Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op de fiets door Slovenië-Kroatië-Bosnië - Forum Wereldfietser

Op de fiets door Slovenië-Kroatië-Bosnië

Deze zomer willen mijn vriendin en ik vijf weken gaan fietsen. Vertrekpunt (én eindpunt) wordt wellicht Ljublijana (of Bled). Ik ben op zoek naar tips om een route samen te stellen die ons ook in Kroatië en Bosnië brengt en die de hoogste bergen vermijdt. Weet iemand of heel Sovenië eigenlijk bergachtrig is?

Tips voor campings, beschikbaarheid van gasbonbons en niet te missen stukjes natuur, zijn ook héél welkom!

Alvast hartelijk bedankt :D,
Wolpert

Ljubljana is goed via Wizzair te bereiken vanaf Charleroi.
De hele regio is goed te befietsen. Je kunt kiezen voor routes met verschillende karakters. Langs de kust kom je door een door toeristen overlopen gebied wat erg bergachtig maar ook erg mooi is.
Volg je grofweg de rivier de Sava dan rij je door de binnenlanden waar je het echte Kroatië leert kennen. Deze route is veel gemakkelijker dan de kustroute.
Rij je ertussenin dan moet je goed je route plannen. Kies je verkeerd dan kom je door ontvolkte gebieden waar de oorlog hard heeft toegeslagen.
Welke route je ook kiest, je komt altijd wel een keer door een voormalig oorlogsgebied. Daar is in principe goed te fietsen mits je je er bewust van bent dat er nog mijnen liggen en in verlaten gebouwen booby-traps kunnen liggen. Zo lang je hier mee om kunt gaan kan alles prima.
Ik ben de afgelopen twee jaar 2x door de regio gereden. Vorig jaar langs de Sava route en dan door Bosnië langs Banja Luka - Sarajevo en Mostar. Deze herfst langs de kust van Buzet (1e Kroatische station) naar Split. Als je deze twee routes aan elkaar knoopt heb je veel gezien van de beide landen. Eigenlijk mis je dan alleen de Plitvice meren qua natuurschoon en Dubrovnik als mooie stad (met een kleine omweg in te bouwen). Van Bosnië mis je dan het west-oost stuk dat naar verluid ook mooi en goed te befietsen is (heb hier zelf geen ervaring mee). Hoe het eruitziet kun je zien in m'n fotoalbum: http://fotoalbum.dds.nl/ivo_m/sarajevo? ... 021cc15ad3
http://fotoalbum.dds.nl/ivo_m/buzet-split
Campinggas compatible gasblikjes vond ik zonder problemen in een ijzerwarenwinkel in een klein Sloveens stadje. In de grotere oorden moeten deze zeker makkelijker te vinden zijn.

Hi Wolpert,
Ik zal onze sloveen Gregor Klemencic vragen hierop te antwoorden.
Groet, Rena :wink:

Hallo,

Slovenie en het vermijden van bergen? Onmogelijk. Wij hebben er 3.5 week gefietst, en hebben elke dag geklommen en gedaald. Er is echt geen 5 kilometer vlak in Slovenie. Veel pittige beklimmingen tussen de 12.5 en 18%^. Wel heel erg mooi trouwens!!
Slovenie is heel groen, en heeft in een klein land verschillende gebieden. Het enige gebied dat wij minder vonden was de kust. Verder super!
Lubljana is goed te in en uit te komen op de fiets. Gezellige stad, niet supergroot. Bled vonden wij verschrikkelijk. Geen mooie stad en vreselijk veel tourisme. Ook vreselijk druk. Veel succes in elk geval. En mocht je nog vragen hebben, dan horo ik het wel.
Hoi, ik kan je bellen in de avond voor een uitgebreide uitleg. In 2006 heb ik een groep van werledfietsers daar op de klimtocht gestuurd. Het is mooi schoon goedkoop en veel bergen.

Ik kom daarvandaan en heb ik mooi routes gps tracks en tips. Groet Gregor Klemencic

Ik heb daar ook gefietst en weet dat je zelfs in Slovenië hoge bergen kunt vermijden als je dat wilt.
Ljubljana is vrij laag gelegen, op ongeveer 250 meter hoogte. Als je van Ljubljana naar Kroatië wil, kan dat op twee manieren zonder hoge bergen:
- naar het oosten door het mooie, groene dal van de Sava-rivier (stroomt een paar kilometer ten noorden van Ljubljana naar Zagreb).
- naar het zuiden via Logatec en Postojna. Je moet dan wel een eindje klimmen naar ongeveer 600 meter, voordat je naar de kuststreek afdaalt en via Koper Kroatië binnenkomt.
Tenzij je in Slavonië, onderdeel van de Hongaarse laagvlakte, blijft, zijn behoorlijke bergen niet te vermijden.

Vijf weken! Dat is me nogal wat. Dan is een bergje af en toe toch geen probleem, lijkt me.

Op mijn website zie je een en ander plus in de teksten kun je heel wat informatie opdoen.

Wij hebben vorig jaar gefietst in het westelijke deel van Slovenië. Erg mooi, zeker niet vlak, maar nét te doen voor ons (met kinderen). Wij hebben echter wel meestal de doorgaande wegen gevolgd; de kleine witte weggetjes op de kaart (ja, die weggetjes die altijd zo lonken...), bleken voor ons echt wat te heftig (15-20%). De doorgaande wegen waren niet heel erg druk, maar zeker niet autovrij of autoluw. Zie ons verslag op www.opfietsvakantie.nl

Groeten, Sandra