Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor Slovenië graag - Forum Wereldfietser

Tips voor Slovenië graag

We zouden graag vanuit Villach (Oostenrijk) naar Maribor, vandaar naar de kust en zo terug naar Villach fietsen. Zijn er ervaringsdeskundigen onder de wereldfietser?
We zouden vanuit Villach vertrekken omdat er relatief snelle treinverbinding vanuit Köln is.
Maar misschien is er een betere oplossing?(Het vliegtuig nemen we niet).

Groeten

Pierre
De fietsbus naar Oostenrijk/Slovenië is misschien een alternatief?

Op mijn website vind je verder een route die een klein stukje door de Julische Alpen in Slovenië gaat, van Bovec naar Bled en dan naar Villach.

Een overzichtskaart met alle fietsroutes in Oostenrijk vind je op de site van intermaps.com

Op deze site vind je scans van topografische kaarten van heel Slovenië en de Julische Alpen. Er is ook een routeplanner van Slovenië maar die werkt alleen in het Sloveens en je moet je eerst registreren (is gratis) per email. Voor zover ik het kan zien op die site is er ook een versie voor je mobiel en/of GPS.

Zie verder ook de landeninformatie op dit forum.

Groeten, Minko

Van Villach naar Maribor is makkelijk: je kunt nl. de bewegwijzerde Drau-Radweg volgen van het centrum van Villach tot in Maribor. Is ook nog eens stroomafwaarts. Er is zo'n handig Bikeline boekje van voor 8,90 Euro (bij de betere reisboekhandel en verder o.a. op www.fietsgidsen.nl )
Een goede kaart voor Slovenië is de Freytag & Berndt kaart 1:150.000 van dat land. Geeft ook de ligging van de campings aan.
In 1997 heb ik vanuit Villach met de racefiets een rondje gereden over de Wurzenpass, Vrsic pass en Predilpass. De laatste 2 zijn fraai en redelijk rustig (vooral de Vrsic). De eerste, de Wurzenpass vlak onder Villach, was een crime met heel veel (vracht)verkeer en lange afschuwelijk steile stukken van > 18-20 % aan de Oostenrijkse kant. Ik geloof wel dat de huidige tunnel bij Jesenice/Bled er toen nog niet was dat kan allicht een boel schelen.
Luc

Dag,

het is voor mij al weer een tijdje geleden dat ik ongeveer hetzelfde rondje gedaan heb. Ik was indertijd met de fietsbus naar Villach, hij reed toen niet verder.

Ik ben direct vanuit de bus de pas (Wurzenpas, als ik me niet vergis) op gegaan. Van verkeer had ik weinig last (de pas is gesloten voor zwaar verkeer, toen ik er was lag de tunnel er wel al), maar wat een :twisted: k** :evil: pas!! Ik ben geen geweldige klimmer, maar meestal red ik me wel. Dit was echt voetje voor voetje omhoog schuifelen naast m'n fiets!!

Het lag niet geheel aan mijn busnacht, want busgenoten die een dag later over de pas getrokken waren vertelden me hetzelfde verhaal. Maar, als je eenmaal boven bent heb je wel echt het gevoel dat je Slovenië "veroverd" hebt. De pas door het Triglav is daarna niet alleen prachtig, maar ook bijna een lachertje.

En Slovenië is een prachtig fietsland: een soort klein Oostenrijk met een "terug in de tijd" gevoel, bijzonder aardige mensen. Het zal er in de afgelopen 5 jaar alleen wel een stuk drukker geworden zijn...

Groet,

Astrid

opdefiets schreef: De eerste, de Wurzenpass vlak onder Villach, was een crime met heel veel (vracht)verkeer en lange afschuwelijk steile stukken van > 18-20 % aan de Oostenrijkse kant. Ik geloof wel dat de huidige tunnel bij Jesenice/Bled er toen nog niet was dat kan allicht een boel schelen.
Luc
Inderdaad, nu is het een heel rustig weggetje, van Slovenië naar Villach stelt de klim naar de Wurzenpas niet veel voor, afgezien van een klein steil stukje. Je kan 'm dus beter op de terugweg nemen dan op de heenweg met nog weinig klimkilometers in de benen.

Zie ook http://www.drauradweg.com/ voor een routebeschrijving plus kaart van de fietsroute langs de Drau.

Hallo,

Wij hebben 2 jaar geleden een rondje slovenie gedaan.
De Wurzenpass is inderdaad vanaf Villach heel erg zwaar. 3 stukken van 18%. Wij hadden geen last van druk verkeer daar. Verder is Slovenie heel erg mooi, wel vaak pittig fietsen, maar supermooi. Ik zou proberen de kust te ontwijken. Wij vonden deze niet zo mooi, drukke campings, en drukke wegen om er heen te fietsen.
Het triglav gebergte en de noordkant (alpen zijn supermooi). Neem 2 kaarten mee. Wij merkten dat er nogal wat verschil zit in de kaarten en niet alles even goed klopt,maar de mensen zijn heel vriendelijk en helpen je meteen als ze je zien staan.
Mocht je in een dorp geen mensen zien, bij het kerkhof zijn altijd mensen, die je maar wat graag willen helpen.

