoals Bert al schreef, op rond de 30 graden en in de hogere delen op een paar graden minder. Overigens een mooi fietsgebied. Ik wens je veel plezier.

Vorig jaar hebben wij in de buurt van Logrono en Burgos gefietst (half juli). 'S nachts kon het nog aardig koud zijn, maar overdag hebben we temperaturen van rond de 35 graden gehad (hou er rekening mee dat het vorige zomer in heel Europa erg warm was. Van de Spanjaarden begrepen wij dat het ook voor spaanse begrippen warmer dan gebruikelijk was).

Lonneke

Ook wij hebben afgelopen zomer in de Rioja streek gefietst met temperaturen vanaf 35 graden tot later 43 graden in Pamplona. Op de fiets geeft dit niets je hebt toch nog wel wat rijwind. Het moment dat je van de fiets afgaat wordt het wat vervelender. Geluk is dan wel dat bijna iedere Spaanse camping in het bezit is van een heerlijk zwembad.
Kijk maar eens op http://www.fransencarmen.nl.

Ik heb deze vraag in juni 2003 gepost. We hebben de Rioja streek bezocht in juli 2003 per fiets.
De temperatuur was ongeveer 30 a 35 graden. Dat van die rijwind klopt wel, maar daar heb je niet zo veel aan als je bergop moet ....

Groeten,

Koen

Had inderdaad de datum niet in de gaten, Koen. Klopt wel dat je bergop daar niet zoveel profijt van hebt maar de hoogte van de bergen in de
Rioja geven dan ook geen beklimming van uren! Op zich vond ik het toch wel meevallen terwijl ik toch eigenlijk niet zo'n zonaanbidder ben. Wel veel drinken onderweg. Gelukkig heeft bijna ieder dorp een watervoorziening waar je de bidons weer kunt vullen met heerlijk koud water.

Als het deze zomer net weer zo extreem warm wordt als vorig jaar en je bent in de Rioja, ga dan zo hoog mogelijk de Sierra de Demanda in (een bergketen in zuidwesten van La Rioja, het noordwesten van de provincie Soria en het zuidoosten van de Provincie Burgos. Het is daar wat koeler. Zeker 's nachts en 's morgens. Deze streek is echter fabelachtig mooi. Vooral de omgeving van de Laguna Negra is een klim meer dan waard. Is het niet zo extreem heet breng dan een bezoek aan de Canon de Rio Lobos, of aan een van de vele historische stadjes en dorpen aan de Duero. Ook het stroomgebied van de Duero heeft uistekende wijn, net als de Rioja. Let geen wijn tijdens het fietsen, maar ontkurk 's avonds op je kampeerplekje ( camping of in de natuur) een zalig flesje vocht.
Ik ben deze zomer in de buurt van een Duero-tocht.

Mocht je het toch te heet vinden in La Rioja, dan kun je trein nemen naar een andere streek. De fiets kan mee in veel Spaanse treinen. Zie voor een dienstregeling mijn spoorboekje DE FIETS IN SPAANS TREINEN: www.fietswegen.nl

Mijn plan. Bert. Wij gaan komende zomer de Sierra de la Demanda met een bezoek vereren. Ik moet alleen nog een mooie route uitzoeken die we in vier weken kunnen volbrengen. We vliegen op Madrid. Van daaruit gaan we verder.

Overigens over de fiets mee in de trein. Dit jaar met Pasen wilden we vanuit Sevilla het oersaaie stuk richting het zuiden overbruggen per trein. Helaas...... geen mogelijkheden. Of naar Cordoba of richting Portugal.

Jammer dat je mijn gids DE FIETS IN SPAANSE TREINEN niet had gelezen, want daarin staat dat tussen Sevilla en Malaga alleen TRD-treinen gaan. Daarin kunnen geen fietsen mee. Zie voor andere mogelijkheden mijn gids.

Voor dfe Sierra de la Demanda kun vanuit Madrid kun je met regionale treinen naar Burgos of Soria. Deze vertrekken vanaf het noordelijke station Madrid-Chamartin.