Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Antwerpen (B) naar de Aosta vallei, Valsavarenche (I) - Forum Wereldfietser

Van Antwerpen (B) naar de Aosta vallei, Valsavarenche (I)

Hallo,

Wij, mijn vriendin en ik, zitten met het vaag idee, om deze zomer met de fiets vanuit Antwerpen naar de Aosta vallei in Italië te fietsen. Nu ben ik op zoek naar informatie van eventueel fietstochten of van mensen die al in die richting gefietst hebben. Langs waar het best rijden, welke wegen zeker vermijden, eventuele goede adresjes en nog van die zaken.

Dus als er mensen zijn die info hebben, ik hoor het graag van jullie.

Alvast bedankt,

wannes

Er zijn verschillende fietsroutes richting Rome en Venetie. Je kan ook de Rijn volgen. Ik heb gps routes die je kan gebruiken.

kijk eens op de kaart van het fietsweb. Alle aangegeven routes staan beschreven in gidsjes. Aosta zit niet aan zo'n route. Je zult dus voor het laatste stukje je eigen route moeten maken.
Zie voor het Fietsweb: http://www.fietskaartinformatiestichtin ... eb2007.jpg

Ik heb de kaart van de Fietsweb gezien. De route J kan beter verlegd worden: vanaf Heidelberg via Straatsburg (pittoreske stad met kathedraal en talrijke vakwerkhuizen), Freiburg, Titisee, Bonndorf, Schaffhausen (Rheinfall), Stein am Rhein, Bodensee, Bregenz en Feldkirch. Deze route heb ik gefietst en wat heb ik ervan genoten 8) ! De pittige klims in het Zwarte Woud maar voor lief genomen. Eindbestemming: Davos in Zwitserland waar ik familie heb wonen. Zou ik zo weer doen. Terug naar huis per vliegtuig vanaf Zürich per DC-9, kosten Zw.Fr. 242,–. Fiets zonder doos zo het vliegtuig in!

Martin E. van Doornik schreef: De route J kan beter verlegd worden:
We zullen het aan Hans R. doorgeven 8)

Alvast bedankt voor de info. IK heb eens even gekeken naar fietsweb. Als ik het goed snap, dan zouden we Reitsma's route naar Rome kunnen volgen tot in Feldkirch, dan naar Brig (CH) fietsen en dan via de Col du Gran St Bernard naar Valsavarenche.

Is er iemand die ervaring heeft met deze tocht, of delen ervan? Bv het deel in Zwitserland of de Col.

Alvast bedankt.

wannes

Je kunt ook Benjaminse op weg naar Venetie volgen naar Brig. Voordeel voor jou is dat die route van Benjaminse o.a. vanuit Antwerpen vertrekt.
Paul Benjaminse is aanwezig op de Fiets en Wandelbeurs op 2 en 3 februari in de Amsterdam-RAI. Zie: www.fietsenwandelbeurs.nl

dewannes schreef:Is er iemand die ervaring heeft met deze tocht, of delen ervan? Bv het deel in Zwitserland of de Col.
Is goed te fietsen. Boekjes heb je niet nodig lijkt mij. Gewoon door de Vogezen over de Grand Ballon gaan en dan via Mulhouse naar Basel en Zwitserland in. Er zijn daar genoeg gemarkeerde routes!!

Afbeelding
Tussen Chur en Brigg

Ter aanvulling op bovenstaande:

In Zwitserland heb je een netwerk van 9 goed bewegwijzerde nationale fietsroutes. Belangrijkste nadeel van deze routes is dat er wel eens een stuk onverhard in zit. Groot voordeel is dat ze zeer autoluw zijn. Als je niet veel geld wilt uitgeven aan de aparte route gidsen (kosten per stuk ruim 20 Euro) kom je ook een heel eind door alleen de Kümmerly + Frey kaart 'Touristische Velokarte schaal 1:301.000 van heel Zwitserland te kopen. Daar staan al deze routes (en ook andere fietsroutes) op ingetekend en hij is nog net gedetailleerd genoeg om hier en daar van zo'n route af te wijken desgewenst.