Anouk

Ik ben vorige jaar in Slovenie geweest. Met name vond ik Triglav erg indrukwekkend en de pas vrsic is een vreselijke mooie maar ook zware pas.

Kijk voor wat foto's op mijn webpage
http://www.luddo.nl

onder dordogne naar slovenie

groet

Luddo

Wat lees ik nu weer voor onzin. Op de Wurzenpas 3x18%? Om precies te zijn is er 1 stuk van 800 meter lang van 18%. Dat is inderdaad een lastig stuk, maar met wat armspieren ook wel te lopen. Op de terugweg is het vergelijkbaar steil, maar dat merk je niet zo omdat je dan inmiddels bent getraind. De fietsbus naar Villach hebben wij destijds genomen, maar niet iedereen vind het prettig om geradbraakt aan te komen...

Slovenie is een mooi fietsland omdat het landschap niet zo door tourisme wintersport is verpest als Oostenrijk en Zwitserland. Niet zoveel van die almen en lelijke pistes dus, maar veel bos. Er zijn ook vrij veel onverharde weggetjes, tenminste toen wij in 2000 gingen. Het eten is vrij belabberd en de mensen vind ik helemaal niet zo gastvrij, het zijn meer van die norse OOstenrijkers als je het mij vraagt. Maar ik heb er gfeen spijt van!

willem.megens schreef:Wat lees ik nu weer voor onzin. Op de Wurzenpas 3x18%? Om precies te zijn is er 1 stuk van 800 meter lang van 18%.
Hoezo onzin? Om bij de feiten te blijven, op http://www.salite.ch/wurzenpa.asp kan je het profiel van de klim bekijken (van de Oostenrijkse zijde). Er zitten twee zeer steile stukken van bijna 20% en 18.5% in.
Lengte van de totale klim is 7.2 km, hoogteverschil 546 m, gemiddeld stijgingspercentage 7.6 % index 128.17. Die laatste index en stijgingspercentages liggen in de orde van grootte van een Alpe d'Huez, om maar een voorbeeld te noemen (de laatste is echter wel 2x zo lang). Zie verder http://www.salite.ch

Wij hebben vorig jaar gefietst in Slovenië. Prachtig land! Wij zijn in het westelijke deel gebleven: de Julische Alpen en het karstgebied. Vooral het Soca-dal vond ik erg mooi. De Vrsc hebben we maar voor een deel gefietst (tot de camping); met twee kids was de top een beetje te veel van het goede.

Wij hebben trouwens de trein naar Bled genomen. Dat was de Urlaubexpress, die vanaf Dusseldorf rijdt. In Slovenië kun je op verschillende plekken uitstappen, je kunt ook blijven zitten tot in Kroatië. De trein is niet alleen voordeliger dan de fietsbus, ik vind het ook een stuk comfortabeler.

De opmerking die iemand plaatste over stugge mensen herken ik trouwens niet. De mensen die wij hebben ontmoet waren juist erg behulpzaam en gastvrij. Ook hebben we er een paar keer prima in restaurants gegeten, en ook nog eens erg goedkoop.

Sandra

Om bij de feiten te blijven
Volgens mij heb ik geen ongelijk hoor: van 3,5 km tot 4,3 km is het rotstuk, die stukjes daarna zijn heel kort en goed te doen.

Willem,

Ik denk dat je nog eens goed naar het profiel van die pas moet kijken, zoals al gesuggereerd. Bovendien... de klim aan Sloveense zijde mag dan ook wel steil zijn... je hebt een stuk minder hoogteverschil te overbruggen... het ligt dus niet aan de training dat dit gemakkelijker te doen is.

Ik zag trouwens na wat Googgelen dat de Wurzenpas er een attractie bij heeft... de verdedigingswerken (bunkers) uit Koude Oorlogstijden zijn opengesteld voor het publiek. Zo wordt het passentraject in Slovenië een nog historischer traject... de Triglav pas is immers aangelegd door Russische dwangarbeiders, met bijbehorend monument.

Groet,

Astrid

willem.megens schreef:
Om bij de feiten te blijven
Volgens mij heb ik geen ongelijk hoor: van 3,5 km tot 4,3 km is het rotstuk, die stukjes daarna zijn heel kort en goed te doen.
:lol: ik kan je alleen verzekeren dat ik daar heel erg hard naar beneden ging op de ligfiets.