Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Amsterdam-Pisa, tips? - Forum Wereldfietser

Amsterdam-Pisa, tips?

... over korte tijd ga ik van Amsterdam naar Pisa fietsen, en ik wil niet de Paul Benjaminse route nemen, maar via belgie en oost frankrijk gaan, dan de alpen over naar italie... heeft iemand ervaring met zo'n route? Ik ben vooral geinteresseerd in een goede Alpen oversteek van Frankrijk naar Italie! Alle tips zijn welkom! Dank!

Hoera, een gat in de markt. Daar loopt nog geen omschreven route. Koop voor Frankrijk de Michelin-kaarten van de betrokken gebieden ( 1 : 150.000). Voor de Alpen alviseer ik ook IGN-kaarten te gebruiken (1 : 100.000, met hoogtelijnen), voor Zwitserland en Italie General-kaarten, 1 :200.000. Kies witte en gele weggetjes. Daar is doorgaans het minste autoverkeer. Helaas in Italie geen garantie.
Stel vervolgens de ENIGE, ECHTE FLORIS KLINKERT ROUTE samen van het Groningse Bedum (heeft ook een scheve toren) naar Pisa. In de jaren vijftig is ooit het liedje gemaakt: "Waarom staat hij zo scheef, dat torentje van Pisa?'
florisklinkert schreef:... over korte tijd ga ik van Amsterdam naar Pisa fietsen, en ik wil niet de Paul Benjaminse route nemen, maar via belgie en oost frankrijk gaan, dan de alpen over naar italie... heeft iemand ervaring met zo'n route? Ik ben vooral geinteresseerd in een goede Alpen oversteek van Frankrijk naar Italie! Alle tips zijn welkom! Dank!
LucGregoir schreef:[quote="florisklinkertHello,

Ik ben momenteel een gelijkaardige route aan het uitpuizen: Antwerpen - Umbria via de Franse Alpen.

Voor België plan ik Mechelen-Leuven (LF2) en dan Namen-Givet (Ravel2).
In frankrijk heb ik een route via kleine (witte baantjes Michelen) tot Grenoble. (Ben je geintreseerd in de detail laat het weten).
Na Grenoble ga ik via La Mure en Gap naar Guillestre. (Op dit traject zijn er een aantal stukken op de National).

De oversteek naar Italie wil ik via de Col d'Agnel maken. Het is dit stuk dat me enige zorgen baart. (cfr ://www.centcols.org/libre_service/col_agnel.htm).
Mijn schoonbroer heeft hem een tietal jaar gedaan, en verkaart hem als doenbaar.

Voor Italie heb ik de kaarten van Touring Club Italiano (1:200 000) gebruikt. (Piemonte en Emilia Romagna). Volgende dorpen/stadjes liggen op mijn voorlopige route: Fossano, Ponzone, Molare, Lerma, Gavi, RoccaForta, Montaldo, Borgo, Licciana Nardi,Castelnuoa, Cerreto Guidi (in de buurt van Empoli). Op deze route zijn enkele cols tussen de 1000 en 1500 meter.
Vandaar uit heb ik twee alternatieve Noord of Zuid van Firenze naar Umbria.

Ik schat de reistijd op ongeveer 25 dagen voor het hele traject.

Luc!
[/quote]

... ik ben net weer terug van mijn reis van Amsterdam naar Pisa, en heb zeker dat gehad aan de tips hier. Ik ben eerst in een redelijk rechte lijn naar beneden gefietst totaan Crest, langs de Drome. Van daar de rivier de Drome gevolgt de bergen in, naar Gap en via Guillestre, Chateau Qeuyras en Col Agnel italie in. De col was te doen en de wegen waren goed genoeg. In Italie reed ik Fossano, Allesandria, Bobbio, Gorgo val di Taro, La Spezia, Pisa. Een prachtige route van in totaal ongeveer 2000 km! Nogmaals dank voor de tips! Groet, Floris

He, wat goed dat het zo uitstekend gegaan is en dat je zo'n fantatische route hebt ontdekt. Jouw ries is een tips voor veel fietsers. Schaf een paar goede kaarten aan, bekijkt ze even goed, informeer hier en daar, zoek je eigen weg en ga op stap.
Wat wordt je volgende doel?

Groetjes, Bert