Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets in het vliegtuig - Forum Wereldfietser

Fiets in het vliegtuig

Ik heb de laatste jaren fietstochten naar o.a. Parijs en Berlijn gemaakt. Nu wil ik wat verder van huis gaan fietsen.
Mijn plan is om komende zomer naar vliegveld Weeze te fietsen (net over de grens Duitsland) en met Ryanair naar Shannon te vliegen. Dan daar een grote tocht door Ierland en via Dublin terug naar Shannon.

Hoe gaat dat met je fiets in een vliegtuig? Moet je 'm demonteren? Moet je 'm inpakken? Bnaden leeg laten?

Is dat erg veel rompslomp? Kan ik ook een fiets huren op het vliegveld van Shannon?

Wie heeft hier ervaring mee?

Bedankt,
Jos

Een beetje een flauw antwoord. Maar als je de zoekfunctie van het forum gebruikt zal je erg veel antwoorden vinden. :D

Er is een apart forumgedeelte over fiets & vliegtuig.
Zie http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=5294

Op de site van De Vakantiefietser staat een heldere uitleg, zowel voor fietsdozen als voor fietshoezen.
JosW schreef:Ik heb de laatste jaren fietstochten naar o.a. Parijs en Berlijn gemaakt. Nu wil ik wat verder van huis gaan fietsen.
Mijn plan is om komende zomer naar vliegveld Weeze te fietsen (net over de grens Duitsland) en met Ryanair naar Shannon te vliegen. Dan daar een grote tocht door Ierland en via Dublin terug naar Shannon.

Hoe gaat dat met je fiets in een vliegtuig? Moet je 'm demonteren? Moet je 'm inpakken? Bnaden leeg laten?

Is dat erg veel rompslomp? Kan ik ook een fiets huren op het vliegveld van Shannon?

Wie heeft hier ervaring mee?

Bedankt,
Jos
Het is niet zo moeilijk. Als je een vlucht boekt, wel aangeven dat je fiets mee gaat. Op het vliegveld van vertrek de trappers eraf halen (eerst thuis uitproberen), banden leeg laten lopen en stuur kwart slag draaien (klein hamertje mee om op de bout te slaan). Let op: als je Franse ventielen en een 'Hollandse' pomp hebt, de verloopnippel goed in je portemonnee bewaren, anders kun je verder fietsen wel vergeten! Mijn Brooks-zadel, dat langs de buis gemeten 110 cm boven de grond is, hoefde ik nooit te zakken. Fietsdoos of fietshoes gebruiken. Het is een werkje van een kwartier. Zorg ervoor dat je gereedschap in de bagage meegaat, die naar de buik van het vliegtuig mee moet, anders wordt je gereedschap als cabinebagage in beslag genomen. Een keer was de Air France-captain zo vriendelijk geweest om dit te voorkomen door mijn gereedschap in zijn cockpit mee te nemen! Op Schiphol kreeg ik die terug. Ik heb al 57 keer gevlogen met eigen fiets mee aan boord, zelfs met een Russisch toestel. Vroeger kon mijn fiets 'naakt' het vliegtuig in.
Kijk maar op http://www.mijnalbum.nl/Album=TPC8FNNH en de bijbehorende fototitels zie je links in de grijze kolom.
Niet proberen maar doen!

Neem altijd een afschrift van de afspraken mee naar het vliegveld!

Ongeacht welke vluchtmaatschappij>> Ik zorg er altijd voor dat ik een uitdraai heb van de afspraken die ik gemaakt heb over het vervoer van mijn fiets. Dit kan ofwel een uitdraai van de algmene voorwaarden van de website zijn ofwel een mail of fax van de persoon met wie je die afspraken gemaakt hebt. Mijn ervaring is dat dit zeer goed werkt zodra het grondperoneel moeilijk gaat doen. In je uitdraai staan:

> de kosten van het vervoer
> de voorgeschreven verpakkingswijze
> het feit dat je je fiets hebt aangemeld

