Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen vanuit zuid Duitsland naar en door Tsjechie - Forum Wereldfietser

fietsen vanuit zuid Duitsland naar en door Tsjechie

We hebben het plan om over drie weken met de auto naar Zuid (of zuidoost) Duitsland te rijden en vandaar met de fiets verder richting Tsjechie en door Tsjechie. Waarbij we in ieder geval Praag willen aan doen. Ik heb de fietsatlas van Tjsechie inmiddels besteld en krijg deze over twee weken binnen. Mijn vraag is nu...Wat is nu een mooie rustige fietsroute om vanuit Zuid (zuidoost) Duitsland ( welke plaats bijvoorbeeld) een rondje door Tsjechie te fietsen. We hebben een kleine drie weken de tijd en fietsen 60 tot 80 km per dag.

Jan.

In 2003 hebben mijn vriend en ik de Moldau Radweg gefietst. Deze route wordt beschreven in een gids uitgegeven door Esterbauer (.com). Een prachtige route die je vanuit Passau in zo'n 500 km. naar Praag voert, langs de Moldau met prachtige kastelen, steden, dorpen enz. Vooral de kastelen hebben indruk gemaakt: veelal origineel ingericht en je wordt dan ook altijd rondgeleid door een gids. Eén keer moesten we zelfs hoesjes om de schoenen doen om de vloer niet te beschadigen (kasteel in Zvikov geloof ik). Ook de streek Sumava (in Duitsland noemen ze het het Bohmischer Wald geloof ik) die grenst aan Duitsland is prachtig. Langs de route zijn genoeg overnachtingsmogelijkheden, zowel tent als pensions/B&B. Een tocht waarin wij een goede mix vonden van cultuur en landschap.

Groeten,
Agnes
Hoi Jan,

Over 2 weken vertrek ik zelf vanuit Hengelo (ov) naar Praag. Heb afgelopen weekend toch nog even het boekje aangeschaft met een route. Zelf gebruik ik dit als rode lijn om in Praag te komen. Vanuit Praag ben ik van plan om via de Moldau naar Linz te gaan om dan of via Salzburg weer in Duitland te belanden of door te gaan via Oostenrijk naar Zwitserland en daar nog wat gaan klimmen. Ik heb 4 weken de tijd ... en zie achteraf wel waar ik ben geweest.

http://fietsvakanties.web-log.nl/fietsv ... ar_pr.html

Maar je kunt ook via een van de spaken van het FIS netwerk een rondje maken.

http://www.fietskaartinformatiestichtin ... eb2007.jpg

Wouter

PS. Mensen die mee willen rijden (op de fiets) lijkt me gezellig ...
Bedankt voor jullie reacties. De Moldau radweg lijkt ons aantrekkelijk. Ook de Sumava...het Bohmerwald. Hoe zijn daar de fietsroutes en is het daar zwaar fietsen?
Er schijnt een route te lopen van Regensburg ( Duitsland) via Plzen naar Praag..van daaruit de Moldauroute naar Passau... is samen iets van 700 km
We orienteren ons verder..
Groeten,
Jan

Jan,

De Moldau route is goed te doen, zeker als je tot zo'n 60 km. per dag gaat fietsen. De klimmetjes zijn veelal kort, dus geen lange aanlopen zoals in de Alpen.

Ik ga deze zomer ook nog door tsjechie fietsen en vroeg mij een paar andere dingen af;

Hoe zit het in tsjechie betreffende kampeer mogelijkheden. zijn er veel campings en hoe duur zijn ze. Is wildkamperen toegestaan onder bepaalde voorwaarden of moet je je goed verstoppen.

Hoe zit het met eten? zijn er genoeg winkels waar je een redelijke avondmaal kan kopen. en hoe moeilijk is het om vegetarisch te eten?

als iemand kort antwoord wil geven op een of meerder van deze vragen zou dat erg fijn zijn

alvast bedankt

Ik zou graag nog in september gaan fietsen naar Tsjechië. Op gpstracks staat een mooie route maar die start in noordoost Nederland. Ik zoek nu een route vanuit Antwerpen die erop aansluit zonder al te veel rond te moeten rijden. Ik zou zo in de buurt van Bremen.
Kampeermogelijkheden in Tsjechie zijn uitstekend. Tsjechen kamperen zelf ook er zijn dus voldoende kampeerterreinen, redelijk geprijsd en op redelijke fietsafstand. Formeel is wildkamperen niet toegestaan maar wordt door de Tsjechen zelf wel gedaan, maar vragen bij lokale bevolking is wenselijk. Ook winkelen is geen probleem.
Het is een mooi fietsland met voldoende rustige wegen, wel heuvelachtig tot bergachtig afhankelijk gebied. Sumavu Bohemer woud is prima te doen.
In elke geval veel fietsplezier.

Paul Snoeij

Wij hebben een paar jaar geleden in tsjechie gefietst. De fietsatlas is handig, maar er zijn ook grotere kaarten te koop (bijna in elke tourist information in tsjechie) die kosten bijna niks en ideaal. Er staan veel fietsroutes aangegeven in Tsjechie. Kortere en langere. Het is een echt fietsland, met wel zware stukken erin. Wij vonden een groot contrast qua voorzieningen (winkels etc) in noord en zuid. Zuid had mooie grote supermarkten en noord was soms echt nog arm. Wij hebben ons verslag staan op: http://fietsreizen.reisprofiel.nl
Zeer de moeite waard om te fietsen, en mensen zijn erg behulpzaam.

We hoorden, lazen op internet, dat in Praag nogal geregeld fietsen gestolen worden.....Wij zijn nog op zoek naar een ' veilige ' liefst kleine camping van waaruit je Praag goed kunt bezoeken. Wie heeft er suggesties? Ook zijn we zijn van plan om de Moldau route te gaan fietsen. Wie heeft hier suggesties voor campings?
Jan

Is je fiets trouwens in Tsjechie goed op slot buiten je tent te stallen?
Jan

Hallo Jan,

Druk bezig met de voorbereidingen voor de vakantie zie ik.

In Tsjechie hebben wij geen moment gehad dat we ons onveilig voelden. Je fietsen kun je dan ook zonder probleem buiten op slot zetten.

V.w.b. campings vlakbij Praag: wij hebben destijds op een camping gestaan zo'n 20 km. onder Praag. Vandaar uit kon je met de bus en de metro eenvoudig naar Praag. Lekker rustig overnachten en de stad binnen handbereik.

Als je het boekje 'Moldau-Radweg' van Esterbauer hebt: daar staan ook campings in vermeld. Daarnaast kun je ook googlen op 'campings Tsjechie'

Succes

Agnes