De eenvoudigste oplossing die maximaal van bestaande routes gebruik maakt wordt dan:
Deel 1 van Onbegrensd fietsen van Amsterdam en Antwerpen naar Venetië
volgen tot Basel. Daar overstappen op de Zwitserse nationale routes tot Martigny.
Vervolgens met een eenvoudige Michelinkaart de Col du Grand St Bernard over. Niet voor de poes want 2469m hoog en tot de tunnel vrij druk.
Na de afdaling kom je in Aosta. (hectisch verkeer!) De hoofdweg parallel aan de autobaan door Val d'Aosta is ook erg druk maar het is niet ver naar de afslag naar Val Savarenche en je kunt gedeeltelijk aan de zuidkant van de autobaan een kleinere paralleweg opzoeken tot de afslag naar Valsavarenche.
Ik heb afgelopen september nog 2 weken in Val d'Aosta gefietst. Alle zijdalen zijn zonder meer de moeite waard. Val Savarenche vond ik mooi; spectaculairder vond ik Val Grisenche en Val di Cogne (met Val Nontey!). Verder zeker ook Val Ferret en Val Veny tegen de Franse grens aan (maar niet op zondag of andere drukke dagen) Ook de Col du Petit St. Bernard is erg fraai (de uit de Giro bekende Colle San Carlo niet, die is alleen erg zwaar met 10% gemiddeld). Absoluut hoogtepunt (maar wellicht te ver om van daaruit te fietsen is de Colle del Nivolet. Die staat met stip in mijn top drie!.

Luc Oteman

opdefiets schreef:Ter aanvulling op bovenstaande:

In Zwitserland heb je een netwerk van 9 goed bewegwijzerde nationale fietsroutes. Belangrijkste nadeel van deze routes is dat er wel eens een stuk onverhard in zit. Groot voordeel is dat ze zeer autoluw zijn. Als je niet veel geld wilt uitgeven aan de aparte route gidsen (kosten per stuk ruim 20 Euro) kom je ook een heel eind door alleen de Kümmerly + Frey kaart 'Touristische Velokarte schaal 1:301.000 van heel Zwitserland te kopen. Daar staan al deze routes (en ook andere fietsroutes) op ingetekend en hij is nog net gedetailleerd genoeg om hier en daar van zo'n route af te wijken desgewenst.

De eenvoudigste oplossing die maximaal van bestaande routes gebruik maakt wordt dan:
Deel 1 van Onbegrensd fietsen van Amsterdam en Antwerpen naar Venetië
volgen tot Basel. Daar overstappen op de Zwitserse nationale routes tot Martigny.
Vervolgens met een eenvoudige Michelinkaart de Col du Grand St Bernard over. Niet voor de poes want 2469m hoog en tot de tunnel vrij druk.
Na de afdaling kom je in Aosta. (hectisch verkeer!) De hoofdweg parallel aan de autobaan door Val d'Aosta is ook erg druk maar het is niet ver naar de afslag naar Val Savarenche en je kunt gedeeltelijk aan de zuidkant van de autobaan een kleinere paralleweg opzoeken tot de afslag naar Valsavarenche.
Ik heb afgelopen september nog 2 weken in Val d'Aosta gefietst. Alle zijdalen zijn zonder meer de moeite waard. Val Savarenche vond ik mooi; spectaculairder vond ik Val Grisenche en Val di Cogne (met Val Nontey!). Verder zeker ook Val Ferret en Val Veny tegen de Franse grens aan (maar niet op zondag of andere drukke dagen) Ook de Col du Petit St. Bernard is erg fraai (de uit de Giro bekende Colle San Carlo niet, die is alleen erg zwaar met 10% gemiddeld). Absoluut hoogtepunt (maar wellicht te ver om van daaruit te fietsen is de Colle del Nivolet. Die staat met stip in mijn top drie!.

Luc Oteman
Doe de Grote Sint-Bernard niet in het weekend, en vooral niet op zondag, want dan barst het er van de motorrijders.

Wauw :D, bedankt voor de vele tips. Ik krijg er echt al volledig zin in.

Weten jullie hoeveel kilometer we gemiddeld moeten rekenen per dag?