Rynair is een goedkope vliegtuig maatschappij. Ik heb gezien hoe ze daar met de bagage omgaan.
Ik heb dit ook bij andere (duurdere) maatschappijen gezien. Ik zou persoonlijk nooit mijn fiets meenemen met Rynair. Misschien zijn er mensen die hier wel goede ervaringen mee hebben (ben benieuwd) maar ze gooien en smijten daar echt met bagage, en er valt met regelmaat iets van de band.

anouk schreef: Ik heb gezien hoe ze daar met de bagage omgaan.
Wat ik me afvraag is of het grondpersoneel in dienst is van het vliegveld ter plaatse en zorgdraagt voor de afhandeling van alle bagage, of heeft elke maatschappij zijn eigen personeel? Op Eindhoven werd er zorgvuldig met mijn fiets omgesprongen, ik kon goed zien hoe de fiets in het Ryanair toestel werd geladen (onverpakt, geen doos of zak eromheen).
Afbeelding

anouk schreef:Rynair is een goedkope vliegtuig maatschappij. Ik heb gezien hoe ze daar met de bagage omgaan.
Ik heb dit ook bij andere (duurdere) maatschappijen gezien. Ik zou persoonlijk nooit mijn fiets meenemen met Rynair. Misschien zijn er mensen die hier wel goede ervaringen mee hebben (ben benieuwd) maar ze gooien en smijten daar echt met bagage, en er valt met regelmaat iets van de band.
Ryanair gooit die fietsen niet zelf in het vliegtuig, dat doet de afhandeling ter plaatse, zoals Aviapartner of Globeground op Schiphol. Dus of je fiets goed behandeld wordt, daar heeft Ryanair niet zoveel mee te maken, al zullen ze natuurlijk wel aan de bel gaan trekken bij de afhandelaar als ze te veel claims wegens beschadigde bagage krijgen.
Het is niet zo moeilijk. Als je een vlucht boekt, wel aangeven dat je fiets mee gaat. Op het vliegveld van vertrek de trappers eraf halen (eerst thuis uitproberen), banden leeg laten lopen en stuur kwart slag draaien (klein hamertje mee om op de bout te slaan). Let op: als je Franse ventielen en een 'Hollandse' pomp hebt, de verloopnippel goed in je portemonnee bewaren, anders kun je verder fietsen wel vergeten! Mijn Brooks-zadel, dat langs de buis gemeten 110 cm boven de grond is, hoefde ik nooit te zakken. Fietsdoos of fietshoes gebruiken. Het is een werkje van een kwartier. Zorg ervoor dat je gereedschap in de bagage meegaat, die naar de buik van het vliegtuig mee moet, anders wordt je gereedschap als cabinebagage in beslag genomen. Een keer was de Air France-captain zo vriendelijk geweest om dit te voorkomen door mijn gereedschap in zijn cockpit mee te nemen! Op Schiphol kreeg ik die terug. Ik heb al 57 keer gevlogen met eigen fiets mee aan boord, zelfs met een Russisch toestel. Vroeger kon mijn fiets 'naakt' het vliegtuig in.
Kijk maar op http://www.mijnalbum.nl/Album=TPC8FNNH en de bijbehorende fototitels zie je links in de grijze kolom.
Niet proberen maar doen![/quote]

Dankje voor deze nuttige tips!
Ik zal wel kiezen voor een fietshoes, want een doos zie ik mezelf niet mee naar het vliegveld fietsen.
In 2002 kostte een KLM-fietsdoos nog € 13,60 en slechts vier jaar daarna al € 20,–! Da's wel schrikken. Op Schiphol bij de bagageafdeling om zo'n doos vragen en als het kan ook een tape erbij. Geen idee wat het nu kost.
Martin E. van Doornik schreef:In 2002 kostte een KLM-fietsdoos nog € 13,60 en slechts vier jaar daarna al € 20,–! Da's wel schrikken. Op Schiphol bij de bagageafdeling om zo'n doos vragen en als het kan ook een tape erbij. Geen idee wat het nu kost.
Bij de fietsenmaker....is ie voor niets :wink:

Misschien woont er iemand bij je in de buurt van wie je een fietshoes kunt lenen.