@ Luc: De kaart die je bedoelt, is dat die van 1:301.000 of die van 1:60.000? (zoals vermeld op je site)

Groetjes,

wannes

De kaart die ik bedoel is die van 1:301.000 van heel Zwitserland. Mooie kaart om een route door Zw te plannen en laat alle bewegwijzerde routes zien.
Maar als je ook meer gedetailleerde info en overnachtingsadressen etc. van een route moet hebben kun je beter de aparte gidsen kopen. Omdat je dan meerdere routes aan elkaar moet knopen kost je dat een boel duiten. De 1:60.000 kaarten van K&F zijn weliswaar erg mooi en gedetailleerd maar ook erg duur. Niet echt nodig voor het maken van een trektocht vind ik. Meer voor dagtochten in een bepaald gebied.
Luc

http://www.veloland.ch/02_radwanderrout ... eiche.html
Misschien ook even hier kijken !! Bij Nationale Routen !!

Als we met die van 1:300.000 onze plan kunnen trekken, dan doe ik dat inderdaad liever. Ik heb ook wel een beetje oriëntatiegevoel en anders, een beetje avontuur mag altijd he.

die tip met die site over de fietswegen in Zwitserland is ook super!

Hoe moet ik trouwens die stukken onverhard interpreteren? zijn dit gravelwegen of echte boswegen waar je wel eens een mountainbike zou kunnen gebruiken?

Ik heb hier het boekje van de Juraroute voor me die je vanaf Basel een heel eind zou kunnen volgen. (tot de hoogte van Orbe waar je kunt doorsteken naar de 5 (Mittellandroute) en dan via de 1 (Rhone-Route) naar Martigny. Van de 275 km van de Jura-Route zijn er 20 km ongeteerd. Denk daarbij inderdaad vooral aan gravelwegen.
Er zijn echter ook nationale routes waar bijv 80 km van de 400 ongeasfalteerd zijn. Er kunnen ook flink steile stukken in zitten.
Het verschil tussen verhard en onverhard kun je trouwens op de genoemde overzichtskaart niet zien (althans bij de nationale routes). Wel worden de steigingen en afstanden redelijk goed aangegeven.
De aparte routeboekjes geven echter veel meer info (o.a.) een profiel, waar je met de fiets op de trein kunt stappen, hele gedetailleerde kaartjes etc.
Luc

De Grote St Bernard is alleen van de zuidkant aan te raden. De noordzijde lijkt net een snelweg. Als je een paar dagen extra hebt kun je een kleine omweg via de Petite St Bernard overwegen. Je fietst dan bijv. naar het Meer van Geneve en dan via leuke Franse passen om het Mt Blanc Massief heen naar het eindpunt.

Ik ben het niet met Willem eens.
Regen in de drup verhaal :-)
Als je vanuit Martigny om het Mont Blanc massief heen wil fietsen moet je via de Col de Forclaz en Col des Montets eerst naar Chamonix. (Je komt dus niet bij het meer van Genève) Daar is het pas echt druk! Veel erger dan de Grote Sint Bernard. Ook verderop drukke tot zeer drukke wegen totdat je bij Albertville de (zeer fraaie) Cormet de Roselend op gaat en dan via Bourg St. Maurice de Petit St. Bernard over. Misschien bedoelt Willem dat je vanuit de Jura eerder naar het meer van Genève afbuigt en dan linksom het meer en via Col de la Colombière en Coldes Aravis naar Albertville. Maar dan moet je door Genève (en drukke wegen langs het meer) Je krijgt dan onderhand een heel andere route en dan kun je beter helemaal niet meer door Zwitserland maar gewoon helemaal in Frankrijk blijven.

Ik zou geen schrik hebben voor de Grote St. Bernard en het juist wel in het weekend doen. Zo plannen dat je overnacht even buiten Martigny in de aanloop naar de Col. En dan 's morgens vroeg op zaterdag of zondag de klim doen. Geen vrachtwagens en relatief rustig op de weg tot een uur of 11. Ik was er nog op zaterdag 15 september en toen was er heel weinig verkeer (maar dat was dus wel buiten het seizoen). De vervelendste stukken zijn direct na Martigny en hogerop de col als je een lag stuk krijgt met allemaal galerijen en halfopen tunnels waar je vooral veel last hebt van de herrie van de auto's en motoren. Eenmaal voorbij de afslag van de toltunnel is het leed geleden en wordt het ook veel mooier.

Overigens waren ze aan de Italiaanse kant flink aan de wegen aan het timmeren in september.
Luc

opdefiets schreef:Misschien bedoelt Willem dat je vanuit de Jura eerder naar het meer van Genève afbuigt en dan linksom het meer en via Col de la Colombière en Coldes Aravis naar Albertville. Maar dan moet je door Genève (en drukke wegen langs het meer) Je krijgt dan onderhand een heel andere route en dan kun je beter helemaal niet meer door Zwitserland maar gewoon helemaal in Frankrijk blijven.
Inderdaad, dat bedoelde ik. Het is inderdaad overal druk rondom het Meer van Geneve.

nogmaals hartelijk dank. Ik zal hier alles eens gaan samenvoegen en uitpluizen.

De Grand St. Bernard heb ik enkele jaren geleden al eens gereden met de auto, dus ik kan me wel een beetje een beeld vormen van wat jullie bedoelen.

Ondertussen zullen we ook eens op het gemakje aan beginnen trainen.

Martin E. van Doornik schreef:Ik heb de kaart van de Fietsweb gezien. De route J kan beter verlegd worden: vanaf Heidelberg via Straatsburg (pittoreske stad met kathedraal en talrijke vakwerkhuizen), Freiburg, Titisee, Bonndorf, Schaffhausen (Rheinfall), Stein am Rhein, Bodensee, Bregenz en Feldkirch. Deze route heb ik gefietst en wat heb ik ervan genoten 8) ! De pittige klims in het Zwarte Woud maar voor lief genomen. Eindbestemming: Davos in Zwitserland waar ik familie heb wonen. Zou ik zo weer doen. Terug naar huis per vliegtuig vanaf Zürich per DC-9, kosten Zw.Fr. 242,–. Fiets zonder doos zo het vliegtuig in!
Stom van me :shock: , want ik vergat te vermelden dat ik naar Zwitserland heb gefietst in mei 1974, nu al bijna 34 jaar geleden. Maar de herinneringen zitten nog zo sterk in mijn hoofd. Het is dan ook een hele mooie fietstocht geworden. Ik was toen 23 jaar jong. Het jaar 1974 was voor mij een rijkelijk gevuld fietsjaar, want in januari 1974 heb ik (in de sneeuw) in New Hampshire (USA) rondgefietst en in april 1974 heb ik nog een keer in Amerika gefietst: Washington DC, Virginia, Florida, Rhode Island en Massachusetts. In augustus 1974 fietste ik van Waddeneiland tot Waddeneiland.

Ik startte in Köln (Keulen) na een treinreis vanuit Hilversum (ik woonde in die tijd in Blaricum). En dan 1092 kilometer gefietst met overnachtingen in 11 jeugdherbergen met Davos als bestemming. Ik heb maar liefst vijf landen aangedaan. Ik heb praktisch niets voorbereid, gewoon meteen de deur uit gegaan zonder reserveringen vooraf. Alleen het jeugdherberg-adressenboek van de IYHF Europe en enkele landkaarten. Wel schreef ik een brief aan familie in Davos dat ik eraan zou komen. Het weer werkte erg goed mee, geen spat regen gehad. Alleen wel sneeuw gehad toen ik een week logeerde bij familie in Davos, maar die ligt dan ook op 1560 meter hoogte. Het lag in de bedoeling dat ik vanuit Davos zou doorfietsen naar Milaan in Italië, maar de Zwitserse Fluëlapas was nog gesloten, zodat ik in Zürich het vliegtuig naar huis heb genomen. Hieronder een fotoverslag (met ondertiteling): klik op het zwarte pijltje rechtsonder voor de volgende foto's en klik op de foto voor een vergroting. Alle foto's (dia's) heb ik zelf genomen en op de diascanner gedaan. Veel kijkplezier!
http://www.mijnalbum.nl/Album=GJ6XXHPI