willem.megens schreef:Misschien woont er iemand bij je in de buurt van wie je een fietshoes kunt lenen.
Of je gaat naar de Halfords, waar ze voor een paar euro fietshoezen (fietspyjama's) verkopen die jaren meegaan. Zijn van hetzelfde materiaal gemaakt als de grote boodschappentassen waarvan ik de bijnaam hier niet zal noemen en die je op de markt kunt kopen om twee fietstassen in te stoppen.

peter de rijk schreef:
willem.megens schreef:Misschien woont er iemand bij je in de buurt van wie je een fietshoes kunt lenen.
Of je gaat naar de Halfords, waar ze voor een paar euro fietshoezen (fietspyjama's) verkopen die jaren meegaan. Zijn van hetzelfde materiaal gemaakt als de grote boodschappentassen waarvan ik de bijnaam hier niet zal noemen en die je op de markt kunt kopen om twee fietstassen in te stoppen.
En zitten er nog eisen aan voor de vliegmaatschappij, kan iedere hoes? Of is het puur om je fiets te beschermen? Zou je zelfs zonder hoes kunnen..?

Voor zover ik weet stelt Schiphol als eis dat er een doos gebruikt wordt, ongeacht de voorwaarden van de vliegmaatschappij.

Een hoes is niet alleen om je eigen fiets te beschermen, ook om andere bagage voor smerige kettingen en velgen te hoeden.

Bikelike: Dan hadden wij veel geluk dat we de fietsen op Schiphol gewoon in hoezen konden doen en dat niemand er moeilijk over deed. :roll:

Jos W: Informeer anders even bij de vliegmaatschappij, dan ben je er snel achter.

bikelike schreef:Voor zover ik weet stelt Schiphol als eis dat er een doos gebruikt wordt, ongeacht de voorwaarden van de vliegmaatschappij.
Een hoes is niet alleen om je eigen fiets te beschermen, ook om andere bagage voor smerige kettingen en velgen te hoeden.
Het is de luchtvaartmaatschappij die verantwoordelijk is voor het transport en dus de eisen stelt. Ik ben al vaak van Schiphol gevlogen met alleen een hoes om de fiets, was nooit een probleem behalve bij EVA Airlines die per se een doos eiste.
Het verpakken van de fiets in het vliegtuig heeft een tweeledig doel A. Je fiets beschermen B. Verpakken om te voorkomen dat de fiets andere bagage beschadigd.
De luchtvaartmaatschapij steld zijn eisen op ,maar in de praktijk bepaald de afhandelaar vaak wat hij wel of niet accepteerd
De KLM accepteerd hier op schiphol zowel dozen als hoezen. Zie hun site
Het is inderdaad slim om de formele eisen uit te printen en me te nemen bij het inchecken.
Mijn ervaring is dat bij vluchten terug naar Nederland men veel makkelijker omgaat met de verpakkings eisen .

JosW schreef: En zitten er nog eisen aan voor de vliegmaatschappij, kan iedere hoes? Of is het puur om je fiets te beschermen? Zou je zelfs zonder hoes kunnen..?
Aan je eerste bericht zie ik dat je met Ryanair vliegt. Die verplicht je niet de fiets in een doos of hoes te stoppen. Het is wel verstandig kwetsbare delen in te pakken maar dat kan ook door met bijv. noppenfolie/bubbeltjesplastic eromheen te wikkelen. Bij de bouwmarkten koop je zo'n rol voor een paar euro.


Ps
Dit staat er op de website van Ryanair:
http://www.ryanair.com/site/NL/faqs.php ... sequipment
Ryanair schreef:Speciaal advies voor het vervoer van fietsen
De pedalen moeten worden verwijderd (of naar binnen worden geplaatst) en het stuur moet in lijn met het frame worden gedraaid. De fiets moet zijn ingepakt in een beschermende doos of tas. Het is uit veiligheidsoogpunt niet nodig om normale banden van fietsen en rolstoelen in het ruim te laten leeglopen. U kunt echter de banden laten leeglopen om het minimale risico op schade door scheuren te voorkomen. Vanzelfsprekend hangt dit er vanaf hoe eenvoudig de banden bij aankomst kunnen worden opgepompt.
Officieel dus wel met tas of doos, maar banden hoeven niet leeg. In Eindhoven was een tas of doos niet verplicht maar moesten de banden wel leeg. Hoe dat op Weeze gaat weet ik niet.